Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Hallo,

PC is instabiel, heeft OCCT memory errors, BSODS's en games crashen wanneer DOCP wordt gekozen in het BIOS. Op "Auto" is alles oke, maar het geheugen is DDR5-6000, en dit werkt niet.

Gaat om:

Asus TUF Gaming B650-Plus
Corsair DDR5 6000, wat niet (meer) op QVL staat sinds BIOS updates.

Ik heb ander geheugen geprobeerd: zelfde probleem. Zodra DOCP wordt geselecteerd is de PC instabiel.
Hetzelfde geheugen in een andere PC getest -> geen enkele error.
Ander geheugen in de "problematische pc" -> nog steeds dezelfde fouten.

Enig idee? Nieuwste BIOS is geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Geheugen halen wat wel op de QVL staat.
Heb zelfs nu al een aantal systemen gehad die niet eens wilden booten met geheugen wat niet op de QVL stond. Zowel DDR5 en DDR4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

Wat zijn je overige/uitgebreide specs? Het Corsair geheugen is nogal berucht dat het niet goed draait op Ryzen systemen.

Ik kan nu alleen aanraden om de oude bios terug te zetten en de XMP instellingen aangegeven door de QVL in te stellen.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Bedankt beiden voor de reacties.

Sinds het nieuws over de verbrande Ryzen CPU's is de QVL lijst drastisch verminderd. Ik kan niet meer zien of het geheugen ooit op de QVL heeft gestaan.

Overige specs zijn:
AMD 7700X
Asus ROG Strix RX 580
2 Sata SSD's
DVD brander
Seasonic 520W (ja, wat laag; maar geen voltage drops tijdens stress tests)

Ik hoop op een BIOS update. De geheugen QVL is heel klein geworden sinds de laatste BIOS update(s).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:11
Hou er ook rekening mee dat zelfs DDR-5 5600MT/s of hoger geheugen dat wel op de QVL staat niet gegarandeerd werkt met Ryzen 7000 series cpu's. De officiële support gaat immers maar tot DDR5-5200MT/s.

Je kan dus altijd tegen een cpu aanlopen die 5600MT/s of 6000MT/s niet slikt, ook al staat het geheugen op de QLV van het moederbord. Veel cpu's zullen zonder problemen werken met 5600MT/s of 6000MT/s ram, maar niet allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Dank voor de reacties. Het geheugen geeft in memtest86 nooit fouten. Wel onmiddelijk in OCCT (duizenden fouten binnen een minuut).

Wanneer in BIOS alles op AUTO staat -> geen fouten. Echter, sinds een week of twee opnieuw frequente crashes, nu inclusief blue screens.

Zojuist FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE, gisteren een ander; helaas vergeten wat er stond.

Ik snap het niet, nog steeds geen geheugenfouten maar wel opeens blue screens.
Heeft iemand nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:34
Wat zijn je temps? En wanneer heb je die voeding aangeschaft?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Dank,

Temps zijn behoorlijk hoog voor de CPU tijdens stress tests (98 graden, throttled dan). Tijdens Diablo 4 tikt de CPU de 80 aan. Videokaart af en toe 70, maar niet hoger.
DDR5 blijft rond de 30 graden.

Voeding is Seasonic S12II-Bronze 520W, zo'n 7 jaar in gebruik (ongeveer). Hij is in 2010 uitgebracht.
Maar met dat OCCT heb ik naar de voltages gekeken en deze waren prima (niet langer dan 5 minuten, dat geef ik toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Die voeding is sowieso ongeschikt voor een hedendaags systeem, maar zal niet de memory errors verklaren.

In ieder geval heb je betere CPU koeling nodig en kun je beter je geheugen terugzetten naar 5600 voor de test.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin91
Wat betreft de voeding: ja. Echter, er zijn geen enkele memory errors meer (het draait al weken op 4800 ipv 6000 docp).

Alles op Auto, dus DDR5-4800 -> nog steeds constant blue screens. Heb met een programma gekeken welke driver het veroorzaakt; 5 keer ntoskrnl.exe (dus waarschijnlijk geen driver oid).
Misschien slechte processor/moederbord?

Zit te denken om binnenkort een zwaardere voeding tijdelijk in de PC te plaatsen, al verwacht ik geen verbetering.
Lang stress testen (prime95) en dan wachten op errors zie ik met die 96 graden niet echt zitten. Ik denk niet dat de temp lager kan, op internet staat overal dat het standaard is met die 7700X om zo warm te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin91
Het is opgelost https://tweakers.net/nieu...s-mogelijk-op-ryzens.html

Laatste (beta) bios van Asus geinstalleerd en alles werkt perfect. Half uurtje memory test gedraaid en geen enkele error.
Pagina: 1