Welk onderdeel vervangen voor Windows 11 + performance?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik heb in 2018 een PC opgebouwd met de volgende componenten:
  • Be quiet! Pure Power 10 400W CM - Voeding ( intern )
  • Gigabyte Radeon RX 550 Gaming OC 2G
  • AMD Ryzen 7 1700
  • Asus PRIME B350-PLUS
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000 C15
Gamen doen we er niet mee. Voornamelijk internetten en het gebruik van Office producten. Maar het internetten wordt steeds trager dus daar wil ik wat aan doen. Met behoud van Edge/Chrome. Daarnaast wil ik graag naar Windows 11 maar dat kan niet met deze processor. Ik hoop dat een upgrade van de processor beide problemen kan oplossen.

Ik wil dus mijn processor upgraden. Maar:
  1. Is een verbetering mogelijk of zijn de andere componenten dan de kritieke factor waardoor de upgrade qua performance nihil is?
  2. Is de PC dit wel waard?
  3. Zou ik moeten overwegen ook iets anders te vervangen?
Ik zoek een?
Nieuwe processor om Windows 11 te kunnen draaien en meer performance te krijgen.

Wat is je budget?
Tot €200,-. Maar liever rond de €100,- iets van marktplaats. Ik hoef niet de nieuwste, een degelijke gebruikte volstaat.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een processor die past op mijn Asus PRIME B350-PLUS moederbord.

Beste antwoord (via Brokkenpiloot op 14-06-2023 21:46)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou ook beginnen met een schone installatie. Een 1700 is absoluut niet traag voor waarvoor je het wilt gebruiken.

Voor zover ik weet kan je ook gewoon W11 gebruiken met een 1700, alleen niet "officieel", het is vrij makkelijk om de restrictie te omzeilen. Veel ga je niet missen (van wat ik kan vinden, geen ervaring).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayre
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:07
Bios updaten van je bord en er een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed of uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed inlepelen.

Met de 5700G kan ook gelijk je videokaart in de verkoop, tenzij je echt displayport nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
Als het alleen om internet gaat dan is denk ik een volledige herinstallatie van windows genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
De eerste vraag is, waarom W11? Je mist er namelijk vrij weinig aan. Ik zou dat persoonlijk pas tackelen als de beveiligingsupdates stoppen. Dan heb je het over oktober 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
D-dark schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:00:
Als het alleen om internet gaat dan is denk ik een volledige herinstallatie van windows genoeg
O, die had ik niet eens overwogen. Ik ga het doen en kijken of het effect heeft! Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
Slayre schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:08:
Bios updaten van je bord en er een uitvoering: AMD Ryzen 7 5700X Boxed of uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed inlepelen.

Met de 5700G kan ook gelijk je videokaart in de verkoop, tenzij je echt displayport nodig hebt.
Ik heb er op MP al 1 gevonden voor €100,-. Die gok kan ik wagen. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
br00ky schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:10:
De eerste vraag is, waarom W11? Je mist er namelijk vrij weinig aan. Ik zou dat persoonlijk pas tackelen als de beveiligingsupdates stoppen. Dan heb je het over oktober 25.
Heel simpel: op andere apparaten gebruik ik het al en ik vind het prima werken. Ik ken de discussie goed -ik verwacht dat er op dit forum al vele pagina's mee zijn gevuld- maar wil me daar nu niet in mengen. We hebben beiden dus duidelijk een andere voorkeur en dat is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Brokkenpiloot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:31:
[...]

Heel simpel: op andere apparaten gebruik ik het al en ik vind het prima werken. Ik ken de discussie goed -ik verwacht dat er op dit forum al vele pagina's mee zijn gevuld- maar wil me daar nu niet in mengen. We hebben beiden dus duidelijk een andere voorkeur en dat is prima.
Prima, maar dat bleek niet uit je originele post, vandaar mijn vraag :). Gelukkig is het systeem relatief goed aan te passen zodat het wel compatibel is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ik zou ook beginnen met een schone installatie. Een 1700 is absoluut niet traag voor waarvoor je het wilt gebruiken.

Voor zover ik weet kan je ook gewoon W11 gebruiken met een 1700, alleen niet "officieel", het is vrij makkelijk om de restrictie te omzeilen. Veel ga je niet missen (van wat ik kan vinden, geen ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
Windows 11 gaat je pc niet sneller maken, herinstallatie van Windows 10 is ook voldoende, zeker voor een internet pc.

