Duitse grondkabel hetzelfde als NL'se YMvK-AS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:30

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Om voor een laadpaal achter in de tuin klaar te zijn, wil ik alvast een grondkabel leggen.
Ik begrijp vanuit de veiligheid YMvK-AS het beste is.
Ik zou dan YMvK-AS 4x6mm² gaan leggen.
De kabel is niet echt goedkoop (± 8,50 per meter)

Nu lees ik op wat techinische sites dat in Duitsland een soortgelijke kabel wordt gebruikt.
NYCY 4x6RE/6mm² Starkstrom Erdkabel
Die is ongeveer 20 tot 25% goedkoper.

Aan de kenners: Deze kabel zou ik toch net zo goed kunnen gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://www.elanto24.de/media/image/66/76/bf/85011020_1_hauptbild_600x600.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Rzaan op 14-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Nee want:
- Schirm=nein
- Ader-Zahl=4 dus geen Nul !!
Dus geen mechanisch scherm als pantsering in de grond en geen Nul aanwezig.

Alternatief is een Ymvk 5x6 qmm in een volledig gesloten slagvaste buis aanleggen in de grond. (met sok)

https://www.elektramat.nl...2BmgBzEAQYASABEgKyTfD_BwE

https://www.elektramat.nl...1R1QG8EAQYASABEgJoe_D_BwE

Oh ja, het gaat om jouw veiligheid EN het is een harde eis vanuit de wetgeving (NEN1010) :)

[ Voor 66% gewijzigd door keur0000 op 14-06-2023 11:40 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
keur0000 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:31:
Nee want:
- Schirm=nein
- Ader-Zahl=4 dus geen Nul !!
Dus geen mechanisch scherm als pantsering in de grond en geen Nul aanwezig.
Dan snap ik het niet helemaal, want er staat in de begeleidende tekst:
Der konzentrische Leiter (C) darf als Mittel-, Schutz- oder Nulleiter verwendet werden. Er darf gleichzeitig als Schirm dienen, z.B. als geerdeter Berührungsschutz.

Vertaald: De concentrische geleider (C) kan worden gebruikt als midden-, beschermings- of 0 geleider. Het kan ook dienen als afscherming, bijvoorbeeld als geaarde bescherming tegen onbedoeld aanraken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dat kan ik niet uit de afbeelding opmaken, magnetisch scherm is niet gelijk aan mechanisch scherm EN
de aarddraad mag NIET als Nul geleider worden gebruikt, uitsluitend als aarde EN
de afscherming mag NIET als Nul leider worden gebruikt, uitsluitend als aarde.

Deze kabel is bedoeld voor magnetische afscherming van bijvoorbeeld een motor op een frequentie regelaar.

Advies: doe zoals het hoort of gewoon niet, het is het risico op gevaarlijke situaties met grote gevolgen absoluut niet waard.

[ Voor 70% gewijzigd door keur0000 op 14-06-2023 12:41 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
Volgens mij is deze nog volgens de oude kleurenmethodiek. Kan je alleen gebruiken voor een voeding met 1 schakeldraad. En 2 soorten aarde, geel/groen en scherm.
Als geld zo veel belangrijker is dan je veiligheid van jouw en je huisgenoten, zoek dan andere dingen om op te besparen, maar niet dit soort dingen. 1x uit eten besparen of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:31
Is er via MP ofzo niet een restpartijtje YMvK-AS voor een mooi prijsje te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:57
Dapdodo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:35:
Volgens mij is deze nog volgens de oude kleurenmethodiek. Kan je alleen gebruiken voor een voeding met 1 schakeldraad. En 2 soorten aarde, geel/groen en scherm.
Nein, nein, nein
Bij 3 fase zijn de fase kleuren, bruin, zwart en grijs en dan zit er nog een aarddraad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:53
EricTC schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Nein, nein, nein
Bij 3 fase zijn de fase kleuren, bruin, zwart en grijs en dan zit er nog een aarddraad in.
Oke, als het grijs is ipv blauw, kan die hem sowieso niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:34
De regelgeving in Duitsland is anders. In huisinstallaties worden nul en PE doorverbonden. De kabel is daarop gefabriceerd. Let dus goed op de verschillen in regelgeving alvorens materiaal te kiezen van over de oostgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lens86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:13
Even hierop inhakend, ik zit met dezelfde situatie als @Rzaan . Deze kabel heeft wel de juiste kleurcodering geloof ik, als ik zoek op NYM-J zie ik in ieder geval wel kabels met de juiste kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

In Duitsland is de regelgeving anders.. Het Internet staat ook vol met dit soort vragen.. Bijvoorbeeld of NYM gebruikt kan worden ipv YMVK... (bijvoorbeeld klusidee)..

Als het gaat om een simpel doel (bijvoorbeeld een tuinhuisje aansluiten waar geen grote verbruikers zitten) zou ik best NEN1010 durven negeren..

In jouw geval gaat het echter om een grootverbruiker, dan moet je het gewoon aansluiten zoals het hoort.. Je bent ook wel een beetje penny-wise, pound-foulish bezig. Stel dat je 50 meter moet overbruggen en de kabel is 8,50, dan praat je over 425 euro tegenover 318 euro (25% goedkoper).. Die pakweg 100 euro moet je in dit geval niet moeilijk over doen en gewoon NEN1010 volgen. En met 50 meter doe ik al een grote mond open natuurlijk...

