Alternatief voor kabel trekken advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicRik
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-05 13:47
Beste mede-tweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen. Nu hebben de plaatsen waar ik eerder heb gewoon puur toevallig altijd een goede optie gehad voor het trekken van een internetkabel van de modem/router naar de kamer waar mijn PC komt te staan.

In mijn nieuwe huis is dat helaas niet het geval, en zoek ik een alternatief hiervoor. Nu ben ik uiteraard een beetje aan het googlen en zoeken geslagen en kwam ik voorbij powerline adapters. Ziggo biedt de Comtrent 9073 PLC direct aan voor 29€ (iemand ervaring mee?) en lijkt een ideale optie. Dat gezegd hebbende, iets wat een ideale optie lijkt hoeft dat natuurlijk niet altijd te zijn.

Zijn powerline adapters een goed werkend alternatief voor een directe kabel? Hebben jullie wellicht nog andere ideeën?

Sorry voor mijn wellicht wat domme vraag, ik ben helaas niet zo thuis in networking.

Thanks!

-VicRik

PS: Wellicht nog relevante info:
- Het betreft een oud huis (1927) en weet niet wat de staat is van het stroomnetwerk in het huis
- Ziggo internet
- Van de woonkamer naar een slaapkamer boven, boven zullen er twee PC's op aangesloten worden via een kabel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Als je mazzel hebt haal je stabiel 100Mbps. Heb je dat niet dan is 1.3Mbps met random uitschieters naar 0.4 en 81 ook mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:49
Vaak heb je in oude huizen nog telefoonaansluitingen. Wellicht is dit een optie om deze ter vervangen naar cat6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
VicRik schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:16:

[…]

Zijn powerline adapters een goed werkend alternatief voor een directe kabel? Hebben jullie wellicht nog andere ideeën?
Het juiste antwoord is NEE. Rechtstreeks bekabelen is altijd het beste.
Maar meer genuanceerd: als je elektrakabels van goede kwaliteit zijn, de zender en ontvanger PLC op dezelfde zekergroep kunnen zitten en je weinig stoorbronnen in je huis hebt (zwaardere elektrische apparatuur, geschakelde voedingen, etc) dan kan het wel werken voor bijvoorbeeld een WiFi repeater.
De bandbreedte gaat via PLC flink omlaag dus het hangt er vooral vanaf wat je wilt doen.

Heb je houten vloeren? Dan kan een goed WiFi access point misschien voldoende zijn om dekking te krijgen op zolder. Ik zou dan zelfs eerder gaan voor een WiFi ontvanger op beide pc’s. Eventueel een mesh netwerk om overal dekking te hebben, maar ga dan niet voor de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-04 09:44
Kijk inderdaad naar "oude" aansluitingen zoals analoog telefoon of coax, die je eventueel kunt vervangen. Powerline kan werken als alternatief, maar je levert ontzettend veel snelheid en in het ergste geval is de verbinding niet stabiel.

Ligt er ook aan wat je eisen zijn, maar verwacht geen gigabit snelheden. De Comtrent 9073 PLC geeft aan een max speed van 800 Mbps over Powerline. Dit is voor gecombineerd up/down, dus je max theoretische snelheid is 400 Mbps. In de praktijk haal je in gunstige omstandigheden 30% hiervan.

[ Voor 26% gewijzigd door heiyu op 14-06-2023 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:21
1. Het beste en goedkoopste is een kabel (laten trekken)
2. Overweeg bestaande COAX eruit te halen en vervangen door utp
3. Als je COAX wilt blijven gebruiken, overweeg een MOCA setje
4. Als er geen coax/utp mogelijk is: Overweeg wireless mesh, het liefst tri-band.
99. Overweeg powerline

Powerline zou ik echt links laten liggen, een wireless mesh setje werkt voor heel veel mensen prima. Ik ken mensen die ze thuis hebben staan, ingeprikt in het stopcontact waar ook een utp outlet zit. Die utp outlet hebben ze dan niet aangesloten want "snap ik niet en ik heb nog nooit zon goeie wifi gehad!" :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Juist in oudere huizen is er altijd wel een optie te vinden, bedenk ook dat een kabeltje ergens in het zicht heel snel went. In huis uit 1927 zal geen strakke lege inrichting hebben waar zelfs een stofje storend is.
Een brakke onbetrouwbare verbinding is dagelijks grote ergernis. Maak een keuze en voor de WAF geef haar ook de keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:25
Echt geen kabel mogelijkheid dan is wifi meestal een betere oplossing dan powerline.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:51
Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:04:
Echt geen kabel mogelijkheid dan is wifi meestal een betere oplossing dan powerline.
Mesh wifi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Vergelijkbaar oud huis (1925). Ook met powerline gepielt.

Werkt niet goed, met name in oude woningen waar een deel van de stroomkabeltjes nog slecht geshield zijn, er dus veel storing is en daardoor veel packages die verloren gaan. Of maw. Als de koffiezetter aanging, verloor ik verbinding op zolder. Dat soort werk. Powerline ervaringen die ik hier lees zijn soms positief, maar altijd in relatief recente woningen.

In mijn oude woning vervolgens maar geinvesteert in een goed unifi wifi netwerk en wat kabels toch getrokken. Maar met 2 goede AP's op de beganegrond kan ik de hele woning meer dan prima bedienen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Eeens met @Ben(V): mogen we in 2023 niet verwachten dat wifi afdoende snel en stabiel werkt, vooral in aanmerking genomen dat er geen betonnen vloeren in huis uit 1927 liggen? Met semi-professionele devices van Aruba, Ubiquiti, Mikrotik o.i.d. kom je een heel eind, lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
eens met @desmond behalve de genoemde apparatuur.
De Aruba, ubiquiti, mikrotik zijn allemaal prima wifi oplossingen mits ze bedraad zijn aangesloten. Sommige kunnen wel wireless uplink maar daar zijn ze niet voor ontworpen. Dat zie je ook terug omdat ze vaak nauwelijks dedicated backhaul in het assortiment hebben.

