Pomp voor sproeien van tuin met slootwater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-05 16:20
Mijn vraag
Ik wil mijn tuin gaan sproeien met slootwater. Soms doe ik dat handmatig met een handsproeier en soms sluit ik een zwenksproeier aan. Nu is mijn vraag welk type pomp ik hiervoor het beste kan gebruiken. Ook op dit forum zijn er verschillende topics over pompen, maar daar heb ik geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik ga zoeken kom je al snel uit bij besproeiingspompen (ook wel beregeningspompen) of hydrofoorpompen (al dan niet met drukvat). Gardena staat meestal bovenaan in de zoekresultaten, maar er zijn veel meer merken. Hierna raak ik echter al snel het spoor bijster en de klantenservice van de verschillende winkels geven nou niet bepaald duidelijk antwoord op de vragen die ik heb.

Als ik de verschillen bekijken kom ik uit op het volgende:
  • besproeiingspomp is de meest eenvoudige; aan/uit knop om te starten/stoppen met pompen, meer niet
  • hydrofoorpomp heeft als meerwaarde dat deze automatisch aan/uit gaat afhankelijk van de vraag
  • hydrofoorpomp met drukvat gaat dan weer wat minder staan pendelen als de vraag niet zo groot is (bijv. bij kleine afnames of een druppelsysteem)
Er zijn ook nog andere features als droogloopbeveiliging, uiteraard de hoeveelheid geluid die de pomp produceert etc etc

So far so good, maar hierna snap ik het niet meer. Voor een handsproeier wordt vaak een hydrofoorpomp geadviseerd (afhankelijk van wie je het vraagt wel of niet met drukvat). Dat snap ik, want een handsproeier kun je open of dicht zetten waarna de pomp automatisch aan/uit gaat.

Een zwenksproeier daarentegen, staat naar mijn idee altijd open. Hoe werkt het in dat geval als je een hydrofoorpomp aansluit? Die sluit ik ook met zo'n gardena-koppeling aan, dus die staat altijd open. Hoe werkt het automatisch aan/uit gaan dan? Verwacht men dat ik ergens een kraantje tussen zet ofzo? Of gewoon hard wegrennen om niet nat te worden? 8)7

Overigens hebben wij ook een druppelslang liggen, die we hebben gebruikt toen de tuin net nieuw was. Verder ben ik eigenlijk tegen dat soort systemen, omdat teveel water geven ook niet goed is. Beter 1 a 2 keer per week veel in droge tijden en dat is, naar mijn idee, nou niet bepaald de kracht van een druppelsysteem. Dat systeem ligt dus op dit moment te verstoffen op zolder.

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als je geen probleem hebt om hem handmatig aan en uit te doen is een besproeingspomp voldoende :) Wil je hem kunnen schakelen van afstand, dan heb je een hydrofoor ding nodig :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:09

Rmg

Pieter.txt schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:54:
Mijn vraag

Een zwenksproeier daarentegen, staat naar mijn idee altijd open. Hoe werkt het in dat geval als je een hydrofoorpomp aansluit? Die sluit ik ook met zo'n gardena-koppeling aan, dus die staat altijd open. Hoe werkt het automatisch aan/uit gaan dan? Verwacht men dat ik ergens een kraantje tussen zet ofzo? Of gewoon hard wegrennen om niet nat te worden? 8)7
Ja of de pomp uit/aan schakelen, je hebt ook beregeningspompen met controller, die kunnen dan ook automatisch aan en uit afhankelijk van de watervraag

[ Voor 10% gewijzigd door Rmg op 14-06-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Het voordeel van een drukvat is dat je een continue waterdruk hebt (zoals uit de kraan), in plaats van een pulsende waterdoorvoer.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik zou er altijd een kraantje tussen willen (als die er niet op zit) zodat je de druk en daarmee het volume van het water kunt regelen. Ook bij een zwenksproeier. Je hebt hydrofoorpompen met frequentieregelaars, die gaan dan gewoon terugtoeren zodat je ook minder stroomverbruik hebt, en op het moment dat je meer water vraagt toeren ze vanzelf op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 13:58
Voordat je gaat investeren, misschien even verifiëren (of misschien heb je dit al gedaan) 'mag' je wel oppervlaktewater oppompen? Zeker in droge seizoenen zou dit wel eens verboden kunnen zijn.

bijvoorbeeld: https://www.dommel.nl/onttrekkingsverbod

[ Voor 0% gewijzigd door rdfeij op 14-06-2023 16:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61kPXOdxLNL._AC_SX679_.jpg
+ accuboormachine ?
bestel een aantal van die dingen (ze werken wel maar ze kunnen stuk en voor die prijs ..)

met je boormachine kan je de snelheid instellen, zelf aanzuigend .. en de aansluitingen zijn voorzien van schroefdraad voor je tuinslang adapter(s)

schroef het op een houten plankje (vleugelmoeren)

ongeacht je pomp keuze ...

