Voordeur isoleren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-03 20:21
Ik ben van plan mijn voordeur te isoleren met pir platen en daarna netjes af te timmeren met een paneel. Nu vraag ik me af of ik iets met dampopen of dampdichte folie moet doen. Aan beide kanten van de pir plaat zit hout dus het kan 'ademen' en ik kit alles netjes af zodat er geen luchtstroming bij kan komen. En dusdanig dat er geen luchtkamers zitten.

Is er desondanks gevaar op vochtvorming en is folie nodig? Zo ja, wat en hoe moet het worden toegepast?

Ik heb al meermaals hier op gezocht en wel voorbeelden gevonden maar nergens wordt er iets over folie gemeld.

De betreffende deur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efepc7DiRKRq-4-7e02ulZ4XxQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yOyGGYygNhQBqScDlr4WtNm.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb dit ook gedaan, zonder folie en er is al twee jaar niets aan de hand van schimmel oid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
De PIR platen zijn natuurlijk dampdicht aan de voor en achterzijde door de aluminium cachering, maar is natuurlijk open vanaf de zijkanten. Je kan deze eerst volledig dichtmaken met aluminiumtape om er echt een dampdicht geheel van te maken, zo voorkom je eventuele vochtophoping in je PIR zelf.

Daarbij is het ook goed om de rand van het PIR naar de buitendeur goed af te kitten. Je voordeur gaat namelijk erg koud zijn in de winter en hier kan zeker condens tussen ontstaan. Overige naden tussen de diverse PIR platen netjes aftapen met alu tape en het moet wel goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
frennek schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:31:
De PIR platen zijn natuurlijk dampdicht aan de voor en achterzijde door de aluminium cachering, maar is natuurlijk open vanaf de zijkanten. Je kan deze eerst volledig dichtmaken met aluminiumtape om er echt een dampdicht geheel van te maken, zo voorkom je eventuele vochtophoping in je PIR zelf.

Daarbij is het ook goed om de rand van het PIR naar de buitendeur goed af te kitten. Je voordeur gaat namelijk erg koud zijn in de winter en hier kan zeker condens tussen ontstaan. Overige naden tussen de diverse PIR platen netjes aftapen met alu tape en het moet wel goed komen.
Ik heb nog pir platen zonder aluminium cachering. Als ik die gebruik, is er dan dus vochtophoping in het pir mogelijk? Als ik Google, vind ik: Omdat PIR is opgebouwd uit een gesloten cellenstructuur, kan het materiaal geen vocht opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
No Hands schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:43:
Ik heb dit ook gedaan, zonder folie en er is al twee jaar niets aan de hand van schimmel oid.
Ik denk dat er wel wat meer tijd voor nodig is voordat dat zich eventueel openbaart.

Heb je pir zonder alu gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MrMalice schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:19:
[...]

Ik denk dat er wel wat meer tijd voor nodig is voordat dat zich eventueel openbaart.

Heb je pir zonder alu gebruikt?
IK heb EPS gebruikt want dat had ik nog. Plaatje hout aan de binnenzijde eroverheen en de randen gekit. aan de buitenzijde ook een extra plaatje hout op de deur omdat dat een gek lattenmotief had en dat was lelijk. Ook randen afgekit en alles geschilderd. Deur zit op het noorden dus weinig regen erop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:06
@MrMalice Even "outside the box" denkend: Hoe zit het met het glas? (dat zichtbaar is aan de zijkanten van de deur)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@MrMalice Hoe is het isoleren van die deur verlopen?