Wil je wireless mesh dan zit je snel vast een de consumenten range waar TpLink Deco een goede prijs/kwaliteit keuze is.
Met een simpele 3 node kom je al een heel eind. Afhankelijk van je latency/bandbreedte eisen kun je kiezen voor een setup met of zonder dedicated backhaul of zelfs een backhaul op de 6ghz.

Dual band wifi 5: Deco M4 (50 euro marktplaats, 130 nieuw)
Dual band Wifi 6: Deco X50 (239)
Dedicated backhaul met Wifi 6(e): Deco XE75 (400)

Zie deze tabel voor welke snelheden je kunt verwachten (inschatting, situatie afhankelijk):
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

Voor de meeste mensen is een X50 prima. Als je je computer bedraad op die node aansluit dan is er ook minder noodzaak voor de dedicated backhaul

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:55

Kettrick

Rantmeister!

Powerline is erg afhankelijk van de kwaliteit van de kabels, voor E29 zou ik het gewoon proberen en in het ergste geval ben je drie tientjes kwijt...

Werkt het goed genoeg hoef je je verder niet druk te maken, werkt het niet kan je altijd nog kabels trekken.

Het maakt weinig uit wat de reviewers er van vinden omdat alle reviews uiteindelijk ergens vermelden dat het afhangt van de kabels in je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
Wellicht kabels trekken langs de radiator buizen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Persoonlijk hele goede ervaring met een Fritz repeater samen met een Fritz router die in AP modus werkt. In gebruik omdat net in mijn dochters favoriete plekje net wel niet wifi was met als gevolg dat haar databundel hard ging, zij vervolgens data uitzet maar onderweg niet meer te bereiken. Nu prima opgelost.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 16:54

lier

MikroTik nerd

Je hebt nu de kans om het goed te doen...trek kabels. Ook ihkv toekomstbestendigheid. Elke andere keuze is inferieur en kan nu of op termijn problemen geven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
Het grote voordeel van een ouder huis is juist dat je overal kabels kan trekken. Dat is in een moderne prefab woning van beton oneindig veel lastiger (maar vaak niet onmogelijk). Ik zou daarom gewoon de mogelijkheid gebruiken om toch wat kabels te trekken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00
Met powerline had ik vroeger altijd dat bij pingen het eerste pakket een veel hogere latency had. Bij Wifi heb je daar geen last van.

Ik zou dan eerder inderdaad een product: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 set pakken. Dan kun je daar beide pc's bedraad op aansluiten, via een kleine switch. Dit heb ik zelf ook een tijdje gedaan toen mijn vaste kabel nog moest worden aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 15-06-2023 11:25 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:30

Marc H

- - Is wakker - -

Frogmen schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:50:
Persoonlijk hele goede ervaring met een Fritz repeater samen met een Fritz router die in AP modus werkt. In gebruik omdat net in mijn dochters favoriete plekje net wel niet wifi was met als gevolg dat haar databundel hard ging, zij vervolgens data uitzet maar onderweg niet meer te bereiken. Nu prima opgelost.
Een repeater gebruiken om de grootste obstakels te omzeilen kan ook een oplossing zijn.

Ik gebruik hier ook een Fritz!Repeater, de 1750E om een internetverbinding op de eerste verdieping te krijgen omdat de betonnen vloer in de weg zat en we geen zin hadden om een kabel door het hele huis te trekken. De repeater, in wireless bridge mode, zit vrijwel recht boven de router en hoeft zo maar 3 meter en één betonvloer te overbruggen. Vanaf daar is alles bekabeld, via een switch die de overige apparatuur op de verdieping bediend.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom mesh, dat heeft geen toegevoegde waarde.
Behalve dat mesh setjes soms goedkoper zijn en je ze ook als AP kunt instellen.

Mesh is marketing en voegt weinig tot niets toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
Steeds weer die opmerkingen dat je kabels moet gebruiken, je kiest/overweegt Powerline nu juist omdat je in een situatie geen kabels kan of wil gebruiken.
Zelf vind ik Powerline prima werken naast mijn bedrade netwerk.
Geen ervaring met de Ziggo Powerline modules.
Kettrick schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:33:
Powerline is erg afhankelijk van de kwaliteit van de kabels, voor E29 zou ik het gewoon proberen en in het ergste geval ben je drie tientjes kwijt...

Werkt het goed genoeg hoef je je verder niet druk te maken, werkt het niet kan je altijd nog kabels trekken.
Je kan het 30 dagen vrijblijvend testen begreep ik.
Wat info:
Ziggo "Extra wifi-punt via een stopcontact" - PG-9072LG-ZG
Devolo Dlan 500 snelheid probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:23
je moet sowieso zorgen dat je een set koopt die gigabit-powerline snelheden kan halen. zie onderstaande uitleg.
https://nl.avm.de/vraagba...jn%20vandaag%20standaard.

Welke snelheid je überhaupt gaat halen hangt van de kabellengte af tussen de zender en ontvangen en het aantal centraaldozen en lasklemmen dat het signaal moet passeren (op elke kabelsplitsing verlies je snelheid).

Dus zomaar een goedkoop setje aanschaffen zorgt voor gegarandeerde teleurstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:04
The_Doman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:33:
Steeds weer die opmerkingen dat je kabels moet gebruiken, je kiest/overweegt Powerline nu juist omdat je in een situatie geen kabels kan of wil gebruiken.
...
Lijkt me duidelijk toch.
Er is eigenlijk gewoon geen alternatief voor kabels trekken.
Kabels trekken geven een gegarandeerde, betrouwbare en stabiele verbinding.

Alle zogenaamde altenatieven hebben allemaal problemen met betrouwbaarheid, stabiliteit en snelheid.
Eerst volgende topic was TS over 3 maanden gaat openen is: "waarom is mijn powerline / wifi / mesh zo langzaam en onbetrouwbaar?"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

GarBaGe schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Lijkt me duidelijk toch.
Er is eigenlijk gewoon geen alternatief voor kabels trekken.
Kabels trekken geven een gegarandeerde, betrouwbare en stabiele verbinding.

