Advies nieuwe tweedehands auto gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 2.299 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-05 21:02
Hoi,
Momenteel rij ik in een Citroen C1, bouwjaar 2012, zonder airco. Regelmatig hebben we kweltochten gehad met serieuze uitdrogingsverschijnselen en zijn daarom opzoek naar een nieuwe auto. Er is ook een kindje op komst. Ik zou graag jullie advies willen in onze zoektocht.
Eisen:
- AIRCO!! (ik weet dat dit standaard is inmiddels maar toch..)
- Tenminste hybride, indien mogelijk volledig elektrisch
- indien EV wil ik in de winter 250km kunnen rijden (naar familie) in één rit
- 5 deurs ivm gezinsuitbreiding
- ruimer dan onze huidige auto. We gaan graag kamperen en dat gaat met ons tweetjes met pijn en moeite net. Met een kindje lukt dat straks niet meer.

Gebruik:
Ik werk als ZZP'er en leg dagelijks 4 tot 5 huisbezoeken af, in een regio die op 20km afstand van mijn woning ligt. Per dag rijd ik gemiddeld 45 tot 60 km. Sinds kort doe ik veel van deze ritten met een elektrische scooter dus de auto blijft vaak staan, maar ik moet ten alle tijden wel de mogelijkheid hebben om dit met een auto te doen (als het vriest, regent of snikheet is).

Budget: €15000 tot €20000
Private lease is geen optie ivm wens om een hypotheek af te sluiten. Zakelijk lease kan wel, wetende dat er een bijtelling komt, maar als het binnen het bovenstaande budget blijft kunnen we ook een tweedehands auto kopen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07:40

Nikeo

Jawelles

Mijn advies als ervaringsdeskundige: koop een ruime auto. Daar moet je op selecteren. Bijvoorbeeld een station. Je zeult de eerste jaren een heleboel babyspullen mee, zeker ook op vakantie. Je kan je de hoeveelheid zooi nu nog niet voorstellen.

Als het niet nodig is zou ik een niet al te dure auto kopen. Want eerst braken je kinderen overal melk overheen, daarna vind je overal rozijntjes en modder tussen. En er gaan een keer fietsjes langs je zijkant krassen. Etc etc. Wij kochten vijf jaar terug een Toyota Corolla uit 2004 en dat bevalt super goed. Geen zorgen over beschadigingen of ruimte tekort. Nu zijn ze vijf en 3 en ben ik pas voorzichtig naar een leukere auto aan het kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:47
Een Toyota Auris is het eerste wat bij mij opkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
Nikeo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:55:
Mijn advies als ervaringsdeskundige: koop een ruime auto. Daar moet je op selecteren. Bijvoorbeeld een station. Je zeult de eerste jaren een heleboel babyspullen mee, zeker ook op vakantie. Je kan je de hoeveelheid zooi nu nog niet voorstellen.

Als het niet nodig is zou ik een niet al te dure auto kopen. Want eerst braken je kinderen overal melk overheen, daarna vind je overal rozijntjes en modder tussen. En er gaan een keer fietsjes langs je zijkant krassen. Etc etc. Wij kochten vijf jaar terug een Toyota Corolla uit 2004 en dat bevalt super goed. Geen zorgen over beschadigingen of ruimte tekort. Nu zijn ze vijf en 3 en ben ik pas voorzichtig naar een leukere auto aan het kijken.
Goed punt! Schat je in dat een Toyota Auris zoals @D-dark voorstelt voldoende ruimte biedt?
We zijn wel echt toe aan een luxe-upgrade omdat we de huidige helemaal zat zijn. Daarnaast vinden we zuinigheid ook belangrijk. Dan zou ik liever een auto willen kiezen met een recenter bouwjaar zoals 2018.

Ik zat ook naar een Hyundai Ioniq te kijken (2018, hybride). Die heeft 443 liter kofferbak inhoud, terwijl de Toyota Auris 360 liter heeft. Ik weet echter niet of de Ioniq misschien juist weer inlevert qua ruimte op de achterbank.. maar dat is minder belangrijk. Het kinderstoeltje zal er gewoon inpassen.

[ Voor 11% gewijzigd door stimpyMGS op 13-06-2023 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
Ik zou niet teveel naar litets kijken maar vooral praktisch nut, sommige autos zijn praktischer ondanks minder liters

Een auris station is vrij ruim :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
'Hybride' en 'bouwjaar 2018' zijn behoorlijk zware eisen. Hoe belangrijk vind je dit? Ik heb even op gaspedaal.nl gekeken en je blijft hiermee steken bij het B-segment. Laat je een van beide eisen vallen, dan komt ook het C-segment binnen bereik.

Een C-segmenter hoeft niet meer te verbruiken dan een B-segmenter, de luchtweerstand is immers vergelijkbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 13-06-2023 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:20

DjVe

Hatsaflats!

