Werkgever zal hier niet blij mee zijn, ze moeten het echter dan aan iedereen betallen (inclusief oud werknemers) zullen dus waarschijnlijk een deal met je willen sluiten.
Held,Neuroteck schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:01:
Zelfde meegemaakt, je staat 100% in je recht.
Werkgever zal hier niet blij mee zijn, ze moeten het echter dan aan iedereen betallen (inclusief oud werknemers) zullen dus waarschijnlijk een deal met je willen sluiten.
Snelle reactie ook. Dank!
Heb je wat meer info, is hier een rechtszaak geweest of waar heeft men zich op gebaseerd toen ze dit brachten bij de werkgever?
Werkgever wou liever geen rechtszaak i.v.m. relatief groot aantal medewerkers (en ex medewerkers) dus hadden ze het samen met een trekpoppen OR enigszins redelijk opgelost.
Bizar dat ze je commissie geven over omzet, en niet over winst.
Als je namelijk steeds goedkoper gaat verkopen gaat jouw omzet omhoog, maar de winst voor werkgever kan zelfs verlies worden...
Zo vreemd is commissie obv omzet toch niet? Daar zal het % wel op afgestemd zijn. En die 8% vakantiegeld gaat over de provisie he, niet 8% van de omzet. En aan de verkopen zullen ook wel eisen gesteld worden wat betreft marge.MrDirect schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:39:
Dan zal je commissie over de omzet wel lager worden. Ik bedoel vakantiegeld is wel even 8% ! Dat is een enorm percentage . Over de omzet nog wel , niet eens over de winst.. Is echt huge ! Je werkgever zal zeker dit gaan veranderen. Dus of je er heel veel wijzer van gaat worden.....
Als je namelijk steeds goedkoper gaat verkopen gaat jouw omzet omhoog, maar de winst voor werkgever kan zelfs verlies worden...
Ik vind het een vreemde zaak dat je er geen vakantiegeld over krijgt, maar zodra je een vrije dag opneemt dit wel wordt meegenomen.
[ Voor 3% gewijzigd door VidaR-9 op 14-06-2023 10:44 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Dit doet er verder niet toe. Maar het gaat over een percentage van een component.MrDirect schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:39:
Dan zal je commissie over de omzet wel lager worden. Ik bedoel vakantiegeld is wel even 8% ! Dat is een enorm percentage . Over de omzet nog wel , niet eens over de winst.. Is echt huge ! Je werkgever zal zeker dit gaan veranderen. Dus of je er heel veel wijzer van gaat worden.....
Dus dat zit goed.
En vakantiegeld gaat niet over de omzet. Maar mijn totale bruto salaris.
ExactVidaR-9 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Zo vreemd is commissie obv omzet toch niet? Daar zal het % wel op afgestemd zijn. En die 8% vakantiegeld gaat over de provisie he, niet 8% van de omzet. En aan de verkopen zullen ook wel eisen gesteld worden wat betreft marge.
Ik vind het een vreemde zaak dat je er geen vakantiegeld over krijgt, maar zodra je een vrije dag opneemt dit wel wordt meegenomen.
Ik heb een keer een vergelijkbare casus gelezen van iemand, daar bleek uiteindelijk in het personeelshandboek te staan "in deze toeslag wordt geacht een vakantietoeslag van 8% te zijn opgenomen" of iets in die trant. Dat zinnetje bleek de boel voldoende af te dekken om in mei alleen vakantiegeld over het basissalaris uit te betalen.
Al is dit absoluut waar.VidaR-9 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Ik kan mij wel herinneren dat hierover is gesproken bij het opstellen van het contract en het zal daar dan ook ongetwijfeld in staan, is dat bij jou niet het geval?
oh ja tuurlijk, 8% over de provisie... sorry, ik zat fout.VidaR-9 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 10:43:
[...]