Alle zogenaamde altenatieven hebben allemaal problemen met betrouwbaarheid, stabiliteit en snelheid.
Eerst volgende topic was TS over 3 maanden gaat openen is: "waarom is mijn powerline / wifi / mesh zo langzaam en onbetrouwbaar?"
True, er gaat niks boven kabels.
Als je er mee weg komt, gewoon gaten boren en kabels trekken.

Dat gezegd hebbende, de negativiteit mbt dingen als mesh wifi en powerline vind ik wel een tikkeltje overtrokken.
Ik ben zelf blije gebruiker van powerline én mesh wifi.
In m'n vorige appartement een 3-punt mesh set, waarvan node 1 en 2 een ethernet backhaul met elkaar hadden en de derde stond vrij en had een wireless backhaul. Nooit problemen mee.
Tevens een AV1000 powerline set die van het appartement naar de berging 2 verdiepingen lager ging. Super stabiel, geen issues met snelheid pieken en dalen.
Hardware: TP-Link AV1000 powerline (exacte modelnummer weet ik niet meer) en TP-Link Deco M5 (3pack)

Huidig appartement gebruik ik nog 2 van de 3 mesh nodes. Heb niet zoveel dekking meer nodig.
1 in huis, de andere in de berging.
Powerline set vervangen voor een AV2400 setje van 3 nodes. 2 in huis en de derde in de berging. Mesh node in de berging heeft dus ethernet backhaul via de powerline naar de woning.
Wat ik daar bij tegen kwam is dat ik teveel noise op de stroom bekabeling had bij m'n media center (waar powerline node 1 zit) en ik naar de andere twee slechts 200Mbps haalde. Die heb ik verplaatst naar de andere kant van de huiskamer en sindsdien haal ik 800-1000Mbps tussen alle 3 powerline nodes.

Hardware: Devolo Magic2 powerline adapters en TP-Link Deco M5 (3pack).

Helemaal niets over te klagen.

Edit: andere kant: in de familie ook gebruikers van KPN SuperWifi ( = mesh), en dat valt me dan weer hard tegen. Netjes met een ethernet backhaul maar met grote regelmaat lag en dropouts.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 15-06-2023 13:12 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Koophuis of huurhuis?

Wij hebben een huurhuis maar hebben gewoon gaten geboord om een kabel van de woonkamer naar de slaapkamer te trekken, achter de verwarmingsbuizen die daar al liepen. Je ziet de kabel wel lopen als je achter de gordijnen en verwarmingsbuizen kijkt, maar je moet er echt naar zoeken. Als je witte kabel pakt valt het tegen een witte muur waarschijnlijk helemaal niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 21:57
Toen ik mijn oude huis kocht liep er een coax kabeltje over de buitengevel naar de bovenverdieping.
Ik ken je situatie niet, maar wellicht is zoiets nog een optie ... utp achter de klimop/regenpijp langs in een net gootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 14:27
Het is altijd mogelijk om kabels te trekken, alleen hoeveel moeite wil je erin steken?
Wat mij betreft, best wel veel moeite want het loont heel zeker.
Is het een klein huis, dan niet maar is het een wat groter huis waar je overal aansluitingen/WIFI wil hebben, dan zeker wel.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik vind de negativiteit op mesh ook vaak overtrokken hier op tweakers.

Conceptueel kan mesh ook prima werken:

Situatie bekabeld ap
- Via ethernet komt het signaal binnen bij het accesspoint
- Vanaf het accesspoints gaat via RF (door de lucht) naar je endpoint
Grootse risico op verstoring: RF

Situatie mesh ap
- Via RF komt het signaal binnen bij het accesspoint
- Vanaf het accesspoints gaat via RF (door de lucht) naar je endpoint
Grootse risico op verstoring: 2x RF

Als in scenario 1 het RF risico geen probleem is, waarom zou dit dan wel bij scenario 2 moeten zijn?
Dan krijg je de argumenten als halvering bandbreedte maar:
- Dat heb je niet bij een dedicated backhaul
- Boeit minder bij wifi6, want ~500/2 is nog steeds 250 mbit

Wat wel een dingetje is bij mesh is dat je accesspoints vaak op verschillende verdiepingen zijn. In een modern huis kom je prima door de muren, maar niet door een vloer. JE moet je mesh nodes dus echt strategisch neerzetten bij bv het trappengat.

Kabel blijft superieur, qua performance en kosten maar voor veel mensen is het echt een dikke prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 10:46

macnerd

No Apples please :-)

Wat een negativiteit over powerline!

Ik heb jarenlang powerline gehad, en voor mij heeft het goed gewerkt. In m'n huidige woning (uit 1925) werkt het dan weer niet.

Jaren geleden wilde een collega ook powerline (ook een oud huis). Dus heb ik mijn Netgear powerlinesetje en laptop meegenomen om te kijken of dat voor hem zou werken. Met behulp van een applicatie van Netgear kon ik de signaalsterkte controleren. In een aantal gevallen was er geen verbinding. Bij andere stopcontacten was er een matige verbinding. Kortom, hij moest op zoek naar een andere oplossing.

Mijn ervaring tot nu toe:
Jaren '90 woning (of nieuwer) --> goede kans dat het werkt
Wonind uit begin vorige eeuw --> groot kans dat het niet werkt

Als je iemand kent die een setje heeft, probeer het dan uit. Dit is de enige manier om er achter te komen of het in jouw woning werkt. Mocht het werken, neem dan een nieuw setje met een redelijke snelheid (dus bv 1000 Mbps).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 14:21
Tja, geen kabel is simpelweg geen alternatief op een kabel :-)

De alternatieven hebben over het algemeen een behoorlijk wisselend resultaat en zijn daarom echt niet vergelijkbaar.

Dus ik begrijp het heel goed dat men steld dat kabels het beste is.

Een TS geeft over het algemeen ook niet aan in welke mate mindere of wisselende prestaties acceptabel zouden zijn.

Dus om teleurstellingen te voorkomen.....

