Kan wasmachine schudden door kapotte lagers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esthertje
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
Hallo allemaal

Wij hebben een AEG Lavamat (7000 series) die eigenlijk vanaf het begin ontzettend schudde tijdens het centrifugeren. De machine staat in de kelder, maar je voelde de trilling tot op de tweede verdieping en tot in de tuin. Er is toen iemand van de winkel komen kijken. Die constateerde dat de machine waterpas stond op een stenen vloer en zei dat het dan normaal was. Inmiddels (enkele jaren later) schudt de machine eigenlijk niet meer, maar maakt hij tijdens het centrifugeren ontzettend veel lawaai (tot 100 db). Er is nu opnieuw een monteur gekomen, en volgens hem zijn de lagers kapot. Hij zegt dat dat door de zeep komt, maar ik vind het een vreemd verhaal. Een wasmachine hoort toch tegen zeep te kunnen en we gebruiken altijd A-merken.

Wat ik me nu afvraag, is of dat schudden door hetzelfde probleem komt of dat het schudden de oorzaak is van de kapotte lagers. Weet iemand dit misschien? De garantie is namelijk net verlopen en dat probleem hadden we al direct gesignaleerd.

Bedankt voor het meedenken!
Esther

[ Voor 6% gewijzigd door Esthertje op 14-06-2023 18:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Hi Esther,
Jouw veronderstelling klopt. Het schudden van de machine heeft de lagerschade veroorzaakt. bij schudden krijgt de lager elke keer een dreun wat op den duur meestal fout gaat.
aeg is ook geen heel goed merk meer. het wordt geproduceerd in de fabrieken van zanussi maar heeft nog wel een dure merknaam.
wat ben je nu van plan te doen? de machine repareren of vervangen?
wat je kan proberen is de winkel contacteren en vragen of zij als verkoper coulance bij de fabrikant willen afdwingen. je hebt hen namelijk al ingeschakeld omdat de machine erg trilde dus zij kunnen dat bevestigen.
als je voor een niewue gaat kjik dan eens naar sharp (te krijgen bij mediamarkt en bol.com) of chiq (te krijgen op bol.com) dit zijn beide merken met een perfecte prijs-kwaliteitverhouding. maar ik kan je ook uitgebreider adviseren als je een nieuwe zoekt hoor als je hier terugreageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esthertje
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
We gaan idd aan de winkel vragen om dit op papier te zetten voor de garantie. Bedankt voor je antwoord, je helpt me hiermee een stuk vooruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
graag gedaan hoor. laat maar weten hoe het verder gaat, of het lukt met de garanite of niet. ik twijfel zelf of ik als je geen garantie of coulance krijgt voor reparatie zou gaan. want als de oorzaak van de trilling niet wordt weggenomen maar enkle de lagers vervangen zit je over 2 jaar weer met hetzelfde.