Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 21:23
Even in het kort de situatie:
Mijn vrouw die roept regelmatig dat ze het wel leuk lijkt om meer te kunnen qua foto's dan dat je tegenwoordig met een mobiel kan. Ze kijkt ook regelmatig van die foto programma's en heeft er ook wel een goed oog voor. De verjaardag staat weer voor de deur en ik doe altijd m'n best om jaarlijks weer met iets leuks voor de dag te komen. Deze jongen had al opgeslagen dat zij regelmatig over fotograferen praat, vandaar de zoektocht naar een leuk instapmodel.

Normaliter (bijv. met PC onderdelen voor mijn hobby) kan ik mij goed redden met de informatie op internet om een goede keuze te maken. Ik merk alleen dat ik zelf van fotograferen echt helemaal niks snap, dus ik ben praktisch volledig afhankelijk van externe informatie. Nu lees ik zoveel verschillende meningen en informatie, dat ik langzamerhand niet meer weet wat nu de juiste informatie is.

De ene website spreekt over dat spiegelreflex niet meer van deze tijd is en dat de systeemcamera een betere keuze is. De andere geeft aan dat de compactcamera tegenwoordig al meer dan voldoende is voor een hobbyist. Waarbij de ene wijst dat een ouder spiegelreflex toestel mooi is voor een beginner, vindt de ander de nieuwere toestellen gebruiksvriendelijker

Ik ben voornamelijk aan het kijken bij de grotere websites naar tweedehands modellen. Ik wil ongeveer rond de 300 euro max uitgeven. Bij spiegelreflex heb ik een EOS 600D voor 250€ gezien en een Nikon D3300 met lens voor 290€. Bij systeem heb ik een Panasonic G6 met lens voor 150€ of een Nikon S1 voor 100€. En bij de compact zie ik toestellen zoals de Powershot SX540 voor 190€ of de Cybershot DSC-HX400V voor 230€. Ik zie als leek alleen maar een fotocamera met een lens.

Gevoelsmatig, voor zo ver ik mij heb verdiept, zit ik wel in de juiste richting te kijken qua toestel. Maar van de genoemde opties, wat zou nu een leuk instapmodel zijn voor iemand die dus nieuw is in de fotografie wereld? Met dus opties en instellingen om mee te proberen (iets dieper dan je click-clack toestel), zonder dat het super ingewikkeld is. Of zijn er nog alternatieven die een leuk instapmodel zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Waarom overleg je het niet met haar? Zij is diegene die met deze hobby wil starten. Misschien heeft zij al wel enig idee wat ze wil hebben...

Ik snap best dat dan het verrassingselement weg is, maar iets kopen waar zij niets aan heeft is ook zonde van je tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatDutchIdiot
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 21:23
GioStyle schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:19:
Waarom overleg je het niet met haar? Zij is diegene die met deze hobby wil starten. Misschien heeft zij al wel enig idee wat ze wil hebben...

Ik snap best dat dan het verrassingselement weg is, maar iets kopen waar zij niets aan heeft is ook zonde van je tijd en geld.
Zij is er niet actief mee bezig om iets uit te zoeken, ze heeft het alleen een paar keer genoemd tijdens een wandeling of een dagje uit ("Ik krijg de foto maar niet scherp, lijkt mij wel leuk om zo'n toestel te hebben om mooie foto's te maken")

Ik kan het overleggen en de verschillende toestellen laten zien, maar ze zal dan dezelfde vragen hebben (wat is het verschil, wat is de betere keuze voor beginner) en dat ze puur naar uiterlijk kijkt. Vandaar dat ik zelf zocht wat een goede instapper is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

"Ik krijg de foto maar niet scherp, lijkt mij wel leuk om zo'n toestel te hebben om mooie foto's te maken"

Let er wel op dat een mooie, "echte" camera je niet ineens een goede fotograf maakt. Met zo'n camera moet je je nog meer verdiepen in fotografie. Als je dat ding in Auto modus laat staan en beetje in het rond klikt, ga je teleurgesteld worden vrees ik.

Misschien is het leuk om een boek of cursus te geven en daarna samen een camera uit te zoeken.