Jij kan dan wel wat mazzel hebben met je powerline wat ook mede afhankelijk is van de de toepassing, maar zo voorspelbaar als een dedicated kabel qua prestaties en betrouwbaarheid wordt het simpelweg niet.
The_Doman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:33:
Zelf vind ik Powerline prima werken naast mijn bedrade netwerk.
Geen ervaring met de Ziggo Powerline modules.

[...]

Je kan het 30 dagen vrijblijvend testen begreep ik.
Wat info:
Ziggo "Extra wifi-punt via een stopcontact" - PG-9072LG-ZG
Devolo Dlan 500 snelheid probleem

[ Voor 12% gewijzigd door mash_man02 op 15-06-2023 14:45 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

macnerd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:21:
Wat een negativiteit over powerline!

Ik heb jarenlang powerline gehad, en voor mij heeft het goed gewerkt. In m'n huidige woning (uit 1925) werkt het dan weer niet.
Het grote probleem met powerline is dat het gewoon gebruik maakt van iets dat helemaal niet bedoeld is om data te versturen. Zeker tegenwoordig met hoe zwaar beladen het stroomnet is en hoeveel groepen veel woningen hebben kun je er echt niet meer vanuit gaan dat powerline gewoon werkt.

In de ideale situatie is powerline prima, maar je moet dan al op dezelfde groep zitten en het liefst direct op dezelfde elektra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
jadjong schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:20:
Als je mazzel hebt haal je stabiel 100Mbps. Heb je dat niet dan is 1.3Mbps met random uitschieters naar 0.4 en 81 ook mogelijk.
Power adapters blijven best te mijden maar uw bewering klopt ook niet altijd.

Ik moet er op een bepaalde locatie ook gebruik van maken wegens omstandigheden en daar trek ik stabiel een 300mbit internet verbinding over een setje Devolo adapters.

Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:00:
[...]

Waarom mesh, dat heeft geen toegevoegde waarde.
Behalve dat mesh setjes soms goedkoper zijn en je ze ook als AP kunt instellen.

Mesh is marketing en voegt weinig tot niets toe.
Lees eens de topic titel. Als hij kabels kon trekken dan deed hij dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 13:38
Al vaak genoeg gezegd, powerline is echt niks. Wij hadden hetzelfde. eerst een goedkoop powerline setje. Resultaat......binnen dezelfde groep van de meterkast 95 Mbps. Maar helaas, het modem en de bovenverdieping zitten op verschillende groepen, resultaat 5 Mbps. Geruild voor een duur (€170,-) setje met geweldige reviews. Ook die gaf niet meer dan 12 Mbps. Uiteindelijk met wat gehannes een kabel langs de verwarmingsbuis. Verder netjes afgewerkt met wat super smalle gootjes en hoppa, volledige ziggo snelheid op de bovenverdieping.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
com2,1ghz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Lees eens de topic titel. Als hij kabels kon trekken dan deed hij dat al.
Lees eens alles voor je commentaar geeft.
Ik had allang geschreven dat als hij geen kabels kan trekken wifi de betere oplossing is.
Maar mesh wifi heeft geen toegevoegde waarde gewoon een repeater is meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Lees eens alles voor je commentaar geeft.
Ik had allang geschreven dat als hij geen kabels kan trekken wifi de betere oplossing is.
Maar mesh wifi heeft geen toegevoegde waarde gewoon een repeater is meer dan voldoende.
Een repeater is vrijwel nooit een goede oplossing. Mesh daarintegen wel. Dan hebben AP's onderling hun eigen netwerk ipv dat er andere clients op hetzelfde netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
680x0 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Ik moet er op een bepaalde locatie ook gebruik van maken wegens omstandigheden en daar trek ik stabiel een 300mbit internet verbinding over een setje Devolo adapters.

Het kan dus wel.
Maar dat is dan meer mazzel dan kennis is het niet ? Of durf je je hand er voor in het vuur te steken dat dat in alle huis situaties haalbaar is.

Dat durft denk ik iedereen namelijk wel te doen als het om een kabel gaat mits die natuurlijk binnen specificaties gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
com2,1ghz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Een repeater is vrijwel nooit een goede oplossing. Mesh daarintegen wel. Dan hebben AP's onderling hun eigen netwerk ipv dat er andere clients op hetzelfde netwerk hangen.
Mesh is ook gewoon een repeater en niets meer.
En een eigen netwerk voor de wifi is erg onhandig omdat je dan elkaar niet meer kunt bereiken.
Zeker als je nog een Nas, printer of iets anders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:49:
[...]

Mesh is ook gewoon een repeater en niets meer.
En een eigen netwerk voor de wifi is erg onhandig omdat je dan elkaar niet meer kunt bereiken.
Zeker als je nog een Nas, printer of iets anders hebt.
Heb je wel enig idee wat mesh is en hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
com2,1ghz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:39:
[...]

Dat is denk ik heel erg afhankelijk van wat je precies onder "goed" verstaat, bedoel je daar niet "beter" ?

Dan moet je er wel vanuit gaan dat de mesh oplossing een deicated backhaul gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door mash_man02 op 15-06-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
com2,1ghz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Ik wel maar ik denk niet dat jij het weet.

Een mesh set met wifi backhaul is gewoon een repeater met een router als main.
Sluit je ze bekabelt aan dan kun je ze als AP gebruiken.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 15-06-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

680x0 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:57:
[...]

Het kan dus wel.
Het kan, maar n=1

Ik heb wel eens een onderzoekje gedaan naar 70k powerline apparaten in zelfde categorie als in TS genoemd, dus sets met G.hn wave 1 en MIMO.

Hoogste snelheid was 400Mbps netto, traagste was bij benadering nul en sommigen hadden vast echt nul, maar dan hadden ze geen verbinding en kreeg ik er dus geen data uit. Gemiddelde was 55Mbps, dus meeste zaten ver onder die 300Mbps.

Het grafiek zag eruit als een kameel: twee bulten. Die kwamen overeen met aansluiten op geaarde stopcontacten (dus MIMO kon helpen) en niet geaard (nauwelijks baat bij MIMO). Gemiddelde met geaarde stopcontacten was 110Mbps, gemiddelde zonder rond de 30Mbps. Geaarde stopcontacten in leefruimtes zijn in NL pas sinds 1997 standaard volgens NEN-1010. Voor die tijd waren ze juist verboden buiten de natte ruimtes.

