Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Extra aardlekautomaat plaatsen vanwege PV

Pagina: 1
Acties:

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-11 19:31
Ik moet een extra aardlekautomaat plaatsen vanwege PV. Normaal loopt er vanaf de hoofdschakelaar de fases per stuk naar een verdeelblok en vanuit daaruit naar de aardlekschakelaars.

Echter mist er in deze meterkast de mooie verdeelblokjes en gaan de draden vanaf de hoofdschakelaar per fase direct naar de aardlekschakelaars. En de draden van de nieuwe ALS wil ik niet zomaar erbij prutsen.

Weet iemand welke soort klemmen hiervoor geschikt zijn? Of zullen de WAGO klemmen die 30A kunnen verdragen een prima oplossing zijn?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
https://www.sandervunderi...m-1-polig-fase-grijs.html zoiets wellicht, (zijn er in meerdere kleuren)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
wauskoek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:21:
Normaal loopt er vanaf de hoofdschakelaar de fases per stuk naar een verdeelblok en vanuit daaruit naar de aardlekschakelaars.
Dan plaats je die toch? Ik weet alleen niet welk merk kast je hebt, dus da's lastig adviseren. Zoek op verdeelklemmenset (Hager) of deze set voor ABB.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• wauskoek
blackd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Dan plaats je die toch? Ik weet alleen niet welk merk kast je hebt, dus da's lastig adviseren. Zoek op verdeelklemmenset (Hager) of deze set voor ABB.
Stom niet eens aangedacht. |:( Het is een vrij recente EATON meterkast. Ik ga even zoeken :)

• blackd
  • Niet online
Ik ben geen Eaton kenner, maar misschien is een Eaton Holec Systeem 55 - Aansluitblok 1015009 voor jouw kast passend.

• wauskoek
blackd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:44:
Ik ben geen Eaton kenner, maar misschien is een Eaton Holec Systeem 55 - Aansluitblok 1015009 voor jouw kast passend.
Ik heb nog een keer gekeken in de groepenkast en nu viel mij ook de houders voor de klemmen onderin op. Na een zoektocht op internet kwam ik die klemmen inderdaad tegen.

Echter komt de fase draad van de meter naar de hoofdschakelaar waarschijnlijk een beetje in de weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWhJ4S-jTLGMX8bmHMycUcUjZ8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Snh9dKn4PjoFqWm7oxigQYAI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga de klemmen gewoon bestellen en kijken of we deze er voorzichtig in kunnen krijgen. :)

Bedankt voor de hulp!

• wauskoek
blackd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:44:
Ze zitten inmiddels in de meterkast. d:)b

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:43
Er komt nog een 3-fase upgrade vanuit de netbeheerder?
Want het lijkt erop dat je groepenkast op 1-fase draait, zo heb je natuurlijk niet het volledige vermogen beschikbaar. Ook kun je geen 3-fase PV omvormer installeren.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• wauskoek
Jim423 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:29:
Er komt nog een 3-fase upgrade vanuit de netbeheerder?
Want het lijkt erop dat je groepenkast op 1-fase draait, zo heb je natuurlijk niet het volledige vermogen beschikbaar. Ook kun je geen 3-fase PV omvormer installeren.
Het is een microinverter installatie waarbij de inverters geschakeld zijn met 3Fase snoeren. Het wordt zo aangesloten als een 3Fase systeem waarbij de fases gewoon bij elkaar komen zoals op de foto door de 1Fase overbruggingen.

Mocht er later toch een 3Fase aansluiting komen hoeft er niks verandert te worden. Enkel de 3Fase aangesloten onder de hoofdschakelaar.

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:25
Echter komt de fase draad van de meter naar de hoofdschakelaar waarschijnlijk een beetje in de weg.
Ik zie niet hoe die fasedraad in de weg kan zitten, want je takt van de bovenkant van de hoofdschakelaar af en absoluut niet van de onderkant.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11 23:28

Illusion

(the art of)

wauskoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:56:
[...]

Het is een microinverter installatie waarbij de inverters geschakeld zijn met 3Fase snoeren. Het wordt zo aangesloten als een 3Fase systeem waarbij de fases gewoon bij elkaar komen zoals op de foto door de 1Fase overbruggingen.

