Sabbatical nemen en richting Bali

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-01-2024
Binnenkort ben ik van plan om een sabbatical te nemen. Het plan is om in m'n eentje richting Bali te gaan en mijn leven vol werken, ondernemen, feesten en materialisme even voor minimaal 3 maanden op pauze te zetten.

Mijn achtergrond en waarom ik dit wil:
Ik ben 30 jaar oud en werk 40 uur per week voor een werkgever in de IT. Bij mijn werkgever heb ik snel carrière gemaakt doordat ik op jonge leeftijd begonnen ben met werken en ook wel een stukje geluk heb gehad om zonder HBO/WO diploma zoveel kansen te krijgen.

In het weekend / in de avonduren ben ik met mijn online business bezig. De inkomsten van mijn online business zijn ongeveer gelijk aan de inkomsten die ik van mijn werkgever ontvang.
Kortom, het gaat financieel gezien allemaal voor de wind.

Door het altijd maar streven naar meer (die nóg dikkere auto, dat nóg grotere huis, nóg meer merkkleding, nóg chiquere restaurants, nóg luxere vakanties etc.) heb ik het gevoel dat ik toe ben aan een soort van 'persoonlijke reset'. Even 'back to basic' maar tegelijkertijd ook rustig bedenken hoe ik de rest van mijn leven in wil vullen.

Een relatie heb ik op dit moment niet (is mede door bovenstaande stukgelopen) en ik hoef nu verder met niemand rekening te houden. Mijn online business is het enige wat ik tijdens de sabbatical wel wil blijven voortzetten.

Nu zat ik te denken aan Bali om de volgende redenen:
- Je hebt niet veel nodig, eten/drinken is er lekker en goedkoop
- Mooie natuur
- Hou van het eilandleven (vakanties spendeer ik meerdere keren per jaar op de Carribbean)
- Hou van warmte en zon
- Locals schijnen enorm vriendelijk te zijn
- Wil al een tijdje leren surfen
- Veel digitale nomaden, wat goed is voor de connecties mbt mijn online business

Heeft iemand toevallig ook een langere periode op Bali doorgebracht en kan mij van wat tips voorzien?
Bijvoorbeeld:
- Wanneer de beste periode is om erheen te gaan?
- De beste locatie op het eiland om door te brengen?
- Ideeën voor gezellige hostels waar de mensen niet te veel op zichzelf zijn? Het hoeft niet heel duur te zijn, maar ook weer niet té goedkoop. Comfort is wel gewenst en ook een zwembad bijvoorbeeld zou fijn zijn.

Nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden of echt moet weten?
Ik lees graag jullie ervaringen/tips/aanbevelingen :)

Alle reacties

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Dus je gaat een luxe vakantie doen om te overdenken dat je misschien wel eens te luxe vakanties doet.

Als je zoiets goed wil doen, dan moet je mijns inziens op de bonnefooi gaan. Dus pak een rugzak in, boek een ticket en zie maar waar je uitkomt.

Als het toch Indonesië wordt zou ik zelf eerder Java kiezen, vond Bali toch iets te overspoelt met Australiërs toen ik er was.

Je hoeft overigens niet naar de andere kant van de wereld om back to basics te gaan, je kan gaan wandelen of fietsen in Europa, daar kan je ook een hoop over jezelf leren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:59
Wat is volgens jou het verschil tussen 3 maanden vakantie en een sabbatical? Als je nu al denkt aan netwerken daar dan denk ik dat je gewoon weer op de oude voet verder gaat zodra je terug bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:57
Wat Ramon zegt en Bali is m.i. te toeristisch om tot jezelf te komen. Ga hiken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

Bali is monster toeristisch, en niet echt een plek om tot jezelf te komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19
Kennis van me zit al een jaar op dat eiland, ik heb dit draadje doorgegeven aan hem. Geen idee of hij zin heeft om te reageren, maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 3% gewijzigd door Houtenklaas op 13-06-2023 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Ik zou zelf wel op Bali beginnen. Java is prachtig, maar in je eentje maak je veel makkelijker connecties op Bali dan op Java. Veel meer buitenlanders en backpackers te vinden die hetzelfde doen en denken. Erg fijn als je alleen bent! En tevens vind je op Bali genoeg rustige plekken. De westkust is het drukste qua toeristen.

Ik heb er een jaar gezeten en heb eigenlijk geen slecht weer gehad. Maar schijnbaar is tussen april en oktober het droge seizoen.

Surfen kun je overal doen, genoeg instructeurs aan het strand aanwezig. Zelf heb ik het gratis geleerd van iemand waarvan ik een studio huurde. Een studio zonder zwembad, maar zowat elk hotel verleend gewoon toegang aan je als je wat besteld. Dus op die manier lag ik meerdere dagen per week bij verschillende hotels in het zwembad. Daarnaast heb je ook veel beach clubs, maar zijn vaak wat prijziger.