ik zou wel de moeite nemen om een een diepe kuil te graven naast de sloot een brede rioolpijp met gaten en filter doek erbuiten omheen te doen met grind (prefilter dus) water zal wel een kleurtje hebben maar welke pomp je ook kiest die zal niet zo snel verstoppen midden een besproei-ings sessie ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Ik zou ook goed uitzoeken welke druk bij welk volume de pomp kan pompen. Toevallig heb ik vorige week een dompelpomp gekocht. (niet helemaal hetzelfde en hier voor bedoelt maar ik dacht een pomp is een pomp. Voordeel is wel dat deze bedoeld is om vuil water te pompen.) Dit met het idee om deze in de sloot aan de overkant van de weg te gooien en daar de wipwap sproeier op aan te sluiten. Qua specificaties op de doos zou deze 17,5 kuub per uur moeten kunnen doen. Daar heb ik wel wat vraagtekens bij maar al is het de helft dan nog is dat genoeg voor mijn tuintje met 100mm2 gras. Echter als er een normale 1/2 duims slang op aan gesloten wordt dan is er alleen een klein straaltje water en komt er bijna niks uit de wipwap.

Nu heb ik dus maar een 1 duims slang gekocht en moet ik de tuin dan maar handmatig water geven. Mooie is dan wel dat er nu zoveel water uit de slang komt dat ik inclusief alle planten en 50m ligusterhaag binnen het half uur klaar ben. (inclusief spullen pakken en weer opruimen.)

[ Voor 3% gewijzigd door lmno31 op 14-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een hydrofoor met vat gehad. Die heb ik vorig jaar vervangen door gewoon een besproeiingspomp. Met de druppelslang die ik had aangesloten ging hij dus juist pendelen: hij bouwt druk op, op een gegeven moment is dat genoeg, die daalt doordat de slangen druppelen en hij gaat weer aan. Nu heb ik er een die gewoon continu loopt. Ja, hij kan niet zijn volledige druk kwijt, maar hij loopt genoeg door om niet warm te lopen. Met een Hue switch ertussen kan ik die veilig aan en uit zetten zonder nat te worden ;)

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:38
Volgens mij heb je een vuilwaterpomp nodig (want je bron is slootwater)
Verwacht echter niet dat je een zwenksproeier aan kunt sluiten want volgens mij hebben de goedkopere daarvoor lang niet de benodigde druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
wat @vso zegt, als alternatief hebben wij (mijn vader en ik) ooit een waterput ingegegraven met daaarin een biofilter. in de opstelling, vuilwater dompelpomp met een simpele duiker, die het water naar put pompt, daarin een bio/zand filter. en helemaal onderin hadden we relatief heel schoon water. dat vervolgens door druppelslangen werd verspreid, de nadelen hiervan mogen duidelijk zijn, er was behoorlijk wat filteronderhoud nodig en die vuilwaterpomp was ook niet geweldig. maar we ontvingen helaas niet genoeg regenwater om niet af en toe oppervlakte bij te moeten pompen.

dat is overigens wel echt een ding... ook in extrme droogt mag je regenen of druppelen als je daar eigen water voor gebruikt (lees opgeslagen regenwater) je mag op zulke momenten simpelweg: A: geen oppervlaktwater of leidingwater gebruiken maar putwater mag dus wel. nadeel van putwater is natuurlijk dat het snel op is. dus regenen is dan een enorme verspilling ten opzichte van druppelbevloeing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
Ik zie uiteenlopende adviezen. Veel wijzen in de richting van een simpele aan/uit versie. Hoe werkt die icm een handsproeier? Als je die dicht doet, zie ik een bult voor me die zich opbouwt in de slang (te veel tekenfilms gezien misschien).

Een andere optie is volgens mij een automatische pomp en dan een kraantje ertussen. Kraantje open en dan gaat de pomp aan een vice versa, als ik het goed begrijp. Eigenlijk alsof je leidingwater gebruikt. Snap ik het zo goed?

En natuurijk een goed filter. Ik dacht aan een oude wasmachine bak als grof filter en dan een fijn filter voor d restjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

i-chat schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:16:
dat is overigens wel echt een ding... ook in extrme droogt mag je regenen of druppelen als je daar eigen water voor gebruikt (lees opgeslagen regenwater) je mag op zulke momenten simpelweg: A: geen oppervlaktwater of leidingwater gebruiken maar putwater mag dus wel. nadeel van putwater is natuurlijk dat het snel op is. dus regenen is dan een enorme verspilling ten opzichte van druppelbevloeing.
mijn schoonvader had dus een ibc met water opvang (ingegraven deels) via een afdakje oid (onder de IBC had hij blijkbaar een dieper gat groot genoeg voor de hele IBC) gedaan maar later toch besloten om dat vol met stenen/grind te dumpen.. (diy infiltratie put) waar hij weer water kon pompen ..