Mocht er later toch een 3Fase aansluiting komen hoeft er niks verandert te worden. Enkel de 3Fase aangesloten onder de hoofdschakelaar.
Hoeveel vermogen wil je aansluiten dan?
Let je op dat dat in totaal (uitgaande van 2,5mm2 bekabeling) niet meer dan 3500Wp mag zijn, omdat je anders de nul overbelast.
In dit geval zou ik de hele pv installatie juist op een 1P+N alamat zetten ipv een 3P+N alamat, dan is je nuldraad ook beschermd.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Let er op dat je nu 3x 16A met de PV kan genereren (als je maar genoeg panelen hebt) maar doordat je geen 3 fase aansluiting hebt wordt de stroom over de blauwe nul bij elkaar opgeteld. Dat is 48A en veel te veel voor een 2.5mm draad. Nou is je hoofdzekering waarschijnlijk geen 48A, eerder 35A, maar dat is nog altijd meer dan de 16A waar het draadje naar de PV omvormers voor geschikt is. Mocht je een aardlekautomaat hebben die ook de 0 meet (meeste meten alleen fase en schakelen de 0 slechts mee) dan komt het toch nog goed.

Bij een volledige 3 fase installatie kan je bij gelijke belasting (of opwekking) de gecombineerde stroom in de nul tegen elkaar wegstrepen in plaats van optellen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:58:
[...]

Ik zie niet hoe die fasedraad in de weg kan zitten, want je takt van de bovenkant van de hoofdschakelaar af en absoluut niet van de onderkant.
De draad kan fysiek in de weg zitten omdat je de blokjes onderin de kast vast moet klikken.

• blackd
  • Niet online
En let op de maximaalstroom, afhankelijk van je netaansluiting en het vermogen van de PV installatie, o.a. de aardlekschakelaars zijn geschikt tot max 40A.

• wauskoek
jadjong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:10:
[...]

De draad kan fysiek in de weg zitten omdat je de blokjes onderin de kast vast moet klikken.
Dit was inderdaad het geval.

• wauskoek
jadjong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:07:
[...]

Let er op dat je nu 3x 16A met de PV kan genereren (als je maar genoeg panelen hebt) maar doordat je geen 3 fase aansluiting hebt wordt de stroom over de blauwe nul bij elkaar opgeteld. Dat is 48A en veel te veel voor een 2.5mm draad. Nou is je hoofdzekering waarschijnlijk geen 48A, eerder 35A, maar dat is nog altijd meer dan de 16A waar het draadje naar de PV omvormers voor geschikt is. Mocht je een aardlekautomaat hebben die ook de 0 meet (meeste meten alleen fase en schakelen de 0 slechts mee) dan komt het toch nog goed.

Bij een volledige 3 fase installatie kan je bij gelijke belasting (of opwekking) de gecombineerde stroom in de nul tegen elkaar wegstrepen in plaats van optellen.
Totaal vermogen aan PV is net geen 4kW piek. Dus daar maak ik mij niet druk om. Voor de rest is zijn de kabels vanaf de meter richting ALS'en allemaal 6mm2 wat ik zo kan zien en ook hierover maak ik mij niet druk. :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich mag 4kW op één fase. Maar hoe dik is de kabel naar de PV? Zoals gezegd gaat de N daar gewoon de volle 4kW zien. Dus die dient wel beveiligd te zijn tegen de maximale stroom.

Nu zou je er mee weg komen als je 4qmm pakt en dan met een 3x6A afzekert. Dan is de maximale stroom voor de N namelijk 18A (som van de drie fases). Wel zal je daarmee aardige spanningsval over de N hebben, niet gunstig als de netspanning hoog is en dus relatief veel verlies.

Maar hoe je het ook aan sluit, als je nu één fase hebt zal je de aardlekschakelaars in je kast moeten voorbeveiligen (of vervangen). Deze zijn namelijk maar geschikt voor 40A. Maar maximale stroom die er nu kan lopen is 40A (net) + 18A (PV) = 58A, dat is te veel. Zie hiervoor het whitepaper van ABB.

Zelf zou ik dus zeggen, ga gelijk naar 3-fase :) Houdt het een stuk overzichtelijker, scheelt de voorbeveiliging plaatsen en halve spanningsval over de kabel.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
[...]

In die tussen periode zou ik het systeem maar 1 string aan micro's inschakelen.
Ja het klopt dat je straks eigenlijk 3x1 fase hebt MAAR in een echt 3 fase systeem heeft elke fase een kleine verschuiving tov elkaar. Dit heeft vooral invloed op je NULL draad. In je tijdelijk setup zou deze 3x de stroom moeten kunnen verwerken. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke dikte vs welke stroom. Maar als je nu 3x 16a via 2.5mm2 wil doen zal je blauwe draad 6mm2 moeten uitvoeren. Zit je nu al op 4 dan kom je weer uit op null 10 als je in de tijdelijk setup draait.
Bij echt 3fase aansluiting dan elke ader dezelfde dikte.

edit: Zie nu dat je 2 reacties hierboven al een soort gelijke vraag hebt beantwoord.

[ Voor 3% gewijzigd door The-Source op 20-06-2023 08:07 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1