Advies wifi/netwerk installatie nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Styn01
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
Avond,

Ga binnenkort verhuizen en wil in m'n nieuwe huis het internet en wifi netwerk goed aanleggen ben op zoek naar tips op dit gebied. Zelf heb ik namelijk 0 kennis en kunde op dit gebied.

Het betreft een jaren 30 huis waar het glasvezel binnenkomt in de kelder. Centraal in de woonkamer/keuken hangt een punt om een (mesh) wifi punt te hangen. Verder in de woonkamer nog een punt voor het vaste netwerk.

Vervolgens is er in de hal op de eerste verdieping een punt om een wifi punt op te hangen. Hiernaast 3 slaapkamers met vaste netwerkpunten. Vervolgens op de tweede verdieping 3 slaapkamers met vaste netwerk punten en op de stouwzolder (houten plafond) een punt om een wifi (mesh) punt op te hangen.

Het huis is 12.5m diep en 7m breed. Tezijnertijd zou ik ook graag een wifipunt in de tuin willen hebben (9x10m).

Wie heeft er goede tips?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Op elke etage zo centraal mogelijk een Access point plaatsen welke met draad is verbonden naar de router waar je glasvezel binnenkomt. Als je een kabel kunt trekken naar de tuin, dan is dit ideaal voor een buiten Access point.

Zorg dat je de juiste kabels gebruikt en deze op de juiste manier installeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
en wat @heiyu met juiste bedoelt, is ... gebruik voor vaste aansluitingen altijd kabels met een stugge kern en plaats de uiteinden in een wantcontact of patchpanel (bij de routerzijde). en patchkabels voor de rest. ga niet prutsen met toch connectoren erop proberen te zetten, dat lukt vaker niet dan wel zelf heb ik het destijds niet gedaan en daar behoorlijk spijt van gehad. inmiddels is dat gelukkig verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styn01
Dank! En qua apparatuur zelf? Welk router/mesh adviseren jullie? @heiyu @i-chat @jadjong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Videopac

Rommelt wat aan.

Styn01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:43:
Dank! En qua apparatuur zelf? Welk router/mesh adviseren jullie? @heiyu @i-chat @jadjong
Wat is je budget?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styn01
Poeh vind in heel lastig. Welke range hebben we het globaal over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik ben erg te spreken over de Deco series van TP-Link.. al gebruik ik ze puur in accesspoint mode

dus over de router prestaties kan ik niets melden...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 16:46
Heb ook de Deco’s m4 via Ziggo gratis in bruikleen, bevallen prima. 4 stuks door het huis heen en allemaal bekabeld aangesloten op een tp link switch en modem van Ziggo doet de rest.

Haal vrijwel op elke plek 350Mb/s tot Max 450Mb/s. Weet niet wat voor doeleinde(n) je hebt maar dit is meer dan genoeg voor vrijwel alles. Het zijn verder basic units dus als je specifieke wensen hebt moet je even kijken of die Deco’s dat ondersteunen. Als je een switch er tussen gaat gebruiken dan zou ik wel een switch van tp link adviseren omdat ze een specifiek protocol gebruiken om onderling te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Styn01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:46:
Poeh vind in heel lastig. Welke range hebben we het globaal over?
Hangt ook af van je eisen.

Als je vaste apparatuur (computers, TVs etc) vaste aansluitingen geeft (wat makkelijk kan met wat je daar al aanwezig hebt) hoe je weinig eisen qua WiFi te hebben.

Probeer je alles draadloos te doen, dan moet je genoeg capaciteit leveren voor al die zooi. Dan nog: met vaste aansluitingen voor je APs hoef je niet te kijken naar tri-band mesh oid.

Ik zou sowieso kijken naar een of andere vorm van managed WiFi (alles samen centraal beheerd) en gezien je kennisniveau is ontzorgen belangrijker dan alle knopjes hebben om dingen in te stellen. Blijf verre van UniFi of Mikrotik als je niet graag zelf in de techniek duikt.

Enig addertje: kijk je linear TV van een leverancier die dat via VLANs of multicast aanbiedt? (KPN...) Dan moet je apparatuur dat ondersteunen.

Tenslotte: in een jaren 30 woning waar je ook je vaste apparaten bedraadt, heb je misschien gedrie APs nodig. Ik zou met 2 beginnen, eentje beneden en eentje op 2e verdieping. Pas als dat niet toereikend is een derde tussendoor toevoegen.

