Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 17-07-2024
Beste mensen,

Ik krijg mijn nieuwe tp link switch net aan de praat. Ik heb een standaard ziggo internet modem/router. De kabel die uit de modem komt is wel een nieuwe cat7 kabel (misschien werkt dat niet? kon hierover niks online vinden). Deze kabel werkt wel wanneer ik deze direct in mijn computer stop. Helaas gaan er alleen geen lampjes branden als ik deze in de switch stop. (heel af en toe knippert het rechter gele lampje)

Als ik een kabel van de switch naar mijn computer leg dan gaat het groene lampje wel aan rond desbetreffende port.

Nu is mijn vraag wat er misgaat. Zou de switch niet werken met cat7? of moet ik iets instellen op mijn ziggo modem.

Alvast heel erg bedankt voor enige hulp.

Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Vauvi wat voor cat7 kabel heb je? Af en toe wat knipperen doet mij vermoeden dat er niet zo'n goede connectie is.

[ Voor 52% gewijzigd door rens-br op 14-06-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
Bedankt voor de snelle reactie. Het is een Alteq S/FTP Cat7 SC11836 (dat staat op de kabel). De connectie doet het verder wel uitstekend direct in computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 19:23
IP range in de switch goed zetten door in te loggen met de web brouwser.
bij mij werkte het eerst ook niet daarna wel.
default IP address of 192.168.0.1, with a subnet mask of 255.255.255.0
deze wijzigen naar ziggo ip 192.168.178.10 of zo.

Inloggen met je webbrouwser 192.168.0.1 en username admin en ww admin

[ Voor 83% gewijzigd door m4ni4k-4live op 14-06-2023 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

Vauvi schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:20:
Bedankt voor de snelle reactie. Het is een Alteq S/FTP Cat7 SC11836 (dat staat op de kabel). De connectie doet het verder wel uitstekend direct in computer.
CAT7 schijnt in sommige 'klassieke' Gbit opstellingen problemen te geven. Heb je toevallig een andere kabel om te testen? S/FTP is overigens overkill voor consumentengebruik, UTP is prima en kost een flinke duit minder.
m4ni4k-4live schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:22:
IP range in de switch goed zetten met het programa wat er by hoort.
Ligt aan de exacte versie, sowieso is het beestje out-of-the-box gewoon functioneel als een 'domme' switch.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02:31
Wat al aangegeven is: In principe moet het zo uit de doos werken en hoef je niets in te stellen. Dan is het twee netwerkkabels erin en dan moet deze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
RonnieKo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:35:
Wat al aangegeven is: In principe moet het zo uit de doos werken en hoef je niets in te stellen. Dan is het twee netwerkkabels erin en dan moet deze werken.
door in te loggen met de web brouwser kan je ook gelijk checken of je er wel bij kan. zo niet kabel niet goed aangesloten waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vauvi
Ik had toevallig nog een extra cat5e kabel gevonden om de cat7 kabel uit de loop te halen. Dit blijkt inderdaad het probleem. Alles met cat5e kabels werkt gewoon.

(het klopt inderdaad dat een s/ftp cat7 super extreem overkill is maar ik had deze via mijn werk gekregen en het is er namelijk een van 30m en die zijn inderdaad ver van goedkoop)

Heel bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
je bottle neck is hier de 30 meter kabel, die is te lang ook als die cat5e is.
maar mooi dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
m4ni4k-4live schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:41:
maar mooi dat het is opgelost.
Zou een cat5e oid 30m kabel ook voor problemen zorgen? direct in mijn computer heb ik verder geen problemen met de 30m kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:23
Lijkt me toch sterk dat 30m kabel niet zou kunnen. In ons magazijn hebben we kabels van honderden meters liggen. (Nee, niet in de schappen :P )

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

m4ni4k-4live schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:41:
Ook niet. CAT5e (en goede CAT5 kabels net zo) doet tot 100 meter (accurater 5m + 90m + 5m) gewoon vrolijk aan Gbit zonder actieve hardware. Op dat punt werkt zelfs 2.5Gbit nog regelmatig. Daar is de standaard (pagina 3) ook gewoon naar geschreven.

De ellende met CAT7 is dat deze geheel niet ontworpen is om compatible te zijn met "ouderwetse" RJ45 stekkers. Werkt het? Vaak wel, totdat de afstanden wat groter dan doorsnee gebruik worden. Bij 30m heb je dat punt in de meeste huishouden al wel bereikt. Bijkomend nadeel van zowel CAT6a als 7 is dat de toleranties van hoe de kabels aan het einde in een plug of socket moeten worden verwerkt veel kleiner zijn.

