Van lease naar mobiliteitsbudget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:15
Momenteel heb ik een lease auto, over een jaar loopt het contract af. Nu werk ik veel vanuit huis, en rij twee keer per week naar kantoor.

We hebben privé ook nog een auto maar voor de hoeveelheid die we autorijden vind ik twee auto’s eigenlijk te duur.

Nu wil mijn werkgever ook overgaan op mobiliteitsvergoeding, maar ik kom nergens echt concrete bedragen tegen. Behalve hier in een topic waarbij het leasebedrag bruto erbij wordt geteld en nog kilometer vergoeding.

Is er wat dat betreft een standaard van wat redelijk is?

Kantoor zit op ongeveer 40 minuten fietsen, 30 minuten met scooter. Dus wil er met een combinatie van die twee heen. Daarnaast zal ik ook nog af en toe naar klant moeten. Zal gemiddeld niet meer dan één keer per maand zijn vermoed ik dus daar moet ik wel wat voor bedenken als mijn vrouw ook de auto nodig heeft bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-04 20:47
Denk dat er geen standaard is. Veel verschil per werkgever en sector. 21 cent/kilometer kan redelijk zijn. Een vast mobiliteitsbudget natuurlijk ook. Wat jij redelijk vindt, zal een ander of misschien zelfs jouw werkgever niet redelijk kunnen vinden. Als je weet wat jouw leaseauto jouw werkgever kost, kan je mogelijk obv die kostenpost een zelf een voorstel aan je werkgever doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Leasebedrag is €800 en ongeveer €200 in de maand kwijt aan brandstof. Sector is IT.

[ Voor 8% gewijzigd door Shinji op 14-06-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:25
Shinji schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:48:
Leasebedrag is €800 en ongeveer €200 in de maand kwijt aan brandstof. Sector is IT.
Bij ons krijgt je het leasebudget uitgekeerd en zakelijke kilometers kun je tegen 21 cent declareren. Geen idee of dit normaal is of niet. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 09:15
Vaak zie je dat je (max) leasebedrag dan als mobiliteitsbudget bruto wordt uitgekeerd. Uit dat budget kun je dan maximaal 21 cent netto declareren voor je zakelijke KM's. Tegenwoordig met het vele thuiswerken/dichter bij kantoor werken een aantrekkelijke optie t.o.v. duur leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Hier ook 21 cent, het mobiliteits budget is 25-30% lager dan het lease budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-04 22:02
Hier leasebudget + 10% bruto. En woon-werk wordt hiervan netto uitbetaald.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
MitchellHearth schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:54:
Vaak zie je dat je (max) leasebedrag dan als mobiliteitsbudget bruto wordt uitgekeerd. Uit dat budget kun je dan maximaal 21 cent netto declareren voor je zakelijke KM's. Tegenwoordig met het vele thuiswerken/dichter bij kantoor werken een aantrekkelijke optie t.o.v. duur leasen.
Met thuiswerken is die toch juist niet gunstig? Stel je leasebedrag was 800. Maar omdat je altijd thuis werkt krijg je daar nu niks voor omdat er niks te declareren valt.

Ok, je hebt geen bijtelling meer maar verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03

Bever!

3

Shinji schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Met thuiswerken is die toch juist niet gunstig? Stel je leasebedrag was 800. Maar omdat je altijd thuis werkt krijg je daar nu niks voor omdat er niks te declareren valt.

Ok, je hebt geen bijtelling meer maar verder.
Je krijgt het bruto bedrag gewoon uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Bever! schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:12:
[...]

Je krijgt het bruto bedrag gewoon uitbetaald.
Niet iedereen blijkbaar, sommigen kunnen uit die pot declareren, de rest krijg je dan niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 14:39

Acradavos

Poetsfanaat

Mobiliteit staat bij mijn werkgever gelijk aan leaseprijs. (IT)

1045 bruto. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:12
bij ons is het het leasebedrag ex brandstof + 25%. Kilometers declareer je a 21ct/km tegen je budget en krijg je netto. wat er over is van je budget krijg je bruto.

