Huis koelen in de avond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:15
Goedendag allemaal.

Ik koel mijn zolder nu met 2 mini ventilatoren op het kantelraam die in de avond koude lucht naar binnen blazen. En 1 klein dakraampje open en daar 1 grote naar buiten gericht.

En het werkt echt verbazingwekkend goed!

Is er iemand die ooit beneden in de opening van zijn buiten deur een grote (industriële) ventilator heeft gezet door met de koude lucht overdruk te creëren in het gehele huis? Slaapkamer ramen op een kier

Als je dan genoeg overdruk creëert zou je in principe in vrij korte periode het hele huis koel kunnen krijgen.. mits het in de avond koel genoeg is uiteraard

Althans dat is mijn theorie.

Wat denken jullie? Praktisch haalbaar? Of quatsch... 😅

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:41
Na een aantal weken warm weer zit de warmte ook in de muren en je meubels. Met overdruk blaas je de warme lucht wel weg, alleen de nieuwe lucht warmte snel weer op.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:36
Daar is eerder een vergelijkbaar topic over geweest:

Koelen door onderdruk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ipv koele lucht naar binnen blazen kun je beter warme lucht naar buiten zuigen. Ik heb ooit een YT video gezien over het verschil en dat was wel significant, net dat beetje onderdruk trekt de lucht van de woning naar boven en het raam uit, maar overdruk betekent dus dat je alleen de paar meter voor het raam koelt.

De enige manier om je hele huis te koelen met overdruk is om écht alle warme lucht eruit te duwen, dan zou je overal stromende lucht moeten hebben (en dus geen dode hoekjes) en zou de statische druk van je ventilatoren ook best wel stevig moeten zijn. Bij onderdruk gaat je huis gewoon lucht aanzuigen van alle kieren die er zijn, dus zolang je de lucht op zolder weg zuigt trekt alle warmte terug naar boven waar die weg wordt gezogen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:13
Zoals @Oon inderdaad aangeeft: lucht moet je door het huis trekken, onderdruk dus door middel van een ventilator voor een open raam of deur die naar buiten blaast.

Dit is één van de betere (Tweakers waardige) filmpjes op YouTube over dit onderwerp: YouTube: Best fan placement to move air through the house

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:00
Warmte stijgt op.

Daarom is het aan te raden om op zolder de warmte er uit te blazen. Anders zet je je ventilator juist tegen de natuurlijke luchtstroom in.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Sowieso is de ochtend hiervoor een beter moment dan de avond, gezien het vaak in de avond nog flink warm is.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ivow85 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:03:
Warmte stijgt op.

Daarom is het aan te raden om op zolder de warmte er uit te blazen. Anders zet je je ventilator juist tegen de natuurlijke luchtstroom in.
Maar dan blaas je toch gewoon warme buitenlucht van buiten door je huis ?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:52:
[...]

Als de buitentempratuur niet lager is dan de binnentempratuur dan zeker, dan is het ook niet hele nuttig. Daarom gaat het ook om koude(re) lucht in de avond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

De enige manier om de temperatuur in huis te laten zakken tot onder de buitentemperatuur is met een warmtepomp, dat gaat sowieso niet lukken met een ventilator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
[...]

Ik volg niet helemaal wat je zegt/vraagt? Ivow85 raadt aan om, als het buiten koeler is dan binnen, op zolder de warme lucht uit je huis naar buiten te blazen, in plaats van de koele lucht naar binnen te blazen.

Doordat warme lucht stijgt, zal er op zolder meer warme lucht zijn, en dat help je een handje de deur het raam uit door het naar buiten te blazen. Waardoor lager koele lucht naar binnen aangevoerd kan worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 19:58
Ik zou eens een zoektocht doen naar (passieve) zomernachtventilatie. Beneden een raam open, boven een raam open en alle warmte vliegt er zonder externe hulp uit.

