Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheAnon
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-09 12:38
Hi,

Ik ben op zoek naar een nieuw systeem voor voornamelijk gamen en wat thuiswerk activiteiten (teams/office/VM's/etc).

Waar ik in het verleden meerdere malen een build heb uitgevoerd sta ik inmiddels al meer dan 10 jaar droog. Het afgelopen decennia heb ik het met laptops thuis gedaan in het kader van: ik game minder, ik wil geen kabels meer in huis, ik heb ruimte nodig dus toren/monitor gaan de deur uit. (incl. versterker, speakers, etc) alleen nog maar draadloos. Het roer is om en we gaan weer in-sourcen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen en browsen en af en toe meerdere test VM's draaien, thuiswerken (teams/office/etc).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik was begonnen met een maximum van 1500,- en zit onder hand rond de 2000,- euro. Minder mag altijd, meer liever niet maar sta er voor open. Mits!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor (MSI Optix G27CQ4).
- Muis, keyboard, headset, speakers.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil graag een small build, of laat ik het anders zeggen een ATX kast komt er niet meer in. Subwoofer formaat van mijn HT-ZF9 is max.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se, sinds 2-3 jaar staat er weer een monitor in de huiskamer. Deze ondersteund officieel G-sync niet maar heb al meerdere reacties gelezen waarbij het wel werkt? Dus voorkeur Nvidia vanwege G-Sync en het lage energie verbruik van de GPU's, voorkeur AMD cpu vanwege zelfde energie reden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
SFF build, laag energie vebruik. De komende jaren met plezier wat games uit proberen, hoeft niet allemaal per se op Ultra kwaliteit. In de toekomst zou ik wel graag een 4k monitor willen en dan indien mogelijk alleen de GPU upgraden bijvoorbeeld. M.a.w. een beetje future proof als dat kan, geen idee wat de omloop snelheid is tegenwoordig.

Ga je overklokken?
Voor zover ik begrepen heb liggen de giga overclock tijden achter ons. Procentje hier en daar, niet meer zoals vroegah.

Wat verwacht je van ons?
Feedback! Zoals reeds eerder vermeld lig ik er al een behoorlijk lange tijd uit op hardware gebied en heb ik het de afgelopen jaren gedaan met laptops waarbij de laatste 2 Lenovo Legions waren. Zo uit de box op tafel, kind kan de was doen.

Ik heb mij de afgelopen weken weer ingelezen (o.a. door hier veel te lurken) en heb denk ik een aardige keuze gemaakt. Kritische benadering van mijn keuzes zijn meer dan welkom, ik laat mij graag overtuigen door de kenners.

Disclaimer:
- Behuizing: ben erg gecharmeerd van de zeer compacte Lian Li 4 H20 aangezien ik een "kleine kast" wil. Echter wordt mijn keuze hierin bepaald door de zeer goede reviews van de NR200P Max, m.b.t. koeling performance en future compatibiliteit simpel weg omdat deze meer ruimte heeft dan de eerder genoemde 4 H20. Koeling > formaat.
- AMD keuze vanwege het lage energie verbruik, dit zelfde geldt voor de groene keuze. Sorry!
- Moederbord keuze vanwege de goede reviews in zowel BBG alsmede bijv Tom's Hardware. Echter lees ik ook veel reacties van bezitters die ontzettend veel last hebben van Coil Whine waar ik toch van ga twijfelen.
- Gigabyte GPU kaarten vallen af vanwege de recente problematiek, blijven de ASUS kaarten over aangezien alleen deze twee leveranciers aparte bios switches leveren op de 4070.

Alvast dank voor de hulp.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 467,95€ 467,95
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 289,-€ 289,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X€ 739,-€ 739,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P MAX€ 335,-€ 335,-
2VentilatorsNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 21,75€ 43,50
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 111,90€ 111,90
1Solid state drivesWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 155,61€ 155,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.141,96

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Volgens mij heb je je huiswerk goed gedaan, weinig op aan te merken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 21:32
Ben het met @Kasj, build ziet er netjes uit. Was wel verbaasd over de prijs van het moederbord, maar blijkbaar is daar ook gewoon idioot weinig keuze.

Is er trouwens een specifieke rede dat je een GPU wil met een tweede vBIOS?

[ Voor 34% gewijzigd door Raphire op 13-06-2023 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:07
Voor je 1440p 60Hz monitor is een 7800X3D behoorlijk overdaad, maar het is wel een mooie build.
Volgens de website van CoolerMaster betwijfel ik of AM5 wordt ondersteund:"A 280mm radiator, two pre-installed SickleFlow PWM 140mm fans, and a highly acclaimed 3rd gen Cooler Master pump/CPU block provides reliable cooling for the CPU. AMD sockets up to AM4 and Intel sockets up to LGA1700 are fully supported."
https://www.coolermaster....ax/mini-itx/nr200p-max/#!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnon
Dank allen voor de input!

