Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:40
Beste tweakers.

Wij hebben in 2017 onze woning gekocht.

Wij zijn momenteel bezig met een architect om onze woning deels te verbouwen.

We willen graag 85.000 euro lenen bij de bank wel in België.

We hebben al een eerste simulatie gedaan en zijn met een raar gevoel terug gekomen.

We hebben reeds 29.250 euro afbetaald en wilden dit bedrag graag heropnemen omdat dit aan 2.25% rente is tov huidige rentevoet van 4.21% toch wel redelijk wat scheelt.

Echter de medewerker zei dat dit onmogelijk is en dit verkeerd geformuleerd is.

Dit is blijkbaar een bedrag wat enkel gebruikt kan worden voor de notariskosten (4.000 euro) waarop wij zeiden dat dit toch geen logica had want dan bleef er nog 25.000 euro openstond voor heropname maar dit ging volgens de medewerker niet.

Wij hebben het idee dat ze niet eerlijk zijn naar ons en zelf veel geld in hun eigen zak willen stoppen en ons niet willen helpen ?

Het probleem is we kunnen ook niet naar een andere bank terecht voor alles over te zetten want dan gaan we van een restkrediet van 140.750 euro ipv vaste rente van 2.25% naar 4.21% ( huidige rente) of pas in het beste geval nog 3.8% gaan waardoor we nog veel duurder uitkomen.

+ Andere banken willen voor de lening van enkel de verbouwing niet meewerken omdat als er dan schulden zijn hun pas 2/3de partij zijn om het geld bij terug te halen.

Iedereen wat ik ken kan het afbetaald bedrag wel heropnemen voor een verbouwing enkel zeggen ze dat dit bij ons onmogelijk is.

Wat is nu juist en hebben we hier wel of geen recht op ?

Iemand wat ons hiermee kan verder helpen met deze situatie.

Alvast bedankt !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
Bedoel je dat jullie graag een 'onderhandse verhoging' van de hypothecaire lening willen hebben?
https://www.nhp.nl/hypoth...rhands-verhogen#gsc.tab=0

Edit voor BE lijkt dat normaal gesproken ook te kunnen:
https://www.kbc.be/partic...-hypothecaire-lening.html

Maar in het algemeen is er dus wel een nieuwe hypotheekaanvraag: jullie moeten dus wel de extra lasten kunnen dragen (nieuwe leendeel x rente), en de bank maakt daar de inschatting.

[ Voor 45% gewijzigd door Dooxed op 14-06-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Dooxed schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:19:
Bedoel je dat jullie graag een 'onderhandse verhoging' van de hypothecaire lening willen hebben?
https://www.nhp.nl/hypoth...rhands-verhogen#gsc.tab=0
Nee het is het deel dat we reeds afbetaald hebben dit terug opnieuw willen bijlenen en dan een nieuwe lening voor het rest bedrag terug afsluiten.

Voornamelijk omdat we dan zelf 1/3 willen inbrengen dan 1/3 aan 2.25% kunnen opnemen en dan 1/3 aan huidige rentevoet kunnen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 13:25
In NL wordt het gewoon een nieuwe hypotheek deel met de nu geldende rente.
Ik heb het ook geprobeerd maar tegen dezelfde rente kan niet. Wel logisch omdat je een nieuwe periode hebt dat de rente vast staat

[ Voor 5% gewijzigd door gr8-jen op 14-06-2023 17:34 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:58
Kan alleen als de huidige rente lager is.
Maar dat was 2jr geleden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:43
Philtjens schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:15:

Alvast bedankt !
Je zou natuurlijk gewoon even de hypotheekvoorwaarden erbij kunnen pakken, daar staat dat ongetwijfeld gewoon in wat wel en niet kan. Maar ik weet niet hoe het in Belgie werkt, maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je een heropname kan doen met je oude hypotheektarief. Normaal gesproken is dat gewoon tegen de op dat moment geldende hypotheekrente. En dat is ook wel logisch, want het zou anders nogal ongunstig zijn voor de hypotheekverstrekker als ze zo'n optie zouden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
Ik heb letterlijk vrijdag te horen gekregen dat het wel kan. Mag ik je vragen welke bank dit weigert? Wat staat er in hypotheek voorwaarden?

(Bij kbc)

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 14-06-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
99ruud99 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:01:
Ik heb letterlijk vrijdag te horen gekregen dat het wel kan. Mag ik je vragen welke bank dit weigert? Wat staat er in hypotheek voorwaarden?

(Bij kbc)
Krijgen jullie deze dan aan oude rente of huidige ?

Onze bank is ING voorwaarden nog niet gelezen trouwens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:32
Philtjens schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Je gaat eerst een topic aanmaken hier voor je überhaupt de voorwaarden erbij pakt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

@99ruud99, KBC was toevallig ook het eerste zoekresultaat als ik ging zoeken in Google, en dan lees je direct dat zij onder heropname verstaan dat je het bedrag opneemt aan de huidige, actuele rente. Het belangrijkste voordeel van een heropname is dan dat je niet langs de notaris moet voor dat deel, want men kan de bestaande hypotheek gebruiken.