Wellicht dat je als ZZP een youngtimer kan aanschaffen, zodat je ook goedkoop prive kan rijden met deze auto. Kan best een slok op de borrel schelen.

Dus alles van 15 jaar of ouder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik heb een Toyota Auris TS, de stationvariant. Hele fijne auto, lekker zuinig (1:20 en hoger als je geen zware rechtervoet hebt) en die van ons (“Lease Pro” uitvoering) zit dik in de opties (leren bekleding, panoramadak, stoelverwarming, LED-koplampen etc). We hebben een kleintje, een kinderstoel op de achterbank is wel best wel krap, met name voor de passagiersstoel. De stoel moet best een stuk naar voren namelijk. Kofferbak is wel lekker ruim.

En nadeel van deze hybride is dat hij amper wat mag trekken. Ik heb een trekhaak, maar met een fietsendrager of klein bagagewagentje houdt het wel op.

Die van ons is uit 2015, staat inmiddels 185K op maar rijdt nog uitstekend. Als je netjes het onderhoud laat doen dan kun je zonder issues 250-300K met zo’n auto rijden.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:44
Misschien een Opel Ampera (Zo'n Plugin Hybride) kan tussen de 40km en 70km doen(elektrisch) is mijn praktijk ervaring. En heeft hele goede Audio, Airco werkt ook prima, Automaat. En als het nodig is kan je er 30 liter benzine in gooien voor 500km+ op benzine erbij. (Ik ging hem altijd opladen op het werk, en kon er mee heen en weer.) Half tarief wegenbelasting tot aan 2025 daarna vol tarief. Dus zeg maar 80 euro in de maand. Maar nu 40 euro.
Ze zijn te verkrijgen tussen de 7000 en 15000 euro. Afhankelijk natuurlijk van de Km stand e.d.
(Heb hem zelf ook gehad.)

Een Opel Ampera-E hebben met 60kWh batterij. Voorbeeld uit Duitsland te importeren: (20k euro) en vind ik de beste EV voor je geld. Kan best ver, en heeft 200pk, 7 seconden naar 100. :) Rap beestje. Erg functioneel.
https://www.autoscout24.d...ults&order_bucket=unknown

Ik rij nu een Tesla ook geïmporteerd uit Duitsland, is minder spannend dan je denkt.

Of een Nissan Leaf met 40kWh batterij voor 17K euro. Weet niet hoe betrouwbaar die is, want is een batterij zonder vloeistof koeling: En ben bang dat hij niet altijd de 250km kan halen.
https://www.autoscout24.d...ults&order_bucket=unknown

Of als je goedkoop wil gaan rijden, zou ik gewoon voor een goede Volkswagen Up gaan met Airco + Cruise control. Is goedkoop in de wegenbelasting, het rijdt zuinig. En is beste A klasse auto voor op de snelweg.
Zowel aanschafprijs + operationele kosten zijn laag. En is verkrijgbaar in 5 deurs. Dit is financieel de beste keuze. Voorbeeldje:
https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=5

Als je nog een huis wil gaan kopen komen daar hoge kosten bij kijken, en met de UP bespaar je nog op je spaargeld. En operationele kosten zijn waarschijnlijk lager dan die van een elektrische auto of plug-in hybride. Elektrisch is niet altijd goedkoper per km. En een UP is sowieso een goede upgrade vanuit de C1 gezien.
Voordelen up:
- Onderhoud is goedkoop.
- Wegenbelasting + verzekering extreem laag.
- Zuinig
- Restwaarde vast! Bijna geen afschrijving.(A klasse auto's worden amper meer nieuw gemaakt.)
- Lage aanschaf kosten(hou geld in je pocket voor je HUIS !!!)

[ Voor 22% gewijzigd door Immutable op 13-06-2023 20:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:42
Een up aanraden terwijl er naar een ruime auto wordt gevraagd?
Met een kind onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:58
De hierboven genoemde Toyota Auris TS is inderdaad een goede optie! Voor rond de 20k zag ik voldoende keuze online, zelfs met lage kilometerstanden.

Ik heb zelf 6 jaar zo'n Auris als lease auto gereden, nooit problemen gehad. Ook volop privé gebruikt, eerst met 1 kind, later was er ook nog nummer 2. Toen nummer 2 er was voor de langere vakanties wel dakdragers en dakkoffer geregeld (nog steeds prima brandstofverbruik).

Natuurlijk is de hierboven genoemde UP een goedkope optie, we hebben hier al jaren een als tweede auto een Seat Mii, maar voor vakanties lijkt mij dit niet de beste optie. Zeker geen kampeervakantie met kind(eren). En om voor die paar weken vakantie een grotere auto te huren is ook prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:18
Hier ook een Auris TS gehad met kleine. Prima auto en voldoet aan je wensen. Enige nadeel is (gebrek aan) trekgewicht.