Rij je veel dan moet je dus zorgen dat je vervoer zo laag mogelijk variabele kosten heeft (ofwel: zuinig rijdt dan wel op goedkope stroom), rij je weinig dan is vooral belangrijk dat je vast lasten zo laag mogelijk zijn. Heb je allebei dan rij je waarschijnlijk een klein oud autotje maar ben je wel spekkoper :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
Shinji schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Niet iedereen blijkbaar, sommigen kunnen uit die pot declareren, de rest krijg je dan niet lijkt me.
Ik denk wel dat ze dat bedoelen, anders is het ook niet echt een mobiliteitsbudget maar ben je alleen je zakelijke kilometers met je prive auto aan het declareren (en kan het bijna nooit uit)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-04 09:15
Shinji schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar je krijgt dus je volledige budget bruto uitbetaald inderdaad. Minus de zakelijke KM's die je maakt want die declareer je netto uit dat potje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Ah, ik hoorde zulk soort constructies wel vaker maar snapte nooit echt wat daar nou gunstig aan was. Maar dat wordt me nu wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:59
Dat kan toch alleen maar gunstig zijn als je vantevoren weet hoeveel je rijd?
Wellicht krijg je nieuwe klanten en moet je toch meer rijden per jaar dan zal je op een gegevne zelf de kosten moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Als je werk niet anders wordt zullen de verwachte reisafstanden ook niet veel groter worden lijkt me. Als je van engineer die vrijwel alles thuis doet en kan doen naar vertegenwoordiger gaat, ja, dan wordt het een ander plaatje. Maar in principe doen we bij vrijwel alle klanten alles remote met uitzondering van kennismaking, migraties, soms een belangrijke bespreking etc.

Dus het zal misschien iets toenemen, maar nooit zoveel dat het niet gunstig meer is (in mijn geval). Misschien bij een overstap naar een andere werkgever wellicht als daar ander beleid is, maar ja, daar heb je dan ook onderhandelingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-02 16:57
VidaR-9 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:01:
Hier leasebudget + 10% bruto. En woon-werk wordt hiervan netto uitbetaald.
Wordt de volledige woon-werk afstand netto uitbetaald of zit er een limiet aan? Declareer je dan km's die je met de auto of fiets afgelegd? Hoe werkt dat dan als je met OV naar je werk zou reizen?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-04 18:33
Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:34:
[...]

Wordt de volledige woon-werk afstand netto uitbetaald of zit er een limiet aan? Declareer je dan km's die je met de auto of fiets afgelegd? Hoe werkt dat dan als je met OV naar je werk zou reizen?
Bij zo'n regeling kost het voor de werkgever niets om zo ruim mogelijk met de regels van de belastingdienst om te gaan.

Dus alle kilometers tellen mee (woon-werk of zakelijk). ongeacht het vervoersmiddel. En bij OV mag je kiezen tussen kilometers declareren of de kosten van het kaartje.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
itsjohan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:44:
bij ons is het het leasebedrag ex brandstof + 25%. Kilometers declareer je a 21ct/km tegen je budget en krijg je netto. wat er over is van je budget krijg je bruto.
Mag je de kilometers a 21ct/km ook declareren als je woon-werkverkeer met OV aflegt?
Rij je veel dan moet je dus zorgen dat je vervoer zo laag mogelijk variabele kosten heeft (ofwel: zuinig rijdt dan wel op goedkope stroom), rij je weinig dan is vooral belangrijk dat je vast lasten zo laag mogelijk zijn. Heb je allebei dan rij je waarschijnlijk een klein oud autotje maar ben je wel spekkoper :-)
Bij veel rijden kan het vast niet uit. Zelfs het goedkoopste oude brik is duurder dan de netto €0,21/km dus daar leg je op toe. Het budget is fixed en niet afhankelijk van de woon-werk reisafstand. Er is dan een breakeven point waar het mobiliteitsbudget ongunstig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
RocketKoen schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:37:
Dus alle kilometers tellen mee (woon-werk of zakelijk). ongeacht het vervoersmiddel. En bij OV mag je kiezen tussen kilometers declareren of de kosten van het kaartje.
Heb je dan ook een bewijslast? Moet je een kilometerregistratie bijhouden en/of aantonen met treinkaartjes dat je de kosten daadwerkelijk gemaakt hebt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsjohan
Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:44:
[...]

