Virtuele providers (MVNO's) slechter dan KPN / T-Mobile / V?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds mijn overstap van T-Mobile naar Simpel (die volgens https://www.overstappen.nl/mobiel/netwerk/ ook op het T-Mobile netwerk zit) heb ik last van stoppende videostreams na 20-30 minuten en moeilijk ladende websites.

Bij T-Mobile had ik wel 5G maar heb daar ook lange tijd 4G gehad en dat was altijd prima.
Nu bij Simpel alleen 4G.

Kan het zijn dat MVNO's (of alleen Simpel) slechtere verbindingen geven?
Hebben anderen hier ervaring mee?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:24
Dat kan zeker, staat ook gewoon onderaan de bestel pagina op: https://www.simpel.nl/sim-only
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh-58wLY-CW5721YlMnwqZ1a3II=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5cn2ZUXEWxU5NkYF52b5AkBl.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:52
Het netwerk is gewoon hetzelfde, maar de achterliggende infrastructuur is heel anders.
Een MVNO, in dit geval Simpel, koopt de bandbreedte in bij een fysieke operator, in dit geval T-Mobile.
Op dat netwerk worden diensten als bellen, sms en internet verkocht door Simpel, maar wel veel goedkoper, dus waar halen ze die besparing vandaan?
Die besparing zit in de kwaliteit en kwantiteit van de onderliggende services, klantenservice, fysieke servers om diensten af te handelen, oftewel een mindere service. Maar daar betaal je dan ook veel minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Laatst online: 05-02-2024
dat klopt in sommige gevallen maar simpel is geen full mvno, heeft geen eigen infrastructuur zoals bijvoorbeeld lycamobile of l-mobi. simpel is zelfs 100% eigendom van t-mobile en dus gewoon een submerk van t-mobile. het kan wel dat t-mobile simple minder kwalitiet meegeefft dan zijn eigen abobnnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Beetje teleurstellend.
Kan ook nog zijn dat ze 4G aan het afbouwen zijn ten gunste van 5G.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:52
Juup schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:09:
Beetje teleurstellend.
Kan ook nog zijn dat ze 4G aan het afbouwen zijn ten gunste van 5G.
Nou als ik naar dat plaatje van @Roy Tollenaar kijk, dan is dat zeker niet het geval. T-Mobile levert zelf over 4G namelijk: https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/internetsnelheid

Dus 256Mbit down en 75Mbit up.

Ik heb het even getest voor je, want heb zelf T-Mobile:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8zFCJyy9yhJ8v5IOk_TMELpsY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0HYLNVspYFGD05aKj1wHrpd.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn blijkbaar al hogere snelheden mogelijk op 4G(+), want ik haal 300Mbit+.
Upload valt tegen op deze locatie.

Lijkt dus toch te zijn wat @swhnld ook al aangeeft: minder betalen, is minder service / snelheid etc. Als ze precies hetzelfde zouden leveren als T-Mobile, had Simpel niet hoeven bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met simpel haal ik ca. 90mb. Moet meer dan prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ja de downloadsnelheid is goed genoeg maar dat hij soms de verbinding verliest bij een videostream of dat hij een website maar niet wil openen is zeer irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
swhnld schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:45:
Het netwerk is gewoon hetzelfde, maar de achterliggende infrastructuur is heel anders.
Een MVNO, in dit geval Simpel, koopt de bandbreedte in bij een fysieke operator, in dit geval T-Mobile.
Op dat netwerk worden diensten als bellen, sms en internet verkocht door Simpel, maar wel veel goedkoper, dus waar halen ze die besparing vandaan?
Die besparing zit in de kwaliteit en kwantiteit van de onderliggende services, klantenservice, fysieke servers om diensten af te handelen, oftewel een mindere service. Maar daar betaal je dan ook veel minder voor.
Lijkt me niet dat ze nog bandbreedte inkopen toch? nieuws: T-Mobile mag Simpel overnemen van ACM ze zijn al een poosje weer onder de tmobile vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
Juup schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:55:
Ja de downloadsnelheid is goed genoeg maar dat hij soms de verbinding verliest bij een videostream of dat hij een website maar niet wil openen is zeer irritant.
Heb je de simkaart al eens getest in een andere telefoon? (indien je die mogelijkheid hebt). Heb je dat probleem dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 11:52
dutchnltweaker schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Lijkt me niet dat ze nog bandbreedte inkopen toch? nieuws: T-Mobile mag Simpel overnemen van ACM ze zijn al een poosje weer onder de tmobile vlag.
Waarschijnlijk doen ze dat wel (ik heb een tijdje in die wereld rondgelopen, nu niet meer). Je moet dan naar de hele organisatiestructuur kijken. En dan de achterliggende constructies rondom leningen, belastingontwijking, aftrekposten, etc. om winsten te maximeren of verliezen te beperken.

Dus hoogst waarschijnlijk is er een netwerk entiteit, daarnaast mogelijk een roaming entiteit, internet thuis, internet zakelijk, TV, MVNO's als Ben en Tele2, Simpel, holdings, shops.

Al die entiteiten hebben onderlinge verrekeningen, aftrekposten, maar ook prioriteiten. Wie krijgt gelijk hulp bij een storing, en wie bungelt onderaan. Uiteraard met een prijskaartje want anders komt de belastingdienst over gedwongen winkelnering en belastingontduiking, dus dat is een grijze lijn waar je niet overheen wil gaan als bedrijf.

Andere voorbeelden, ben je op vakantie, wat is je voorkeursnetwerk in dat land, is ook zo'n mooie. En welke mogelijkheden bieden die aan jou, alleen bellen of ook data?
Zo was ook bij T-Mobile zakelijk Zwitserland inclusief in roaming, maar particuliere klanten moe(s)ten daar een aparte bundel kopen om internet te hebben.
Pagina: 1