1927 is een tijdje voor 1997, dus tenzij de elektra sindsdien gerenoveerd is, zal er geen randaarde aanwezig zijn. Dus gemiddelde performanceverwachting voor een G.hn wave 1 (of HomePlug AV 2.0) set is ongeveer 30Mbps. Misschien heb je geluk en kan het iets sneller, misschien pech en trager, maar dit is waar je op kunt rekeken.

Nu, ondertussen is G.hn wave 2 op de markt verschenen. In praktijk levert dat doorgaans net iets meer dan het dubbele van prestaties van G.hn wave 1 (of HomePlug AV 2.0). In NL maakt voorzover ik weet alleen de Devolo Magic reeks gebruik hiervan. De Magic 1 doet SISO, de Magic 2 MIMO. Bij ongeaarde stopcontacten volstaat de 1. Daarmee zou gemiddeld misschien 70Mbps te halen zijn in plaats van 30Mbps - maar nog steeds nul garantie, Als je pech hebt is twee keer bijna nul is nog steeds bijna nul...

In zo'n oude woning is de kans groot dat je met een goed geplaatste WiFi AP alles kunt dekken (tenzij je ondervloerisolatie hebt op de bovenverdiepingen), maar hou ook even rekening met capaciteit: alle apparaten in huis moeten de beschikbare bandbreedte (eigenlijk: airtime) delen. Een of twee verdiepingen hoger ga je lagere linkrates hebben en gaat je bandbreedte dus bovengemiddeld zwaar drukken op airtime. Dat is vragen om trage verbindingen. Ook al zou het qua signaal goed gaan zou ik dus aanraden om alles wat bedraad aangesloten kan worden - wat je draadloze performance gaat verbeteren - en afhankelijk van hoeveel niet bedraad kan worden mogelijk een tweede AP boven puur voor capaciteit te plaatsen.

Daarom sluit ik me aan bij degenen die zeggen dat het handiger is om het gelijk goed aan te pakken: bij houten vloeren kun je er gewoon met een boor doorheen. Doe dat onopvallend op een gang (bijvoorbeeld onder een trap) en je hoeft het in je woonruimtes helemaal niet te zien.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:51
Het vervelende antwoord: soms :)

Ik heb familie wonen in een oud huis. Daar werkt het best prima en stabiel (hangen IP camera's op).
Heb het ook eens bij vrienden geprobeerd, naar een soort aanbouw die een eigen meterkast had. Daar werkte het wel, maar extreem traag en instabiel.

Heb daarnaast in een appartement gewoond. Daar 'stoorden' blijkbaar andere buren op het stroomnetwerk, ofzoiets? In ieder geval werkte het daar namelijk volledig ruk namelijk.
weet niet wat de staat is van het stroomnetwerk in het huis
Dit is uiteindelijk bepalend voor de kwaliteit. Een 'afgelegen' woning met splinternieuwe bedrading zal ongetwijfeld het beste resultaat leveren.
Ik ga binnenkort verhuizen.
Belangrijkste tip; mogelijk ga je ergens sowieso nog een muurtje verven en/of wat dingetjes aansluiten. Dat is dé kans die je hebt om leidingen te gaan trekken. Als het immers al helemaal netjes is, is het teveel gezeik.
Houd er bij een verbouwing gewoon rekening mee dat je eigenlijk heel graag een loze leiding wilt tussen de meterkast en je computer hok, zodat je daar altijd nieuwe bedrading door zou kunnen trekken, ook als we over X jaar weer wat nieuws hebben bedacht. En anders, op z'n minst een goeie ethernet kabel en mogelijk een eigen groep (?).

Ik vermoed dat je woning geen kruipruimte heeft gezien het bouwjaar? :P

Aan de andere kant, mede gezien het bouwjaar: als je verdiepingen op hout zijn gebouwd zal een fatsoenlijke wifi-AP misschien ook wel bereiken wat je wilt.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 15-06-2023 16:20 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zoals vaker bij mesh en repeaters belandt dit vaak in een semantische discussie :P

Technisch gezien is mesh inderdaad gewoon een repeater. Zowel "mesh" als een repeater kunnen een dedicated backhaul hebben.

Het is meer een tijdperk dingetje:
5 jaar geleden noemde we het repeaters en was het spul wat doorgaans op de 2,4 verbinding maakte met een bestaand netwerk en dat ging repeaten op hetzelfde signaal, een netwerk waar al veel ruis zat.

Tegenwoordig noemen we het mesh wat nog steeds een repeater is. Alleen nu verbind het vaak met eigen nodes ipv je bestaande wifi en werkt het op de 5ghz wat het veel stabieler maakt.

Ontopic:
De kans op verstoring op het stroomnet is gewoon erg groot, helemaal met dimmer/ledlampen etc etc. JE kunt dit echt niet afleiden aan een bouwjaar oid, het is gewoon onvoorspelbaar.
Daarnaast is het ook wel weer logisch dat 5ghz wifi prima werkt, het spul gaat slecht door muren en ramen dus je hebt minder last van buurt signalen + er zit nauwelijk andere apparatuur op.
Bij 2,4ghz wifi is dat wel anders, dat gaat dwars door de muren heen en zaken als babyfoons maken die band compleet onbruikbaar...

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hamvraag voor veel van deze opties:

Woning is uit 1929, maar in welke staat is het qua isolatie?

- HR+(++) glas of niet?
- overal isolatie of niet?

Energielabel A houdt ws in dat het evengoed dicht zit als een moderne woning. Energielabel G en je weet dat het lek als een mandje is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Hoe zijn we precies bij isolatie beland adhv een kabeltrekvraag? Volgens mij begint de warmte hier op zolder me echt parten te spelen...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:51:
[...]

Ik wel mij ik denk niet dat jij het weet.

Een mesh set met wifi backhaul is gewoon een repeater met een router als main.
Sluit je ze bekabelt aan dan kun je ze als AP gebruiken.
Dat @com2,1ghz die vraag aan je stelt doet me denken dat hij/zij een beter idee heeft wat mesh is dan jij.

