Voegsel op betontegel

Pagina: 1
Acties:

• Droogtrommel90
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:58
Wij hebben een terras (betontegels 60x60) aan laten leggen door een stratenmaker.

Daarbij is gebruik gemaakt van gatorsand xp g2 voor de voeg. Blijkbaar heeft hij niet goed (genoeg) gekeken of alle restjes van de tegels af waren voordat hij de voegen nat ging maken. Na het natmaken is hij vertrokken en heeft ook toen de restjes niet gezien die nog op de tegels lagen.

Toen ik thuis kwam zag ik gelijk hard geworden resten bovenop de tegels liggen.

Inmiddels contact gehad en hij heeft zijn fout herkend. Indien het niet opgelost kan worden komen er kostenloos nieuwe tegels in.

Ik ben al met een mengsel van 50% schoonmaakazijn en 50% water in de weer geweest met een harde borstel, maar dat helpt niet voldoende.

Het liefst houden we deze tegels erin, indien iemand de gouden tip heeft?

Kunnen we het hard geworden gatorsand nog verwijderen van de betontegels? Zoja, hoe?

• Martin1997
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:48
Heeft de stratenmaker misschien tips om het schoon te maken?

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:43

mrc4nl

Procrastinatie expert

met een kleine beitel de boel proberen los te tikken? of oud plamuurmes?

ora et labora

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
Ik gebruik daar altijd HMK R155 zuurvrije reiniger voor. Die verwijderd ook cementsluier van tegels. Ik gebruik het ook nog steeds 1x per jaar in de tuin om alles schoon te maken , daarna eventueel voegen te repareren en vervolgens mijn straatwerk weer te impregneren.

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Galaxis schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:25:
Ik gebruik daar altijd HMK R155 zuurvrije reiniger voor. Die verwijderd ook cementsluier van tegels. Ik gebruik het ook nog steeds 1x per jaar in de tuin om alles schoon te maken , daarna eventueel voegen te repareren en vervolgens mijn straatwerk weer te impregneren.
Dit is absoluut niet aan te raden, hiermee breng je ontzettend veel schade aan. Heb je al geprobeerd met een harde bezem het eraf te vegen? Met scherpe voorwerpen is ook een no-go.

-= Very annoying forum person =-

• Galaxis
master_viper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Dit is absoluut niet aan te raden, hiermee breng je ontzettend veel schade aan. Heb je al geprobeerd met een harde bezem het eraf te vegen? Met scherpe voorwerpen is ook een no-go.
Schade ? Ik gebruik dit al jaren, mijn tegels zijn nog als nieuw. Gewoon gebruiken volgens de verpakking, niks aan het handje.

Kan je je bewering onderbouwen met feiten ? Of is het een loze kreet ?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Galaxis schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Schade ? Ik gebruik dit al jaren, mijn tegels zijn nog als nieuw. Gewoon gebruiken volgens de verpakking, niks aan het handje.

Kan je je bewering onderbouwen met feiten ? Of is het een loze kreet ?
Ik werk in deze branche, wij gebruiken dit spul nooit en het zou ook niet nodig moeten zijn bij normaal onderhoud. Even 'opnieuw' impregneren is echt van de zotte bij goede tegels. En dit kan jij met je eigen middel lang niet zo goed als de leverancier het doet. Daarnaast zijn er zat huismiddelen om even kalk te verwijderen.

• Galaxis
master_viper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:44:
[...]

Ik werk in deze branche, wij gebruiken dit spul nooit en het zou ook niet nodig moeten zijn bij normaal onderhoud. Even 'opnieuw' impregneren is echt van de zotte bij goede tegels. En dit kan jij met je eigen middel lang niet zo goed als de leverancier het doet. Daarnaast zijn er zat huismiddelen om even kalk te verwijderen.
Ik vind dit nog steeds N=1. Dat jij het nooit gebruikt wil niet zeggen dat het direct slecht is en je tegels kapot maakt. Maar goed , ik heb er goede ervaringen mee en dat is ook N=1.

De keuze is aan de TS uiteraard .

Kan je ons dan wel vertellen welke huismiddelen veilig zijn om te gebruiken ?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Galaxis schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Ik vind dit nog steeds N=1. Dat jij het nooit gebruikt wil niet zeggen dat het direct slecht is en je tegels kapot maakt. Maar goed , ik heb er goede ervaringen mee en dat is ook N=1.

De keuze is aan de TS uiteraard .

Kan je ons dan wel vertellen welke huismiddelen veilig zijn om te gebruiken ?
Nogmaals. Beetje goede tegel is geïmpregneerd. Dit hoort er niet zomaar uit te gaan.
En dit middel heeft de TS niet nodig, hij heeft een compleet ander probleem. Nogmaals, ik zit in deze handel. Ik heb inmiddels mijn contactpersoon bij Gator ook even gevraagd wat wijs is.
Advies van Gator; kokend heet water en hard borstelen. Uiteindelijk slijt het er wel vanzelf af, maar dit kost tijd.

