Probleem: Docker op VPS benaderen vanaf andere machines via

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02 18:57
Ik ben nieuw met Docker en ik heb moeite om Docker vanaf andere machines buiten mijn VPS te benaderen via het IP-adres van mijn VPS. Ik heb Docker succesvol geïnstalleerd op mijn VPS, maar ik kan geen verbinding maken met Docker vanaf externe machines. Wat zijn de stappen die ik moet volgen om Docker op mijn VPS toegankelijk te maken voor externe machines via het IP-adres van mijn VPS? Ik waardeer alle hulp die ik kan krijgen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43
Hoe probeer je verbinding te maken met docker? Zit er een firewall tussen?

Zoveel vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
ik heb op mijn Ubuntu ufw als firewall ja maar volgensmij zit dit standaard erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
ik probeer portainer vanuit mijn ip van vps + poort 9000 te benaderen. Heb ook al meerdere containers geprobeerd maar ik kan er niet buiten mijn vps om connectie mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Heb je de portainer agent docker container ook draaien op de docker VPS? Portainer connect namelijk niet direct op de Docker deamon daar zit eerst een agent tussen die luistert op Port 9001.

https://docs.portainer.io...ronments/add/docker/agent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
nee het lastige is ik kan niks op de browser laden via local host omdat het ubuntu zonder gui is. Daarom zal het erg handig zijn dat ik het op dingen buiten het netwerk en ip van mijn vps kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:31

Kek

3flix

ssh tunnel lijkt me een goede keus hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
@Kek ik gebruik als je ssh bedoelt al Putty om met mijn vps te verbinden wat zal ik naast dat extra moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

Zo te zien ben je niet alleen nieuw met docker, maar ook met netwerk, linux etc.. mss handig om je eerst wat te verdiepen in die dingen voordat je dingen met docker wil proberen die niet standaard zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:31
Heeft je VPS een directe publieke IP of een intern adres?
Dat kan je zien door: "ip a" op je host uit te voeren
Hoe start je je container? Koppel je je container aan een specifiek netwerk?
Doe eens een "docker inspect <id>" en post hier eens het netwerk gedeelte

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Ik sluit me aan bij @Kek installeer is Linux als VM op je pc. Docker en zeker ook Linux is een vak apart zeker als je hier geen kaas van hebt gegeven.

Mocht je wel doorgaan op deze manier:
Connect via putty naar je VPS
Via Docker Pull en docker run kan je de gewenste containers starten.

Begin is met de agent met dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbmwtVMzAX7S6OghQMN9bZWTuGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZZ0hTAzdgKRwobDJdAyJZLQB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou eens beginnen met leren hoe Linux, netwerken, en Docker werken.

De makkelijkste manier om te doen wat je wil doen is om óf Docker Swarm te gebruiken, óf een SSH tunnel op te zetten en dan direct Docker aan te spreken over een poort. Als je een socket gebruikt gaat het niet werken, dus dat zul je ook even moeten checken.

Maar zomaar de poorten om met Docker te kunnen verbinden open zetten is een heel dom idee, dus ik zou me echt eerst even inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
ik heb een publiek ip adres hiermee log ik ook in met Putty ik wil dat dit ip ook werkt op docker containers zodat ik ze buiten mijn vps kan bereiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek

Kek

3flix

En misschien niet antwoord op je vraag; maar waarom wil je docker vanaf elders benaderen? als je dit namelijk niet goed/onveilig doet kan iedereen alles draaien op jou machine..

gewoon inloggen via ssh op je VPS en daar alles met docker doen is wat ik altijd doe...

edit; mss nog even een stap terug. wat bedoel je exact met docker benaderen vanaf externe machines? welke poort/dienst wil je benaderbaar maken...?

[ Voor 22% gewijzigd door Kek op 13-06-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
Omdat ik ubuntu zonder gui heb en hierdoor niks kan zien via browser natuurlijk daarom wil ik dit graag buiten af kunnen benaderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

teuntjuh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:17:
Omdat ik ubuntu zonder gui heb en hierdoor niks kan zien via browser natuurlijk daarom wil ik dit graag buiten af kunnen benaderen
Zolang je dit binnen je eigen netwerk doet is het veilig. Of bedoel je met 'buiten' dat je dit via het grote (boze) internet wilt doen?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teuntjuh
Ik wil dit vanaf buiten doen @AW_Bos omdat het gaat om een vps die ik als eigen server gebruik die ik ergens al host

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:24
Op de host firewall uitzetten (tijdelijk), dan weer even proberen. Je zou ook nmap kunnen gebruiken om te zien op welk poortje je moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:19

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

teuntjuh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:20:
Ik wil dit vanaf buiten doen @AW_Bos omdat het gaat om een vps die ik als eigen server gebruik die ik ergens al host
Gewoon commando's leren. Dat is de juiste weg als je kennis wilt opdoen met Linux. :)
En anders gewoon Portainer, Kinematic of Dockstation installeren. En beveilig deze goed. Bij voorkeur met IP beveiliging.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 13-06-2023 20:29 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dus de linux VM is een managed VPS en daarop draait docker.

hoeveel containers? met welk doel? en kunnen de containers onderling wel communiceren?

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

teuntjuh schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:16:
ik heb een publiek ip adres hiermee log ik ook in met Putty ik wil dat dit ip ook werkt op docker containers zodat ik ze buiten mijn vps kan bereiken
Maar wát wil je bereiken van buitenaf?

Je kunt met bijv. Nginx Proxy Manager automatisch een docker service aan een domeinnaam hangen, dan kun je 'veilig' met je container verbinden omdat je alleen de ene poort open zet, daar een wachtwoord op kan zetten, en feitelijk alleen NginxPM verbonden is met het internet.

Om Docker containers direct naar het internet te verbinden moet je de poorten publishen, dat is echt stap 3 in de basis van Docker, maar je moet nooit zomaar allerlei poorten open gaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11
Bij docker is het erg afhankelijk welke netwerk interface (docker netwerk) je gebruikt. Daarnaast moet je dan betreffende poort openen in de firewall. Maar hierbij wel selectief zijn in welke poort je toelaat van welk netwerk en van welke ip-adres.
Pagina: 1