@D_Jeff HR++ o.i.d. glas kan voor zo'n deur te zwaar zijn, tis meer dan 2 m hoog en al gauw 80 cm breed of zo'n relatief simpele deur met dat hangwerk dat aan kan?. En dat deel waar het slot zit hoe ga je daar meer om? best lastig lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat een eng deurtje... Flinterdun, kleine scharniertjes. Een kind kan de deur zo forceren?? Want dat slotje stelt ook weinig voor. Ik zou zelf voor een deur met driepuntsluiting gaan.
Je kan dan beter kijken naar een andere deur eerlijk gezegd (nieuw of op marktplaats).
Want die deur extra isoleren zal hem zwaarder maken, en ik denk niet dat die scharniertjes dat trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Nyarlathotep op 15-08-2023 13:24 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:26
Je kan sandwich geisoleerde deuren zo bij de groothandel kopen zoals Jongeneel. Ik heb een timmerbedrijf daar een klassiek ogende deur van laten maken, door aan de buitenkant er lijsten en panelen op te plakken. En die is erg goed isolerend.

• route99

route99

Andere optie: Ik heb de gedachte om de voor- en achterdeuren op te dikken. De achterdeur afgelopen zomer gedaan en de voordeur in 2019 al aangepast met glas met HR++ glas dus een Ug=1,1 dus een R~0,9.

Wat is er bekend over de eisen uit het bouwbesluit (m.b.t. nieuwe huizen):
Dat is volgens Nieman, die voor het RVO veel rapporteert icm met het hout ca de eis bij voor de hele deur , dan kom je rond een U=1,65 wat een R~0,60 is..
Voor transparante constructies (ramen / deuren) geldt een U-waarde van ten hoogste 1,65 W/m2K. ..................
Eigenlijk moet het hout nog iets beter zijn volgens de eisen in de link, want met onze deuren van 40 mm in het massieve deel zit ik op R~0,4 waar het zeker 0,6 moet zijn Met glas- of steenwol zou ik dan graag 3cm willen monteren maar incl een dunne houten afdekking zit je dan al gauw aan 3,5-4 cm en dat vind ik in de huidige constructie teveel/niet mooi.

Begin deze week kreeg ik een invalshoek in mij hoofd voorbij... als ik nu aerogel neem? Met 1 cm dikte geeft dat een R~0,89 en dan is mijn doel ook bereikt, dan kom ik gemiddeld zeker boven de R=0,8 uit royaal boven de vereiste 0,6. En 1 cm opdikken met een dunne doch stevige Okoume multiplex plaat kom ik dan op <1,5 cm opdikking, veel minder dan 3,4-4 cm. Er moet wel een dampdichte folie tussen, maar das niet duur.

Aangepast 23-11-23 18:22 uur:
Kosten vallen reuze mee <200 euro per deur, [einde aanpassing]

maar zet dat eens af tegen een compleet nieuwe voor- of achterdeur, die mss net aan die U=1,65 W/m2K ofwel R=0,6m2K/W voldoet... ? Als alles lukt dat wordt
  • de R-massief deel van 0,4 dan zeker 0,8 (R in m2K/W)
  • de R van het HR++ is al 0,9
Dan bepaalt de verhouding van die 2 de definitieve R-waarde, waarbij bij de achterdeur met het minste glas, ca 50% en de randeffecten gesteld op 10% v/h totaal met R=0,4, een R van gemiddeld
0,45*0,9 + 0,45*0,8+0,1*0,4 wat opgeteld Rc~0,81 oplevert idd ruim boven de eis van 0,60 (Ug=1,65).

PS: Heb die Jongeneel deuren op gezocht en die blijken ook met Okoume platen afgewerkt te worden. Interessant, het is niet uniek die keuze. Ik heb zelf kiepramen gemaakt met dikkere Okoume multiplex/combi massief hardhout, ik had al ervaring er mee.
https://d1hg7qb8v7wj0r.cl...ctdetailblad-Alutherm.pdf
In zulk een deur van 40 mm zit 25 mm XPS dat bij de dikte R~0,85 geeft, zeg maar ca aeorgel die maar 1 cm dik is. Met die <15 mm opdikking heb ik gecheckt dat de cylinder/het slot nog prima onveranderd van binnen uit te gebruiken is, daar zijn nu geen extra kosten te verwachten.
Mocht de voordeur iets te saai lijken kan ik er altijd nog sierlatjes opzetten, echter we gaan altijd de achterdeur uit en de meeste visitie kom ook achter binnen, "geen hond" zoals dat genoemd wordt , kijt daar naar.. En de achter heeft en mooie hordeur, die we in de winter ook laten hangen... dus dat is estetisch ook geen verandering.... Zo... nu wachten tot het weer lente is, tis geen klus voor de winter.. (althans zo denk ik er nu over...). Het geeft ook veel meer ruimte om er over na te denken, mss nog tips hiet te krijgen die meegenomen kunnen worden...