+ op diepte waar je met een goeie grond frees niet bij komt folie met een drainage slang naar de grindput onder de IPC .. hierdoor kan hij veel water recyclen wat hij uitsproeit.. en niet door de wortels word opgenomen. als het te hoog komt door heftige regenval is de ingegraven kuip niet zo hoog dat je een modderpoel krijgt.. maar zonder al te veel waterdieven lukt het hem redelijk om zijn land vochtig genoeg te houden

en als het toch regent heeft hij door de oppervlakte(s) best wel veel water

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 14-06-2023 22:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
leejoow schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 16:40:
Ik heb een hydrofoor met vat gehad. Die heb ik vorig jaar vervangen door gewoon een besproeiingspomp. Met de druppelslang die ik had aangesloten ging hij dus juist pendelen: hij bouwt druk op, op een gegeven moment is dat genoeg, die daalt doordat de slangen druppelen en hij gaat weer aan. Nu heb ik er een die gewoon continu loopt. Ja, hij kan niet zijn volledige druk kwijt, maar hij loopt genoeg door om niet warm te lopen. Met een Hue switch ertussen kan ik die veilig aan en uit zetten zonder nat te worden ;)
Maar wat was het "probleem" met de hydrofoor dan? Lijkt me exact het beoogde en verwachte gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

i-chat schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 22:16:
wat @vso zegt, als alternatief hebben wij (mijn vader en ik) ooit een waterput ingegegraven met daaarin een biofilter. in de opstelling, vuilwater dompelpomp met een simpele duiker, die het water naar put pompt, daarin een bio/zand filter. en helemaal onderin hadden we relatief heel schoon water. dat vervolgens door druppelslangen werd verspreid, de nadelen hiervan mogen duidelijk zijn, er was behoorlijk wat filteronderhoud nodig en die vuilwaterpomp was ook niet geweldig. maar we ontvingen helaas niet genoeg regenwater om niet af en toe oppervlakte bij te moeten pompen.
veel regentonnen die op Hemel water afvoer (regenpijp) aangesloten zijn, hebben een blad filter die zichzelf schoonspoelt door vallend water en niet alles gaat dus naar de regenton, de regenton heeft ook niet bij de bodem maar vaak een sifon achtige (eerst helemaal naar beneden voordat je weer helemaal naar boven kan gaan .. om bezinksel zo veel mogelijk naar de bodem te laten gaan

als water via een dam oid kan laten vallen dan houd je de grofvuil filter schoon met voldoende flow .. al vang je maar 10% op ... dat water is al zodanig minder vervuilt dat je filter bv een goedkoop zwembad van 1 a 2 m3 die mensen wegdoen ingegraven en gevuld met zand op het laagste punt voldoende schoonwater kan produceren .. de overflow --> terug de sloot in .. oid

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:22
Hier ook van een hydrofoor naar een gewone beregeningspomp.

De hydrofoor is meer voor na de watermeter, dat hij niet meteen aanslaat als je kort water pakt.

Bij besproeien heb je vrijwel niks aan het vat.

Ben over naar een normale beregeningspomp met drukafslag met droogloop beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter.txt
FRANQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 23:44:
Hier ook van een hydrofoor naar een gewone beregeningspomp.

De hydrofoor is meer voor na de watermeter, dat hij niet meteen aanslaat als je kort water pakt.

Bij besproeien heb je vrijwel niks aan het vat.

Ben over naar een normale beregeningspomp met drukafslag met droogloop beveiliging.
Is een "een normale beregeningspomp met drukafslag met droogloop beveiliging" niet gewoon een hydrofoor zonder drukvat? Dacht nou juist dat het verschil tussen een beregeningspomp en hydrofoorpomp is dat de laatste automatisch aan/uit gaan en (meestal) een droogloopbeveiliging hebben. Of heb ik dat verkeerd?

Heb jij nog iets van een kraantje ertussen zitten als je sproeiers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:22
Pieter.txt schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:43:
[...]

Is een "een normale beregeningspomp met drukafslag met droogloop beveiliging" niet gewoon een hydrofoor zonder drukvat? Dacht nou juist dat het verschil tussen een beregeningspomp en hydrofoorpomp is dat de laatste automatisch aan/uit gaan en (meestal) een droogloopbeveiliging hebben. Of heb ik dat verkeerd?

Heb jij nog iets van een kraantje ertussen zitten als je sproeiers gebruikt?
Soort van wel ja.

Alleen zit er op een hydrofoor vaak een niet instelbare drukschakelaar bij het vat.

Mijn ervaring met de B-merk hydroforen is dat die dan niet afslaan zonder waterdruk op de invoer.

Zo'n schakelaar als de dab control, zit op de uitgang.
Dus veel beter voor deze toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Ik ben ook opzoek naar een tuinpomp die slootwater kan verpompen. Goeie tips gelezen hier!
Zit ook te denken aan een simpele aan/uit pomp. Iemand ervaringen met Gude of Einhell?
Pagina: 1