Owja, en je kunt niet opscheppen hoeveel onderhoud je wel niet hebt gehad en wat de kosten wel niet waren. In 80k km geen bijzonderheden gehad. Reguliere beurten bij de dealer uit laten voeren. Best saai ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Miyamoto op 13-06-2023 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 18:39

GerritGekke

Gamechanger

Waarom minimaal een hybride wagen? Denk je dan aan mild of stekker? Je betaald hier meer voor in de aanschaf, is maar de vraag of je het ooit terugverdien.

Ga voor ruimte, want zoals hier eerder beschreven neem je meer zooi mee dan je lief is.

Denk eens aan een Skoda Octavia. Zeer ruim in zijn klasse, past prima binnen je budget (geen hybrid). Lichte motor, laag verbruik en geen hoge MRB en verzekering.

Afhankelijk van je wensen qua leeftijd en km’s en andere opties, zoals bijvoorbeeld automaat, heb je met je budget meer dan keuze. Of voor minder zelfs nog. Kan je het geld in je huisje steken.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 13:27
Passat GTE nog een optie? Erg fijne auto! Met dat budget is eentje van 2018 alleen wel wat lastiger en het is een D-segmenter, kosten zullen wellicht wat hoger uitvallen dan met bijvoorbeeld een Auris.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

FreakNL

Well do ya punk?

Nikeo schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:55:

Meh. Ik kocht een redelijk nieuwe auto toen kind 2.5 jaar was. De inruiler was vlekkeloos en de deze nu ook nog steeds. Is ook gewoon een beetje oppassen. En tegen het braken lag er gewoon een deken over de achterbank. Waarom er fietsjes langs de zijkanten MOETEN krassen is mij een raadsel…

Wel eens met je ruimte-argument. Een Up aanraden is lachwekkend.

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 13-06-2023 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:08
DjVe schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:44:
Wellicht dat je als ZZP een youngtimer kan aanschaffen, zodat je ook goedkoop prive kan rijden met deze auto. Kan best een slok op de borrel schelen.

Dus alles van 15 jaar of ouder
Ik rijd zelf een Peugeot 206SW van 2006 onder de youngtimer regeling. Ondanks dat het een relatief kleine auto is heeft ie bakken met ruimte vanwege de torsie as (ding is 100kg lichter dan een polo en heeft een fors grotere kofferbak vanwege het ontbreken van veerpoten achter).
Youngtimer is wel opletten, 15 jaar oud zit je op 2008. Dan heb je of oude rotzooi te pakken waar mensen geen geld meer in willen steken, of betaal je de hoofdprijs omdat het een nette youngtimer is.

Youngtimer regeling is onzeker, kan volgend jaar afgelopen zijn, kan nog een paar jaar duren. Er zijn plannen om het in 2025 af te schaffen. Zal je maar net dik geïnvesteerd hebben in een youngtimer, schaffen ze het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyMGS
Bedankt voor alle adviezen! De reden dat we hybride willen is de lagere uitstoot. Om met een benzineauto een soortgelijke uitstoot te behalen zit je 1 of 2 segmenten lager tov het hybride model, correct me if I'm wrong. Ik zie bijvoorbeeld Hyundai Ioniq en Toyota Auris autos met een soortgelijke uitstoot als onze huidige Citroen C1.

Wat denken jullie over de Toyota C-HR? Onderstaande is een jong model, hybride en binnen het budget en lijkt me qua ruimte helemaal prima. Voor die ene vakantie per jaar kunnen we dan wel een dak koffer meenemen.

https://www.autoscout24.n...ults&order_bucket=unknown

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15:49

-CJ

Not remastered

stimpyMGS schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 07:10:
Bedankt voor alle adviezen! De reden dat we hybride willen is de lagere uitstoot. Om met een benzineauto een soortgelijke uitstoot te behalen zit je 1 of 2 segmenten lager tov het hybride model, correct me if I'm wrong. Ik zie bijvoorbeeld Hyundai Ioniq en Toyota Auris autos met een soortgelijke uitstoot als onze huidige Citroen C1.

Wat denken jullie over de Toyota C-HR? Onderstaande is een jong model, hybride en binnen het budget en lijkt me qua ruimte helemaal prima. Voor die ene vakantie per jaar kunnen we dan wel een dak koffer meenemen.

Als je uitstoot belangrijk vindt moet je geen hoge auto (SUV of iets soortgelijks) gaan kopen. Die verbruiken per definitie meer brandstof.

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Videopac

Rommelt wat aan.

