Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik gebruik sinds Maandag Windows 11 Pro N (22H2, build 22621.1848), omdat ik mijn PC een upgrade heb gegeven. Ik heb de Windows Media Feature pack reeds geïnstalleerd. Ik ben dus al sinds maandag bezig om het te fixen. In de PC heb ik nu een product: Intel Core i9-9900K zitten, geprikt op een uitvoering: Gigabyte Z390 Aorus Master moederbord, met 32GB aan RAM.

Ik heb vol goede moed hierop Windows 11 geïnstalleerd, maar vooralsnog heb ik niet de kwaliteit van het geluid dat ik gewend ben. Ik heb de uitvoering: Steelseries Arctis Pro (bedraad) + GameDAC namelijk als headset. Op zich een fijn ding, mits het werkt.

Met Windows 10 had ik in het verleden ook issues, maar had ik uiteindelijk opgelost, ik weet echter niet meer hoe, dat is even geleden, maar met Windows 11 heb ik de issues ook. Sommige delen van het geluid gaan namelijk wel goed (of beter) en anderen zijn gewoon ruk of compleet afwezig (dan zie ik wel een mond bewegen in een video bijvoorbeeld, maar het bijbehorende geluid is dan weg).

Ik kan het moeilijk omschrijven wat er aan de hand is, maar het komt er op neer dat de kwaliteit van het geluid echt ondermaats is, voice compleet weg is bijvoorbeeld of uiterst zacht dan wel ver weg klinkt.

Nu heb ik natuurlijk ook online gekeken en veel tips al gelezen wat het probleem zou verhelpen, maar niets werkte:
De audio outputs van de videokaart uitschakelen, want zou conflicteren met de drivers van mijn headset.
De audio output op 'Hi-res' zetten, omdat je dan wel kan kiezen voor 2 kanaals, 41KHz geluid, de headset zou geen 48KHz kunnen weergeven. Sommigen zeggen dat het de-installeren van SteelSeries Engine (tegenwoordig SteelSeries GG genaamd) voldoende zou zijn, maar bij mij werkt dat dus ook niet.

Ik heb ook een tip gevonden die ik nog niet geprobeerd heb, namelijk het apparaat in de PS4/PS5 modus zetten. Dan kan ik de optische kabel gebruiken en dan zou het moeten werken. Maar dan moet ik het onboard geluid ook weer aan zetten, terwijl alles nu juist via USB en deze headset gaat. Dus ik vind dat momenteel nog niet echt een optie. Kan dat als een van de laatste opties proberen, voor ik downgrade naar Windows 10.

Iemand anders heeft een Powershell scriptje gemaakt, die stopt twee services, vervolgens worden bepaalde devices verwijderd (Met GameDAC Game in de naam) en vervolgens weer toegevoegd, voordat de audio gerelateerde services herstart wordern. Dit script werkt echter niet meer op Powershell 7.3.4.

Ik mag hopen dat zoiets anno 2023 niet zou hoeven, dus dat vind ik ook niet echt een top antwoord, al zijn er mensen op Reddit die dat blijkbaar wel vinden.

Ik hoop met dit topic dat er iemand nog tips voor mij heeft, ik begin een beetje ten einde raad te worden en wil het liefste gewoon zonder al te veel moeite mijn headset gewoon kunnen gebruiken zoals het hoort.

EDIT1:
Ik bedenk mij net, als ik de geluid output op (een van) mijn monitoren (2x uitvoering: ASUS ROG Swift PG279Q Zwart) had staan, dan kreeg ik wel gewoon alles te horen, maar natuurlijk alsnog wel belabberd, maar stemmen waren dan ook tenminste te horen.

Het lijkt dus op een soort surround geluid issue of zo? Ik weet het anders ook niet.

EDIT2:
Het maakt overigens ook niet uit of ik schakel tussen GameDAC Chat of GameDAC Game, bij beiden komt hetzelfde (brakke) geluid eruit.

EDIT3:
Ook zaken als Audio Enhancements en Spatial Audio heb ik in- en uitgeschakeld geprobeerd, geen succes.

EDIT4:
Nu lees ik ook net een beroicht dat iemand zijn (defecte?) Samsung SSD had losgekoppeld van zijn PC en daarmee de problemen waren verholpen, maar dat lijkt mij wat vergezocht. En daarbij, met Windows 10 werkte het zoals gezegd wel vlekkeloos, dus ik ga er vanuit dat het in Windows 11 ook kan.

