Inbouwdoos vervangen/vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:07
Onlangs is ons nieuwbouwwoning opgeleverd, in iedere kamer heb ik een loze leiding laten leggen. Inmiddels wil ik 1 van de loze leidingen (nou ja, niet de leiding zelf) voorzien van een dubbele WCD. Echter is de huidige inbouwdoos geschikt voor een enkele WCD.

De inbouwdoos die ik moet/wil gebruiken is de ABB Haf H150.

De wanden zijn al gestuuct, dus hoe krijg ik de huidige inbouwdoos er netjes uit? En gaat dat uberhaupt wel lukken, want krijg ik de tuit van de nieuwe inbouwdoos wel netjes aan de loze leiding gekoppeld?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Een dubbel wcd voor enkele doos geen optie?
https://www.elektrototaal...e-wandcontactdoos-4140781

Verder hangt het af van wat voor wand het is. Gipskartonplaat, steen, beton, hout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
_ferry_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:09:
Een dubbel wcd voor enkele doos geen optie?
https://www.elektrototaal...e-wandcontactdoos-4140781

Verder hangt het af van wat voor wand het is. Gipskartonplaat, steen, beton, hout...
Alles is nu van Busch-Jaeger en dat wil ik zo houden als het kan :) Dus liever geen ander merk/type/model.

Wand is van dat Ytong spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
c-nan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Alles is nu van Busch-Jaeger en dat wil ik zo houden als het kan :) Dus liever geen ander merk/type/model.

Wand is van dat Ytong spul.
BJ heeft ook geaarde-dubbele WCD's. Voor alle series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:39
c-nan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:01:
De wanden zijn al gestuuct, dus hoe krijg ik de huidige inbouwdoos er netjes uit? En gaat dat uberhaupt wel lukken, want krijg ik de tuit van de nieuwe inbouwdoos wel netjes aan de loze leiding gekoppeld?
Met een breekhamer. Om de leiding netjes in de tuit te krijgen moet je bij de leiding nog wat meer wegbreken. Als je de nieuwe doos hebt geplaatst zul je het stucwerk moeten herstellen.

Of natuurlijk half opbouw of een enkele WCD plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
TwingyTwingy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:14:
[...]

BJ heeft ook geaarde-dubbele WCD's. Voor alle series.
Wat bedoel je daarmee? Ik heb een dubbele WCD, maar de inbouwdoos moet dan anderhalf zijn, past niet in een 'enkele' WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 21:12
Als het een gips wandje is kun je heel eenvoudig een doos ernaast maken. Dan kun je 2 enkele wcds kwijt.

Beton word wat lastiger, niet onmogelijk.. prima te doen mits er nog geschilderd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
milo-vs schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:31:
Als het een gips wandje is kun je heel eenvoudig een doos ernaast maken. Dan kun je 2 enkele wcds kwijt.

Beton word wat lastiger, niet onmogelijk.. prima te doen mits er nog geschilderd moet worden.
Ytong, dat is volgens mij cellenbeton.

2 enkele WCD's heb ik ook aan gedacht, dat is mijn 2e optie zeg maar :)

Vooralsnog wil ik (als het kan) de enkele inbouwdoos vervangen met een anderhalve inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:11

BCC

Met beleid uitbreken en twee nieuwe erin zetten. De afdek raampjes zijn meestal zo groot dat je er weinig van ziet na het aansmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 13-06-2023 20:35 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-05 22:21
c-nan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:01:
De wanden zijn al gestuuct, dus hoe krijg ik de huidige inbouwdoos er netjes uit?
Is het gladde stuc? In dat geval, bespaar je de moeite, maak gewoon een gat en strijk het nadien opnieuw af.

Je kunt wel heel precies gaan lopen boren en bikken, maar het eeuwen uren en de kans dat je uitschiet en het alsnog bij mag gaan werken is erg groot. En als je de eerste gedaan hebt en hebt gezien hoe makkelijk het is kom je achter nog veel meer plekken waar je wel een extra WCD of schakelaar kunt gebruiken :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012

Freakie1NL

Grote Baas

c-nan schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:30:
[...]

Wat bedoel je daarmee? Ik heb een dubbele WCD, maar de inbouwdoos moet dan anderhalf zijn, past niet in een 'enkele' WCD.
De standaard BJ dubbele WCD heeft inderdaad een eigen ABB (want BJ moedermaatschappij) H150 doos nodig. Maar er zijn wel degelijk BJ WCD's die dubbel in een enkele inbouwdoos kunnen.

https://www.sandervunderi...agelwit-202-eujb-214.html
https://www.sandervunderi...lpinwit-202-eujb-914.html

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
Ja, maar die zijn half-opbouw.. daar neem je geen ovale dozen voor.
Ytong --> bewerken met multitool --> ovalen doos erin --> dichtsmeren --> verven --> genieten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
Je kan toch een doos ernaast boren en koppelen. Inbouw frame voor 2 wcd erover.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vind die anderhalve/dubbele dozen overigens echt ondingen. Als ze niet perfect recht zitten is het een hel om de elementen uit te lijnen.

