Kozijngat in gevel zagen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:15
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort een schuur verbouwen, waarbij een van de klussen is een bestaand raam vergroten. Er zit nu een raampje in van ongeveer 60x30, en die gaat naar 100x100 ( buitenmaten). Ik heb overleg met een architect en een constructeur en die hebben een latei aangeraden, die ga ik plaatsen maar ik zit nog even in gedachte over hoe ik het gat in de bakstenen muur zo net mogelijk uit kan zagen. Ik dacht een muurzaag te huren, en dan latten op de muur te schroeven als geleiderail. Met een rond zaagblad kan je alleen niet helemaal de hoeken inzagen. Je houd altijd een deel waar het zaagblad niet komt. Ik zou dat nog kunnen beitelen maar echt strak wordt dat misschien niet? Heeft iemand misschien tips? Bedankt! :)

Het gaat trouwens om een enkel steens gemetselde muur.

[ Voor 3% gewijzigd door KoenVW76 op 13-06-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:33

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

Het vervelende in deze is denk ik dat het enkelsteens is.
Anders had je namelijk van beide zijdes een mooie "zaagsnede" aan de buitenzijde gehad, en een wat onafgewerktere "gebeitelde zijde" aan de binnenkant.

Wat je kan overwegen is om wel vanaf beide zijdes de zaagsnede aan te zetten, zodat je zo netjes mogelijk in de hoeken uitkomt, met rechte snedes. En/of met een diamantslijpblad op een haakse slijper, de hoeken bij te werken. Dan kan je het laatste deel "in het midden" (als je 't van twee kanten bekijkt) wegbikken met een beitel.

Dan heb je denk ik de meest nette zaagsnedes, en toch in 't midden de maat die je zoekt.

Eventueel is na het uitbreken, na zagen één zijde, het ook mogelijk om met een diamanten slijpblad op een haakse slijper oid, de boel "bij de vijlen" om 't maar zo te zeggen. Daarmee de binnenzijde glad te slijpen..

Hoop dat je hier wat mee kan, al is het maar qua idee :)

Gestoord word je toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:36
Met een betonkettingzaag, no kidding.

[ Voor 19% gewijzigd door JukeboxBill op 13-06-2023 22:49 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Reciprozaag met een steenzaagblad :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
JukeboxBill schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:49:
Met een betonkettingzaag, no kidding.
Oh wauw, dat het bestaat zeg! Lijkt ideaal, ik ga mij er eens in verdiepen. Misschien wel een wat minder rechte zaagsnede vergeleken met een cirkelzaag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-06 06:23
D'r komt toch een raam met afwerking in het gat te zitten. Dus het hoeft toch niet helemaal strak te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:16
Ik heb die ook gedaan op meerdere plekken in mijn huis. Perfect recht zagen valt echt niet mee, een met een beetje pech brokkelt er ook nog het een der wat af. Houdt een paar mm marge en vul dit op met compriband.

Grootste nadeel is dat de gezaagde steen er totaal anders uit ziet dan de rest van muur. Een andere methode is om stenen los te bikken en later weer terug te metselen tegen het kozijn aan. Zodat de ruwe kopse kant tegen het kozijn aan ligt.

Voor het plaatsen van de latei moet je al iets soortgelijks doen.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Ik zou de muurzaag er gewoon doorheen halen en de geslepen hoeken vervangen als het kozijn een vast gegeven is.

Bij een nog te veranderen kozijnmaat kun je het kozijn wat kleiner of groter maken zodat je mooi op een voeg uit komt.
Dan zit je zaagsnede in een voeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
In de bouw worden de verticale snedes altijd gedaan met een muurzaag (diamantblad) waarbij je het zaagblad netjes langs een houten rachel laat lopen (Tip: zet de rachel vast met wat spanhulzen ipv schroeven en pluggen).

