HDMI kabel wordt herkend, maar geeft geen beeld..

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipvh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-04 11:27
Een paar dagen geleden was ik aan t klooien met (fullscreen/borderless) settings in RE7, en ineens hield de HDMI kabel (10m) die ik van mijn PC naar de TV heb lopen, ermee op. Ik dacht in eerste instantie dat de kabel gewoon stuk was, ik had 'm tenslotte al een jaar of 5 in gebruik.

Nieuwe HDMI kabel gekocht (15m), en in de tussentijd een 2m kabel als vervanging, deze doet het prima, maar ligt wel wat in de weg.
Nieuwe HDMI kabel komt binnen, doet het ook niet.. Waar ik toch wel mijn vraagtekens bij begon te zetten.

Dus ik alle kabels testen op een laptop, en tot mijn verbazing doen alle 3 de kabels, (2m, 10m en 15m), zowel als alle poorten in mijn TV, het allemaal prima! Zelfs de oude (1e kabel van 10m) doet het ook nogsteeds!

Heb ik dan per ongeluk een HDMI poort in mijn videokaart (1060 6GB) doorgebrand oid? Nee, dan zou de kabel van 2m ook geen beeld moeten geven, lijkt me.

Note: mijn PC herkent alle kabels dus wel gewoon, USB plug-in sounds en all, en ik kan mijn scherm gewoon zoals normaal dupliceren naar de TV, maar alleen de 2m kabel geeft daadwerkelijk beeld. Bij de andere 2 kabels krijg ik geen beeld-signaal.

Ik ben redelijk techsavvy, maar dit is toch wel echt een probleem wat ik nog nooit heb gezien, en ook geen idee heb hoe ik dit zou moeten fixen.
Hopelijk is hier iemand die me kan helpen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:08
Ik heb zelf ervaring met een hikvision NVR waarbij de HDMI poort het niet meer deed met lange kabels. Het klinkt erg vergelijkbaar met jouw symptomen.

Mijn theorie destijds was dat de HDMI poort geen sterk genoeg signaal meer gaf om die afstand nog te kunnen overbruggen. Uiteindelijk viel die HDMI poort helemaal weg, ook bij korte kabels. Ik heb dat dus toen toegewezen aan een valende HDMI chip/aansluiting van het apparaat.

Nou was dat in mijn geval een bekend probleem met dat apparaat, maar misschien dat jouw videokaart ook last heeft van een vergelijkbaar probleem. Is er een andere HDMI poort op je videokaart die je kan proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door Raphire op 13-06-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03:30
Hdmi kabel ook andersom geprobeerd?
Sommige lange hdmi kabels zijn directional.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXC9nz3mLNSW47aJ3Avbbva4IUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1zm666czjGgQGB0sAjzTjScF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtoEheICjdf9ONs6Fl7wuadvMlg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YKq228qXCs9OYeH36XCJFiWZ.jpg?f=user_large

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipvh
Raphire schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:08:
Mijn theorie destijds was dat de HDMI poort geen sterk genoeg signaal meer gaf om die afstand nog te kunnen overbruggen. Uiteindelijk viel die HDMI poort helemaal weg, ook bij korte kabels. Ik heb dat dus toen toegewezen aan een valende HDMI chip/aansluiting van het apparaat.

Nou was dat in mijn geval een bekend probleem met dat apparaat, maar misschien dat jouw videokaart ook last heeft van een vergelijkbaar probleem. Is er een andere HDMI poort op je videokaart die je kan proberen?
Die gedachte kwam ook bij mij al op inderdaad, dat er tóch iets niet helemaal juist is in de HDMI poort van de GPU. Wel echt heel vreemd dat dit zo ineens gebeurd, en het ook nog eens zo'n enorm niche probleem is. Gelukkig ben ik alsnog niet de enige die dit heeft ervaren! _/-\o_

Een 2e HDMI poort in mijn GPU heb ik niet helaas, maar wel nog 2 extra DisplayPorts.
Misschien wel waard om daar maar eens een kabel voor aan te schaffen, wie weet lost dit probleem zich dan op.
Ik zal deze thread updaten of dat gelukt is of niet.
kevinmastah2005 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:18:
Hdmi kabel ook andersom geprobeerd?
Sommige lange hdmi kabels zijn directional.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helemaal vergeten te zeggen inderdaad, ik weet hier sinds kort ook van! Helaas was dit bij mij niet van toepassing, de kabels werken beide kanten op in mijn geval. Dank voor de input alsnog!

[ Voor 29% gewijzigd door Jipvh op 14-06-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipvh
Raphire schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 22:08:
Zoals eerder vermeld, heb ik met een DisplayPort naar HDMI adapter het geprobeerd om werkend te krijgen, helaas nogsteeds geen beeld via de 10m kabel.

Ik heb een 5m HDMI 2.0 gekocht, en die werkt gewoon in de HDMI poort van de GPU, dus die DP adapter had ik achteraf niet nodig, en, zoals jij ook al vermeldde, zal er wel iets mis zijn met de HDMI poort in mijn GPU, ook die heeft na al die tijd blijkbaar moeite met signaal output in kabels langer dan 5 meter.

Enfin, het wordt toch bijna tijd om mijn oude 1060'je te vervangen, en tot die tijd zal die 5m kabel het (hopelijk) wel uithouden.

Dank voor de hulp!