Daalderop monoblock plus electr - hoe lang mag die uit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackedtooth
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik wil graag het sluipverbruik minimaliseren
Nu heeft ons pand een electische boiler.
Daalderop momoblock plus 80 liter.
Hoe lang moet deze voor verbruik ingeschakeld zijn en wat is voordelig/verstandig ?

Verbruik ma tm vrijdag (meestal) tussen 8 en 17.00 .. alleen warm water en dan ook nog beperkt.
Kan ik deze ongestraft buiten kantooruren uizetten met een wifi Shelly plug ?
Of is dat qua verbruik of legionella onverstandig?
en hoe lang voor gebruik zou ik hem dan op moeten laten starten?

Hoor graag ad viezes.

Daalderop momoblock plus 80 liter.
Drie standen 65, 75 en 85 graden. Staat nu op stand 65 graden.

Klein zakelijke omgeving
Pand volledig electrisch.
Dynamisch stroom contract.
Op dit moment moeten nog aanpassingen gedaan worden voor zonnepanelen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Opwarmtijden van de daalderop boilers staan in de handleiding. Te vinden op de website van Itho-Daalderop.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op zich geen probleem, als je 'm weer op temperatuur hebt voor je 'm gaat gebruiken is evt legionella al lang dood.
Je zou nog kunnen knutselen met opstoken naar 85 graden als de stroomprijs 0 of negatief is en dan terug naar 65 als de prijzen weer oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crackedtooth
Dankjewel
En hoe lang voor start dag opstarten verstandig ?
En stukje voor einde eerder uit een optie ?

Geen idee hoe lang opwarmtijd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Opwarmtijd 2:45h bij vermogen van 2500W zegt Daalderop.

Met 2500W kun je 80 liter water ongeveer 25 graden opwarmen per uur.

80.000 ml = 80.000 g x 4,2 J/g K = 336.000 J/K, als je er 2500W inpompt dus elke 134 seconden (ruim 2 minuten) een graad erbij.

Aan/uit boeit deze dingen niks verwacht ik.

Om 7 uur ochtend inschakelen en 16:00 uit ofzo? Of eerder als de nacht goedkope uren heeft.

Het water koelt niet zo snel af dus hij zal echt geen 2 uur bezig zijn. Na het weekend misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:36

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij win je hier weinig mee. 80 liter in een (meestal) goed geïsoleerde boiler zal weinig afkoelen, sluipverbruik lijkt me zonder verbruik ('s nachts) minimaal om hem op temperatuur te houden.

En, de warmte die je wel kwijt bent moet je er later toch weer instoppen bij inschakelen.

Het enige dat je m.i. wint, is dat je (licht) afgekoelde water iets minder warmte afgeeft. Ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is, en dat het meer oplevert om de leidingen te isoleren, de boiler extra in te pakken of over te gaan op een warmtepompboiler.

Maar je kunt het makkelijk uitproberen en de winst controleren. Elektroboilers mag je gewoon aan/uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
crackedtooth schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:05:
Dankjewel
En hoe lang voor start dag opstarten verstandig ?
En stukje voor einde eerder uit een optie ?

Geen idee hoe lang opwarmtijd is
Dat weet google wel...
Opwarmtijd van 10 °C - 65 °C: 165 minuten

Maargoed, als jij dat ding om 17:00 uit zet is ie 's morgens om 7 uur echt geen 10 graden. Ding verliest 36W bij 55 graden temperatuurverschil. Stel je zet 'm 12 uur uit, heb je 12 uur*36W=432Wh nodig om dat weer bij te stoken. Met 2000W heb je dat in 13 minuten bijgestookt.
Zet je de boiler op vrijdagmiddag om 17:00 uit mag je 60 uur*36W=2160Wh toevoegen, iets meer dan een uurtje.

En dan reken ik lineair. Jouw boiler zal na een weekendje uitgeschakeld zijn op zondagavond minder warmte verliezen dan wanneer je dat ding op vrijdagmiddag net uit zet, simpelweg omdat het temperatuurverschil dan kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:55
Doen. Meten. Terugkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crackedtooth
Aardedraadje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:40:
Volgens mij win je hier weinig mee. 80 liter in een (meestal) goed geïsoleerde boiler zal weinig afkoelen, sluipverbruik lijkt me zonder verbruik ('s nachts) minimaal om hem op temperatuur te houden.

En, de warmte die je wel kwijt bent moet je er later toch weer instoppen bij inschakelen.

Het enige dat je m.i. wint, is dat je (licht) afgekoelde water iets minder warmte afgeeft. Ik denk dat het verschil verwaarloosbaar is, en dat het meer oplevert om de leidingen te isoleren, de boiler extra in te pakken of over te gaan op een warmtepompboiler.

Maar je kunt het makkelijk uitproberen en de winst controleren. Elektroboilers mag je gewoon aan/uitschakelen.
Verbruik in de nacht toch fors minder na tijdschakelaar alleen overdag aan.

Sowieso onhandige ruimte.
Kelder als technische ruimte met bijna geen ventilatie.
Grotere Compressor, droogzuiger,boiler.. en om te koelen monoblock airco die naar een soort grondbox gaat. Airco slaat aan boven 21 graden. En houd het overdag niet bij. Dan loopt temperatuur op naar 23.5
Met alle apparaten aan. In de nacht red airco het wel en schakelt beter aan uit

Shelly plug nu om boiler alleen overdag aan te hebben.
Eeen tweede shelly plug om de airco te.monitoren. schakel in de nacht wel regelmatig uit.
Compressor is 380v .. niet makkelijk veilig te schakelen..

Resultaat.. ongeveer 15kwh minder via homewizard
Behoorlijk veel. Mogelijk ook wel iets door nacht minder koeling nodig ivm kelder minder opwarmen. Airco 1kwh slaat wel aan maar nie t de hoofdverbruiker.

Zie grafiek op dag installatie vanaf 17u boiler uit. In vergelijking zelfde dag van 0.00 tot 7uur waar hij wel aanstaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmvKbNnC7QXxgty_evzwCjkOI5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzJ9OYWdzEXE2rOVM2jj7Ca7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door crackedtooth op 16-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crackedtooth
En het beeld nu volledige dag.

Oude situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O1FIUYvIssfRh8Mq-cpcMGfz0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNiMhmsMrv7NHZhneljDDRBR.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVBCTNusElFOC6MNnW9nXFKJxNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pdXo11h58sl2EZJRr70lA5y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door crackedtooth op 16-06-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:36

Aardedraadje

Met kabelschoen

I stand corrected :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Zou een warmtepomp boiler niet efficiënter zijn als je zo veel warmte in die kelder hebt?
Die haalt de warmte uit de lucht en stopt hem in het water, efficiënter dan 1 met een verwarmingsspiraal, weet alleen niet of dat met alleen omgevingslucht lukt.
En de compressor is prima te schakelen met een relais, eventueel zelfs in de stuurstroom afhankelijk van je compressor.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Pagina: 1