Dat de zaagsnede wat doorloopt aan de bovenkant maakt toch niet uit, want je moet die stenen toch uitbreken voor je latei. Aan de onderzijde kan je de betreffende steen vervangen door een steen die je overhoudt van het uitbreken, of met een kleinere slijptol of steenzaag. Probeer een mooie verticale lijn te vinden waarbij de overgebleven stenen er netjes uit ziet. Niet dat je net een voeg overhoudt bijvoorbeeld, maar precies een hele steen lengte van sommige lagen.

De horizontale lagen breek je gewoon open vanaf de voeg met een kleine breekhamer.

Het is dus mooier om eerst het gat aan de lijnen in je gevel te bepalen en aan de hand daarvan de grootte van je raam dan andersom, want dan kom je soms erg onhandig uit met de voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-06 15:47
Aan een kant zagen mbv een rachelwerkje. De resterende hoeken kun je daarna aan de andere kant van de muur zagen, dat is een klein stukje en kan gewoon vanuit de hand.
Blijft er nog een stukje over, dan zit dat in het midden van de steen en dus niet in het zicht. Dat kun je dan met een beitel of slijptolletje weghalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Herman55 op 14-06-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Zelf zoiets gedaan door met een aantal goede boormachines (Hilti, Bosch Blauw) en een pak goede 6mm boren (Hilti, gekocht via Destil) de voegen zo veel mogelijk uit te boren. Op die manier perforeerden we de voegen, kwamen de stenen er in zijn geheel uit, en konden we daarna mooi terug opmetselen met de originele stenen. Geen zaagsnede te zien.

Let wel op, de boormachines worden heet en gooien op een gegeven moment alle olie uit de transmissie. Dat was niet helemaal de bedoeling. :+

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@DrivinUCrazy Dat werkt bij één (horizontale) zaagsnede, maar hier moet aan vier zijden worden gezaagd. Of boor je dan ook de halve stenen uit, aan weerszijden van het kozijn? Klinkt als een hoop werk, terwijl een zaag net zo netjes werkt :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Vertanden, niet zagen.. Veel mooier.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-06 10:42
Muurzaag, andere oplossingen gaan lopen en ga je spijt van krijgen.

De gezaagde stenen kan een metselaar vervangen voor de stenen die vrij komen uit de muur, maar echter is het ook mogelijk om ze met een kom schijf (verschillende klassen van ruwheid) iets bij te werken. Met de juiste stenen. Zie je er dan bijna niks meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Cyberpope schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:02:
Vertanden, niet zagen.. Veel mooier.
Als je een beetje deftig kan metselen en de voegkleur kan benaderen. Het is wel ontzettend veel meer werk.

En dan zou ik alsnog beginnen met zagen en later de doorgezaagde stenen uittanden en vervangen. Scheelt je een flink bak werk.

[ Voor 20% gewijzigd door frennek op 14-06-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Thijsmans schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:06:
@DrivinUCrazy Dat werkt bij één (horizontale) zaagsnede, maar hier moet aan vier zijden worden gezaagd. Of boor je dan ook de halve stenen uit, aan weerszijden van het kozijn? Klinkt als een hoop werk, terwijl een zaag net zo netjes werkt :)
Ja, dat dus. En ja, dat was veel werk. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-06 13:10
Een foto zou zoveel meer verduidelijken.

Maar als het in gevelsteen is, dan zou ik gewoon wat stenen uitkloppen en mooi terug aan metsen - gaat veel properder zijn.
Je zaagt dan enkel de individuele stenen door die niet van volledige lengte kunnen zijn.

Kijk ook naar de gevel wat het mooiste uitkomt, je wilt niet links van je raam 1/3e gevelsteen stukjes hebben en aan de andere kant 1/4e. Zorg dat het wat uniform uitkomt - maak eventueel even snel een houten mal die je ervoor houdt - dan kan je vanop afstand even kijken wat het zou worden.

Dat doorzagen zou er wel eens heel raar kunnen uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Bedankt voor de tips allemaal, hier kan ik mee uit de voeten!
Pagina: 1