Ook Belfius geeft een bijkomende uitleg waarbij zij aangeven dat elke wederopname een nieuwe tranche is binnen de bestaande hypotheek, met een eigen rentevoet en looptijd.

En ook Argenta, Crelan, Axa, ... geven allemaal hetzelfde aan. Enkel onder de huidige rentevoet.

Als TS dus vraagt om de oude rente, en als antwoord krijgt dat dat niet kan, dan lijkt dat te kloppen. Onder de huidige rente zou er evenwel geen probleem mogen zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
Philtjens schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:22:
[...]

De rente bij afsluiten, nu is dat voor mij niet bijster lang geleden (offerte van maart, scheelt maar 0.3% met nu)

@Blokker_1999 dan is dat anders dan verteld werd, maar heb ook niet heel erg gefocust op dit gedeelte - vooral of ik sneller mocht aflossen.

[ Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 14-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:41
Reeds afgelost bedrag is normaal wel opnieuw op te nemen binnen het bestaande hypotheekrecht (zodat je niet opnieuw naar fe notaris hoeft), maar ik heb nog nooit gehoord dat dit dan zou kunnen tegen een 'oude' lage rente.

Een nieuw op te nemen bedrag vormt een nieuw hypotheekdeel binnen de hypotheek. Tegen actuele rente en met een eigen looptijd.
Uiteraard zal ook getoetst worden of de lasten van dit extra hypotheekdeel wel gedragen kunnen worden. Wanneer de lopende hypotheek annuitair of linear afgelost moet worden, dan zal een nieuw hypotheekdeel immers de maandlasten doen verhogen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 06:42
Nieuw aflossingsvrij deel, en dat zo snel mogelijk dicht gooien?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:10

Blokker_1999

Full steam ahead

DiedX schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:51:
Nieuw aflossingsvrij deel, en dat zo snel mogelijk dicht gooien?
Een aflossingsvrije hypotheek is vooral iets dat in Nederland veel voorkomt, in Belgie bestaat het bij de meeste kredietverstrekkers niet eens.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:13
Philtjens schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:15:
Beste tweakers.

Wij hebben in 2017 onze woning gekocht.

Wij zijn momenteel bezig met een architect om onze woning deels te verbouwen.

We willen graag 85.000 euro lenen bij de bank wel in België.

We hebben al een eerste simulatie gedaan en zijn met een raar gevoel terug gekomen.

We hebben reeds 29.250 euro afbetaald en wilden dit bedrag graag heropnemen omdat dit aan 2.25% rente is tov huidige rentevoet van 4.21% toch wel redelijk wat scheelt.

Echter de medewerker zei dat dit onmogelijk is en dit verkeerd geformuleerd is.

Dit is blijkbaar een bedrag wat enkel gebruikt kan worden voor de notariskosten (4.000 euro) waarop wij zeiden dat dit toch geen logica had want dan bleef er nog 25.000 euro openstond voor heropname maar dit ging volgens de medewerker niet.

Wij hebben het idee dat ze niet eerlijk zijn naar ons en zelf veel geld in hun eigen zak willen stoppen en ons niet willen helpen ?

Het probleem is we kunnen ook niet naar een andere bank terecht voor alles over te zetten want dan gaan we van een restkrediet van 140.750 euro ipv vaste rente van 2.25% naar 4.21% ( huidige rente) of pas in het beste geval nog 3.8% gaan waardoor we nog veel duurder uitkomen.

+ Andere banken willen voor de lening van enkel de verbouwing niet meewerken omdat als er dan schulden zijn hun pas 2/3de partij zijn om het geld bij terug te halen.

Iedereen wat ik ken kan het afbetaald bedrag wel heropnemen voor een verbouwing enkel zeggen ze dat dit bij ons onmogelijk is.

Alvast bedankt !
Ik heb mijn woonlening bij Fortis en wou mijn lening een deel aflossen. Ze hadden mij gewaarschuwd dat als ik dit bedrag terug wil opnemen dat dit tegen huidige rente zou zijn. Eigenlijk had ik ook gedacht dat het wel met de oude rente kon... blijkbaar toch minder interressant dan ik eerst dacht. Lening nu tegen 1%. Nu idd 3,5+. Toch wel fijn dat de mevrouw dit meegaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 06:42
Blokker_1999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 07:26:
[...]

Een aflossingsvrije hypotheek is vooral iets dat in Nederland veel voorkomt, in Belgie bestaat het bij de meeste kredietverstrekkers niet eens.
Daar was ik al een beetje bang voor...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:05
Xavier001 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:03:
[...]