De beveiliging kun je makkelijk omzeilen door een windows 11 installatie USB stick te gebruiken.

En btw als je geen discussie wil moet je vraagstelling anders zijn in TS en niet aan komen zetten met traagheid, gewoon zeggen ik wil Windows 11 op deze oude pc omdat ik het prettiger vind werken.

[ Voor 60% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2023 21:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
mr_evil08 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:01:
En btw als je geen discussie wil moet je vraagstelling anders zijn in TS en niet aan komen zetten met traagheid, gewoon zeggen ik wil Windows 11 op deze oude pc omdat ik het prettiger vind werken.
Jij trekt nu de conclusie dat het mij alleen om W11 gaat en die klopt niet. Ik kan prima zonder W11 maar als ik dan toch voor een andere CPU ga (ivm traagheid!), dan graag direct een geschikte voor W11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpiloot
Allen bedankt, ik weet weer wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:15
Brokkenpiloot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:45:
[...]

Jij trekt nu de conclusie dat het mij alleen om W11 gaat en die klopt niet. Ik kan prima zonder W11 maar als ik dan toch voor een andere CPU ga (ivm traagheid!), dan graag direct een geschikte voor W11.
Lees je eigen text even na.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
https://learn.microsoft.c...-supported-amd-processors

https://www.asus.com/supp...20b350-plus/helpdesk_cpu/

Je kan op dat bord een moderne 5 serie draaien
De 5700g van 100 euro op marktplaats is een leuke upgrade
Meteen een vervanger voor je videokaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:57

rapture

Zelfs daar netwerken?

Brokkenpiloot schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:51:
Gamen doen we er niet mee. Voornamelijk internetten en het gebruik van Office producten. Maar het internetten wordt steeds trager dus daar wil ik wat aan doen. Met behoud van Edge/Chrome. Daarnaast wil ik graag naar Windows 11 maar dat kan niet met deze processor. Ik hoop dat een upgrade van de processor beide problemen kan oplossen.
Je kan in task manager kijken naar het geheugen en de CPU cores tijdens het browsen.

Het browsen kan trager gaan door geheugen dat volloopt. Bij mij meer dan 1000 tabbladen in Firefox aan YouTube, Twitter, Reddit, opzoekingen,... om de oorlog in Oekraïne en de beurs bij te houden, van 16GB RAM naar 32GB naar 64GB gegaan.

Een Ryzen 7 1700 heeft single core performance van een Intel CPU van 10 jaren geleden, maar wel 8 ipv 4 cores. Ik had half jaar geleden de upgrade van een 10 jaar oude Intel quadcore naar een snelle 5800X3D gedaan en ging van "wat is Firefox en een YouTube live stream toch zwaar" naar nauwelijks CPU 10% kunnen belasten met alles dat ik tegelijkertijd wil doen.

Een overdaad van video dat overal automatisch (ongevraagd) afgespeeld wordt. 5700G is een goed idee om de oude grafische kaart eruit te gooien. Een recentere geïntegreerde videokaart versnelt het decoderen van de recentere video codecs.

VP9 decoding krijg je erbij.
VP9 is an open and royalty-free[1] video coding format developed by Google.

VP9 is the successor to VP8 and competes mainly with MPEG's High Efficiency Video Coding (HEVC/H.265). At first, VP9 was mainly used on Google's video platform YouTube.[2][3] The emergence of the Alliance for Open Media, and its support for the ongoing development of the successor AV1, of which Google is a part, led to growing interest in the format.

In contrast to HEVC, VP9 support is common among modern web browsers (see HTML5 video § Browser support). Android has supported VP9 since version 4.4 KitKat,[4] while iOS/iPadOS added support for VP9 in iOS/iPadOS 14.[5][6]
Wikipedia: VP9
Open en gratis video codec wilt elke website toch hebben? Is wel problematisch als je CPU daarmee doodgegooid wordt wegens geen hardware versnelde video decoding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Brokkenpiloot wellicht ten overvloede; ik zie niks over je type opslag. Als dat nog geen SSD (sata of nvme maakt niet zoveel uit) is, dan zeker die upgraden voor het grootste verschil. Bijvoorbeeld via een PCI-e -> m.2 adapter.
Pagina: 1