Wet van communicerende vaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-03 18:07
Zover ik weet gaat deze wet altijd op, toch? Nu heb ik een probleem dat de bak van de airco blijft overlopen: het condens lek slangetje loopt helaas niet leeg... De val van het water is 2 meter, dan 1,50 vlak over de vloer, dan een centimeter of 30 omhoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Msf4T_l-bjkyJCXKNGVXOE0MI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utocTJYZ0zhgrUtu7y6ZG3QB.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat ik iets over het hoofd zie maar dit zou toch moeten werken? Soms als ik het slangetje beweeg of lager houd komt er heel veel water uit. Ik zuig het ook makkelijk op met m'n mond dus een knik lijkt me uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 19:39
Laat het laatste deel eens in een emmer lopen ipv omhoog, gewoon om even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Er zit ook stof in de lucht die je circuleert, en aangroei heeft niet veel nodig. Als bij de gootsteen eindigt kan het ook vuil uit de afwasbak zijn die het tegenhoud.

Waterstofzuiger op de slang, wellicht een beetje verstopt. Niet meteen al te direct, als ie niet sterk/dikwandig genoeg is dan trek je hem plat en loopt er dan niks doorheen.

[ Voor 66% gewijzigd door The_Vice op 13-06-2023 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
@akatar dit heb ik even getest en een aantal glazen water in de airco gegooid, dit leek te werken en vervolgens de afvoer 10cm verlaagd. Alles dichtgemaakt en na paar uur draaien zelfde probleem..
Kan het zijn dat de condensslang met een 180 graden bocht de afvoer in gaat en hierdoor de lucht niet kwijt kan (bedenk ik me net?)
@The_Vice dit weekend was de eerste keer dat ik met de airco draai. Daarnaast zuig ik hem zo met mn mond aan zonder enige moeite.

[ Voor 7% gewijzigd door jancoow op 13-06-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/patTYRycbgNEQwLuzmS12ya9t6M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3uZxYDBj3aysyaCaq3Rp16X.jpg?f=fotoalbum_large

Let even niet op de buizen constructie, dit is als tijdelijke opstelling als test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Komt het uiteinde vrij uit in een standpijpje, of zit die met een slang pilaar oid luchtdicht op een sifon?

Bij dat eerste moet het gewoon goed gaan, in de 2e situatie kan lucht en de slang diameter roet in het eten gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
jancoow schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:23:
@The_Vice dit weekend was de eerste keer dat ik met de airco draai
mmm,
een zogenaamde kattenrug vinden leidingen ook niet altijd even leuk, een luchtbel kan zomaar iets tegenhouden.

Wellicht zorgen dat slechts één gedeelte constant naar beneden gaat, en het omhooggaande deel ook constant omhoog gaat. Dat laatste deel een grotere diameter geven (maar nog steeds, zonder kattenrug) kan ook helpen.

Is het een doorzichtige slang waar je op luchtbellen kan testen?

Verschil met test is dat je in één keer veel water aanbied, en dan meer druk levert, zonder luchtbellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
The_Vice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:30:
[...]

mmm,
een zogenaamde kattenrug vinden leidingen ook niet altijd even leuk, een luchtbel kan zomaar iets tegenhouden.

Wellicht zorgen dat slechts één gedeelte constant naar beneden gaat, en het omhooggaande deel ook constant omhoog gaat. Dat laatste deel een grotere diameter geven (maar nog steeds, zonder kattenrug) kan ook helpen.

Is het een doorzichtige slang waar je op luchtbellen kan testen?

Verschil met test is dat je in één keer veel water aanbied, en dan meer druk levert, zonder luchtbellen.
Ja, ik besefte me dit zojuist: op het einde in de afvoer zit inderdaad een bocht waar dus een lucht bubbel kan blijven hangen.. alleen als ik hem recht omhoog doet loopt zo de vaatwasser afvoer de slang in natuurlijk. Het is een flexibel elektrabuisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
De ribbelslang die is gebruikt vormt nogal snel een luchtbel door de ribbels. Omdat deze slang ook weer omhoog loopt gebeurt het extra snel.

Beste is vervangen door "gladde" slang, anders waterzuiger er even opzetten en herhalen als het zich weer voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:17
Beter is het om te proberen om de slang op afschot te leggen of is dit op geen enkele manier meer mogelijk?

Vaak kun je ook pompjes installeren die het water afpompen. Geen idee of dat bij deze airco ook mogelijk is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Probleem is dat de keuken tegen de muur staat op 3 plekken.. dus dan moet de vaatwasser eruit en de achterplaat bij de kastjes.