En wat camera betreft: je eerste camera maakt niet zoveel uit. Die ontgroei je toch. Zolang je maar lekker kunt experimenteren en de basis van fotografie ermee leert kennen, merk je vanzelf waar je naar toe wil. Dus koop een camera die genoeg instel-mogelijkheden heeft en waarbij je lenzen kunt wisselen. En ik zou ook voor een systeemcamera gaan. DSLR is een uitstervend soort en niet meer de moeite om je tijd en energie in te steken als beginnend fotograaf.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:03
Je kan ook kijken naar (tweedehands) camera’s van bv de Sony RX100 serie. Genoeg om als hobbyist in te stellen, maar ook lekker compact ( fijn op reis!) en met een goede sensor. Kan je ook nog deftig mee filmen

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baijson
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 20:22
GioStyle schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:19:

Persoonlijk ben ik het eens met bovenstaande.

Een fotocamera kan voor velen heel persoonlijk zijn. de ene schiet graag met een Canon, de andere met een Sony, en weer een andere met een Nikon.

Om haar toch het verassingselement te laten beleven zou je haar op haar verjaardag een giftcard/cadeaubon kunnen geven. De dagen erna zou je samen op zoek kunnen gaan naar een geschikte camera waar zij haar goed bij voelt.

Ik weet dat Cameranu en KameraExpress beide cadeaukaarten aan bieden, en beide winkels zou je zelfs fysiek kunnen bezoeken voor meer advies op maat.

Success iniedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Al een paar keer genoemd, maar toch nog even: hoeveel 'camera' wil je vrouw mee rondlopen? De meest nuttige camera is diegene die je bij de hand hebt, dus een volledige DSLR set (even als referentie, ik laat de spiegel of niet discussie even met rust) kan een beetje overkill zijn aangezien we dan richting een extra tas met camera/lenzen/accessoires gaan. Een kleine DSLR of systeemcamera met één leuke standaardlens kan als enkele camera nog wel naast een handtas of in een grote handtas passen. Een compactcamera kan je in de meeste tassen er wel bij stoppen.

Of neem haar op haar verjaardag mee naar een grote camerawinkel (niet de Mediamarkt!) en laat haar wat dingen uitproberen. Dat kan ook een leuke verrassing zijn. Je hoeft dan niet meteen wat mee te nemen maar kan wel een cadeaukaart oid bieden en haar de opties laten overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 10:35
Ider advies hier is persoonlijk en gekleurd net als op het internet zult tegenkomen.
De vraag is natuurlijk van wat je vrouw wil. In plaats van een cadeaukaart van een winkel/ keten kun je natuurlijk veel beter zelf een "cadeaukaart" maken voor een camera (als die keuze eruit komt) en de weg er naartoe want dat is misschien wel het leukste, samen ontdekken wat je wilt, kunt en wat het beste past. Dit kan natuurlijk eindigen in moord in doodslag omdat één van jullie zijn/ haar gelijk niet haalt. Hou dan even in je achterhoofd dat jij altijd het laatste woord hebt: ja schat! Dus haar cadeau, haar feestje, haar keuze en als je geluk hebt vinden jullie samen een leuke hobby.

Wat betreft de keuze? Niet gek laten maken door ons hier en ook niet de de winkeliers want die willen alleen maar verkopen wat ze hebben of waar ze de meeste marge op maken zonder een buil te vallen.

Misschien beginnen met een fotocursus (samen) en dan kijken wat je wilt fotograferen. Kijk ook vooral naar de 2e hands camera's, het nieuwste is natuurlijk altijd geweldig, maar dat geldt ook voor de meeste 2e hands spullen die een paar jaar geleden ook geweldig waren. Niet gek laten maken door merk x of y of het formaat, hoe mooier hoe duurder en dat kan ook confronteren zijn... Heb je mooiste appartuur blijkt er weinig meer uit je handen te komen dan bij een mobieltje...

Het is hier al gezegd, de apparatuur maakt je geen beter fotograaf het helpt je hooguit technisch beter opnames te maken en ook dat lukt niet altijd. Aandachtspunt is wel dat je je behoorlijk vastlegt op een systeem en goedkoop beginnen is dan minder pijnlijk als je toch spijt krijgt.

Besteedt overigens wel voldoende tijd aan je aanschaf. De marketing wil je natuurlijk wijs maken dat model x of y alles voor je doet, maar ook daar moet je wel op de juiste knoppen drukken of er aan draaien, zonder dat wordt het meestal ook maar gemiddeld.

Tot slot, veel mensen zouden ook heel goed met een behoorlijk mobieltje uit de voeten kunnen, maar het einde van de reis gaat het laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baijson
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-09 20:22
@ThatDutchIdiot Laat je ons nog even weten wat het geworden is? Ik ben wel benieuwd namelijk. :)
Pagina: 1