Als je het goed en simpel wilt doen zou ik kijken naar Aruba InstantOn, en dan hun eenvoudigste 2x2 MIMO WiFi-6 model. Voordelige keus... Iets vergelijkbaars van TP-Link ofzo (Deco X50 bijv)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 14:36
Als je toch kabels gaat trekken etc. Goed om dan na te denken over PoE (Power Over Ethernet). Dan kan je AP's voeden vanuit een PoE switch (in je meterkast bijvoorbeeld) en heb je slechts 1 kabel nodig voor zowel stroom als netwerk. Scheelt je een hoop stopcontacten en voedingsadapters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

heiyu schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:33:
Als je toch kabels gaat trekken etc. Goed om dan na te denken over PoE (Power Over Ethernet). Dan kan je AP's voeden vanuit een PoE switch (in je meterkast bijvoorbeeld) en heb je slechts 1 kabel nodig voor zowel stroom als netwerk. Scheelt je een hoop stopcontacten en voedingsadapters.
Kabels liggen er al ;)

Maar goed advies inderdaad. Let bij PoE op dat er allerlei standaarden en proprietary meuk door elkaar gebruikt worden. Je wilt echt standards-based werken, met 802.3af of at (zelfde protocol, at kan alleen meer stroom leveren).

De Aruba InstantOn waar ik naar refereerde (AP22 om precies te zijn) is al een 802.3af PoE apparaat en de TP-Link Deco X50 is er ook in 802.3at PoE versie (verrassend genoeg "Deco X50 PoE" genoemd). Enige wat je dan nodig hebt is PoE switch in de meterkast. Ik hou van managed switches (en die heb je als je TV of gastennetwerk over VLAN wilt doen sowieso nodig), en heb een relatief voordelige Zyxel 802.11at switch in de meterkast. Weet je zeker dat je dat niet nodig hebt, dan is een goedkope unmanaged TP-Link PoE switch afdoende.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Styn01 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:43:
Ruckus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styn01
@dion_b @heiyu @jadjong @i-chat @SirMemeAlot Onwijs behulpzaam dank!

In principe gaat TV en desktop allemaal bedraad, gebruiken we wifi voor telefoon/tablet/laptop. Door het huis heb ik 11 bedrade punten (6 (slaap)kamers, 1 woonkamer, 1 tuin, 3 wifi mesh punten)

Even dat ik alles goed begrepen heb, want er zijn een hoop vaktermen waardoor ik een beetje de kluts kwijtraak.

Ik heb straks mijn kpn modem, daarachter zet ik een switch (Zoiets? https://tweakers.net/pric...hp-eu0101f/specificaties/), op elke verdieping hang ik dan een wifi punt (https://tweakers.net/pric...nder-voedingsadapter.html)

Nog een suggestie voor dat buiten wifi punt?
Kan ik met deze switch onafhankelijk van het soort bedrading gebruik maken van PoE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
als je je switch vervangt voor iets als DIT: uitvoering: TP-Link TL-SG108PE dan kom je er denk ik wel uit ;)

als buiten accesspoint zou ik overwegen om te kiezen voor iets als: uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor maar misschien dat @dion_b er eentje kent van aruba, ik kon in ieder geval zo snel (in de pw) geen modellen vinden die geschikt waren voor buiten. (enige versies die ik kan vinden zijn niet bedoeld voor thuisgebruik)...

Bovendien!
voor een buiten app zou iik hoe dan ook een apart wifi netwerk gebruiken en daar ook zaken als ap-isolation aanzetten wil je vervolgens verbinden met de rest van je netwerk (thuis) dan kun je dat beter doen door de voordeur) via een vpn dan door de achterdeur (direct via onbeveiligd netwerk), vooral omdat een buitennetwerk waarschijnlijk veel verder rijkt (zelfs als je je radio zachtjes zet) dan een indoor wifi.

maar misschien ben ik wel gewoon heel voorzichtig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je echt bang bent voor de buren kan je een combi van radius en SD access er tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Styn01
Ha @i-chat

Maar deze tplink heeft maar 8 poorten terwijl ik 11 punten heb. Prijs technisch wel een stuk leuker inderdaad.

Zit ik dan aan deze vast? https://tweakers.net/pric...1218mpe-v1/specificaties/?

Voor PoE heb ik dus niks anders nodig behalve deze switch?

Als ik de buiten unit én de switch van tp link doe, kan ik dan niet beter binnen ook 3 wifi mesh apparaten van tplink nemen?

Bijvoorbeeld dus deze: https://tweakers.net/pric...poe-3-pack/specificaties/
Pagina: 1