Mag je de kilometers a 21ct/km ook declareren als je woon-werkverkeer met OV aflegt?
Voor mijn werkgever is het een vast budget, dus die maakt het niets uit of ik veel of weinig kilometers maak en ook niet of ik die op de fiets, per ov of met de auto doe. Zij (en ik) moeten wel de kilometers naar de fiscus kunnen verantwoorden, dus het moeten zakelijke kilometers zijn (en dat is ook woon-werk verkeer) maar ook voor de fiscus maakt het vervoermiddel niet uit. De regeling geldt overigens volgens mij wel alleen voor 'mobiele medewerkers', dus niet als je een vaste standplaats hebt en voor je functie niet naar klanten hoeft.
Bij veel rijden kan het vast niet uit. Zelfs het goedkoopste oude brik is duurder dan de netto €0,21/km dus daar leg je op toe. Het budget is fixed en niet afhankelijk van de woon-werk reisafstand. Er is dan een breakeven point waar het mobiliteitsbudget ongunstig wordt.
Klopt; maar dan moet je wel serieus veel kilometers maken. Met bv 10-20k zakelijke kilometers per jaar kan het voor mij prima uit en zou ik duurder uit zijn als ik dezelfde auto zou leasen..Wel laat dit zich altijd lastig vergelijken, want hoeveel schadevrije jaren je hebt, of je een keer schade rijdt, wat je zelf evt doet aan onderhoud heeft allemaal invloed op het financiele plaatje. Mijn gehele calculatie kan het raam uit als ik de wagen een keer tegen een boom aan zet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 09:27
Kijk ook eens naar de opties om een echt goedkope auto (erbij) te rijden; de bijtelling is dan laag en wellicht krijg je nog geld terug dat onder je leasebudget zit ?

Bv een Renault zoe of Toyota Aygo.

Je kan ook de fiets proberen en als het niet bevalt altijd volgend jaar weer gaan (privé) leasen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56

Yucon

*broem*

Ik vind het toch een raar systeem. In de buitendienst heb je zo goed als geen invloed op hoeveel je in de auto zit. Het is dus leuk bedacht om de kilometers dan netto uit te betalen uit hetzelfde budget, maar in die situatie is het hele idee van een vast bruto bedrag in de eerste plaats toch al vreemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:03

Bever!

3

Yucon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:45:
Ik vind het toch een raar systeem. In de buitendienst heb je zo goed als geen invloed op hoeveel je in de auto zit. Het is dus leuk bedacht om de kilometers dan netto uit te betalen uit hetzelfde budget, maar in die situatie is het hele idee van een vast bruto bedrag in de eerste plaats toch al vreemd?
Eens, ik zou in de buitendienst nooit instemmen met zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Heb je dan ook een bewijslast? Moet je een kilometerregistratie bijhouden en/of aantonen met treinkaartjes dat je de kosten daadwerkelijk gemaakt hebt?
Als de belastingdienst bij je komt controleren heb je bewijs nodig.

De werkgever zal zich niet druk maken over bruto/netto verschuivingen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Gewoon hetzelfde als wanneer je zonder leaseauto of mobiliteitsbudget reiskosten claimt.
Voor woon-werk verkeer kan ik gewoon aangeven hoeveel dagen ik op kantoor ben geweest. De administratie weet hoeveel kilometers dat is. En voor andere zakelijke kilometers vul ik de postcode of adres in van het begin en eindpunt en de afstand. Voor de afstand is dan afgesproken dat we het aantal kilometers pakken volgens de ANWB reisplanner met de instelling "snelste route".

Hoe ik er dan kom mag ik zelf weten. Zo is mijn woon-werk route volgens de routeplanner bijvoorbeeld 12,5km over de snelweg. Maar op de fiets is het 7,5km binnendoor. Dus ik kan op de fiets komen en 25km per dag vergoed krijgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
RocketKoen schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:37:
Zit er geen bovengrens aan de max woon-werk km's die mee tellen? Op de website van de belastingdienst wordt wel degelijk onderscheid gemaakt tussen reisaftrek openbaar vervoer en kilometervergoeding t.b.v eigen vervoer.
De reisaftrek wordt ongunstiger naarmate de woon-werk afstand toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
itsjohan schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 00:11:
Wel laat dit zich altijd lastig vergelijken, want hoeveel schadevrije jaren je hebt, of je een keer schade rijdt, wat je zelf evt doet aan onderhoud heeft allemaal invloed op het financiele plaatje. Mijn gehele calculatie kan het raam uit als ik de wagen een keer tegen een boom aan zet :-)
Een leaseauto kun je beter ook niet tegen een boom aanzetten. Dat zal ook pijn doen en geld kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
RocketKoen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:56:
Gewoon hetzelfde als wanneer je zonder leaseauto of mobiliteitsbudget reiskosten claimt.
Is het mobiliteitsbudget een arbeidsvoorwaarde die per bedrijf verschilt of in de CAO wordt geregeld? Ik kan er niets over terugvinden op de website van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:05

Rmg

Apollyon schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:34:
[...]

