Unify's veel channel changes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Ik zie in de logs dat m'n unify's vaak veranderen van channel. Ik heb sinds gisteren m'n notificaties van de unify app aangezet en wordt platgespamd met channel changes en (dis)connected meldingen.

Is dit normaal? Of kan ik toch beter forceren dat ze allemaal een andere channel gebruiken?
Ik heb 4 unify's:
Tweede verdieping
Eerste verdieping
Benedenverdieping
Buiten

Allemaal hebben ze wel iets van overlap verwacht ik qua signalrange.

Hier de log van de channel changes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPXI-gL3a6h-507MdwMwNNNCbls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tVT0UJe3H3KwsOuA12RoprjG.png?f=fotoalbum_large

En de log van de apparaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PHtUMFZm8JUQejxj4gH4_HoNGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/968I2ioVe0iXhIlrw6zIfW2a.png?f=fotoalbum_large

Het is vooral deze ochtend erg merk ik.

Professioneel Heftruck Syndroom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:23

lier

MikroTik nerd

Automatische kanalen is waardeloos, doe een goede scan en stel de kanalen vast in. Kijk dan ook naar DFS kanalen, die zijn over het algemeen iets rustiger.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:16
Typisch gevalletje van auto setting zoals @lier al zei.
Ze zitten elkaar in de weg en gaan dus allemaal continue aan het kanaal wisselen.

Dat kan ook lekker in samenwerking met de wifi van je buren.
Is dat niet het geval dan is dit ook een duidelijke aanwijzing dat je bereik van je verschillende accesspoints te groot is en ze elkaar in de weg zitten.
Terugschroeven van het zendvermogen is dan aan te raden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:35
Ben(V) schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:47:
Typisch gevalletje van auto setting zoals @lier al zei.
Ze zitten elkaar in de weg en gaan dus allemaal continue aan het kanaal wisselen.

Dat kan ook lekker in samenwerking met de wifi van je buren.
Is dat niet het geval dan is dit ook een duidelijke aanwijzing dat je bereik van je verschillende accesspoints te groot is en ze elkaar in de weg zitten.
Terugschroeven van het zendvermogen is dan aan te raden.
Dat is ook de reden waarom ik nooit voor die LR dingen ga. Prachtig dat "groot bereik", maar het geeft vaker problemen dan dat het iets oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sorry maar daarvoor heb je juist de controller omdat onderling af te stemmen. Gezien je meldingen neem ik aan dat je een Unifi controller hebt. Maar als je buren het ook hebben dan kunnen ze wel op elkaar gaan reageren. Kijk even naar het zendvermogen en overleg ook met je buren (indien mogelijk) als je beiden het zendvermogen beperkt heb je waarschijnlijk ook beiden betere wifi performance.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 12:53

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

_JGC_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is ook de reden waarom ik nooit voor die LR dingen ga. Prachtig dat "groot bereik", maar het geeft vaker problemen dan dat het iets oplost.
De gewone niet LR varianten doen dit ook.

Zelfs ik met 1 AP als ik auto instel wisselt die elk uur ongeveer van kanaal.

Een goed afgestemd vast kanaal is gewoon altijd beter in het geval van Unifi met de huidige firmware/controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:16
Eens, auto sucks.

En die controller is ook gewoon een dom ding die lekker van kanaal gaat wisselen per AP.
Ik heb wel eens een opstelling gemaakt met drie van die dingen in een driehoek in een ruimte en ze gaan dan gezellig rondjes draaien door de kanalen heen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Helder, dank voor de reacties. Ook heb ik een Pro geforceerd bijgewerkt naar .54. Gekke is alleen dat er een udpate beschikbaar is en dat ik 'm daarmee dus eigenlijk downgrade naar .28, terwijl de rest op .54 draait (heb verschillende typen AC)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucyszfWqT-Rvx63JjVziws3coXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zewNJYqvdIh4d1KXUpplV5kr.png?f=fotoalbum_large

Maar downgraden ga ik niet doen, het lijkt met deze wijzigingen en firmwareupdate dat het (wat) stabieler draait.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welk kanaal breedte draai je?

Kanalen 36 en 48 zitten in zelfde 80MHz-blok dat gelijk ook drukste is van de 5GHz. Probeer eens 64 en 100. Daar zou het stukken rustiger zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 21:36
@NeFoRcE Gebruik je de optie Nightly Channel Optimisation in de controller? Misschien is dit een optie om uit te proberen?
Zelf gebruik ik deze optie niet en heb elk AP op Auto staan.

Als ik kijk naar de AP's zie ik deze geregeld van kanaal wisselen om de 8, 1, 25, 23 minuten. Ik ondervind eigenlijk geen problemen met mijn wifi.
Als ik in onze omgeving kijk bij Environment Scan onder Wifi insights, telt hij zo 109 andere AP's in de omgeving.
Pagina: 1