Mesh is geen repeater, noch is het standaard accesspoints en routers die toevallig een bekabelde netwerk verbinding met elkaar hebben.

Mesh is een geintegreerd geheel. Het zijn technisch gezien misschien routers of accesspoints (want mini computer met een antenne en een RJ45 jack) maar op software nivo is een enorm verschil.
De nodes communiceren met elkaar en stemmen met elkaar af om te zorgen voor dekking, beperking van verstoring, seamless handover van clients, etc etc. Het doet enorm veel meer dan gewone AP's/repeaters/routers.
P5ycho schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:36:
Hoe zijn we precies bij isolatie beland adhv een kabeltrekvraag? Volgens mij begint de warmte hier op zolder me echt parten te spelen...
Isolatie heeft effect op WiFi dekking, zodoende.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 15-06-2023 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@P5ycho ik vind het vooral bijzonder hoe jij "alternatief voor kabel trekken"weet te interperteren als kabeltrekvraag :+

@McKaamos
Een mesh set is niets magisch qua samenwerking oid. Het is gewoon een multi ap set waar we hem mesh noemen als ze draadloze uplink hebben ipv ethernet.

Dat het vaak beter werkt dan 3 losse accesspoints is doorgaans waar maar dat is niet omdat ze zo bijzonder zijn, meer dat losse accesspoints vaak slecht ingericht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
laurens0619 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:45:
@P5ycho ik vind het vooral bijzonder hoe jij "alternatief voor kabel trekken"weet te interperteren als kabeltrekvraag :+
Ja ik geef het even op en verwijder me van deze discussie 8)7

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
com2,1ghz schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:50:
[...]

Jij blijkbaar ook niet. :+ Mesh is een technologie waarbij elk apparaat in het netwerk zowel client als AP is. Heb jij met je laptop slecht verbinding in de keuken, dan leg je een iPad halverwege tussen laptop en router als steunzender. Werk te gek met bijvoorbeeld voertuigen op een groot terrein (haven/vliegveld) of met tientallen plukrobots in een kas vol tomaten. Alles praat dan met en via elkaar, alleen werkt het niet met standaard wifi. :P

Mesh zoals jij bedoelt is inderdaad niets meer dan een fancy naam voor repeater. Waar vroeger de reaper het signaal oppikte en daarna onder een nieuw SSID weer uitzond is dat nu iets anders vorm gegeven door op de achtergrond een onzichtbaar SSID te gebruiken voor de uplink naar de andere AP's. Maar dit gaat nog steeds over dezelfde radio/zender als waar de gebruiker mee verbindt en dus halveer je op dezelfde manier de bandbreedte als bij de oude repeater.

Pas wanneer je een AP met twee radio's hebt kan je de data van de uplink en de client van elkaar scheiden waardoor de bruikbare bandbreedte niet halveert. Alleen hebben vrij weinig AP's een dubbele radio in dezelfde frequentieband aan boord, de oplossing bij de goedkope setjes (zeg minder dan 400 per AP) is dan om als een ouderwetse repeater te gaan werken en de bandbreedte te halveren of ze gebruiken de 2.4GHz voor onderlinge connectie en 5GHz voor client connectie.
Overigens hoeft bandbreedte halveren niet erg te zijn, met 80MHz kanalen op 5GHz kan je wat overhead permitteren voordat het onbruikbaar wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

laurens0619 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:45:

@McKaamos
Een mesh set is niets magisch qua samenwerking oid. Het is gewoon een multi ap set waar we hem mesh noemen als ze draadloze uplink hebben ipv ethernet.

Dat het vaak beter werkt dan 3 losse accesspoints is doorgaans waar maar dat is niet omdat ze zo bijzonder zijn, meer dat losse accesspoints vaak slecht ingericht zijn :)
Nee hoor, verre van.
Je hebt je er duidelijk niet in verdiept.

Er is technologisch gezien veel meer aan de hand dan simpelweg wat accesspoints. Er zijn niet voor niets IEEE standaarden voor.
Leesvoer:
Wikipedia: IEEE 802.11s
Wikipedia: Hybrid Wireless Mesh Protocol
Wikipedia: Dynamic Source Routing
Wikipedia: Associativity-based routing
jadjong schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:51:
[...]

Jij blijkbaar ook niet. :+ Mesh is een technologie waarbij elk apparaat in het netwerk zowel client als AP is. Heb jij met je laptop slecht verbinding in de keuken, dan leg je een iPad halverwege tussen laptop en router als steunzender. Werk te gek met bijvoorbeeld voertuigen op een groot terrein (haven/vliegveld) of met tientallen plukrobots in een kas vol tomaten. Alles praat dan met en via elkaar, alleen werkt het niet met standaard wifi. :P

Mesh zoals jij bedoelt is inderdaad niets meer dan een fancy naam voor repeater. Waar vroeger de reaper het signaal oppikte en daarna onder een nieuw SSID weer uitzond is dat nu iets anders vorm gegeven door op de achtergrond een onzichtbaar SSID te gebruiken voor de uplink naar de andere AP's. Maar dit gaat nog steeds over dezelfde radio/zender als waar de gebruiker mee verbindt en dus halveer je op dezelfde manier de bandbreedte als bij de oude repeater.

Pas wanneer je een AP met twee radio's hebt kan je de data van de uplink en de client van elkaar scheiden waardoor de bruikbare bandbreedte niet halveert. Alleen hebben vrij weinig AP's een dubbele radio in dezelfde frequentieband aan boord, de oplossing bij de goedkope setjes (zeg minder dan 400 per AP) is dan om als een ouderwetse repeater te gaan werken en de bandbreedte te halveren of ze gebruiken de 2.4GHz voor onderlinge connectie en 5GHz voor client connectie.
Overigens hoeft bandbreedte halveren niet erg te zijn, met 80MHz kanalen op 5GHz kan je wat overhead permitteren voordat het onbruikbaar wordt.
Uhh, nope. Read above.

