Defect netwerk apparaat opsporen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edmunt
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-04 19:19
Bestaat er een mogelijkheid om een defect netwerk apparaat op te sporen? Kan ik zoiets uitlezen in mijn wifi router? (ASUS GT-AX11000 ROG)

In het verleden hadden we problemen met defecte wifi-apparaten. Sommige van die apparaten werkte nog, maar gaven storingen in het netwerk. Een voorbeeld hiervan was de wifi printer. Er was een kleine hoeveel vloeistof in de printer gekomen. Steeds als we de printer aanzetten (printer werkte niet vanuit stand-by), vlogen sommige wifi apparaten gewoon uit het netwerk.

Kan dit soort van "probleem" ergens in de wifi router worden uitgelezen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09 15:37

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Letterlijk in de wifi router lijkt me lastig, zeker zonder custom firmware. Maar een laptop met Kali / Snort zou uitkomst moeten bieden. Daarmee kun je wifi "frames" uit de lucht analyseren en kijken welk device zich mogelijk misdraagt door bijvoorbeeld de-authentication frames veelvuldig de lucht in te slingeren.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 26-09 15:33
Als je daar al iets van kunt zien noemen ze het interfearing channel utiisation.

Een andere indicator is een hoog retransmission level, waaruit je kunt opmaken dat iets geen rekening houdt met redelijke CCA normen.

Met pro spul kun je dat zien, maar je zult een spectrum analyzer nodig hebben om het werkelijk te kunnen localiseren.

Mogelijk dat je iets zou kunnen afleiden als meerdere AP's op verschillende kanalen de storing zien, maar dan is een 3 punts meting op basis van gelijke sterkte, iets wat je in beginsel natuurlijk niet weet.

De meeste ap's kunnen alleen iets vertellen als het wifi signalen betreft de pro's kunnen nog iets vertellen als het om signalen met bekende patronen gaat. Maar als het echt een defect is en de karakterestieken echt random zijn... Zie bovenstaand.

De wifi spectra zijn vrijgegeven voor publiek gebruik, maar dat betekend ook dat niet wifi gebruik mag maken van het spectrum.

[ Voor 38% gewijzigd door mash_man02 op 13-06-2023 19:38 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+