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:53:
In Duitsland is de regelgeving anders.. Het Internet staat ook vol met dit soort vragen.. Bijvoorbeeld of NYM gebruikt kan worden ipv YMVK... (bijvoorbeeld klusidee)..

Als het gaat om een simpel doel (bijvoorbeeld een tuinhuisje aansluiten waar geen grote verbruikers zitten) zou ik best NEN1010 durven negeren..

In jouw geval gaat het echter om een grootverbruiker, dan moet je het gewoon aansluiten zoals het hoort.. Je bent ook wel een beetje penny-wise, pound-foulish bezig. Stel dat je 50 meter moet overbruggen en de kabel is 8,50, dan praat je over 425 euro tegenover 318 euro (25% goedkoper).. Die pakweg 100 euro moet je in dit geval niet moeilijk over doen en gewoon NEN1010 volgen. En met 50 meter doe ik al een grote mond open natuurlijk...
Ik kan je volgen.
Nu komt een totale elektro noob vraag:
Ik heb dus kabel YMvK-AS 4x6mm² nodig voor mijn laadpaal. Maar ik weet nog niet precies hoeveel, dus koop ik liever teveel.
Ik kan die overgebleven draad toch ook gewoon gebruiken om bijvoorbeeld later nog een lampje in de tuin mee aan te sluiten?
Ik bedoel: Is waarschijnlijk overkill, maar het kan geen kwaad toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:48

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dat kan. Heel netjes is het niet want een lampje is 2 of 3 aderig dus dan moet je de niet gebruikte aders zover mogelijk afknippen om verwarring te voorkomen.. Maar uiteraard werkt het, koper is koper…

/edit
En je hebt geen aardedraad want dat is bij YMvK-AS 4x6mm² geen ader maar de litze… Dan kan je een andere ader voor aarde gebruiken maar dat is wel heel erg Buurman en Buurman… Dat zou ik afraden. Een 2-aderig lampje kan wel, daar heb je wel de kleuren/aders voor…

Ik zou echter het restant gewoon NIET gebruiken. Op zich kun je toch wel redelijk uitmeten hoeveel je nodig hebt?

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 16-06-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
FreakNL schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:08:
Ik zou echter het restant gewoon NIET gebruiken. Op zich kun je toch wel redelijk uitmeten hoeveel je nodig hebt?
Ik weet wel waar het beginpunt in huis is, maar de positie van de laadpaal is van een aantal factoren afhankelijk.
Factoren waar mijn hoofd nu nog niet naar staat.
Eerst de verbouwing van het huis.
Ik heb nog geeneens een Elektrische auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:51:
[...]

Ik weet wel waar het beginpunt in huis is, maar de positie van de laadpaal is van een aantal factoren afhankelijk.
Factoren waar mijn hoofd nu nog niet naar staat.
Eerst de verbouwing van het huis.
Ik heb nog geeneens een Elektrische auto. ;)
Dan tel je toch gewoon tot het verst mogelijke punt waar hij kan komen en neem je je eventuele verlies later, wat een gedoe voor een stuk kabel, valse zuinigheid noemen ze dat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
klump4u schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Dan tel je toch gewoon tot het verst mogelijke punt waar hij kan komen en neem je je eventuele verlies later, wat een gedoe voor een stuk kabel, valse zuinigheid noemen ze dat.
Je kent mijn tuin helemaal niet.
Dus wat klets je nou?
Misschien is voor jou € 100 of € 150 een schijntje; voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rzaan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:31:
[...]

Je kent mijn tuin helemaal niet.
Dus wat klets je nou?
Misschien is voor jou € 100 of € 150 een schijntje; voor mij niet.
Klopt die ken ik niet maar je begint eerst te vragen of die Duitse kabel goed is om te gebruiken voor je laadpaal achter in de tuin dus weet je ongeveer tot waar die kabel moet komen. Ben je overtuigd dat het 6mm2 moet worden koop je liever te veel schrijf je, maar nu staat je hoofd er niet naar en mag het geen geld kosten, zal wel door het weer komen maar ik volg je niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
klump4u schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:41:
[...]

Klopt die ken ik niet maar je begint eerst te vragen of die Duitse kabel goed is om te gebruiken voor je laadpaal achter in de tuin dus weet je ongeveer tot waar die kabel moet komen. Ben je overtuigd dat het 6mm2 moet worden koop je liever te veel schrijf je, maar nu staat je hoofd er niet naar en mag het geen geld kosten, zal wel door het weer komen maar ik volg je niet meer.
Dat ligt toch echt aan jou.
Ik heb uitgelegd waarom ik teveel wilde kopen (mits ik dit ook kon gebruiken voor een tuinlampje of zoiets)
En knap hoe je "€ 100 - € 150 uitgeven voor niks" gewoon "mag geen geld kosten" noemt.
Ik moet gewoon hard werken voor mijn centen, dus die uitgave doet er wel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Als je hem perse nu wilt leggen leg hem dan tot waar je minimaal denkt waar hij moet komen en laat hem bovengronds in een goede lasdoos uitkomen, kun je vandaar uit altijd verder.

Pagina: 1