Zo vreemd is commissie obv omzet toch niet? Daar zal het % wel op afgestemd zijn. En die 8% vakantiegeld gaat over de provisie he, niet 8% van de omzet. En aan de verkopen zullen ook wel eisen gesteld worden wat betreft marge.
Maar commissie over omzet blijf ik vreemd vinden hoor, tenzij er allemaal bepalingen zijn opgenomen, want anders bijt het de werkgever aardig in zijn kont. Ik heb vroeger ook zo;n systeem gehad, ben er aan failliet gegaan. Die vertegenwoordiger kreeg ook commissie over omzet. Ik kreeg zijn commissie rekeningen al binnen, voordat de klant uberhaupt betaald had.
Net voor faillisement hebben we nog aangepast naar commissie over BETAALDE omzet, maar er waren nog meer dingen die niet lekker liepen, dus was al te laat.....
Er is geen cao en in de contracten staat alleen:Vld1989 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:31:
Is er een CAO of personeelshandboek of iets dergelijks?
Ik heb een keer een vergelijkbare casus gelezen van iemand, daar bleek uiteindelijk in het personeelshandboek te staan "in deze toeslag wordt geacht een vakantietoeslag van 8% te zijn opgenomen" of iets in die trant. Dat zinnetje bleek de boel voldoende af te dekken om in mei alleen vakantiegeld over het basissalaris uit te betalen.
[...]
Al is dit absoluut waar.
Vakantiegeld word over het basissalaris uitbetaald.
Goed dat je dat punt aandraagt die was ik vergeten te vermelden.
Echter als iets niet rechtsgeldig is heeft het ook geen waarde.
[ Voor 10% gewijzigd door Hielko op 15-06-2023 19:49 ]
Ik gok dat topicstarter bij een fabrikant oid werkt, veelal werken de grote Amerikaanse IT fabrikanten op basis omzet target. Hierdoor worden er soms ook belachelijke kortingen gegeven om doelstellingen te behalen.MrDirect schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:08:
[...]
oh ja tuurlijk, 8% over de provisie... sorry, ik zat fout.
Maar commissie over omzet blijf ik vreemd vinden hoor, tenzij er allemaal bepalingen zijn opgenomen, want anders bijt het de werkgever aardig in zijn kont. Ik heb vroeger ook zo;n systeem gehad, ben er aan failliet gegaan. Die vertegenwoordiger kreeg ook commissie over omzet. Ik kreeg zijn commissie rekeningen al binnen, voordat de klant uberhaupt betaald had.
Net voor faillisement hebben we nog aangepast naar commissie over BETAALDE omzet, maar er waren nog meer dingen die niet lekker liepen, dus was al te laat.....
Dank voor je toevoeging.Hielko schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:48:
Als ik 1 minuut Google lijkt me er toch genoeg over te vinden, bijv. https://www.hocker.nl/uit...antiegeld-over-een-bonus/ of https://www.ondernemenmet...vakantiebijslag%20betaalt. of https://www.declercq.com/...wen-bonus-en-winstdeling/
Ik heb uren en uren zitten googlen.
Maar ik heb het wellicht niet goed uitgelegd.
Ik zoek echt gerechtelijke uitspraken met vergelijkbare zaken.
Je eerste link:
Echter zoek ik natuurlijk de uitspraak zelf in plaats van de blogpost.
Je tweede link:
Staat alleen iets in dat je niet over een bonus vakantiegeld betaald
Je derde link:
Deze is beter, toevallig kende ik deze zaak wel. De onderste gaat over vakantiedagen en niet over het vakantiegeld nu ik er doorheen scan. Maar bedankt want hier stonden ook belangrijke zaken in
We verkopen gewoon dingen. En daar zit marge op.kiefty14 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Ik gok dat topicstarter bij een fabrikant oid werkt, veelal werken de grote Amerikaanse IT fabrikanten op basis omzet target. Hierdoor worden er soms ook belachelijke kortingen gegeven om doelstellingen te behalen.
Van de marge krijgen we een percentage.