[ Voor 41% gewijzigd door McKaamos op 15-06-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 10:46

macnerd

No Apples please :-)

Oon schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Het grote probleem met powerline is dat het gewoon gebruik maakt van iets dat helemaal niet bedoeld is om data te versturen. Zeker tegenwoordig met hoe zwaar beladen het stroomnet is en hoeveel groepen veel woningen hebben kun je er echt niet meer vanuit gaan dat powerline gewoon werkt.

In de ideale situatie is powerline prima, maar je moet dan al op dezelfde groep zitten en het liefst direct op dezelfde elektra kabel.
Powerline is in essentie niet veel anders dan wat er bv bij ouderwetse telefoonlijnen met ADSL gedaan wordt. De data wordt erbovenop gezet op andere (veel hogere) frequenties. Is de telefoonlijn ook niet voor bedoeld geweest, maar het werkt prima.

Je mag er zeker niet vanuit gaan dat powerline gewoon werkt, dat gaf ik ook aan. Je moet het testen om het zeker te weten.

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@McKaamos
die standaarden ken ik maar zijn echt niet van toepassing op consumenten mesh setjes.

Snap ook niet waarom je hoog van de toren moet blazen, kan dat niet op een iets normalere toon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

laurens0619 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:30:
@McKaamos
die standaarden ken ik maar zijn echt niet van toepassing op consumenten mesh setjes.

Snap ook niet waarom je hoog van de toren moet blazen, kan dat niet op een iets normalere toon?
Ik blaas niet hoog van de toren. Ik probeer duidelijk te maken dat een mesh set géén domme set AP's is, maar er blijven mensen hardnekkig beweren dat ze dat wel zijn.

Mesh sets zijn daadwerkelijk softwarematig anders dan domme AP's.
Ze communiceren onderling. Sla de handleiding van een TP-Link Deco set eens open.
Al bij de fysieke installatie vrij vroeg in het begin vind je een diagram hoe je ze wel en niet moet aansluiten.
De essentie er van is dat nagenoeg alles OK is (via een of meerdere switches, daisychained aan elkaar, etc) behalve de backhaul laten verlopen via de geintegreerde switch van een router.
De reden daar voor is dat die switch via de interne software van de router kan lopen (niet altijd het geval, maar dat kan). Als die software de routing protocollen e.d. niet snapt, werkt de onderlinge communicatie niet en dan werkt je mesh niet meer.

Probeer ook eens met een wifi analyzer te scannen. Je zal zien dat alle nodes op dezelfde freqentie zitten bij een mesh set. Domme AP's vermijden dat actief wegens interferentie onderling. Ze kunnen niet met elkaar praten dus gaan ze elkaar actief uit de weg.
De reden dat mesh juist actief op dezelfde frequentie gaat zitten is dat ze onderling kunnen communiceren over de beste strategie. Welke node moet de output power verhogen of verlagen om de beste dekking te krijgen? Hebben we ergens storing en is het dan verstandig om collectief een andere frequentie te kiezen? etc etc.
Dat alles ten behoeve van de seamless handover. Traditionele wifi heeft de vervelende eigenschap dat de clients vast proberen te houden aan het base station waar ze initieel mee verbonden zijn. Pas bij volledig verlies van de verbinding kijken ze of er verbinding gemaakt kan worden met een ander accesspoint.

Tevens heeft het werken op dezelfde frequentie het effect dat meerdere nodes tegelijk de packets van één client kunnen ontvangen. Dat zou normaliter duplicaten opleveren als daar geen intelligente routing op werd gedaan. De duplicaten moeten worden gefilterd om problemen te voorkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 15-06-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@McKaamos de oorzaak dat t stuq gaat met een provider switch heeft niets met die routering protocollen te maken maar met het discovery protocol IEEE 1905.1.

Dat is ook puur discovery om te bepalen of hij de wireless uplink moet gebruiken.

Veel Mesh setjes zitten op hetzelfde 5ghz kanaal omdat ze 80mhz willen en geen dfs kunnen maar ook praktisch als ze maar 1 5ghz radio die client is en ap. Dan is het handig op hetzelfde kanaal te zitten en logischerwijs zitten ze er dan allemaal op. Want jij noemt is het “ubiquiti zero handoff” achtige principe en wordt eigk nooit meer toegepast

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 15-06-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Consumenten mesh setjes zijn echt niets meer dan een main die als router functioneert en clients die als Ap met een wifi backhaul (= repeater) functioneren.

Al het andere is marketing en gewoon implementies van standaard wifi protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
mash_man02 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:48:
[...]

Maar dat is dan meer mazzel dan kennis is het niet ? Of durf je je hand er voor in het vuur te steken dat dat in alle huis situaties haalbaar is.

Dat durft denk ik iedereen namelijk wel te doen als het om een kabel gaat mits die natuurlijk binnen specificaties gebruikt wordt.
Mazzel niet echt. Het hangt groot deel af van de kwaliteit van het elektriciteits-segment (ruis, storingen) waar je ze op gebruikt, en in geval van mijn Devolo's gaf wat uittesten van verschillende settings enorm verschil.

Grote tip : zeker niet de default settings gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:43
- Het betreft een oud huis (1927) en weet niet wat de staat is van het stroomnetwerk in het huis
Zonder iets over de staat van het huis te zeggen is het erg lastig adviseren. Hier een jaren '30 huis waar toch nieuwe vloeren in moesten worden gelegd. De verdiepingen zijn in deze huizen allemaal gewoon houten balken met daarom een houten ondervloer. Die ondervloer kan je met beleid prima open maken voor het leggen van elektra buizen om zo netwerkkabels te trekken. Ook de stroompunten zijn meestal prima bereikbaar. In het extreemste geval haal je de stopcontacten aan de ene kant van je kamer leeg om netwerk aan te leggen als je tenminste meerdere stopcontacten in die kamer hebt.

