Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 22:03
Situatie is als volgt: Huidig contract loopt tot 1 juli. Heb nog een aantal vakantiedagen (7) en weinig verplichtingen (ik kan dus gewoon vakantie opnemen). Nieuw contract bij andere werkgever (gaat 1 juli in) biedt jaarlijks 27 vakantiedagen aan, in mijn geval dus 13.5 dagen voor 2023 gezien ik nu in dienst zal treden. In overeenstemming met de nieuwe werkgever mag ik al eerder beginnen met werk bij hun om wat vakantiedagen op te sparen (ik krijg dus geen loon over gewerkte dagen in juni, wanneer mijn huidige contract nog loopt). Het nieuwe contract is hierdoor gezet op 19 juni ipv 1 juli - technisch gezien heb ik dan twee contracten, maar zal ik dus geen salaris ontvangen over de gewerkte dagen in juni bij de nieuwe werkgever, enkel vrije dagen die ik later in de zomer van plan ben te benutten. Jurist van nieuwe werkgever ging ermee akkoord.

Mijn vraag is dus als volgt - klopt het dan dat ik het nieuwe contract vanaf 19 juni ipv 1 juli moet laten ingaan? En ik hoef dan niet dubbele belasting te betalen? En hoe zit het met ongelukken op de werkvloer tussen 19 juni en 1 juli? (NB: Ik zal goe

Bedankt! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

Waarom eigenlijk zo moeilijk doen?

Het maakt voor de belastingdienst/inkomstenbelasting niets uit hoeveel banen jij hebt. Die kijken voor de inkomstenbelasting alleen maar hoeveel inkomen je hebt in een jaar.

Voor de loonheffingskorting maakt het wel uit, officieel mag je die niet op 2 banen toepassen, maar als je teveel of te weinig belasting betaald hebt word dat recht getrokken bij de definitieve aangifte inkomstenbelasting.

Geldt ook voor je vakantiedagen, die kan je net zo goed laten uitbetalen. Voor inkomstenbelasting is inkomen gewoon inkomen, of het nou uit loon, bonus of uitbetaalde vakantiedagen komt, Ja de inhouding op je loonstrook is anders, door de loonheffingen, maar dat word allemaal rechtgetrokken bij de definitieve aangifte inkomstenbelasting.

Als je die dagen van 19 juni tot 1 juli allemaal tijd voor tijd terugkrijgt is het misschien nog semi interessant. Je hebt dan meer vrije dagen de rest van het jaar omdat je dan nu ( 8?) extra opbouwt. Dat kan leuk zijn als je nog lang op vakantie wil in de 2e helft van het jaar, maar voor de belasting is het lood om oud ijzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:18

DataGhost

iPL dev

Belasting gaat op het eind van het jaar op een grote hoop waarbij het compleet irrelevant is hoeveel banen je hebt gehad, hoeveel je er tegelijk hebt gehad, of er toevallig bij meerdere werkgevers loonheffingskorting is toegepast terwijl dat "niet mag", of je allerlei bonussen hebt gehad etc, etc, etc. Gewoon het totaalbedrag wat je dat jaar verdiend hebt, daar betaal je belasting over. Als je teveel belasting hebt betaald, krijg je geld terug, als je te weinig belasting hebt betaald moet je geld betalen. Mocht alles nou volledig "verkeerd" gedaan worden moet je hoogstens twee weken wat belasting terugbetalen.