De alutherm paneeldeur: Hoe pakt een vergelijk uit met hun 40 mm dikke deur (onze maat) die heeft 25 mm XPS als isolatie. Ik heb geen Alu-plaat maar dampdichte folie binnen. Die alu-plaat helpt uiteraard bij de constructie, maar die is al goed bij mij en mijn verdikking is maar <15 mm en die jhelpt vast gezet ook og wat mee bij de stijfheid v/d deur. De plaat wordt op een 10 mm hoog en een qua dikte dun raamwerk vast gezet, mss doe ik het wel met D4 lijm, das super sterk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ThsBLuACmucukE12o8oYNKrkyg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EjgasZjf1wwuEI4CpqSOhV0r.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSBzfDymv34Ha9qLPya7IidOopI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEWofckjK2ULaULDeAvIut1z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door route99 op 23-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-04 21:18
route99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 13:31:
Andere optie: Ik heb de gedachte om de voor- en achterdeuren op te dikken. De achterdeur afgelopen zomer gedaan en de voordeur in 2019 al aangepast met glas met HR++ glas dus een Ug=1,1 dus een R~0,9.

Wat is er bekend over de eisen uit het bouwbesluit (m.b.t. nieuwe huizen):
Dat is volgens Nieman, die voor het RVO veel rapporteert icm met het hout ca de eis bij voor de hele deur , dan kom je rond een U=1,65 wat een R~0,60 is..
[...]
Eigenlijk moet het hout nog iets beter zijn volgens de eisen in de link, want met onze deuren van 40 mm in het massieve deel zit ik op R~0,4 waar het zeker 0,6 moet zijn Met glas- of steenwol zou ik dan graag 3cm willen monteren maar incl een dunne houten afdekking zit je dan al gauw aan 3,5-4 cm en dat vind ik in de huidige constructie teveel/niet mooi.

Begin deze week kreeg ik een invalshoek in mij hoofd voorbij... als ik nu aerogel neem? Met 1 cm dikte geeft dat een R~0,89 en dan is mijn doel ook bereikt, dan kom ik gemiddeld zeker boven de R=0,8 uit royaal boven de vereiste 0,6. En 1 cm opdikken met een dunne doch stevige Okoume multiplex plaat kom ik dan op <1,5 cm opdikking, veel minder dan 3,4-4 cm. Er moet wel een dampdichte folie tussen, maar das niet duur.
Kosten een ca 300 euro per deur zeker, maar zet dat eens af tegen een compleet nieuwe voor- of achterdeur, die mss net aan die U=1,65 ofwel R=0,6 voldoet... ?
Als alles lukt dat wordt
* de R-massief deel van 0,4 dan zeker 0,8
* de R van het HR++ is al 0,9
Dan bepaalt de verhouding van die 2 de definitieve R-waarde, waarbij bij de achterdeur met het minste glas, ca 50% en de randeffecten gesteld op 10% v/h totaal met R=0,4, een R van gemiddeld
0,45*0,9 + 0,45*0,8+0,1*0,4 wat opgeteld Rc~0,81 oplevert idd ruim boven de eis van 0,60 (Ug=1,65).