Hier lag vrijwel overal coax. Die heb ik vervangen door CAT6. Op zolder heb ik zelf kamers gemaakt en daarin netwerk direct meegenomen. Zo heb ik uiteindelijk in elke kamer een dubbele netwerkaansluiting liggen en dat is heerlijk.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 12:57
Wanneer bekabelen niet mogelijk is dan is wat mij betreft WLAN 802.11ax of te wel Wi-Fi 6 op 5 GHz of Wi-Fi 6E op 6 GHz de enige echte overgebleven optie voor een enigszins acceptabele verbinding. Wi-Fi 7 is op het moment van schrijven helaas nog net iets te nieuw, lees uitermate weinig apparatuur beschikbaar en verschrikkelijk duur. Hierdoor kom je automatisch bij Wi-Fi 6 / Wi-Fi 6E uit. Stel de kanaalbreedte in op 80 MHz, of als dat problemen geeft zet deze in op 40 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ben(V) schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:53:
Consumenten mesh setjes zijn echt niets meer dan een main die als router functioneert en clients die als Ap met een wifi backhaul (= repeater) functioneren.

Al het andere is marketing en gewoon implementies van standaard wifi protocollen.
Er zijn er wel een paar die 11s ondersteunen, maar met drie van die dingen in huis heb je in het beste geval een driehoeksverhouding gebouwd. :+ Nog altijd over dezelfde radio en de client blijft een simpele client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 13:38
Los van het feit dat ik zelf geen voorstander ben van powerline / WiFi als hoofdverbinding (prima voor mobieltje etc.) vraag ik me af in hoeverre je echt zeker weet dat er geen mogelijkheden zijn.
Je geeft aan dat je nog moet gaan verhuizen.
Ik kan me zo voorstellen dat je het huis misschien een paar keer gezien hebt, in hoeverre heb je echt serieus onderzocht wat de mogelijkheden zijn?
Absoluut niet negatief bedoeld, maar misschien moet je als je de sleutel hebt eerst eens goed gaan kijken of er echt geen mogelijkheden zijn.
Zeker in oudere huizen zijn er vaak wel loze ruimtes etc. waar je mogelijk wat mee kunt.
Weet niet hoeveel je wil gaan klussen / opknappen in het huis maar een kabel in een muur vrezen en weer dicht maken als je toch nog wil gaan schilderen is natuurlijk wel het moment om dat nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:50
Bekabeld niet mogelijk bestaat niet, een kabel is altijd mogelijk. Het is een kwestie van willen. Als het moet over (of achter) de plint, over de trap met klemmen, onder de fundering door, langs de cv leiding, er is altijd wel wat mogelijk. Je primaire infrastructuur moet gewoon aan een draad, wifi is leuk voor telefoons en tablets. Een kabeltje van een paar euro heeft nog nooit gefaald hier, een accespoint van 150 euro wel.

[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 15-06-2023 23:36 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
jadjong schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:08:
[...]

Er zijn er wel een paar die 11s ondersteunen, maar met drie van die dingen in huis heb je in het beste geval een driehoeksverhouding gebouwd. :+ Nog altijd over dezelfde radio en de client blijft een simpele client.
IEE 802.11s heeft enkel nut als zo'n set ook meerdere paden kan kiezen.
Dan kan als een pad het druk heeft er een ander pad gekozen worden voor een verbinding.

Dat heeft in Nederlandse huizen geen enkel nut omdat die zo zijn gebouwd dat er geen meerdere paden mogelijk zijn.
Als je dat forceert door te veel AP's te plaatsen dan krijg je weer te veel overlap waardoor ze elkaar in de weg gaan zitten.

Kortom enkel zinvol in bedrijfs omgevingen en daar zijn die consumenten setjes weer niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-05 12:57
Ben(V) schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:28:
[...]

IEE 802.11s heeft enkel nut als zo'n set ook meerdere paden kan kiezen.
Dan kan als een pad het druk heeft er een ander pad gekozen worden voor een verbinding.

Dat heeft in Nederlandse huizen geen enkel nut omdat die zo zijn gebouwd dat er geen meerdere paden mogelijk zijn.
Als je dat forceert door te veel AP's te plaatsen dan krijg je weer te veel overlap waardoor ze elkaar in de weg gaan zitten.

Kortom enkel zinvol in bedrijfs omgevingen en daar zijn die consumenten setjes weer niet geschikt voor.
Een beetje off-topic, maar in een bedrijfsomgeving zou ik er expliciet de voorkeur aan geven om alles bedraad aan te sluiten. Zeker met Wi-Fi 5 en Wi-Fi 6(E). Bij Wi-Fi 7 beloven ze dat draadloos de voorkeur gaat hebben, ik ben benieuwd of dat bewaarheid gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
Maar wist je dat dan van te voren ?
680x0 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:27:
[...]

Mazzel niet echt. Het hangt groot deel af van de kwaliteit van het elektriciteits-segment (ruis, storingen) waar je ze op gebruikt, en in geval van mijn Devolo's gaf wat uittesten van verschillende settings enorm verschil.

Grote tip : zeker niet de default settings gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Qua WiFi klopt dat, maar 'mesh' zoals door de meeste commerciele partijen geimplementeerd is daar bovenop vooral een Open vSwitch verhaal. Zo'n mesh-set gedraagt zich als een grote virtuele switch, met onderlinge communicatie via IEEE1905.1. Dat is gelijk waarom je allemaal rare problemen krijgt als je switches tussen de nodes hangt die geen IEEE1905.1 snappen, of als je hersendode netwerkapparatuur zoals Sonos apparaten bedraad erop aansluit, met bijbehorende loops.

De fabrikanten maken het stukken complexer dan nodig is puur voor de WiFi, met name om alle leuke parental control en security value-added services mogelijk te maken zonder met VLAN configuratie te hoeven rommelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:00

Zo'n deco M4 set werkt oneindig veel beter dan wanneer je zelf ap's gaat plaatsen met dezelfde SSID, ook ten opzichtte van bijvoorbeeld een unify systeem (dan zit je te rommelen met minimum rssi settings etc). Het is letterlijk plug & play en bij mij gaat de seamless roaming tot heden altijd goed. In geval dat dit niet zo zou zijn dan kun je via hun app eenvoudig een device 'bannen' van een basis unit. Wired backhaul is overigens ook een optie.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 16-06-2023 13:38 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1