Pompje kan inderdaad; deze heb ik op een andere plek wel geplaatst. Echter liever doe ik het zonder als het niet hoeft.
Pompje staat overigens los van een model airco; je plaatst hem met een vlotter en eigen 230vac voeding.

[ Voor 49% gewijzigd door jancoow op 13-06-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
jancoow schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:32:
[...]
Ja, ik besefte me dit zojuist: op het einde in de afvoer zit inderdaad een bocht waar dus een lucht bubbel kan blijven hangen.. alleen als ik hem recht omhoog doet loopt zo de vaatwasser afvoer de slang in natuurlijk. Het is een flexibel elektrabuisje
Een electraslang is wel wat scharrig, en waar je hem buigt en wit uit slaat zitten de zwakke plekken.
Even naar de hornbach voor wat betere slang

En iets van een T-stuk, met de lange kant verticaal, voor aanvoer en ontluchting, de korte dwars dan horizontaal, of aflopend naar de afvoer.
Het ontluchtings deel ook van een aantal cm slang voorzien, zodat het water in dat deel ook een paar cm kan stijgen.

dan, vanaf de airco constante afloop naar het laagste punt, en vanaf het laagste punt constante oploop tot aan de aftakking.ontluchting.

[ Voor 7% gewijzigd door The_Vice op 13-06-2023 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

De wet van communicerende vaten geldt alleen bij open vaten ;)
Aan één kant heb je de airco en die kant zal niet open zijn; daardoor ontstaat er een vacuum wanneer het water er uit probeert te lopen en dus loopt 't niet tenzij er meer water in de leiding wordt toegevoegd.
Beetje hetzelfde als wanneer je een rietje in een glas plaatst, je duim op 't uiteinde houdt en het rietje optilt; het water blijft dan in het rietje tot je je duim van het rietje haalt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
RobIII schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:46:
Aan één kant heb je de airco en die kant zal niet open zijn; daardoor ontstaat er een vacuum wanneer het water er uit probeert te lopen en dus loopt 't niet tenzij er meer water in de leiding wordt toegevoegd.
Beetje hetzelfde als wanneer je een rietje in een glas plaatst, je duim op 't uiteinde houdt en het rietje optilt; het water blijft dan in het rietje tot je je duim van het rietje haalt.
Waarom is de airco een vacuum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jancoow
The_Vice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:45:
[...]

Een electraslang is wel wat scharrig, en waar je hem buigt en wit uit slaat zitten de zwakke plekken.
Even naar de hornbach voor wat betere slang

En iets van een T-stuk, met de lange kant verticaal, voor aanvoer en ontluchting, de korte dwars dan horizontaal, of aflopend naar de afvoer.
Het ontluchtings deel ook van een aantal cm slang voorzien, zodat het water in dat deel ook een paar cm kan stijgen.
Dat t stuk is inderdaad slim! Ik test het nu eerst met een emmer en het buisje recht overeind.

Elektrabuis word zoverre ik weet vaak gebruikt. Als je zoekt op condens slang krijg je dat ook veel als resultaat. Zou het resultaat dusdanig anders zijn? Een grotere diameter kan overigens niet bij het aansluiten op de airco zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jancoow
RobIII schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:46:
Een airco is een simpele lekbak, dus zeker wel open ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
jancoow schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:49:
[...]
Ik test het nu eerst met een emmer en het buisje recht overeind.
Dat,
als je het zo een emmer in krijgt is de eerste stap gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 20:03
Is het niet zo, dat als de airco stopt en geen water mee produceert, dat er lucht in de leiding komt en dan werkt daarna het communicerende vaten principe niet meer?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
The_Vice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:51:
[...]

Dat,
als je het zo een emmer in krijgt is de eerste stap gedaan.
Buisje is aardig leeg dus duurt wel even voordat er weer genoeg water is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:10

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

The_Vice schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:49:
[...]