Door de post van Woezik ga ik twijfelen over de casing. Zal hier nog wat aandacht aan besteden. Ik had een aantal youtube builds gezien met deze combi en ging er vanuit dat dit wel supported was, slordig.
Is er trouwens een specifieke rede dat je een GPU wil met een tweede vBIOS?
Leuk detail t.o.v van de rest, ingegeven door deze post van PC baas https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75359774,

En de performance testen bij https://www.techpowerup.c...rce-rtx-4070-dual/37.html en https://www.techpowerup.c...orce-rtx-4070-tuf/37.html.

Resultaat lagere rpm ,stiller en zeer acceptabele temps, zonder daar (nog) zelf niets aan gedaan te hebben.

Mocht de MAX inderdaad niet compatibel zijn dan wordt het hetzelfde maar anders:

1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,90€ 79,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 96,55€ 96,55
1VoedingenASUS ROG LOKI SFX-L 750W Platinum€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 395,45

Heb alleen niet terug kunnen vinden of die LED uit te schakelen is.
P.S. om iets meer future proof te zijn niet verstandiger om voor een 850w te kiezen?

Dank jullie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
TheAnon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:44:

Leuk detail t.o.v van de rest, ingegeven door deze post van PC baas https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75359774,

En de performance testen bij https://www.techpowerup.c...rce-rtx-4070-dual/37.html en https://www.techpowerup.c...orce-rtx-4070-tuf/37.html.

Resultaat lagere rpm ,stiller en zeer acceptabele temps, zonder daar (nog) zelf niets aan gedaan te hebben.
De TUF lijkt in dit specifieke geval wel een bijzonder efficiente koeler te hebben, dus als stilte belangrijk is dan kan ik begrijpen dat dat de meerprijs waard is.

Maar het hebben van een tweede bios is niet een garantie voor een stille kaart, er zijn kaarten met een enkele bios die standaard stiller zijn dan kaarten met stille bios. Mijn PNY 4080 is bijvoorbeeld met de standaard fan curve veel stiller dan zelfs de 4080 ROG strix met de stille BIOS. Zo ongelovelijk stil dat hij zelfs tijdens gamen in deze temperaturen amper hoorbaar is in mijn al fluisterstille PC. Deze review van mijn specifieke kaart illustreert het verschil goed: https://www.techpowerup.c...rto-epic-x-rgb-oc/37.html
TheAnon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:44:
Mocht de MAX inderdaad niet compatibel zijn dan wordt het hetzelfde maar anders:

1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Zwart€ 79,90€ 79,90
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 280€ 96,55€ 96,55
1VoedingenASUS ROG LOKI SFX-L 750W Platinum€ 219,-€ 219,-
Totaal€ 395,45

Heb alleen niet terug kunnen vinden of die LED uit te schakelen is.
P.S. om iets meer future proof te zijn niet verstandiger om voor een 850w te kiezen?

Dank jullie wel.
Wat betreft Powersupply zou ik zou eerder deze kiezen, aangezien je de LED bling toch wil uitschakelen, scheelt aardig wat geld: uitvoering: Corsair SF750 (2018)

Review is goed: https://www.techpowerup.com/review/corsair-sf750/7.html

Ik zou niet enorm veel meer voor een powersupply uitgeven, tenminste als je niet van plan bent een veel hogere tier GPU te kopen in korte tijd (e.g. xx90-klasse, of 350W+). Mede omdat je CPU zo zuinig is heb je ook met 750W nog best ruimte voor een upgrade, zelfs een RTX 4080 zou hier nog wel mee moeten kunnen.

Edit: Ik zie dat de asus PSU standaard ondersteuning heeft voor de PCIE 5 12VHPWR connector, dat is wel fijn zeker als je in een kleine case werkt. Dus dat is wel weer een goede reden om iets meer uit te geven.

[ Voor 94% gewijzigd door Raphire op 14-06-2023 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Je zou ook nog de IM-1 Pocket kunnen overwegen. Echt minimaal groter, maar past wel een m-atx moederbord in en die zijn al snel 100 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnon
Dank je wel voor de feedback Raphire,
Raphire schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:59:
[...]

Deze review van mijn specifieke kaart illustreert het verschil goed: https://www.techpowerup.c...rto-epic-x-rgb-oc/37.html

[...]
Dat zijn inderdaad mooie temps en stilte, jammer dat die kaart ook weer paar honderd euro duurder is. Hoe langer ik blijf zoeken hoe meer centjes ik kwijt ben haha.
Ik zou niet enorm veel meer voor een powersupply uitgeven, tenminste als je niet van plan bent een veel hogere tier GPU te kopen in korte tijd (e.g. xx90-klasse, of 350W+). Mede omdat je CPU zo zuinig is heb je ook met 750W nog best ruimte voor een upgrade, zelfs een RTX 4080 zou hier nog wel mee moeten kunnen.

