Sony STR-DB 925 QS versterker...te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Topicstarter
Ik heb die versterker dus (bruut dingetje >:) ) en omdat ik 's morgens door me stereo wordt gewekt (stereo loopt via versterker) moet ie dus de hele nacht (+/- 6/7 uur) aan staan. Wanneer ik em dan als ik wakker ben uit zet komt er een hitte af waarmee ik mijn kamer kan verwarmen. Hij is trouwens in een audio/video meubel in gebouwd dus echt veel ventilatie ruimte heeft ie niet.

Nu is mijn vraag:

Moet ik dat ding extra koelen door bijv. een fan aan de achterkant van dat meubel te plaatsen en deze van achteren naar voren te laten blazen over de versterker heen, waardoor de warme lucht sneller wordt afgevoerd? Of is dit niet nodig?

FF ter informatie: als ik mijn hand op de bovenkant van de versterker leg, brand ik mijn vingers niet ofzo, maar hij is toch behoorlijk heet.

Tenx

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Gewoon zo laten. Je zorgt gewoon ervoor dat ie z'n warmte kwijt kan dmv openingen in je kastje.
Is vrij normaal dat een versterker warm wordt ja ;)

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Topicstarter
FF nog een toevoeging: de ruimte tussen het plankje waar mijn dvd speler op staat en de bovenkant van de versterker (waar de ventilatiegaten van de versterker zitten) is +/- 5 mm. Niet echt veel dus. Nu nog steeds hetzelfde antwoord?

Verwijderd

Moet kunnen hoor, ik heb de TA-FB920R, ook zo'n lekker bakbeest, en daar kun je je hand dus niet al te alng ophouden.

Maar 5 mm lijkt me wel errug weinig, ik weet niet wat er boven staat, maar ik heb plm. 3cm over tot aan een plank van 1 cm dik, en daar zijn de plastic pootjes van mn pick-up aan vast gesmolten >:)

Maar nou staat dat ding van mij ook soms wel 70 uur aan.

Maar dat probleem van het aan laten staan: waarom zet je er geen tijdklok op, dan gaat ie aan als je 'em nodig hebt.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
5 mm is zeker te weinig......Moet je je manual maar eens op nalezen. 'k heb zelf de 930 met 2 cm aan de bovenkant vrij, en als die een paar uur aanstaat (normaal volume) wordt het ook warm, waar niet dat ik me er zorgen over maak....

Als je nou echt geen ruimte over hebt, gewoon stil fannetje idd

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

IK heb zelf ook de DB930 met daarop een VCR. Ruimte ertussen 0.6cm. Alleen dat van mij wordt wel de warme lucht weggehaalt :) Zodat m'n VCR dan ook niet warm wordt.
Maar net zoals er gezegt wordt, dat hij zo warm is, is normaal.

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Topicstarter
Op maandag 03 september 2001 05:26 schreef MREn het volgende:
Maar dat probleem van het aan laten staan: waarom zet je er geen tijdklok op, dan gaat ie aan als je 'em nodig hebt.
Omdat ik dan het volume open moet laten staan en een versterker aan zetten terwijl de volume knop niet op 0 staat is niet echt bevordelijk voor het potmetertje dat erin zit. Krijgt namelijk iedere keer een optater sla ie wordt aan gezet.

• hervaz
  • Laatst online: 24-11 16:52
Maak je je er niet al te druk om, ik heb nu een ES bak te leen staan en die wordt in vergelijking tot m'n klasse a bak totaal niet warm.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:33
Op maandag 03 september 2001 00:13 schreef Shove_it999 het volgende:
Ik heb die versterker dus (bruut dingetje >:) ) en omdat ik 's morgens door me stereo wordt gewekt (stereo loopt via versterker) moet ie dus de hele nacht (+/- 6/7 uur) aan staan. Wanneer ik em dan als ik wakker ben uit zet komt er een hitte af waarmee ik mijn kamer kan verwarmen. Hij is trouwens in een audio/video meubel in gebouwd dus echt veel ventilatie ruimte heeft ie niet.