Alles met U in W/m2K en R in m2K/W

PS: Heb die Jongeneel deuren op gezocht en die blijken ook met Okoume platen afgewerkt te worden. Interessant, het is niet uniek die keuze. Ik heb zelf kiepramen gemaakt met dikkere Okoume multiplex/combi massief hardhout, ik had al ervaring er mee.
https://d1hg7qb8v7wj0r.cl...ctdetailblad-Alutherm.pdf
In zulk een deur van 40 mm zit 25 mm XPS dat bij de dikte R~0,85 geeft, zeg maar ca aeorgel die maar 1 cm dik is. Met die <15 mm opdikking heb ik gecheckt dat de cylinder/het slot nog prima onveranderd van binnen uit te gebruiken is, daar zijn nu geen extra kosten te verwachten.
Mocht de voordeur iets te saai lijken kan ik er altijd nog sierlatjes opzetten, echter we gaan altijd de achterdeur uit en de meeste visitie kom ook achter binnen, "geen hond" zoals dat genoemd wordt , kijt daar naar.. En de achter heeft en mooie hordeur, die we in de winter ook laten hangen... dus dat is estetisch ook geen verandering....

Zo... nu wachten tot het weer lente is, tis geen klus voor de winter.. (althans zo denk ik er nu over...).
Het geeft ook veel meer ruimte om er over na te denken, mss nog tips hiet te krijgen die meegenomen kunnen worden...

De alutherm paneeldeur: Hoe pakt een vergelijk uit met hun 40 mm dikke deur (onze maat) die heeft 25 mm XPS als isolatie. Ik heb geen Alu-plaat maar dampdichte folie binnen. Die alu-plaat helpt uiteraard bij de constructie, maar die is al goed bij mij en mijn verdikking is maar <15 mm en die jhelpt vast gezet ook og wat mee bij de stijfheid v/d deur. De plaat wordt op een 10 mm hoog en een qua dikte dun raamwerk vast gezet, mss doe ik het wel met D4 lijm, das super sterk.
[Afbeelding]
Ik heb twee jaar geleden onze deur van binnen ook opgedikt.
De reden was dat ik 'm saai vond (maar kwalitatief goed) en oa. het glas wou vervangen voor glas in lood (in dubbelglas).
Ik heb aan de binnenkant een mahonie multiplexplaat gebruikt van Bruinzeel en de holten die daarbij ontstaan met stukken aerogel gevuld.

Over de isolatiewaarde kan ik verder niet veel zeggen behalve dat je 's winters kan zien waar de aerogel is door de condens aan de buitenkant.

• route99

route99

@Brobber Tnx voor de feedback/jouw ervaring.
Heb je nog een damdichte folie overwogen?
Die holtes zaten al in de deur of heb je die zelf er gemaakt en dat met aerogel gevuld?

De isolatiewaardes heb ik uit de data van Bleudec en de rest heb ik via Ubakus berekent met wat aannames, kon meranti niet vinden. Langs de randen zit geen aerogel (aan de buiten zijde en binnenzijden langs het glas, plus er zijn nog montagelatjes nodig) dus dat heb ik op 10% gesteld.

Die dampdichte folie zou bij mij direct onder de Okoemé multiplex plaat komen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:38
Waar haal je losse platen aerogel?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@technopeuter
https://www.isolatiemater...450x750x10mm-rd089-109-m2
Ik woon nog binnen een redelijke afstand, als het doorgaat daarmee haal ik ze op.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 24-11-2023 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
route99 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:01:
@Brobber Tnx voor de feedback/jouw ervaring.
Heb je nog een damdichte folie overwogen?
Die holtes zaten al in de deur of heb je die zelf er gemaakt en dat met aerogel gevuld?

De isolatiewaardes heb ik uit de data van Bleudec en de rest heb ik via Ubakus berekent met wat aannames, kon meranti niet vinden. Langs de randen zit geen aerogel (aan de buiten zijde en binnenzijden langs het glas, plus er zijn nog montagelatjes nodig) dus dat heb ik op 10% gesteld.