Het beste eet je bij Warungs en niet in hotels. Beste warung is voor mij Warung Murah (restaurant goedkoop) aan Jalan double six. Goedkoop, maar zo lekker! En erg vriendelijk personeel. Hoefde nooit te bestellen, want ze wisten toch al wat ik wou.

Veel te doen op Bali. Genoeg rustige plekken en ook genoeg plekken om mensen te leren kennen. Bali is perfect voor langere verblijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
Ramon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:54:
Dus je gaat een luxe vakantie doen om te overdenken dat je misschien wel eens te luxe vakanties doet.

Als je zoiets goed wil doen, dan moet je mijns inziens op de bonnefooi gaan. Dus pak een rugzak in, boek een ticket en zie maar waar je uitkomt.

Als het toch Indonesië wordt zou ik zelf eerder Java kiezen, vond Bali toch iets te overspoelt met Australiërs toen ik er was.

Je hoeft overigens niet naar de andere kant van de wereld om back to basics te gaan, je kan gaan wandelen of fietsen in Europa, daar kan je ook een hoop over jezelf leren.
Naja de bedoeling is niet echt een luxe vakantie. Ik heb nu eigenlijk altijd wel mensen (vrienden/familie etc) om mij heen en alleen op reis gaan is iets wat ik nooit doe en al een hele stap. Van dat alleen al verwacht ik enorm veel te leren.

Bedankt voor je aanbeveling van Java, zal me er eens in verdiepen!
O88088 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:06:
Wat is volgens jou het verschil tussen 3 maanden vakantie en een sabbatical? Als je nu al denkt aan netwerken daar dan denk ik dat je gewoon weer op de oude voet verder gaat zodra je terug bent.
Verschil tussen vakantie en sabbatical vind ik dat ik helemaal alleen het "onbekende" in ga en ik aan mezelf wil werken om het anders aan te gaan pakken zodra ik weer terug ben in Nederland. Ik denk dat een andere omgeving en nieuwe/onbekende mensen met verschillende inspiraties om mij heen daar enorm bij kunnen gaan helpen.

Het liefst zou ik langer willen (6 maanden) maar ik denk niet dat mijn werkgever daar akkoord mee gaat.
Maar kan het natuurlijk altijd proberen.
Houtenklaas schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:16:
Kennis van me zit al een jaar op dat eiland, ik heb dit draadje doorgegeven aan hem. Geen idee of hij zin heeft om te reageren, maar niet geschoten is altijd mis.
Thanks! Advies van iemand met ervaring en die er momenteel zit, zou enorm helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 15:13
.

[ Voor 99% gewijzigd door Jdome op 13-06-2023 22:59 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hereo
Dingdong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:34:
Ik zou zelf wel op Bali beginnen. Java is prachtig, maar in je eentje maak je veel makkelijker connecties op Bali dan op Java. Veel meer buitenlanders en backpackers te vinden die hetzelfde doen en denken. Erg fijn als je alleen bent! En tevens vind je op Bali genoeg rustige plekken. De westkust is het drukste qua toeristen.

Ik heb er een jaar gezeten en heb eigenlijk geen slecht weer gehad. Maar schijnbaar is tussen april en oktober het droge seizoen.

Surfen kun je overal doen, genoeg instructeurs aan het strand aanwezig. Zelf heb ik het gratis geleerd van iemand waarvan ik een studio huurde. Een studio zonder zwembad, maar zowat elk hotel verleend gewoon toegang aan je als je wat besteld. Dus op die manier lag ik meerdere dagen per week bij verschillende hotels in het zwembad. Daarnaast heb je ook veel beach clubs, maar zijn vaak wat prijziger.

Het beste eet je bij Warungs en niet in hotels. Beste warung is voor mij Warung Murah (restaurant goedkoop) aan Jalan double six. Goedkoop, maar zo lekker! En erg vriendelijk personeel. Hoefde nooit te bestellen, want ze wisten toch al wat ik wou.

Veel te doen op Bali. Genoeg rustige plekken en ook genoeg plekken om mensen te leren kennen. Bali is perfect voor langere verblijven.
Thanks voor deze post, hier heb ik heel veel aan :)
Zal je aanbevelingen alvast ergens opslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 13:15
My 2 cents:

Wil je jezelf veranderen moet je beginnen bij interne factoren en niet bij externe factoren zoals een reis. Een verre reis is namelijk niets anders dan alle luxe die je al opgesomd hebt. Waarom zou een korte break jouw mentaliteit zo veranderen dat je het leven bij terugkomst anders gaat inrichten? Dit is alsof je drie maanden op dieet gaat en daarna geen plan hebt. Ik denk dat je zelf wel kunt invullen wat het resultaat daarvan is.