Nu is mijn vraag:

Moet ik dat ding extra koelen door bijv. een fan aan de achterkant van dat meubel te plaatsen en deze van achteren naar voren te laten blazen over de versterker heen, waardoor de warme lucht sneller wordt afgevoerd? Of is dit niet nodig?

FF ter informatie: als ik mijn hand op de bovenkant van de versterker leg, brand ik mijn vingers niet ofzo, maar hij is toch behoorlijk heet.

Tenx
Als je op www.audioreview.com kijkt, zie je dat iedereen een beetje prob's daarmee heeft.

Ik heb hier nu de 940QS staan (met Mission FS2 :-) ) en die wordt ook loeiheet...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 16:29
Op maandag 03 september 2001 08:16 schreef Shove_it999 het volgende:

[..]

Omdat ik dan het volume open moet laten staan en een versterker aan zetten terwijl de volume knop niet op 0 staat is niet echt bevordelijk voor het potmetertje dat erin zit. Krijgt namelijk iedere keer een optater sla ie wordt aan gezet.
Dat potmetertje krijgt echt geen oplawaai als ie niet op 0 staat ik zet mijn versterker ook niet elke keer op 0 als ik hem uit zet en daarna weer op het gewenste volume.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Op maandag 03 september 2001 09:55 schreef mweert het volgende:
[..]
Dat potmetertje krijgt echt geen oplawaai als ie niet op 0 staat ik zet mijn versterker ook niet elke keer op 0 als ik hem uit zet en daarna weer op het gewenste volume.
Dat klopt, is een beveiliging die in je versterker zit (zeker in de 925/930/940 serie). Dat is de klik (bij mij: "katoenk") die je een paar seconden na het aanzetten hoort. Pas dan staat er stroom op dat soort componenten

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:46

rammes

koekebakker 1e klas

Op maandag 03 september 2001 00:13 schreef Shove_it999 het volgende:

Nu is mijn vraag:

Tenx
heb jij ook het probleem dat wanneer je dvd's kijkt (Ac3) dat dan het geluid (het gecodeerde signaal dus het mooie blauwe lampje gaat uit) weg valt?

Ik zou het doen!

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 08:16 schreef Shove_it999 het volgende:

Hoe kom je aan die wijsheid?

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 10:01 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

Dat klopt, is een beveiliging die in je versterker zit (zeker in de 925/930/940 serie). Dat is de klik (bij mij: "katoenk") die je een paar seconden na het aanzetten hoort. Pas dan staat er stroom op dat soort componenten

MZL Spyro
Zit zeer veel versterkers, inschakel vertraging.
Die wacht tot de voedingsspanning in balans is. Pas dan worden meestal met relais de luidsprekers ingeschakeld.
Maar dan is de volumeknop volgens mij al lang in gebruik.
Alleen, door een volumeknop potmeter loopt nauwelijks stroom, in ieder geval niet genoeg om schade te maken.

Verwijderd

Op maandag 03 september 2001 00:26 schreef Shove_it999 het volgende:
FF nog een toevoeging: de ruimte tussen het plankje waar mijn dvd speler op staat en de bovenkant van de versterker (waar de ventilatiegaten van de versterker zitten) is +/- 5 mm. Niet echt veel dus. Nu nog steeds hetzelfde antwoord?
Bareuh.

5mm en dan vind je het gek dat hij warm is :?

In de handleiding staat waarschijnlijk dat je minstens 10cm vrij moet hebben. Met 5cm gaat het dan nog wel, maar die waardes staan er niet voor niets.

Elke amp wordt warm, en als hij niet kan ventileren wordt hij erg warm. En net als bij computers is dat niet goed voor de electronica. Beter ventileren dus.

PS. 7 uur lang je amp voor niks aan laten staan... al eens aan een wekker-radio gedacht?
Pagina: 1