Gelukkig zit heel mn huis vol met die dingen. En geen van allen recht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Dr Pro schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:55:
Ja, maar die zijn half-opbouw.. daar neem je geen ovale dozen voor.
Ytong --> bewerken met multitool --> ovalen doos erin --> dichtsmeren --> verven --> genieten :)
De BJ WCD die in de H150 past is ook half opbouw. Dus voor TS geen verschil tussen zijn/haar wens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:48:
[...]

De BJ WCD die in de H150 past is ook half opbouw. Dus voor TS geen verschil tussen zijn/haar wens.
? Busch-Jaeger verkoopt zoals de meeste fabrikanten gewoon beide varianten.

Inbouw voor een ovalen doos: https://www.busch-jaeger....3fb57078e588ecee943c9e608

Half-opbouw voor een normale doos: https://www.busch-jaeger....75c235448d183b6c5cd804fda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Erwin_83 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:04:
Precies! Dat heb ik hier ook een aantal jaar geleden gedaan.
Met een dozenboor een gat er tegen aan boren, zelfde merk inbouwdoos ernaast, afsmeren, schilderen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:23
Tenzij je een dozenboor hebt, gewoon hamer en beitel, gat iets te groot maken, in je favoriete saladekom wat cement maken, klodder daarvan in het gat gooien, dozen plaatsen, rondom netjes afwerken met cement en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Een extra WCD er naast plaatsen kan, maar ik hou alles het liefst hetzelfde. Overal hebben we dubbele WCD's van BJ, dus graag hou ik dat aan.

Ik heb gewoon een dozenboor, maar hoe krijg ik de huidige doos eruit? Die zal wel vastgemetseld zijn. En hoe kan ik het gat groter maken dmv een dozenboor? Ik heb geen muur waar ik de boor aan vast kan maken zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

c-nan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 06:56:
Een extra WCD er naast plaatsen kan, maar ik hou alles het liefst hetzelfde. Overal hebben we dubbele WCD's van BJ, dus graag hou ik dat aan.

Ik heb gewoon een dozenboor, maar hoe krijg ik de huidige doos eruit? Die zal wel vastgemetseld zijn. En hoe kan ik het gat groter maken dmv een dozenboor? Ik heb geen muur waar ik de boor aan vast kan maken zeg maar.
Hakken dus...

Maar als je toch aan het hakken bent, dus de oude laten zitten en er eentje naast zetten. Er zijn legio argumenten gegeven waarom dat het beste plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Goed plan maar ik zou dan in de hele woning die ovalen dingen eruit breken en vervangen door 2 normale dozen, je wilt het wel overal hetzelfde houden toch. ;)

(Neem aan dat hij dit materiaal wil gebruiken omdat het in de rest van de woning ook zit...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik zit met hetzelfde probleem, ga gewoon met hamer en beitel voorzichtig het gat breder maken. Slijpschijf maakt teveel stof.
Wel opletten en zeker de belangrijke zaken in de buurt beschermen met een stuk karton of bedlaken bvb. Niet dat er een steentje wegvliegt in een glazen kast of oven of.....

Erna kan je in de doe het zelf zaak een potje halen om het pleisterwerk bij te werken. Glad strijken, en de volgende keer als je erover verft zie je er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:52:
[...]

? Busch-Jaeger verkoopt zoals de meeste fabrikanten gewoon beide varianten.

Inbouw voor een ovalen doos: https://www.busch-jaeger....3fb57078e588ecee943c9e608

Half-opbouw voor een normale doos: https://www.busch-jaeger....75c235448d183b6c5cd804fda
Dat is wat ik zeg, lees nog eens goed waar jouw quote een reactie op is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-05 23:52
ik zou er gewoon een doos naast boren.
Even aftekenen op 76mm *71mm uit het hart van de andere doos, en met een dozenboor een gat erbij boren.
Dan een klemmende inbouwdoos ernaast drukken en de kabels doorvoeren.
De blauwe ABB/Haf inbouwdozen klemmen zelf in het gat.