Wij hebben dit in onze woning met actieve ventilatie gedaan, waarbij de WTW de warmte lucht uit de woning zuigt en koele lucht erin pompt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18
Paar jaar geleden, eerste van die eerste zeer warme zomers, heb ik een flinke ventilator gekocht.
Deze: https://www.hbm-machines....ele-ventilator-met-beugel

Het probleem waar wij namelijk mee zitten is dat we alleen een balkon deur hebben die open kan, en 3 kleine raampje van 20 x 50 cm. En dat in een appartement van 85 m2.

Doorluchting leek ons het probleem. Dus ventilator gekocht en naar binnen blazen.
Je zag de temperatuur direct flink dalen. En de gevoelstemperatuur was ook direct aangenaam. Probleem, wat hier boven ook al beschreven wordt, de warmte zit in de muren e.d. Zodra ik de ventilator uitzette steeg de temperatuur vrij snel weer en binnen een uur zat je weer op oude niveau.

Dan zou je denken, laat die ventilator aan. Nou, ik kan je zeggen dat een flinke ventilator ook flink wat geluid produceert. Dat is voor een half uurtje niet erg, maar de hele avond aan laten staan was geen optie. Je kon elkaar niet meer verstaan en dingen als muziek luisteren of tv kijken (met geluid) zat er niet in met de ventilator aan.

Daarnaast vond ik hem ook wat eng met kleine kinderen. Ja, er zit een rooster voor. Maar mijn dochter kreeg wat langer haar en stond maar al te graag dicht bij die ventilator....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 10:48

PinusRigida

I put the p in pool.

Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:27:
Ipv koele lucht naar binnen blazen kun je beter warme lucht naar buiten zuigen. Ik heb ooit een YT video gezien over het verschil en dat was wel significant, net dat beetje onderdruk trekt de lucht van de woning naar boven en het raam uit, maar overdruk betekent dus dat je alleen de paar meter voor het raam koelt.

De enige manier om je hele huis te koelen met overdruk is om écht alle warme lucht eruit te duwen, dan zou je overal stromende lucht moeten hebben (en dus geen dode hoekjes) en zou de statische druk van je ventilatoren ook best wel stevig moeten zijn. Bij onderdruk gaat je huis gewoon lucht aanzuigen van alle kieren die er zijn, dus zolang je de lucht op zolder weg zuigt trekt alle warmte terug naar boven waar die weg wordt gezogen.
Dit dus.

Simpele thermodynamica.

@jelle2503 probeer een luchtstroom te creëren van beneden naar boven in je huis.

Ik doe dat door 's avonds de ramen en binnendeuren open te zetten, 2 gewone ventilatoren (1 aan elke trap) die parallel met de trap lucht naar boven blazen; ventilator van bovenste trap "vangt" als het ware de lucht van de ventilator van onderste trap op, in een hoek van 90°.
Zolderraam staat open en vanop de vensterbank helpt er een eveneens gewone maar vrij krachtige ventilator op standje "turbo" de lucht naar buiten.

Het is idd. beetje contra-intuïtief om een ventilator naar buiten te laten blazen maar zoals @Oon zegt is het effectiever om warme lucht uit je huis te "zuigen", dààr waar die warme lucht zich verzamelt = zolder, dan om koelere lucht binnen te blazen.
Dat laatste garandeert alleen een luchtstroom in de ruimte waar de ventilator staat, het eerste (warme lucht naar buiten zuigen) forceert onderdruk en dus luchtstroom langs openstaande ramen/kieren, deuren... als je die luchtstroom dan nog in zekere mate kan richten met extra ventilatoren, is het nog beter.

Dit werkt uiteraard alleen maar 's avonds als de buitenlucht voldoende afgekoeld is. overdag of op avonden zoals tijdens de hittegolf vorige zomer zal het weinig uitmaken.

En een ideale opstelling met die ventlatoren is het ook niet, zeker als je ze niet 'snug' in je raam kan installeren d.m.v. een op maat gemaakte inzet ofzo... maar het helpt wel.