Bij ons worden alle woon werk kilometers worden gedeclareerd, of je nou de auto pakt, loopt, fiets, stept of hinkelt. Volgens mij 21cnt de km inmiddels

Wbt OV hebben we een ns business kaart, en ov kosten worden automatisch uitgeruild uit je mobiliteitsbudget

Wat er niet uitgeruild wordt van je mobiliteitsbudget krijg je als inkomen, dus betaal inkomstenbelasting over.

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 22-07-2023 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:57
Het wordt nog mooier, door de marginale druk betaal ik over de laatste 2 tientjes van mijn salaris ca. 9 euro. Als ik 2 tientjes op een kantoordag declareer dan schiet ik er dus 9 euro mee op, immers krijg ik die 2 tientjes toch wel betaald.
21 euro per 100km redt mijn auto niet, maar het kost me toch 4,5 liter benzine plus wat slijtage en een beetje extra afschrijving.
Dit is mijn eerste auto waarbij de kilometervergoeding eigenlijk lager is dan de daadwerkelijke kosten :).
Shinji schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:37:
Momenteel heb ik een lease auto, over een jaar loopt het contract af. Nu werk ik veel vanuit huis, en rij twee keer per week naar kantoor.

We hebben privé ook nog een auto maar voor de hoeveelheid die we autorijden vind ik twee auto’s eigenlijk te duur.

Nu wil mijn werkgever ook overgaan op mobiliteitsvergoeding, maar ik kom nergens echt concrete bedragen tegen. Behalve hier in een topic waarbij het leasebedrag bruto erbij wordt geteld en nog kilometer vergoeding.
Nu is me niet echt duidelijk of leasen straks dus nog een optie is.
Leasen puur voor de zakelijke kilometers is het makkelijkst en dan heb je geen bijtelling omdat je de auto niet privé gebruikt.

Dan heb je dus wel dat je werkgever jouw een auto betaald t.w.v. maximaal €800 p.m. terwijl je misschien ook zelf dat bedrag kunt krijgen om een ov-kaart, fiets of andere auto (al dan niet private lease) mee te bekostigen. Als de kilometervergoeding van jouw belaste inkomen wordt afgehaald dan moet je maar voor lief nemen dat je onder aan de streep minder vergoeding overhoudt dan je op het eerste gezicht denkt.

Wat voor jou financieel gunstiger is moet je even berekenen, maar ik heb wel een vermoeden.
Alleen dan moet je wel rekening houden met de bonus malus ladder, na een flinke schade zal het voor mij een stuk lastiger worden de auto uit mijn mobiliteitsbudget te financieren bijv. (En het meest oneerlijke is dus dat ik blijkbaar niet per sé degene hoef te zijn die de schade veroorzaakt).

Wat je het makkelijkst vind en wat de uiteindelijke keuze wordt is persoonlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Apollyon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Is het mobiliteitsbudget een arbeidsvoorwaarde die per bedrijf verschilt of in de CAO wordt geregeld? Ik kan er niets over terugvinden op de website van de belastingdienst.
Ja. Voor de belastingdienst is het gewoon bruto loon.
Apollyon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Zit er geen bovengrens aan de max woon-werk km's die mee tellen? Op de website van de belastingdienst wordt wel degelijk onderscheid gemaakt tussen reisaftrek openbaar vervoer en kilometervergoeding t.b.v eigen vervoer.
De belastingdienst zegt alleen dat je werkgever over de eerste 21 cent per kilometer geen belasting hoeft in te houden. Ik weet niet waar jij leest dat de reisaftrek ongunstiger wordt naarmate de afstand toeneemt... Niet bij de belastingdienst in ieder geval. Veel werkgevers stellen wel een maximum aan het aantal kilometers woon-werk verkeer die ze vergoeden. Ik zie ook regelmatig een minimum voorbij komen (dus als je bijvoorbeeld binnen 5km woont krijg je niks). Dat mag wel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Rmg schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 18:26:
Wat er niet uitgeruild wordt van je mobiliteitsbudget krijg je als inkomen, dus betaal inkomstenbelasting over.
Voor de inkomstenbelasting wordt het als loon belast. Het is echter een onkostenvergoeding. Mag je over dat bruto deel van het mobiliteitsbudget dan wel of geen extra pensioen opbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Lothlórien schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:31:
Dit is mijn eerste auto waarbij de kilometervergoeding eigenlijk lager is dan de daadwerkelijke kosten :).
Wat voor auto's heb jij gehad die goedkoper waren dan €0,19/km of €0,21/km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
RocketKoen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 08:44:
Ja. Voor de belastingdienst is het gewoon bruto loon.
Voor de belastingdienst is het gewoon bruto loon? Mag je over dit extra bruto loon dan ook extra pensioen opbouwen? Het pensioenfonds van de werkgever ziet het niet als pensioengevend salaris toch?
Ik weet niet waar jij leest dat de reisaftrek ongunstiger wordt naarmate de afstand toeneemt... Niet bij de belastingdienst in ieder geval.
Reisaftrek is een regeling om reiskosten met het OV af te trekken bij de inkomstenbelasting. Het gaat dus niet over de km-vergoeding die je met eigen vervoer aflegt.
Deze reisaftrek openbaar vervoer laat op de website van de belastingdienst duidelijk zien dat de de aftrek per km gestaffeld afneemt: https://www.belastingdien...isaftrek_openbaar_vervoer