Als je nieuwe werkgever niet weet hoeveel je bij je oude werkgever hebt verdiend kunnen ze volgens mij de kortingen niet op de juiste manier toepassen. Logisch lijkt me dan dat ze jou uitbetalen met inhouding van het maximale belastingtarief (zoals bij bonussen gebeurt). Dan heb je de komende maanden netto wat minder op je rekening staan maar ook dat wordt bij het doen van je belastingaangifte rechtgetrokken en dat krijg je gewoon terug van de belastingdienst. Edit: eigenlijk niet super logisch, toepassing zal normaal zijn en het verschil zal uiteindelijk nihil zijn of je hebt al genoeg verdiend om deze vraag niet te hoeven stellen.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 14-06-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook van de periode 19 juni t/m 1 juli ontvang je gewoon salaris. Je ontvangt voor die dagen alleen geen arbeidstijdenkorting loonheffingskorting van de belasting. Maar dat verschil is verwaarloosbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 14-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 23:29
Ik heb het zelf in het verleden ook zo gedaan om voor wat extra vakantie dagen te zorgen. Geeft 0 problemen op gebied van belasting oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DataGhost schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:50:
Als je nieuwe werkgever niet weet hoeveel je bij je oude werkgever hebt verdiend kunnen ze volgens mij de kortingen niet op de juiste manier toepassen. Logisch lijkt me dan dat ze jou uitbetalen met inhouding van het maximale belastingtarief (zoals bij bonussen gebeurt). Dan heb je de komende maanden netto wat minder op je rekening staan maar ook dat wordt bij het doen van je belastingaangifte rechtgetrokken en dat krijg je gewoon terug van de belastingdienst.
NIeuwe werkgever hoeft de arbeidstijdenkorting loonheffingskorting pas toe te passen op de datum die TS aangeeft wanneer hij wil dat ze die korting toepassen. Dat is dan dus per 1 juli, omdat TS tot 1 juli de korting bij de aanstaand ex-werkgever krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaknut
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-08 22:03
Bedankt voor jullie reacties!

Ik realiseer me dat het eea ontbreekt in mijn verhaal. Mijn vriendin en ik hebben een vakantie geboekt van 16 werkdagen, dus met 13.5 kom ik wat tekort. Om deze reden wil ik dus extra vakantiedagen sparen bij de nieuwe werkgever om geen loon uitgekeerd te krijgen voor de 6 dagen waarvan ik vakantie opneem bij de oude werkgever. Ik wil gewoon zeker weten dat ik, door op de 19 juni mijn nieuwe contract in laten gaan (oude is tot 1 juli), dat ik goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk ook niet dat je zoveel salaris zou missen als je een paar dagen onbetaald verlof zou hebben, in het ergste geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

CH4OS schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
NIeuwe werkgever hoeft de arbeidstijdenkorting pas toe te passen op de datum die TS aangeeft wanneer hij wil dat ze die korting toepassen. Dat is dan dus per 1 juli, omdat TS tot 1 juli de korting bij de aanstaand ex-werkgever krijgt
Loonheffingskorting. Ik weet niet wat arbeidstijdenkorting is maar dat lijkt op vakantie. Anyway, als je bij werkgever A 500k per jaar verdient en bij werkgever B vanaf 1 juli 10k per jaar gaat verdienen zal werkgever B hoe dan ook veel te veel loonheffingskorting toepassen als ze niet weten dat je dat jaar al 250k verdiend hebt. Maar dat is niet een heel gangbaar scenario inderdaad dus waarschijnlijk zullen ze de loonheffingskorting "gewoon" toepassen in plaats van wat ik eerst dacht. Als je daadwerkelijk zo'n bedrag verdiend hebt weet je wel hoe het werkt en kan je die paar k belasting gewoon ophoesten, als je salaris dicht bij het oude zit zal het verschil uiteindelijk ongeveer nihil zijn dus boeit het ook niet zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik bedoelde loonheffingskorting idd, sorry. :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Oaknut schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:59:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik realiseer me dat het eea ontbreekt in mijn verhaal. Mijn vriendin en ik hebben een vakantie geboekt van 16 werkdagen, dus met 13.5 kom ik wat tekort. Om deze reden wil ik dus extra vakantiedagen sparen bij de nieuwe werkgever om geen loon uitgekeerd te krijgen voor de 6 dagen waarvan ik vakantie opneem bij de oude werkgever. Ik wil gewoon zeker weten dat ik, door op de 19 juni mijn nieuwe contract in laten gaan (oude is tot 1 juli), dat ik goed zit.
Je kan ook gewoon tegen je nieuwe werkgever zeggen "hey ik heb al iets van 16 dagen geboekt en met 13.5 dagen kom ik daar niet aan, kunnen jullie me die extra 2.5 dag gewoon niet uitbetalen?" en dan is het ook geregeld. Lijkt me een makkelijker scenario, maar als het nu al geregeld is met die andere startdatum (en dus nog meer niet-uitbetaalde dagen) dan kan dat ook natuurlijk.
Pagina: 1