...of je investeert in een airco. :D

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 14-06-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:07

Badderbeest

De enige echte

Ik sluit overdag alle ramen, zonweringen (screens op zuid) en ventilatieroosters en trek de stekker uit het ventilatiesysteem. In de nacht (wanneer het buiten koeler is geworden dan binnen) open ik de meeste ramen, zet ik het ventilatiesysteem weer in werking op de hoogste stand en zet ik de afzuigkap (met afvoer naar buiten) op standje 1.

De mechanische ventilatie voert de warmste lucht af die tegen de plafonds plakt en doet dat op alle woonlagen.

zo houd ik het in mijn tweekapper uit 2016 met de achtergevel op zuid tot nu toe tussen de 22,5 (begin van de ochtend) en 24,5 (begin van de avond) op alle verdiepingen.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 11:32
Heb hier in het verleden wel mee gespeeld. Heb via mijn werkgever een fan voor kippenstallen gekocht. Diameter 45 en voluit doet ie 50000m3/h bij 50 Pa.

Allemaal leuk en aardig, de lucht in je huis is zo ververst maar de warmte blijft in de massa zitten. Uiteindelijk krijg je dit er wel uit maar is vooral een kwestie van aanhouden. En daarvoor krijg je deze ventilator net niet genoeg terug geregeld (als ie te langzaam loopt draait ie alleen maar zonder lucht te verplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 21:30
Ik pas dit al jaren toe.
Kamer boven (studeerkamer/kantoortje) op de tafel een staande fan zo hoog mogelijk. Die blaast naar buiten door het openstaande ram, de hele nacht. Beneden staan alle ramen op de haak/kierstand. Slaapkamers boven ook raam iets open.
De hele nacht een trek door het hele huis.
Gaat erg goed want hoogste punt voer ik de warmte naar buiten af en door opstijgend effect versterk ik dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Badderbeest schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:01:
Ik sluit overdag alle ramen, zonweringen (screens op zuid) en ventilatieroosters en trek de stekker uit het ventilatiesysteem.
Ik hoop dat je dit alleen doet als er niemand thuis is. Aanwezig zijn in een huis met elke vorm van ventilatie (natuurlijk en mechanisch) uitgeschakeld is niet gezond. Mocht je wel gewoon aanwezig zijn, dan wil ik je aanraden om eens je CO2-waardes te checken :o

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:16
Refro schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:28:
Heb hier in het verleden wel mee gespeeld. Heb via mijn werkgever een fan voor kippenstallen gekocht. Diameter 45 en voluit doet ie 50000m3/h bij 50 Pa.

Allemaal leuk en aardig, de lucht in je huis is zo ververst maar de warmte blijft in de massa zitten. Uiteindelijk krijg je dit er wel uit maar is vooral een kwestie van aanhouden. En daarvoor krijg je deze ventilator net niet genoeg terug geregeld (als ie te langzaam loopt draait ie alleen maar zonder lucht te verplaatsen)
Eigenlijk zou je het weerbericht in de gaten moeten houden en bij aankondiging van een hittegolf al moeten beginnen met ventileren.
Daarmee stel je het opwarmen van de constructie nog wat uit.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 17:07

Badderbeest

De enige echte

Gizz schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:48:
[...]

Ik hoop dat je dit alleen doet als er niemand thuis is. Aanwezig zijn in een huis met elke vorm van ventilatie (natuurlijk en mechanisch) uitgeschakeld is niet gezond. Mocht je wel gewoon aanwezig zijn, dan wil ik je aanraden om eens je CO2-waardes te checken :o
Overdag zijn we gemiddeld het minst vaak aanwezig en dat de CO2 concentratie (en vocht en geurtjes) gedurende die halve dag steeds een beetje oploopt wanneer we er wel zijn is allemaal niet zo verschrikkelijk hoor. We ervaren er exact geen enkele klacht door. In de nacht slecht slapen door de hitte, dát is pas ongezond.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Het maakt sowieso niet uit als je maar in de gezonde range van VOC, CO2 en luchtvochtigheid blijft. Elk huis is daarin anders.
Pagina: 1