Wil je het leven minder materialistisch vormgeven zal je moeten beginnen met tevreden zijn met wat je hebt. Ik kan je wat tips geven die kunnen helpen:
- Verwijder social media en kijk geen TV. Het is niets anders dan afleiding en reclame. En ja, ook zulke verre reizen ben je door verlijd door reclame.
- Ga elke dag zoveel mogelijk de buitenlucht in. Laat de auto staan en pak de fiets, ga wandelen, noem maar op.
- Kook je eigen voedsel.
- Help andere mensen, bijvoorbeeld vrijwilligers werk.

[ Voor 4% gewijzigd door PWSteal op 15-06-2023 22:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:34
Er wordt Java geadviseerd omdat het minder toeristisch is. Dat hangt wel heel erg af van waar je komt. Je hebt ook op Java mega toeristische plekken en ook op Bali kan je minder toeristische plekken vinden. Ik zou Java juist niet adviseren. De cultuur op Java is veel minder aantrekkelijk dan op Bali. We kwamen geregeld op plekken die vies en slecht onderhouden waren. Ook de lokale bevolking is niet altijd vriendelijk. Het is er (streng) islamitisch en mijn vriendin is bespuugd, omdat ze blote schouders had (we waren op de terugweg naar huis via Jakarta en kwamen net van Bali waar het veel relaxter is). Er zijn op Java prachtige (toeristische) plekken die ik iedereen zou aanraden, maar als je ergens relaxt wil zitten met prettige mensen om je heen dan zou ik echt eerder voor Bali kiezen. Met wat zoekwerk is er best iets minder toeristisch te vinden. Je moet in ieder geval niet in omgeving Kuta e.d. gaan zitten, daar is het druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suind
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16-06-2023
Een sabbatical nemen en alleen naar Bali gaan is een geweldige manier om even te ontsnappen aan je dagelijkse routine en je te concentreren op jezelf en je creatieve projecten. Ik weet zeker dat zo'n vakantie je zal helpen nieuwe mensen te ontmoeten en inspiratie op te doen voor creatieve bezigheden. Ik ben ook zo'n reis aan het plannen, ik moet alleen wat bijverdienen, Spam.

[ Voor 157% gewijzigd door Ardana op 16-06-2023 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:22
Als je van plastic houdt moet je zeker naar Bali (kuta). Ik ben er jaren niet meer geweest, mogelijk is het verbeterd. Ik kies zelf voor tropische bestemmingen waar plastic verboden is. Het mooiste op Bali is de boot naar Lombok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strijpje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 12:08
Hoi,

Ik was in april dit jaar nog in Bali geweest, idd met mn laptopje. Gewoon om even uit te testen of het “digital nomading” iets voor mij is. Dat was het uiteindelijk niet helemaal want ik ben erachter gekomen dat ik dan toch liever gewoon ergens een appartement huur in een wat meer “ontwikkelde” plek. Ik denk eerder aan HongKong, Taiwan, Singapore dan bijv. aan Bali, Thailand, Vietnam, maar daar betaal je dan natuurlijk wel voor (al zijn de belastingvoordelen tov NL wel fors).

PM me mocht je vragen hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:31
Je wil dus even weg van het luxe leven en gaat dat doen door naar een zeer comfortabele plek te gaan om je online business voort te zetten, omringd met mensen die daar precies hetzelfde doen.

Denk je echt dat je daar een goed beeld gaat krijgen over hoe je de rest van je leven wil inrichten als je 3 maanden gaat netwerken met mensen die denken dat het digital nomad leven het beste is wat je kunt hebben?

Je zult er ongetwijfeld een heerlijke tijd gaan hebben, maar houd jezelf niet voor de gek. Als je echt wil nadenken over de rest van je leven (dus ook gezin, kinderen, etc.) dan is Bali niet de plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:39

Secsytime

Automagisch

Lennnn schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:24:
Je wil dus even weg van het luxe leven en gaat dat doen door naar een zeer comfortabele plek te gaan om je online business voort te zetten, omringd met mensen die daar precies hetzelfde doen.

Denk je echt dat je daar een goed beeld gaat krijgen over hoe je de rest van je leven wil inrichten als je 3 maanden gaat netwerken met mensen die denken dat het digital nomad leven het beste is wat je kunt hebben?

Je zult er ongetwijfeld een heerlijke tijd gaan hebben, maar houd jezelf niet voor de gek. Als je echt wil nadenken over de rest van je leven (dus ook gezin, kinderen, etc.) dan is Bali niet de plek.
Misschien ontmoet hij er wel de vrouw van zijn leven ;)

Who knows..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 13:37

SeatRider

Hips don't lie

@Hereo laat nog even weten hoe het je is bevallen? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1