Bij een volle werkweek krijg je €509 terug voor een enkel reis van 10 tot 15km. Bij 80 tot 90km is het €2354.
Dan neemt de KM-aftrek voor OV dus af voor langere afstanden.

Is dat bij een KM-vergoeding met eigen vervoer dan niet zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:05

Rmg

Nee over mob. Budget bouw ik geen pensioen op idd (via werkgever).

Telt wel mee in de berekening voor de vrije ruimte

[ Voor 42% gewijzigd door Rmg op 23-07-2023 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Apollyon schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:42:
[...]

Voor de belastingdienst is het gewoon bruto loon? Mag je over dit extra bruto loon dan ook extra pensioen opbouwen? Het pensioenfonds van de werkgever ziet het niet als pensioengevend salaris toch?
Klopt, maar pensioen is niet de belastingdienst. Je pensioenfonds telt dingen als reiskostenvergoeding, bonussen, vakantiegeld enz niet mee.
Reisaftrek is een regeling om reiskosten met het OV af te trekken bij de inkomstenbelasting. Het gaat dus niet over de km-vergoeding die je met eigen vervoer aflegt.
Deze reisaftrek openbaar vervoer laat op de website van de belastingdienst duidelijk zien dat de de aftrek per km gestaffeld afneemt: https://www.belastingdien...isaftrek_openbaar_vervoer

Bij een volle werkweek krijg je €509 terug voor een enkel reis van 10 tot 15km. Bij 80 tot 90km is het €2354.
Dan neemt de KM-aftrek voor OV dus af voor langere afstanden.

Is dat bij een KM-vergoeding met eigen vervoer dan niet zo?
Heel belangrijk stuk waar je overheen leest:
Krijgt u van uw werkgever(s) reiskostenvergoeding(en) voor uw reiskosten openbaar vervoer? Dan moet u het bedrag dat u mag aftrekken eerst verminderen met die vergoeding(en).
Zelfs als je alleen de belastingvrije 21 cent/km krijgt en geen mobiliteitsvergoeding ofzo, dan blijft er bijna niets van deze korting over.
Overigens nemen de kosten van het OV per km ook af als je langere reizen maakt. zeker in combinatie met kortings abonnementen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
Apollyon schreef op zondag 23 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Wat voor auto's heb jij gehad die goedkoper waren dan €0,19/km of €0,21/km?
Wij hebben een ford ka, een Opel Corsa en een Peugeot 108 gehad. Vooral bij de 108 hield ik voldoende over om een flink deel van de vaste kosten te dekken (de kosten die iedere autoeigenaar heeft, zoals: het gros van de afschrijving, MRB, grootste deel van het onderhoud en verzekering). Uiteindelijk heeft deze auto in 2019 me 100 euro per maand gekost.
Het had nog beter gekund: in mijn contract stond dat ik recht had op een vergoeding als ik onder mijn budget leaste. Helaas is mijn werkgever niet bereid geweest om dat bedrag uit te betalen als je een eigen auto had :(, waardoor ik technisch gezien alleen kilometervergoeding ontving, terwijl mijn directe collega´s een auto + kilometervergoeding kregen aangezien zij ook niet hoefden te betalen voor brandstof en slijtage.