Ik heb mijn woonlening bij Fortis en wou mijn lening een deel aflossen. Ze hadden mij gewaarschuwd dat als ik dit bedrag terug wil opnemen dat dit tegen huidige rente zou zijn. Eigenlijk had ik ook gedacht dat het wel met de oude rente kon... blijkbaar toch minder interressant dan ik eerst dacht. Lening nu tegen 1%. Nu idd 3,5+. Toch wel fijn dat de mevrouw dit meegaf.
Is nogal logisch, als de rente laag is, stop je het in je hypotheek als aflossing (het levert toch niets op op de bank).

Als de rente omhoog gaat, dan wil je het bedrag er op de lage rente weer vanaf halen om het ergens anders onder te brengen tegen een hoog tarief.

De bank moet ook weer op de geldmarkt geld lenen om aan jou te geven. Zij betalen dus ook het hoge tarief hier voor.

Als je dit wel zou kunnen doen, dan is de bank dus de sjaak of de bank moet dit incalculeren, waardoor de hypotheek dus aanzienlijk duurder wordt en in de praktijk zullen er niet zoveel mensen gebruik van maken.

Je gaat dus alle klanten met deze constructie benadelen, om iets te maken dat voordelig is voor enkelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
ik schrik wel een beetje van deze vragen. Blijkbaar zijn er veel mensen die wel een hypotheek hebben maar weinig begrijpen van de achtergrond en wat er wel/niet mogelijk is.

@Ts: ik vind het zeker niet klinken alsof ze niet eerlijk zijn, je moet vooral je eigen beelden over de bank en "zo veel mogelijk geld in eigen zak proppen" wat loslaten denk ik.

Even heel basis omschreven waarom het hier gestelde niet kan.

* stel je leent in 2020 een bedrag van 200.000 euro voor 10 jaar van bank X dan lenen zij dit geld voor jou op de (internationale) kredietmarkt en heb je beschikking over het geld
* als je daarna aflost wordt dit krediet dus steeds kleiner, moet ook want mensen die dingen uitlenen willen de hoofdsom ook weer terug.
* dan gaat de tijd door en veranderen dingen zoals de rente-stand.

Nu wil jij in 2023 ineens het geld dat je al afbetaald had "teruglenen" tegen de oude voorwaarden. Dat gaat dus niet want dat is al terugbetaald aan de kredietverstrekker en niet meer beschikbaar. Als jij nu weer meer geld wilt dan zul je dat alleen kunnen doen tegen een rente die nu aangeboden wordt. Met andere woorden: je kunt nu niemand vinden die jou voor 1,5% een hypotheek aanbied, dus gaat wat TS wil gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online
De hypotheekverstrekker neemt geen hypotheek bij jou omdat ze aardig vinden of willen helpen..

Het klinkt ook wel logisch, toch? De hypotheekverstrekker spreekt met jou af dat je 100.000 euro mag lenen tegen 1,5%. Dat zet je met elkaar vast en zij zorgen ervoor dat het bedrag 'in de markt' bij elkaar gesprokkeld wordt tegen die 1,5%.

Een paar jaar later kom je terug. Je hebt een deel van de lening bij ze afbetaald (zij ook aan de markt) en vraagt nu opnieuw om geld. De hypotheekverstrekker gaat weer in 'de markt' op zoek naar jouw bedrag. Helaas is de markt veranderd en is er nergens meer geld op te halen tegen dat percentage (Nu 4% in plaats van 1,5%).

Dat verschil gaat de hypotheekverstrekker natuurlijk niet zelf betalen, dat belasten ze door naar jou.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 14:37
Fr33z schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:50:
ik schrik wel een beetje van deze vragen. Blijkbaar zijn er veel mensen die wel een hypotheek hebben maar weinig begrijpen van de achtergrond en wat er wel/niet mogelijk is.
Ik denk dat je hier ongeveer 90% van alle nederlanders benoemt en 50% van de "hypotheek adviseurs"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:13
White Feather schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:13:
[...]

Is nogal logisch, als de rente laag is, stop je het in je hypotheek als aflossing (het levert toch niets op op de bank).

Als de rente omhoog gaat, dan wil je het bedrag er op de lage rente weer vanaf halen om het ergens anders onder te brengen tegen een hoog tarief.

De bank moet ook weer op de geldmarkt geld lenen om aan jou te geven. Zij betalen dus ook het hoge tarief hier voor.

Als je dit wel zou kunnen doen, dan is de bank dus de sjaak of de bank moet dit incalculeren, waardoor de hypotheek dus aanzienlijk duurder wordt en in de praktijk zullen er niet zoveel mensen gebruik van maken.

Je gaat dus alle klanten met deze constructie benadelen, om iets te maken dat voordelig is voor enkelen?
Tuurlijk is het logisch. Verder bekeken gaan ze nu gewoon mijn 20k die ik afgelost heb toch gewoon weer uitlenen aan wie weet 4%? Dus ze hebben mijn verbrekingsvergoeding ontvangen van €55 en daarna nog meer winst nemen op een hogere rente 😇

[ Voor 5% gewijzigd door Xavier001 op 17-06-2023 11:55 ]

Pagina: 1