EDIT5:
Nu heb ik de headset even aangesloten op een USB3.1 poort, maar ook nu, geen succes. Het zat trouwens in een gele USB3.0 poort, dus daarvan kon ik eventueel de spanning iets reguleren, maar ook op een gewone USB poort werkt het niet, dus dan gaat zo'n wisseling in de spanning ook niets doen natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2023 21:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Zojuist ten einde raad Windows 10 geïnstalleerd, maar ook daar doen de problemen zich voor. Wel heb ik ook de enhancements e.d. ook daarop uitgeschakeld, maar mocht dus niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47
Effe heel simpel:
- eerst alle drivers van je mobo downloaden en installeren
- ook de drivers van je geluidskaart downloaen en installeren
- misschien staat je audiokaart wel op 5 of 7 kanaals, en heb je enkel stereo boxen of koptelefoon
- niks geoverklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
zetje01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:17:
Effe heel simpel:
- eerst alle drivers van je mobo downloaden en installeren
- ook de drivers van je geluidskaart downloaen en installeren
- misschien staat je audiokaart wel op 5 of 7 kanaals, en heb je enkel stereo boxen of koptelefoon
- niks geoverklokt?
Ik heb meermaals Windows geïnstalleerd en installeerde dan de hoogst noodzakelijke drivers als eerste. Met of zonder de Steelseries software maakte daarbij niet uit. Steelseries biedt ook niet aparte drivers aan en linkt naar hun software.

Ik heb 0,0 overclocked, de Steelseries GameDAC werkt via USB, niet via onboard geluidskaart. De onboard geluidskaart heb ik dan ook disabled op het moederbord.

Qua surround geluid heb ik zowel met als zonser geprobeerd, dat is DTS:X of zoiets, zo'n virtueel onzin ding, die heb ik altijd al uit gehad em staat dus ook nu uit. Vereist ook extra software trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Okay, een USB-geluidskaart.
chipsetdrivers geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Als ik op de GameDAC Game (speakers) de spatial fill enhancement aanzet, hoor ik wel wat meer, maar het klinkt nog altijd ruk. De audio is dan wat hol, de stemmen klinken ver weg en zacht, alsof ze door een blikje met touw praten.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2023 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
zetje01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:25:
Okay, een USB-geluidskaart.
chipsetdrivers geïnstalleerd?
Jazeker, zijn met Windows 10/11 noet nosig, die doen dat meestal al automatisch, maar de Intel INF update (de chipset drivers) installeer ik wel altijd ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
gooi dat ding het raam uit en gebruik je onboard audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
zetje01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:28:
gooi dat ding het raam uit en gebruik je onboard audio.
Voor de upgrade (en toen nog op Windows 10) werkte het perfect, ik zie dus niet waarom ik zo'n duur apparaat het raam uit moet gooien.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Klinkt heel erg alsof Windows of een andere driversoftware op surround staat terwijl je maar 2 speakers gebruikt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:34:
Klinkt heel erg alsof Windows of een andere driversoftware op surround staat terwijl je maar 2 speakers gebruikt.
Daar heeft het de schijn van inderdaad, maar ik kan nergens forceren om het naar 2 speakers te 'channelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Op Windows 10 zit het ook, ik kan het alleen op de GameDAC speakers doen. Wanneer ik de center speaker uit zet, heb ik hetzelfde effect als ik de speaker fill enhancement aanzet. Dan hoor ik wel iets, maar niet zo goed zoals eerst. Voor de rest weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Jazeker. Biedt weinig soelaas. Echt duidelijk is die pagina niet, plus maakt het niet uit welke GameDAC audio device ik selecteer; het wordt er alleen slechter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Al eens (gewoon om te testen) een andere koptelefoon, of een speaker-setje op je DAC aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
zetje01 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:28:
Al eens (gewoon om te testen) een andere koptelefoon, of een speaker-setje op je DAC aangesloten?
Ik zou willen dat dat kon. Ik kan eventueel wel proberen om de boel in PS4 modus aan te sluiten, dan moet ik de DAC (ook) optisch aansluiten.

Maar nogmaals, vóórdat ik begon aan de upgrade, was er niets aan de hand. Ik heb Windows clean geïnstalleerd en tien is het begonnen. Afgelopen weekend heb ik met deze set-up "gewoon" de 24 Uur van Le Mans zitten kijken en luisteren.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2023 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Doordat ik vorig jaar of zo met garantie mijn Arctis Pro headset kon vervangen, kreeg ik een standaard Arctis Pro koptelefoon daarvoor terug. Die heeft ook een kleiner dingetje om te kiezen tussen "Game" en "Chat". Met die er tussen (en wederom een herinstallatie van Windows 11) heb ik zelfs helemaal geen geluid.

Dat doet mij dan toch vermoeden dat wellicht de koptelefoon stuk is. Zonde, want garantie heb ik ook niet meer. Op zich wel gek, want ik Maandag nog prima geluid gehad, totdat ik de PC ging upgraden. Ook heb ik van het weekend dus de 24 Uur van Le Mans kunnen kijken en luisteren, ik denk dus niet dat de koptelefoon stuk is. Misschien eens op mijn Windows 11 laptop aansluiten en horen wat dan het resultaat is.
Pagina: 1