Verkeerde keuze gemaakt? QNAP-TS-233

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:30
Vergeef mij het is waarschijnlijk een vraag waarvan velen zullen denken hoe kan je het vragen maar ik doe het toch.
Situatie: Huidige PC is aan vervanging toe, een Medion Intel(R) Core(TM) i7-3770 CPU @ 3.40GHz. In deze PC heb ik een kleine SSD van 250GB, een HDD van 1TB en een van 1,5TB.
Nu is er in de nieuwe PC maar ruimte voor 1 extra HDD dus ik dacht slim te zijn er een QNAP TS-233 erbij te kopen waarin ik de overige schijven kan zetten waarbij mijn bestaande gegevens toch benaderbaar zijn via de NAS. Schijven erin schuiven en weer verder.

Maar nu lees ik echter in de quickstart guide: Alle gegevens worden gewist tijdens de initialisatie van de SSD / HDD's.
Betekent dit dat de harde schijven na plaatsing geïnitialiseerd worden en dus de bestaande data foetsie is?
Of is er een mogelijkheid dat beide schijven gewoon hun mappenstructuur en inhoud behouden en ze gewoon te benaderen zijn als extra schijven.

Misschien had ik mij dus beter kunnen verdiepen in de materie VOOR de aanschaf van de QNAP maar daar is het nu een beeje te laat voor (hoewel ik natuurlijk wel in mij 14 dagen bedenktijd zit)

Wie kan deze oude man (63) een beetje wijzer maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:28
dat kan eventueel wel als je ze aan de ts233 via een usb-case aansluit.
aangenomen dat de schijf een filesysteem heeft wat de nas ook kent.

je moet wel in de ts233 een disk hebben voor het systeem.
koop hiervoor bijv een 4T disk, dan kun je de nas alle bestanden en mappen van de usb laten kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Kan ik dan niet beter 2 losse USB-behuizingen kopen en aan de USB 3 hangen en de NAS retour sturen. De schijven zijn beide gewoon NTFS geformateerd. De schijven zijn niet primair bedoeld als back-up medium (hoewel sommige bestanden wel 2 of 3 keer worden veilig gesteld op andere schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je niet van plan bent de data vanaf een netwerk te benaderen maar alleen via usb aan je computer dan kan je natuurlijk ook ervoor kiezen je NAS terug te sturen en een compatibele harddisk case aan te schaffen. Scheelt meteen behoorlijk in de prijs. Je verliest daarmee wel de mogelijkheid om hem te benaderen vanaf een netwerk.

/Edit: wat je zelf hierboven dus ook zegt :).

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 14-06-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
zelf heb ik geen netwerk, m.u.v.een zelden meer gebruikte mediaplayer met eigen harde schijf en een 1 disk NASje van Medion met ook een 2TB schijf. Ik stuur de NAS maar retour en zoek een paar kanppe USB-behuizingen voor de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Zou dit dan voor mij een oplossing kunnen zijn?
https://www.bol.com/nl/nl...VKbw_0_14.35.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21

br00ky

Moderator Harde Waren
Check, check, dubbel check, ik neem aan dat er niet stiekem een IDE schijf tussen slingert :+ ? Zo niet, dan is dit inderdaad compatibel.

Ik neem hierbij aan dat je je "reserve" schijven niet continu wilt gebruiken? Als dat zo is, heb je meer aan een enclosure.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 14-06-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim1928
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09-2024
Hou er ook rekening mee dat niet zomaar een willekeurige schijf kan plaatsen in een nas ...moet wel een nas schijf zijn, of een schijf die veel voor nassen wordt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:45
wim1928 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:00:
Hou er ook rekening mee dat niet zomaar een willekeurige schijf kan plaatsen in een nas ...moet wel een nas schijf zijn, of een schijf die veel voor nassen wordt gebruikt
Je zegt 'kan niet' en 'moet', maar dat is natuurlijk niet zo. Uiteraard is het verstandig om er rekening mee te houden dat een NAS die 24/7 aanstaat en/of veel schrijfacties doet het beste uitgerust kan worden met harde schijven die daar goed tegen kunnen.

Maar als iemand het (weloverwogen) risico wilt nemen om een 'normale' schijf te gebruiken in een NAS, dan kan dat gewoon :) Alleen is dan de kans groter dat je vroeg of laat problemen gaat krijgen, maar voor sommigen is dat prima.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je bent blijkbaar gehecht aan de data die op je bestaande schijven staat. Maar je kunt de schijf niet herformatteren om hem in de NAS te gebruiken. Dan rijst de vraag: heb je geen backup van je data dan?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
Een backup heb ik wel naar om het heen en weer te kopiëren is ook weer zo wat. De NAS is inmiddels retour dus het topic is ook niet meer relevant
Pagina: 1