Die dampdichte folie zou bij mij direct onder de Okoemé multiplex plaat komen.
De holtes ontstonden inderdaad, tegen de bossing van de onderste helft en omdat het glasoppervlak minder werd. De randen zijn hardhout. Ik overwoog nog een extra lap aerogel over het gehele oppervlak maar dan was het nog dikker en zwaarder geworden. Ik heb ook de bossing aan de buitenkant dichtgemaakt, maar die heb ik hol gelaten jvm angst voor eventuele regeninval.

Ik heb de aerogel in folie gewikkeld voor het plaatsen en afgetapet ook omdat het hardnekkig stoffig materiaal is. Geen verdere dampfolie maar beide zitten stevig in de verf/lak dus zijn in ptincipe dampdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
https://www.dunisoleren.n...-aerogel-10mm-1450x750mm/

Die versturen het blijkbaar ook met reguliere pakketpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@_JGC_ Das ook wel handig, maar :
Gezien onderstaande quote vanuit @Brobber is het materiaal vrij bros lijkt, daarmee is het prettig dat er zo min mogelijk mee gesjouwd wordt:
Ik heb de aerogel in folie gewikkeld voor het plaatsen en afgetapet ook omdat het hardnekkig stoffig materiaal is.
Helaas hebben we allemaal wel cases dat verzenden de enig optie kan zijn.

PS: Een nette prijs, 2 platen incl verzendkosten/BTW € 187,86
Voor mij komt er een paar euro benzinekosten bij in die andere shop, dan wordt het ~200 euro, dat heb ik er nog steeds voor over om het zelf op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eenvoudige schets van het plan (alleen achterdeur, de exacte details nog uitwerken i.v.m. de maatvoering):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhxJTISmUAlly60EbdzRXSiS0gE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcrUNvhaOcT8Rk7tVsp0J4bw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 24-11-2023 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brobber
route99 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:15:
@_JGC_ Das ook wel handig, maar :
Gezien onderstaande quote vanuit @Brobber is het materiaal vrij bros lijkt, daarmee is het prettig dat er zo min mogelijk mee gesjouwd wordt:

[...]
Helaas hebben we allemaal wel cases dat verzenden de enig optie kan zijn.

PS: Een nette prijs, 2 platen incl verzendkosten/BTW € 187,86
Voor mij komt er een paar euro benzinekosten bij in die andere shop, dan wordt het ~200 euro, dat heb ik er nog steeds voor over om het zelf op te halen.
Het is taai materiaal hoor, je hoeft er niet voorzichtig mee te zijn en kan prima op de post.

Het stof wat er vanaf komt is hartstikke hydrofoob en dat wilde ik niet in mn huis, dus ik heb het buiten gesneden en provisorisch ingepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Brobber Tnx, wist ik niet.
Ok, het is dus puur snij stof. Daar werd in de veiligheidsbladen al voor gewaarschuwd, dus een goede gelaatsbescherming op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
route99 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 13:41:
@Brobber Tnx, wist ik niet.
Ok, het is dus puur snij stof. Daar werd in de veiligheidsbladen al voor gewaarschuwd, dus een goede gelaatsbescherming op.
Ik adviseer buiten snijden met een scherp stanleymes op een houten onderplaat, eventueel met handschoenen. Een stofmasker heb ik niet gebruikt.

Het kan trouwens zijn dat de nieuwe platen minder stoffig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Brobber Als het windstil weer zal zijn, dan gaat het masker nog zeker op, eea wordt dan situationeel.
Die snij tips ga ik zeker meenemen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 20:53
Hoi

@MrMalice
@route99

Hebben jullie dit nog (of al) ondernomen?
Zo ja, mag ik vragen naar de ervaringen en/of tips?

[ Voor 12% gewijzigd door MacbookProx op 13-03-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@MacbookProx Helaas nog niet. Er waren en zijn nog andere prios (vnl niet-isolatie).
Het idee lijkt me nog steeds uitvoerbaar.
Pagina: 1