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 14-06-2023 12:01 . Reden: Eerdere verwijzing maakt het onduidelijk dat dit ook voor CAT5e geld. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
Spasm schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:44:
Lijkt me toch sterk dat 30m kabel niet zou kunnen. In ons magazijn hebben we kabels van honderden meters liggen. (Nee, niet in de schappen :P )
Ja dit bedoel ik ook. Ik ga nog even kijken of ik een 30m cat5e kabel kan krijgen via mn werk haha en anders kost zo een utp maar 15 euro. Ik zal nog bericht geven aan iedereen of dit wel werkt over een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4ni4k-4live
D4NG3R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Ook niet. CAT5e (en goede CAT5 kabels net zo) doet tot 100 meter gewoon vrolijk aan Gbit zonder actieve hardware.
ja eens mijn fout, het is inderdaad 100m

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vauvi
In dat geval ligt het inderdaad aan de cat7 kabel! Heel erg bedankt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gewoon een degelijke CAT5e of CAT6 CU (100% koper) UTP kabel pakken en je zou klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
m4ni4k-4live schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:37:
[...]

door in te loggen met de web brouwser kan je ook gelijk checken of je er wel bij kan. zo niet kabel niet goed aangesloten waarschijnlijk.
Dit is een unmanaged switch dus er valt niets in te loggen. Ook je andere opmerking klopt niet dus als je er niet zoveel vanaf weet lijkt het mij beter niet te reageren ipv mensen de verkeerde kant op te sturen.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

ID-College schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Dit is een unmanaged switch dus er valt niets in te loggen. Ook je andere opmerking klopt niet dus als je er niet zoveel vanaf weet lijkt het mij beter niet te reageren ipv mensen de verkeerde kant op te sturen.. ;)
De V5 is wel degelijk managed, V1 t/m 4 niet. De V4 is echter nog altijd veel in omloop. :)

Neemt overigens niet weg dat ook de V5 "dom" is zolang je het interface nog niet ingedoken bent om handmatig meuk aan te passen.

Fabrikanten van modems/routers/switches zijn er altijd erg goed in om verschillende versies met verschillende hardware/functionaliteiten uit te brengen. Regelmatig kan je zelfs aan de (om)doos niet zien welke versie je krijgt. 8)7

Edit, even ter verduidelijking: De TS heeft de S gelinked als artikel, heeft het in de titel over de SE (welke niet bestaat), het E model is waar ik op doel met bovenstaande: uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) waar dit bij de bijzonderheden ook vermeld wordt. :)

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 14-06-2023 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

D4NG3R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:58:
Gewoon een degelijke CAT5e of CAT6 CU (100% koper) UTP kabel pakken en je zou klaar moeten zijn.
Hieraan toevoegend:

Let ook op verschil tussen flexibele (patch/stranded) kabel en stugge (horizontal/installatie/solid) kabel.

Een patchkabel hoort kort te zijn en device aan vaste infra (wandcontactdoos, patchpanel) te verbinden. Een grotere afstand hoort met stugge kabel geregeld te zijn die goed afgemonteerd is op contactdoos/patchpanel.

Het is belangrijk juiste soort kabel voor juiste soort toepassing te gebruiken - en om passende aansluitmateriaal te gebruiken. Er bestaan (RJ45) connectoren om direct op stugge kabel te monteren bedoeld voor heel specifieke use cases voor vaste apparaten als PoE AP's op muur/plafond direct te voeden waar een contactdoos onmogelijk is maar dat zijn andere dan voor flexibele patchcable. Als je probeert connectoren voor patch op solid te monteren gaat het mis - misschien is dat hier ook het geval geweest.

Aansluitmateriaal moet geschikt zijn voor categorie kabel (5/6(A)/& etc), evt shielding, aderdikte en type (solid vs stranded). Verkeerde combinaties riskeert gedonder nu of in de toekomst.

Je maakt het jezelf makkelijk om gewoon Cat6 U/UTP te gebruiken en dus geen stekkers op stugge kabel te proberen te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Alle E switches van TPLink (sgxxE) zijn “smart managed” dus met software te managen en met een web interface. De non-E zijn unmanaged, P’s hebben PoE.
Alleen kom je er standaard niet bij omdat ze statisch op IP 192.168.0.1 staan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
D4NG3R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:06:
[...]

De V5 is wel degelijk managed, V1 t/m 4 niet. De V4 is echter nog altijd veel in omloop. :)

Neemt overigens niet weg dat ook de V5 "dom" is zolang je het interface nog niet ingedoken bent om handmatig meuk aan te passen.

Fabrikanten van modems/routers/switches zijn er altijd erg goed in om verschillende versies met verschillende hardware/functionaliteiten uit te brengen. Regelmatig kan je zelfs aan de (om)doos niet zien welke versie je krijgt. 8)7

Edit, even ter verduidelijking: De TS heeft de S gelinked als artikel, heeft het in de titel over de SE (welke niet bestaat), het E model is waar ik op doel met bovenstaande: uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) waar dit bij de bijzonderheden ook vermeld wordt. :)
Ik heb een paar v4 modellen in beheer, en die zijn toch echt managed, inclusief vlan ondersteuning.
Als er een "E" achter het tp-link model staat is ie vrijwel altijd managed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:19
nelizmastr schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Alle E switches van TPLink (sgxxE) zijn “smart managed” dus met software te managen en met een web interface. De non-E zijn unmanaged, P’s hebben PoE.
Alleen kom je er standaard niet bij omdat ze statisch op IP 192.168.0.1 staan.
TS linkt de S aan dit topic, niet de E dus daarom ga ik er vanuit dat het de S is, omdat de SE niet lijkt te bestaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

EverLast2002 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:30:
[...]

