Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniempje1328
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14-06-2023
Goedemorgen,

Even voor de anonimiteit een account aangemaakt. Als er duidelijkheid is schrap ik deze weer.

Zit met het volgende, biologische ouder is vorig jaar overleden. Laat een en ander achter, dit is vastgelegd in een testament. Nu is er een stiefouder welke was getrouwd met mijn biologische ouder op huwelijkse voorwaarden.

Nu blijkt in die huwelijkse voorwaarden een finaal verrekenbeding bij overlijden te zitten.

Komt dus neer op, gemeenschap van goederen.
Daardoor is de verdeling niet:

"waarde nalatenschap / 2 (ik en stiefouder)". maar "Waarde nalatenschap / 4. Waarbij dus 3/4 naar stiefouder gaat. Allemaal prima, zo is het nu eenmaal.

Nu is het bij de waardebepaling van belang dat het volledige vermogen van beide duidelijk is. Hier zit alleen de onduidelijkheid. Hoe weet ik of stiefouder de waarheid spreekt over het vermogen? Heb het vermoeden dat er behoorlijk wat eigen vermogen achter gehouden wordt..

Jullie tips?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-09 09:24
Behalve voorstellen dat een notaris het afhandeld niet.
Je kan de stiefouder niet dwingen om volledig inzicht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waarom is het vermogen van de stiefouder van belang bij het bepalen van de waarde van de nalatenschap van je biologische ouder?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaarsma
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-09 15:37
FirePuma142 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:54:
Waarom is het vermogen van de stiefouder van belang bij het bepalen van de waarde van de nalatenschap van je biologische ouder?
Dat hangt een beetje af van hoe de huwelijske voorwaarden zijn bepaald. Vaak is het zo dat alles voor het huwelijk eigen vermogen blijft en beide partners voor de helft eigenaar zijn van het opgebouwde vermogen na het afsluiten van de huwelijkse voorwaarden.

Naast het contacteren van een notaris vor de afrekening kan dit een lastig verhaal worden. Wellicht kan een oude belastingaanslag van de overledene helpen? Daarin staat vaak het gezamenlijk vermogen opgenomen voordat deze aan de partners worden toeberekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anoniempje1328
Bedankt voor de reacties!

Wordt een lastig verhaal dus. Was ik al bang voor.

Papieren voor de erfbelasting zijn opgesteld door een accountantsbureau, lijkt me toch dat de belastingdienst het vermogen van de stiefouder wel weet? Of wordt daar niet naar gekeken als er via een finaal verrekenbeding wordt gehandeld? Er mist al een rekening van mijn biologische ouder in de stukken, dus wantrouwen is er al..

Vermogen van stiefouder is belangrijk omdat eerst alles door het finaal verrekenbeding op één hoop wordt gegooid. Vervolgens gaat deze hoop /2. Waarbij dus 50% naar stiefouder gaat en 50% in de nalatenschap van biologische ouder zit. Van de 50% welke in de nalatenschap zit gaat nog eens 25% naar de stiefouder.

Daarom is het vermogen van stiefouder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Kun je vragen naar de meest recente belastingaangifte van je ouder en stiefouder? Dan ben je snel op de hoogte of er iets niet klopt. Als erfgenaam heb je recht op inzicht, je moet immers onafhankelijk de correctheid kunnen verifiëren. Alleen een accountantsrapport is niet voldoende. Als je geen inzicht krijgt en het gaat om een bedrag waarmee je de relatie met de stiefouder op het spel wil zetten, dan zul je juridische stappen moeten zetten.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anoniempje1328
Dat is een goeie, ga ik vragen!

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Clones zijn niet de bedoeling. Voor minder herkenbaarheid kun je mo-tags gebruiken.

[ Voor 2% gewijzigd door Ardana op 14-06-2023 16:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.