Waarom is de airco een vacuum?
Ik zeg niet dat een / de airco een vacuum is; ik zeg dat een vacuum ontstaat als aan 1 kant iets van een pompje of weet-ik-veel aan de leiding zit wat de leiding afsluit en 't water probeert weg te lopen. Ik geef het voorbeeld van een rietje.
Ik weet echter geen kont van airco's en als het aan die kant ook een open leiding is zoals @jancoow aangeeft dan heb ik niets gezegd. Maar dan zou er ook geen reden moeten zijn dat er water in de leiding blijft staan of het moet een piepdun leidinkje zijn waardoor de "cohesie" (kom effe niet op 't juiste woord) de overhand krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 13-06-2023 21:33 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In dit geval is de kant van de airco wel openz maar de kant van de afvoer niet, buisje loopt omhoog, daar zit een luchtbel, en moet dan weer naar beneden, door een sifon waarschijnlijk, waar water in staat. En de lucht gaat het water niet door de sifon heen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
_ferry_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:32:
In dit geval is de kant van de airco wel openz maar de kant van de afvoer niet, buisje loopt omhoog, daar zit een luchtbel, en moet dan weer naar beneden, door een sifon waarschijnlijk, waar water in staat. En de lucht gaat het water niet door de sifon heen drukken.
Maar toch wel verdrukken en alsnog aflopen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

warhamstr schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:36:
[...]

Maar toch wel verdrukken en alsnog aflopen?
Volgens mij (correct me if i'm wrong) zit je dan met het feit dat het slangetje een x hoogteverschil*oppervlak aan druk uitoefent, versus een sifon van veel grotere diameter.
Pas als de luchtbel weg is werkt het zoals we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
_ferry_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:43:
[...]

Volgens mij (correct me if i'm wrong) zit je dan met het feit dat het slangetje een x hoogteverschil*oppervlak aan druk uitoefent, versus een sifon van veel grotere diameter.
Pas als de luchtbel weg is werkt het zoals we willen.
Zover ik weet maakt het oppervlakte niet uit. 10m waterkolom maakt 1 bar druk. Dus iedere waterkolom is zwaarder dan atmosferische lucht. De waterkolom zal de luchtbel dus in elkaar/opzij drukken.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
Er moet op het einde bij het sifon een T stuk geplaatst worden met een langer buisje naar boven, dat buisje moet open zijn bovenin. Op die manier kan het water in het sifon lopen, terwijl de lucht bovenuit eruit kan. Hierbij zou het luchtslangetje een kleine diameter moeten hebben en de diameter naar de sifon zou vrij groot moeten zijn. Anders kan de druk namelijk te hoog worden en komt het water er aan de bovenkant uit. Bij een gelijke diameter zou het slangetje voor de lucht net zo hoog moeten zijn als de airco, bij een dubbele diameter voor het water zou dit de helft kunnen zijn etc.

Wanneer je zo'n collectortje voor een pomp in de airco plaatst, waarin ook de sensor zit, dan zit daar ook altijd zo'n beluchtingslangetje op. Dit zorgt ervoor dat de lucht weg kan en het water dus vrij kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:02
Kan je geen dikkere slang leggen? En die dikkere slang dan aan de aircozijde een stuk omhoog laten lopen, en daar dan de dunnere slang van de airco los in met opening aan de bovenkant houdens.

Dan blijft t water niet meer zo snel in de slang 'hangen'

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 19:20
Dit is een waterslot.

Op het werk meegemaakt dat er een jerrycan onder de condensafvoer stond op een halkraan dus geen mogelijkheid om de afvoer naar buiten te krijgen.
Jerrycan stond op de vloer, maar aangezien deze elke dag geleegd werd, had iemand het idee om deze op een verhoging te plaatsen met een bocht in de leiding. Precies zoals bij jou.
Gevolg was een zeiknatte vloer.
Jerrycan weer op de vloer gezet, slang er een klein beetje in, probleem opgelost

Mooiste is net onder je keukenblad naar links, dan op de afvoer. Leiding niet laten stijgen

[ Voor 9% gewijzigd door tonny147 op 14-06-2023 17:56 ]

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05 19:39
Er is al geconstateerd door de slang in de emmer te hangen, dat de airco werkt zoals het hoort.
TS moet nu zorgen voor een goede afvoer, dus niet in een dichte gesloten pijp.
Dit werkt wel bij wasmachines en vaatwasser omdat deze het water afpompen en dus door de afvoer heen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jancoow
Ook met een slang recht overeind in de emmer loopt de airco weer over. Het gehele stukje naar boven leek geen water in te zitten. Pas toen ik heel het slangetje herhaaldelijk op en neer bewoond en compleet horizontaal in de emmer deed kwam er water uit. Nu ik hem omhoog houd lijkt er wel wat tot +/- 30cm hoogte verschil in te zitten. Maar het lijkt niet door te lopen.

Ben dus toch bang dat ik ook hier maar een condens pompje moet monteren
Pagina: 1