(*Thanks @BrainCrash )

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 14-06-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Freakie1NL schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Dat is wat ik zeg, lees nog eens goed waar jouw quote een reactie op is. :)
Ik heb het prima gelezen:
Freakie1NL schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:48:
Maar dat klopt niet, want de BJ WCD bedoeld voor een H150 doos is geen half opbouw maar gewoon inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:38

timovd

Voorsprong door techniek

Dit. Hier laatst ook gedaan en dat ging prima. Bij het uitboren is er wat van de originele doos afgeslepen, maar dat maakt niets uit. Ik snap niet waarom TS alles het zelfde wil hebben als je er toch het zelfde schakelmateriaal op kunt plaatsen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
timovd schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:20:
[...]

Dit. Hier laatst ook gedaan en dat ging prima. Bij het uitboren is er wat van de originele doos afgeslepen, maar dat maakt niets uit. Ik snap niet waarom TS alles het zelfde wil hebben als je er toch het zelfde schakelmateriaal op kunt plaatsen.
Dezelfde WCD kan toch niet in 2 enkele inbouwdozen? Als dat kan dan ga ik idd gewoon voor 2 enkele inbouwdozen.

Gaat om https://www.goedkopermets...nraakbeveiliging-wit.html

[ Voor 14% gewijzigd door c-nan op 14-06-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
c-nan schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Dezelfde WCD kan toch niet in 2 enkele inbouwdozen? Als dat kan dan ga ik idd gewoon voor 2 enkele inbouwdozen.

Gaat om https://www.goedkopermets...nraakbeveiliging-wit.html
hebben jullie die dan overal zitten?

Dan kun je proberen door een gat te boren in een plaatje hout ter grootte van de gatenboor, en deze op de muur te schroeven, om de gatenboor te geleiden half in het bestaande gat.
Dan met een schroevendraaier de restanten van de doos los wrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Voor zo'n opbouw heb je inderdaad een anderhalve doos nodig.

Al wel gestuct maar nog niet geverfd/gespoten? Dan met een beitel de huidige doos eruit slopen, het gat vergroten en je nieuwe inbouwdoos erin zetten en de boel weer netjes afsmeren.

Zet je nieuwe doos netjes vast met wat gips en laat dit drogen en zet de kieren rondom ook dicht met gips en een spateltje. Als laatste smeer je netjes alles weer glad met een dunpleister zoals Gyproc rifino top met een spackmes. Omdat de omringende muur al netjes glad is, is dit echt heel goed te doen met een spackmes en de juiste dunpleister. Eventueel wat naschuren en herhalen, maar dan is het niet te onderscheiden van de rest van het stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
Ja, nee, dat gaat dus niet zo makkelijk.
Het is geen kwestie van zomaar "ernaast boren", aangezien de boorgaten voor twee aaneensluitende dozen elkaar overlappen.

Als je naast de bestaande doos een gat boort op de correcte positie waarbij je een 2-voudig wcd frame kunt gebruiken, dan boor je de bestaande doos ook half kapot. Dan moet je dus vervolgens ook de bestaande doos eruit boren/slopen en vervangen voor een nieuwe, die je dan kunt koppelen aan de bestaande buis.
(of je moet gaan prutsen met een half kapotte doos.. kan, maar das beunwerk natuurlijk)

Desalniettemin zou ik ook zowiezo voor de oplossing gaan met twee gekoppelde inbouwdozen, en dus niet met de anderhalf-hoge doos. Wat meer werk, maar wel mooier, en universeler.
FRANQ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:58:
ik zou er gewoon een doos naast boren.
Even aftekenen op 76mm uit het hart van de andere doos,
71mm. ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
hmm verkeerd gegokt :X , wist dat het in de 70 was, en dat het geen ronde maat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
BrainCrash schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Ja, nee, dat gaat dus niet zo makkelijk.
Het is geen kwestie van zomaar "ernaast boren", aangezien de boorgaten voor twee aaneensluitende dozen elkaar overlappen.

Als je naast de bestaande doos een gat boort op de correcte positie waarbij je een 2-voudig wcd frame kunt gebruiken, dan boor je de bestaande doos ook half kapot. Dan moet je dus vervolgens ook de bestaande doos eruit boren/slopen en vervangen voor een nieuwe, die je dan kunt koppelen aan de bestaande buis.
(of je moet gaan prutsen met een half kapotte doos.. kan, maar das beunwerk natuurlijk)

Desalniettemin zou ik ook zowiezo voor de oplossing gaan met twee gekoppelde inbouwdozen, en dus niet met de anderhalf-hoge doos. Wat meer werk, maar wel mooier, en universeler.

[...]

71mm. ;)
toon volledige bericht
Met Ytong kan je de nieuwe doos aftekenen en met een boortje/ speedboor/ beitel alles weghalen, dan blijft de huidige doos heel.

Echter TS heeft wat afwijkend schakelmateriaal, dus schiet met 2 dozen niks op.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1