Als het nog minder moet uitstoten: Hyundai Ioniq of Toyota Prius IV. Beide geen station, wel ruim, zuinig en een duidelijke opwaardering t.o.v. de huidige C1. Vooral de Prius IV is een onderschatte auto, alleen vindt (vrijwel) iedereen hem lelijk.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024

Ik heb een CHR, dit zal ook onze hoofd auto worden met onze eerste, maar ik loop wel tegen de volgende dingen aan.

- Achterbank is niet super ruim, achter mij als bestuurder (2m lang) weet ik niet of er iets achter past.
- Ik heb een reservewiel waardoor de kofferbak een stuk kleiner is geworden, de laadvloer gaat 10/15cm omhoog. Ruimte is dan wel een issue, vooral omdat het een coupé vorm heeft, maar zolang het bij één kind blijft zou ik het gedeelte van de achterbank achter de bestuurder (kleine deel) neer kunnen klappen om zo een kinderwagen in te kunnen schuiven.
- Een CHR is, althans met mijn rijstijl, niet bepaald zuinig vanwege de vorm, ik merk veel verbruik verschillen met bepaalde wind. Ik rij gemiddeld 1L-18km
- Het is achterin erg donker, ik weet niet of dit een voor- of nadeel is voor een baby.

- De kleine achterdeuren kunnen wel goed open en het lijkt me daardoor praktischer werken met een maxicosi.

Ik heb zelf niet echt nagedacht over hoe het is met een kleine in de auto, maar als ik het zo lees hierboven met kotsende baby's, kan ik me die zure lucht al indenken :r Hoe krijg je zoiets schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 15:52
Al eens gekeken naar een Toyota Verso? Weliswaar geen hybride, maar deze valt wel binnen je overige eisen en prijsrange.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:42
[...]

[...]
Ik heb dus een Auris TS, m'n ouders een C-HR. Mooie auto qua vormgeving, maar stukken minder ruimte dan een Auris TS. De achterbank is volgens mij wel wat ruimer dus voor autostoeltje gunstig, maar de kofferbak is een stuk kleiner. Auto is wel een stuk donkerder achterin zoals al werd gezegd. De iets hogere instap vind ik ook wel fijn, de Auris is wel een lage auto. En de C-HR mag wat meer trekken.
DBC87 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:03:
[...]
Ik heb zelf niet echt nagedacht over hoe het is met een kleine in de auto, maar als ik het zo lees hierboven met kotsende baby's, kan ik me die zure lucht al indenken :r Hoe krijg je zoiets schoon?
BISSELL SpotClean Pro, aanrader voor jonge ouders om kotsvlekken uit meubels te krijgen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2023 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 23:34
Wij hebben met een kleine erbij een Opel astra k (bouwjaar eind 2016) 1.0 liter motor met turbo, en zijn zeker tevreden. Airco, cruise, isofix achterin en een ruime laadruimte. Een dagje Den Haag met een maxi cosi pebble en een maxi cosi kinderwagen met bijbehoren stoel + rolstoel mee in de laadruimte en 4 mensen in de auto + de kleine. Aardig geslaagd en tevreden.

Misschien ook een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 01-06 16:34
D-dark schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:58:
Een Toyota Auris is het eerste wat bij mij opkomt.
Dit is het winnende antwoord een auris hybrid station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:58
blackshelve schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 09:43:
Wij hebben met een kleine erbij een Opel astra k (bouwjaar eind 2016) 1.0 liter motor met turbo, en zijn zeker tevreden. Airco, cruise, isofix achterin en een ruime laadruimte. Een dagje Den Haag met een maxi cosi pebble en een maxi cosi kinderwagen met bijbehoren stoel + rolstoel mee in de laadruimte en 4 mensen in de auto + de kleine. Aardig geslaagd en tevreden.

Misschien ook een optie?
een Astra is niet een auto die meteen bij je opkomt, maar de specs zijn behoorlijk goed als ik het zo zie. Echt enorm ruim vergeleken met het gewicht en verbruik van de auto.

Bevalt het nog steeds? Voelt het een beetje als een kwaliteitsauto? ik hoor dat de Auris wel best wat rijgeluid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 23:34
Megalomania schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:57:
[...]

een Astra is niet een auto die meteen bij je opkomt, maar de specs zijn behoorlijk goed als ik het zo zie. Echt enorm ruim vergeleken met het gewicht en verbruik van de auto.

Bevalt het nog steeds? Voelt het een beetje als een kwaliteitsauto? ik hoor dat de Auris wel best wat rijgeluid heeft.
Ik ben er nog steeds zeer tevreden over. Ik rij er comfortabel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Megalomania schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:57:
[...]

Holy kick Batman! Ik denk dat de TS er inmiddels wel uit is sinds de post waarop je reageert uit juni van dit jaar is.

Zodoende ga ik dit topic sluiten zodat deze weer in winterslaap kan gaan :Y

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.