Edit: Ik zie dat de asus PSU standaard ondersteuning heeft voor de PCIE 5 12VHPWR connector, dat is wel fijn zeker als je in een kleine case werkt. Dus dat is wel weer een goede reden om iets meer uit te geven.
Nou in de toekomst zie ik mijzelf nog wel een nieuwe GPU nemen, vandaar dat ik ook voor deze build heb gekozen. En zoals al eerder werd aangegeven zal ik eerst de monitor moeten vervangen.

Vandaar dat ik die voeding ook wel interessant vond, overigens heeft de TUF 4070 een 8-pins connector. Ik twijfel nu of ik inderdaad voor een SFX-L moet gaan i.c.m. met een NR200. Dat wordt erg krap of retour sturen.

Volgens meerdere reddit posts en na nog wat YT filmpjes te hebben gezien (enige wat ik gevonden heb met enige referentie hiernaar), zou de NR200P Max wel moeten werken met een AMD 5 socket. De suggestie is dat de meeste koelers die AMD 4 supporten (zonder een backplate bevestiging) ook geschikt zijn voor AMD 5. Zoals de Artic Fluid II 280, die toch in 2019 is uitgekomen en wel AM5 support heeft.

Zou erg graag een AIO top oplossing bouwen in de NR200 bijvoorbeeld maar dan zitten de radiator en fans in de weg van de voeding. En blijf ik dus terugkomen op de NR200P Max.

Denk dat ik even ernstig moet nadenken over de casing (mij laten verleiden en charmeren door de 4 H20) en/of eventueel AIO cpu koeling achterwege laat en voor een volledige air oplossing kies. (ligt het btw nou aan mij of ben ik de enige die zich verbaasd dat na al die jaren die giga air koel blokken nog steeds zonder extra case bevestiging komen. En dus met een beetje pech die 1.5kg continu aan het mobo zit te trekken?) :X

Opties (TLDR):
- Stug doorbouwen en de NR200P Max proberen.
- NR200 build met alleen Air.
- Esthetische 4 H20 build.
- IM 1 optie, die ik ook erg interessant vond maar heb daar nog weinig performance reviews van gelezen.

Ik heb nog wat huiswerk te doen,

Wederom dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
TheAnon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:52:
Dank je wel voor de feedback Raphire,

[...]

Dat zijn inderdaad mooie temps en stilte, jammer dat die kaart ook weer paar honderd euro duurder is. Hoe langer ik blijf zoeken hoe meer centjes ik kwijt ben haha.
Het was niet mijn bedoeling om je specifiek over te halen om up te graden naar een RTX 4080, die kaart is eigenlijk veel te duur. Een 4070 is al een topkaart.
TheAnon schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:52:
Volgens meerdere reddit posts en na nog wat YT filmpjes te hebben gezien (enige wat ik gevonden heb met enige referentie hiernaar), zou de NR200P Max wel moeten werken met een AMD 5 socket. De suggestie is dat de meeste koelers die AMD 4 supporten (zonder een backplate bevestiging) ook geschikt zijn voor AMD 5. Zoals de Artic Fluid II 280, die toch in 2019 is uitgekomen en wel AM5 support heeft.
Het klopt inderdaad dat AM5 in principe gewoon werkt met AM4 koelers, tenminste als die koelers de standaard AMD backplate gebruiken.

Hier is een reddit post van iemand die zegt de NR200P MAX te gebruiken met een 7950X.

Eerlijk gezegd, ik zou het gewoon proberen met de NR200P MAX. Qua kosten voor koeler/voeding scheelt dat aardig, en qua inbouwen zit je met componenten die in ieder geval passen in de kast.

[ Voor 64% gewijzigd door Raphire op 14-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAnon
Raphire schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:57:
[...]

Het was niet mijn bedoeling om je specifiek over te halen om up te graden naar een RTX 4080, die kaart is eigenlijk veel te duur. Een 4070 is al een topkaart.

[...]

Het klopt inderdaad dat AM5 in principe gewoon werkt met AM4 koelers, tenminste als die koelers de standaard AMD backplate gebruiken.

Hier is een reddit post van iemand die zegt de NR200P MAX te gebruiken met een 7950X.

Eerlijk gezegd, ik zou het gewoon proberen met de NR200P MAX. Qua kosten voor koeler/voeding scheelt dat aardig, en qua inbouwen zit je met componenten die in ieder geval passen in de kast.
Dank voor de hulp Raphire, ik ben om en ga het proberen na het lezen van talloze reddit post van nr200p max builds.

De bestelling is net de deur uit, als het goed is komt al het spul morgen binnen. Enige wat ik uiteindelijk nog gewijzigd heb zijn de Noctua fans, het zijn nu zwarte geworden. Had nog mooie grills gezien voor de Noctua fans maar die zijn best prijzig. En wellicht nog een goed anti-sag elementje voor onder de kaart.

Hopelijk kan ik dit weekend gaan bouwen, vriendin moet maar begrijpen dat er een nieuwe liefde in mijn leven is.

Bedankt allen!
Pagina: 1