Nu hebben we een Corolla hybride en gelukkig krijg ik ook een mobiliteitsvergoeding om de maandelijkse kosten mee te dekken.
Apollyon schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Zoals je zelf aangeeft is er een verschil tussen kilometervergoeding en reisaftrek. De twee linkjes gaan erover dat de werkgever de reiskosten mag vergoeden. Daarnaast geeft de fiscus aan dat je voor het OV recht hebt op een bepaalde belastingkorting en deze mag je dus als aftrekpost opvoeren mits de werkgever het bedrag niet als vergoeding heeft uitgekeerd. Voorbeeld zoals ik het interpreteer:
Stel je krijgt €40, euro per maand om dagelijks 10 kilometer met de bus te rijden. Dan is je vergoeding 480 euro. De fiscus stelt dat jij recht hebt op een belastingaftrek van €509,--. Aan het einde van het jaar mag je dus nog €29,-- aftrekken waar je geen belasting over betaald. scheelt je toch weer mooi 10 tot 14 euro.
Andersom: als je geen kilometervergoeding krijgt voor je eigen vervoer dan moet je de reiskosten van je belaste inkomen bekostigen.

Voor de TS is dit niet van toepassing omdat hij toch minimaal het 10voudige krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lothlórien op 23-07-2023 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
RocketKoen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:50:
nbaar vervoer? Dan moet u het bedrag dat u mag aftrekken eerst verminderen met die vergoeding(en).[/i]
Zelfs als je alleen de belastingvrije 21 cent/km krijgt en geen mobiliteitsvergoeding ofzo, dan blijft er bijna niets van deze korting over.
en als je wel overhoudt dan zou het waarschijnlijk makkelijker zijn om de declaratie bij de werkgever te laten zitten en deze pas bij de jaaropgave te doen. Moet je wel een uittreksel van je OV-chipkaart bijhouden als bewijstlast.

Of wordt het mobiliteitsbudget dan gezien als de reiskostenvergoeding? want dan is duidelijk dat het weer niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Lothlórien schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:11:
[...]

en als je wel overhoudt dan zou het waarschijnlijk makkelijker zijn om de declaratie bij de werkgever te laten zitten en deze pas bij de jaaropgave te doen. Moet je wel een uittreksel van je OV-chipkaart bijhouden als bewijstlast.

Of wordt het mobiliteitsbudget dan gezien als de reiskostenvergoeding? want dan is duidelijk dat het weer niet mag.
De belastingdienst telt je mobiliteitsvergoeding voor deze regeling als bruto reiskostenvergoeding. Die ze belasten als bruto loon.
Deze regeling is echt alleen nuttig voor als je werkgever je helemaal geen reiskosten vergoeding geeft. Op die manier krijg je, als je met het OV reist, toch nog het belastingvoordeel dat mensen die wel een vergoeding krijgen ook genieten (dat je over de eerste 21 cent km vergoeding of de vergoeding van OV kaartjes geen belasting hoeft te betalen).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
RocketKoen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 13:18:
[...]

De belastingdienst telt je mobiliteitsvergoeding voor deze regeling als bruto reiskostenvergoeding. Die ze belasten als bruto loon.
Deze regeling is echt alleen nuttig voor als je werkgever je helemaal geen reiskosten vergoeding geeft. Op die manier krijg je, als je met het OV reist, toch nog het belastingvoordeel dat mensen die wel een vergoeding krijgen ook genieten (dat je over de eerste 21 cent km vergoeding of de vergoeding van OV kaartjes geen belasting hoeft te betalen).
Mijn aanname was dat de belastingdienst 509 euro uit je mobiliteitsbudget niet zal belasten, immers heb je recht op een belastingaftrek.

volgens mij heb ik het antwoord ook al gevonden in het linkje van de BD die je postte:
"Bent u in loondienst? En gaat u met eigen vervoer naar uw werk, bijvoorbeeld met de auto of de fiets? Dan hebt u geen recht op reisaftrek. Uw werkgever mag u een maximaal bedrag per kilometer onbelast vergoeden."
Er wordt geïmpliceerd dat die €0,21 cnt hier niet geldt, dat lijkt me ook wel logisch omdat je heel makkelijk de werkelijke reiskosten beschikbaar hebt zal de fiscus niet met een forfaitair bedrag werken.

[ Voor 5% gewijzigd door Lothlórien op 23-07-2023 13:56 ]

Pagina: 1