Huismiddelen; alles wat lichtzurig is. Zoals azijn. Maar het gaat er vanzelf uit, als het er in zit.

[ Voor 6% gewijzigd door master_viper op 15-06-2023 09:57 ]

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05-2025
master_viper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:50:
[...]
Nogmaals, ik zit in deze handel.
Dit is een drogreden, specifiek ad verecundiam, daarmee zul je niemand overtuigen van je gelijk. In een goede discussie komt men met argumenten om hun standpunten te ondersteunen. Los daarvan is dit argument ook nog een a priori, oftewel "just trust me bro".

Het geeft ook weinig vertrouwen dat wanneer iemand je argumenten in twijfel trekt, je exact dezelfde argumenten herhaalt met "nogmaals" erbij. Men heeft je goed begrepen, maar trekt de inhoud in twijfel, het opnieuw herhalen heeft dan weinig nut.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:43
happysan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Dit is een drogreden, specifiek ad verecundiam, daarmee zul je niemand overtuigen van je gelijk. In een goede discussie komt men met argumenten om hun standpunten te ondersteunen. Los daarvan is dit argument ook nog een a priori, oftewel "just trust me bro".

Het geeft ook weinig vertrouwen dat wanneer iemand je argumenten in twijfel trekt, je exact dezelfde argumenten herhaalt met "nogmaals" erbij. Men heeft je goed begrepen, maar trekt de inhoud in twijfel, het opnieuw herhalen heeft dan weinig nut.
Wauw... :X

En verder ontopic:

Ik zou proberen om de grootste stukken met een hamer(tje) en een beitel(tje) af te halen. Daarna is het dan boenen en/of wachten.
Als je je er enorm aan ergert en de stratenmaker komt de boel kosteloos vervangen. Dan kun je daarna altijd nog voor die oplossing gaan.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
[...]

Volgens mij ken jij dat HMK R155 spul niet :+ Niet voor niets dat er gelijk bij gezegd wordt dat de tegel opnieuw geimpregneerd wordt, want dat is dan ook hard nodig. En dat werkt prima als je dat jaarlijks herhaalt, want dan bijt je eerst de tegel volledig schoon en na impregneren gaat ie weer een tijdje mee. Maar als je dat spul (zoals hier) alleen wilt gebruiken om de tegels voor een keer schoon te krijgen is het niet aan te raden omdat het de levensduur van de tegels een stuk korter maakt (of je moet jaarlijks opnieuw impregneren natuurlijk)

In dit geval zou ik eerst eens proberen met bovengenoemde kokend water of azijn. Vaak krijg je het er daar wel mee af na wat goed borstelen.

[removed]

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Een foto geeft wellicht een wat duidelijker beeld.

En ten tweede: ik zou zeker niet ZELF met hamers en beitels aan de gang gaan. Laat die stratenmaker het zelf schoon proberen te maken. Lukt dat niet, dan opnieuw.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 08:59
[...]

[Offtopic]
Klopt misschien wel, maar datzelfde geldt dan wel ook net zo hard voor Galaxis :) En ik ben toch geneigd dan meer waarde te hechten aan iemand die (op het internet claimt dat ie :p ) professional is :)
Maar, laten we vooral het topic niet hijacken.
[/offtopic]

Zou het misschien helpen als je een harde bezem koopt, en dan de sprietjes (die vast een betere naam hebben) inkorten naar iets van 3cm? Dan heb je een harde bostel waar je niet voor op je knieën hoeft :)

Complimentje?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

gysman11 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:14:
Een foto geeft wellicht een wat duidelijker beeld.

En ten tweede: ik zou zeker niet ZELF met hamers en beitels aan de gang gaan. Laat die stratenmaker het zelf schoon proberen te maken. Lukt dat niet, dan opnieuw.
Zoals al gezegd, en zelfs advies van de fabrikant, is de juiste methode om met kokend water te gaan boenen. Echter slijt het met de jaren vanzelf weg.

Maar, als dit nieuw is aangelegd, waarom dan niet de verwerker aansprakelijk stellen?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:49
master_viper schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:31:
[...]

Zoals al gezegd, en zelfs advies van de fabrikant, is de juiste methode om met kokend water te gaan boenen. Echter slijt het met de jaren vanzelf weg.

Maar, als dit nieuw is aangelegd, waarom dan niet de verwerker aansprakelijk stellen?
Omdat die al aangegeven heeft om nieuwe tegels te komen plaatsen, maar TS dat liever voorkomt. Waarschijnlijk omdat dat ook weer een hoop gedoe oplevert en gewoon zonde van de tegels is.

[removed]

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:41

Managelorian

“This is the workflow.”

In dat geval zou ik als stratenmaker eerst zelf met kokend water en een harde bezem in de weer gaan voordat ik voor veel geld en tijd de boel ga vervangen...

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Niet liegen, daar overtuigt ie wel degelijk iemand mee, want ik luister graag naar een expert uit het veld. Dat is al iemand.

Sowieso gaat het over tips om tegels schoon te krijgen, we zijn hier niet bij een debatclub
Pagina: 1