begin eens met uit te zoeken of precies zijn model gesupported is door mr chromebook zo niet kun je verder stoppen met zoeken. zo wel lees dan verder..
het is niet mega moeilijk ... maar het hangt wel van een bepaald aantal dingen af.
als er een firmware is, werkt het verder vrijwel als een eitje. want de hardware is meestal prima compatible
(denk aan drivers enzo)
dat deze persoon feitelijk de verkeerde laptop heeft gekocht voor het doel en er een hoop nerdpraat bij doet maakt het niet persé heel ingewikkeld.
wat je moet doen is simpelweg kijken,
A > staat mijn laptop op de lijst van mr chromebook (zo nee stop dan met lezen)
PS: dat had ik al eerder gezegd maar kennelijk heb je daar overheen gelezen: STOP MET LEZEN OK?
B > heeft mijn laptop voldoende geheugen 4gb of meer ram. (zo nee, werkt de laptop dan met losse geheugenmodules die je kunt vervangen of is er bijvoorbeeld nog een geheugenslot open)
PS: onderaan deze post staat nog een tip om daar eenvoudig achter te komen
C > heeft mijn laptop voldoende opslag 64gb of meer is ECHT een absoluut minimum, persoonlijk zou ik eigenlijk liever pas beginnen met 120gb of meer (higher-end chromebooks hebben dat tegenwoordig wel wat vaker)
PS: heel soms werken chromebooks niet met vast-gesoldeerde ssd's maar kun je gewoon een m.2 module vervangen. dat kan wel pas NADAT je de bios / firmware hebt aangepast. let er ook op dat dat vaak geen 80mm lange ssd's (standaard maat) zijn maar kortere, even goed zoeken in de pricewatch dus.
en denk aan die tip onder aan om erachter te komen of de ssd vervangbaar is.
bovendien is het openschroeven van een laptop geen pretje... dus als B of C niet aan de minimum eisen voldoet kun je misschien beter kiezen er niet aan te beginnen,
• TIP: wil of durf je toch te proberen, dan raad ik sterk aan om even op iets van youtube te zoeken:
how to replace ram / ssd < merk model laptop> als je geen exacte match vind, mag je er wel van uitgaan dat het niet gaat lukken.
[
Voor 8% gewijzigd door
i-chat op 14-06-2023 23:54
. Reden: leesbaarheid ]