Rookmelder piept willekeurig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 11:21
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje een vervelend probleem met mijn rookmelder. De rookmelder op de eerste verdieping piept op heel willekeurige momenten één keer, en soms ook wel 4 of 5 keer achter elkaar, met ongeveer 1 minuut er tussen. Dit doet die denk ik al een jaar nu? Soms gaan er weken voorbij dat ik 'm niet hoor en dan begint ie opeens weer.

Alle rookmelders zijn allen op ongeveer hetzelfde tijdstip geïnstalleerd, ongeveer 8 jaar geleden nu. Sinds de rookmelder is gaan piepen, maak ik 'm ook regelmatig schoon door er een stofzuigerslang tegenaan te houden en 'm af te nemen met een vochtig doekje. Mag allemaal niet baten, ding blijft lekker doorpiepen.

Ik heb het bedrijf gebeld die die dingen heeft geïnstalleerd bij de oplevering van het huis, zij zeggen dat je voor het onderhoud het kapje moet openmaken met een schroevendraaier, en daaronder moet gaan stofzuigen. De handleiding zegt echter dat je dat juist niet moet doen, omdat je het gevaarlijk is en je garantie ook nog eens kan vervallen. Omdat het écht veel moeite heeft gekost om maar uberhaupt iemand te spreken durf ik ze ook niet echt meer te bellen nu.

* De rookmelders staan allen op de netvoeding aangesloten (getest door de betreffende groep uit te schakelen in de meterkast, ze beginnen dan allemaal rood te knipperen);
* De andere rookmelders hoor ik nooit;
* Ze zijn allen aan elkaar verbonden (volgens handleiding) maar als de betreffende piept, dan piepen de andere niet mee;

Ik heb geloof ik een Firex PG240C, het betreft volgens de handleiding een optische rookmelder.

Ik weet even niet meer waar ik nog meer terecht kan voor hulp/informatie. Hoop dat iemand misschien weet waar ik aan zou kunnen denken zodat dat irritante gepiep voor eens en altijd stopt (tenzij er natuurlijk echt iets aan de hand is, dan mag het wel)

Alvast bedankt voor het meedenken!

Allan

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
1 melder begon bij mij ook random te piepen. Ook allemaal bedraad met elkaar aangesloten. Uiteindelijk heb ik de backup batterij vervangen; sindsdien geen gepiep meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:33

FreakNL

Well do ya punk?

Is dit huur of koop?

Kun je hem niet gewoon vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zit er een backup batterij in, of werken ze alleen (en alleen) op netstroom?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32

Onbekend

...

Wissel eens twee rookmelders met elkaar om.
Gaat nog steeds de gene op de eerste verdieping piepen, dan moet je toch even verder gaan zoeken waarom een rookmelder iets detecteert.

Als nog steeds het zelfde apparaat blijft piepen, kijk dan eens of de batterij het probleem is. Deze kan je ook wisselen met die van een andere rookmelder.
Het kan ook zijn dat de rookmelder zelf gewoon defect raakt en niet meer betrouwbaar is. Gewoon vervangen dus.

Daarnaast schrijf je dat je de rookmelders 8 jaar geleden hebt vervangen. Doorgaans hebben de Firex rookmelders een levensduur van 10 jaar. Misschien eens een idee om ze meteen allemaal te vervangen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 19:55
Er zit 100% een backup batterij in. Die is leeg gelopen en moet je vervangen. Dan houdt het piepen op

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
Batterij, klopt ook ongeveer wel met levensduur 8-10 jaar. Koop gelijk maar een voorraad want je andere rookmelders gaan hetzelfde doen binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Rookmelders hebben normaal een levensduur van 10 jaar. Dit is ook opgenomen in het bouwbesluit:
https://rijksoverheid.bou...ewijs/hfd6/afd6-5/art6-21

Als het huur is: neerleggen bij verhuurder. Deze hoort ze te vervangen (is hier dit jaar toevallig ook gebeurd). Indien koop: gewoon melders zelf vervangen want over 2 jaar ben je toch al aan de beurt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:00
allan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:12:
Ik heb geloof ik een Firex PG240C, het betreft volgens de handleiding een optische rookmelder.
Ik weet even niet meer waar ik nog meer terecht kan voor hulp/informatie.
Type PG240C 230 V - rookmelder met optische rookdetectie
Handleiding: https://www.brandpreventi...adc-firex-handleiding.pdf

De handleiding is niet erg duidelijk over deze storing, ze praten wel over 'Het rookmelder geeft eenmaal
per minuut een pieptoon', maar dat gaat over een ander type. Mogelijk zit er toch stof of vervuiling in de sensor, of is er iets anders mis. Hij werkt op 230V dus pas op als je toch de kap losmaakt, eerst de spanning eraf!

Verder stellen ze dat er 5 jaar garantie op zit, die is nu na 8 jaar wel afgelopen. Doet het bedrijf dat de rookmelders heeft geplaatst ook het onderhoud, heb je een servicecontract bij ze? In elk geval de rookmelder(s) laten vervangen of in elk geval na 10 jaar :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:35

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb ook wel eens gehad dat mn rookmelder zomaar piepte, zat blijkbaar een spinnetje in. ik zou proberen om m schoon te spuiten met lucht(indien mogelijk)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
TZC-T1-FX schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:13:
1 melder begon bij mij ook random te piepen. Ook allemaal bedraad met elkaar aangesloten. Uiteindelijk heb ik de backup batterij vervangen; sindsdien geen gepiep meer.
Misschien dat maar eens proberen, en als dat het oplost dan koop ik er gelijk twee extra bij. Dan zijn die andere twee rookmelders ook gecovered :)

Zou mooi zijn als dit de oplossing is, scheelt weer aanschaf van nieuwe rookmelders :)

Thanks allen voor reageren!

Allan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Na 8 jaar wordt het wel tijd om al je melders te vervangen, mooi moment om dat even te doen dus!

Heb je gelijk weer een fris wit apparaat ipv die vergeelde bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allan
Wolly schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 01:18:
Na 8 jaar wordt het wel tijd om al je melders te vervangen, mooi moment om dat even te doen dus!

Heb je gelijk weer een fris wit apparaat ipv die vergeelde bende.
Interesting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Niet alleen interesting, die dingen hebben simpelweg niet het eeuwige leven en naarmate ze ouder worden kan ook de betrouwbaarheid minder worden.
De fabrikant adviseert niet voor niks vervanging na 10 jaar.

Mocht je toch gaan vervangen (aanrader), kijk dan of je ze met ingebouwde accu kunt krijgen. Hoef je nooit meer de batterij te vervangen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1