Ik heb een paar v4 modellen in beheer, en die zijn toch echt managed, inclusief vlan ondersteuning.
Als er een "E" achter het tp-link model staat is ie vrijwel altijd managed.
Oh ik geloof je zo wat betreft de V4's welke je daar in handen hebt hoor, maar de V4 welke ik zelf onder handen heb gehad deed er ook niet aan. Op hun website staan zelfs enkel de V1 en V5 vernoemd, waarbij de V1 expliciet als unmanaged wordt weggezet. :)

Heerlijk hoe onduidelijk en inconsistent ze zijn. _O-

https://www.tp-link.com/n...mart-switch/tl-sg105e/v1/

Edit, maar dan vervolgens wel:
Slim beheer via de webmanagementpagina en downloadbaar hulpprogramma
Het is een unmanaged managed switch. d:)b

Anyway, genoeg hierover. Ik denk dat we de vraag van de TS een beetje voorbijgeknald zijn. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 14-06-2023 12:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
[...]

Verwarring alom intussen.... :)
Als TS een SG105E bedoelt dan is ie managed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Die switch heeft er niets mee te maken.
Hij krijgt geen link en dus is het de kabel of de connector.

Meest waarschijnlijk is het de connector die geen lekker contact maakt of als de kabel een "doe het zelf" kabel is en geen fabrieksmatige kabel dan is er een RJ45 aangeknepen (wat altijd een slecht idee is) die dan geen goed contact maakt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vauvi
dion_b schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Hieraan toevoegend:

Let ook op verschil tussen flexibele (patch/stranded) kabel en stugge (horizontal/installatie/solid) kabel.

Een patchkabel hoort kort te zijn en device aan vaste infra (wandcontactdoos, patchpanel) te verbinden. Een grotere afstand hoort met stugge kabel geregeld te zijn die goed afgemonteerd is op contactdoos/patchpanel.

Het is belangrijk juiste soort kabel voor juiste soort toepassing te gebruiken - en om passende aansluitmateriaal te gebruiken. Er bestaan (RJ45) connectoren om direct op stugge kabel te monteren bedoeld voor heel specifieke use cases voor vaste apparaten als PoE AP's op muur/plafond direct te voeden waar een contactdoos onmogelijk is maar dat zijn andere dan voor flexibele patchcable. Als je probeert connectoren voor patch op solid te monteren gaat het mis - misschien is dat hier ook het geval geweest.

Aansluitmateriaal moet geschikt zijn voor categorie kabel (5/6(A)/& etc), evt shielding, aderdikte en type (solid vs stranded). Verkeerde combinaties riskeert gedonder nu of in de toekomst.

Je maakt het jezelf makkelijk om gewoon Cat6 U/UTP te gebruiken en dus geen stekkers op stugge kabel te proberen te zetten.
Zou dit de reden zijn waarom de cat7 kabel niet werkt via de switch maar wel direct in mijn laptop? Ik heb nu een gewone cat5e u/utp kabel gekocht. Deze net getest en die werkt wel via de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vauvi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Zou dit de reden zijn waarom de cat7 kabel niet werkt via de switch maar wel direct in mijn laptop? Ik heb nu een gewone cat5e u/utp kabel gekocht. Deze net getest en die werkt wel via de switch.
Als een connector kantje-boord is, kan het verschil tussen de ene RJ45 socket en de andere al het verschil maken tussen wel en niet werken.

Feit dat het met die andere kabel wel werkt sluit iedere vorm van configuratie of compatibiliteitsprobleem uit: het ligt linksom of rechtsom aan de Cat7 kabel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Vauvi schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:55:
[...]

D4NG3R schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:46:
De ellende met CAT7 is dat deze geheel niet ontworpen is om compatible te zijn met "ouderwetse" RJ45 stekkers. Werkt het? Vaak wel, totdat de afstanden wat groter dan doorsnee gebruik worden. Bij 30m heb je dat punt in de meeste huishouden al wel bereikt. Bijkomend nadeel van zowel CAT6a als 7 is dat de toleranties van hoe de kabels aan het einde in een plug of socket moeten worden verwerkt veel kleiner zijn.
CAT7 is ontworpen voor de GG45, ARJ45 en TERA stekkers. Ze voldoen in principe niet aan de vereiste specificaties wanneer je er een RJ45 kop op hebt zitten. Daarvoor kwam CAT6a. (ja, 6a kwam uit na 7 :+ )

Zoals aangegeven werkt het vaak 'gewoon' prima hoor, maar je kan ten alle tijden beter een kabel pakken welke daadwerkelijk aan de standaard(en) voldoet. :P

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2023 15:02 ]

Pagina: 1