Maar er zijn ook targets etc.
Niet heel spannend hoor.

[ Voor 37% gewijzigd door ApC_IcE op 15-06-2023 20:26 ]
Normaal gesproken doen we topics niet op slot, want het kan leerzaam zijn voor anderen. Ik wil je dan ook vragen of je er mee in stemt dat ik je TS herstel. Ik kan dan ook mo-tags toevoegen, zodat alleen ingelogde users het kunnen lezen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 17-06-2023 12:01 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Bedankt hoor, denk niet dat er nog veel vragen in de toekomst beantwoord worden.ApC_IcE schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:41:
Ik voel me zelf prettiger bij dat de tekst niet terug komt
https://wren.co/join/Devian
Je zit op een anoniem forum, vind het in 1e instantie prima om het verhaal te plaatsen, maar nu je antwoord hebt niet meer?ApC_IcE schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:41:
Ik voel me zelf prettiger bij dat de tekst niet terug komt
Moeten andere mensen dat nu ook doen?Ik heb uren en uren zitten googlen.
Wel het forum willen gebruiken om info te vragen, een antwoord vinden op je vraag, maar vervolgens de vraag weghalen. Plaats het dan indd onder MO-tags zodat het niet via Google te vinden is. Helaas had de Google cache de TS niet meer, had graag het hele verhaal willen zien...
Mijn reviews al gezien?
Dit. En niet eens vragen of het alsjeblieft teruggezet mag worden, maar door mods al dan niet in MO-terug laten plaatsen en de post locken. Als je iets niet online wilt hebben had je het niet moeten posten, er kan hooguit gefaciliteerd worden in het niet laten indexeren.PeacekeeperNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 19:39:
Laatste paar dagen meerdere topics voorbij zien komen waarbij TS na het krijgen van een antwoord (soms niet het gewenste antwoord) de TS leeghaalde... M.i. zou daar een tijdelijke ban op mogen staan, en bij herhaling een permaban.
Wel het forum willen gebruiken om info te vragen, een antwoord vinden op je vraag, maar vervolgens de vraag weghalen. Plaats het dan indd onder MO-tags zodat het niet via Google te vinden is. Helaas had de Google cache de TS niet meer, had graag het hele verhaal willen zien...
Insert vies grapje hier
Mijn laatste reactie was van gisteren.
Ik ben altijd betrokken geweest op tweakers sinds 2001. Heb me voor de community meermaals ingezet en heb een aantal meets bezocht. En ik haal 1x mijn post weg om persoonlijke redenen. (Ook in google kwam dit meteen hoog te staan in de zoektermen) en dan deze reactie? Dit vind ik behoorlijk teleurstellend. Ik snap eigenlijk niet als ik vraag mijn topic te sluiten dat dat niet gehonoreerd wordt.
Ik heb een belangrijke reden om dit topic te sluiten. En ook de TS te verwijderen.
Iedereen doet nu aannames en wordt erg vijandelijk.
Als jullie me zouden kennen zou je wellicht andere reageren.
Wat een vriendelijkheid!
[ Voor 19% gewijzigd door ApC_IcE op 17-06-2023 20:45 ]
[ Voor 96% gewijzigd door ApC_IcE op 17-06-2023 20:44 ]
Maar dit is wel opmerkelijk. Als je hier 20 jaar rondloopt, dan weet je dat dit nooit gedaan wordt.ApC_IcE schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 20:41:
Ik ben altijd betrokken geweest op tweakers sinds 2001. [.....] Ik snap eigenlijk niet als ik vraag mijn topic te sluiten dat dat niet gehonoreerd wordt.
TS leeghalen is dan zeker een optie.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Tevens, @ApC_IcE, als je MO-tags gebruikt, of een topic in TL zet, kan het niet geïndexeerd worden door Google. Tip voor de volgende keer
[ Voor 33% gewijzigd door Ardana op 17-06-2023 20:56 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dit topic is gesloten.