Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 16:03
Hallo mede tweakers,

Onlangs heeft men bij een familie lid van mij een Goodwe omvormer met 12 zonnepanelen geplaatst.

Ons valt nu in SemsPortal op dat op willekeurige momenten op de dag de opbrengst volledig wegvalt en daarna weer terugkomt. De omvormer lijkt volledig uit te vallen.

De ene dag gebeurt dit vaker dan de andere dag en het heeft niets met de bewolking te maken (het is buiten immers stralend weer en de grafiek valt terug naar 0,00).

Heeft iemand van jullie dit wellicht al eens meegemaakt en/of weet waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vtpb3jRnk1NnhvYLS8yU_XnATIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ACOOYa60Z671hdQmUyMNf99B.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB1-u-6l43O_SNIFvgrFVOcKdcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0d3oKWl6Tj6TbXTEl0dG959.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door RayMotix op 13-06-2023 17:25 ]

Alle reacties

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Overschrijden van de magische 253 V grens?

Om het spanningsverloop vs. het vermogen in kaart te brengen kan je
in de webinterface naar "verslagen" gaan, bij de gegevensselectie bijvoorbeeld de afgelopen zonnige dagen kiezen 9 -13 juni, daarna "curve" als output en als "indicatoren" bij de omvormer "Ua" en het "Vermogen" aanvinken. Suc6

[ Voor 47% gewijzigd door dunklefaser op 13-06-2023 18:41 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Hoe is het wifi / lan signaal?
Als je wat dagen teruggaat is het dan nog steeds zo? Naar 0 doet mij vermoeden dat de internetverbinding (tijdelijk) mist. Heb daar hier ook af en toe last van (3600NDS)

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:55
De laatste tijd zijn er veel Goodwe's die hun wifi verbinding verliezen. Maar als die daarna weer verbonden is wordt de oude data alsnog verstuurd. Dit kan dus niet de dipjes verklaren. Wel zie ik heel vaak een netspanningsprobleem (ik heb >360 Goodwe's in monitoring).

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

• RayMotix
Eddie_ schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:25:
De laatste tijd zijn er veel Goodwe's die hun wifi verbinding verliezen. Maar als die daarna weer verbonden is wordt de oude data alsnog verstuurd. Dit kan dus niet de dipjes verklaren. Wel zie ik heel vaak een netspanningsprobleem (ik heb >360 Goodwe's in monitoring).
Dit dacht ik in eerste instantie maar dat blijkt inderdaad niet het geval.

Ik heb inmiddels reactie gekregen vanuit GoodWe:
"Kijken even in Alarms voor text en uitleg. Kennelijk ligt dit aan de netfrequentie waardoor de omvormer vanwege normeringen stopt met produceren."
Nu heb ik niet de mogelijkheid om zelf in "alarms" te kijken omdat deze functie gewoonweg ontbreekt in mijn account. Ik heb er echter volgende screenshot bij gekregen. Ben alleen nog steeds zoekende hoe dit nu op te lossen valt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b3hKBVHaAVPZ_gxQW8my9GTsms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3boNbLIQy0GN5ieXMismRcKx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door RayMotix op 15-06-2023 15:55 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

Barrycade

Through the...

Niet, je kan je netbeheerder notificeren dat je netspanning boven de 253V gaat.

Maar je kan zelf niets doen aan je systeem. Je wil echt niet dat de spanning in huis te hoog wordt dat vinden je elektrische apparaten in huis niet zo leuk.

Als je familielid een 3 fasen aansluiting heeft kan je nog kijken of er een fase tussen zit met betere waarden.

• RayMotix
Barrycade schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:58:
Niet, je kan je netbeheerder notificeren dat je netspanning boven de 253V gaat.

Maar je kan zelf niets doen aan je systeem. Je wil echt niet dat de spanning in huis te hoog wordt dat vinden je elektrische apparaten in huis niet zo leuk.

Als je familielid een 3 fasen aansluiting heeft kan je nog kijken of er een fase tussen zit met betere waarden.
Ik weet dus niet 100% zeker of dit daadwerkelijk het probleem is.

Wanneer ik namelijk de instructies van Dunklefaser volg:

[quote]dunklefaser schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:26:
Overschrijden van de magische 253 V grens?
Om het spanningsverloop vs. het vermogen in kaart te brengen kan je
in de webinterface naar "verslagen" gaan, bij de gegevensselectie bijvoorbeeld de afgelopen zonnige dagen kiezen 9 -13 juni, daarna "curve" als output en als "indicatoren" bij de omvormer "Ua" en het "Vermogen" aanvinken. Suc6
[/quote]

Dan krijg ik onderstaand resultaat en kom ik nergens boven de 250V uit (het betreft hier de zelfde dag als bovenstaande grafiek):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYS9xNvFVuIn_7vdr3uBvZ51Il8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XF7yMB8gvq5UZxU6d9qre1XL.jpg?f=fotoalbum_large

Het vreemde is dat de frequentie ook niet echt de 50 Hz lijkt te overstijgen (als ik de omvormer mag geloven). Ik heb de zelfde vraag ook maar weer eens bij GoodWe uitgezet.

Het gekke is ook nog dat als ik de reports in SemsPortal draai ik ook niet de zelfde drops zie als in de grafiek op de homepage van SemsPortal 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVf5jdiWa02OSAPHBebpWW12Hew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HyAjJzSrgv94jAFWyHlWdLP.jpg?f=fotoalbum_large

Update:

Bovenstaande grafieken bekijken heeft helemaal geen zin want de omvormer logt geen data voor de tijd dat hij "offline/uit" staat. Er zit dus gewoon een time gap die niet direct zichtbaar is in de grafiek.

We zijn weer terug bij af en moeten dus af gaan op de alarm melding die GoodWe support mij doorstuurde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sPa9gfC4kbZBwplwO4Zcq0fNWc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OnRkeUjicpNkBK3OYcSfUr4G.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door RayMotix op 15-06-2023 16:41 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:05

Barrycade

Through the...

Maar als ik nu even je alarm screenshot beter bekijk melden ze niet voltage maar de frequentie.
Dan klopt je grafiekje wellicht wel, dus geen voltage problemen maar frequentie problemen?

• RayMotix
Barrycade schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 16:19:
Maar als ik nu even je alarm screenshot beter bekijk melden ze niet voltage maar de frequentie.
Dan klopt je grafiekje wellicht wel, dus geen voltage problemen maar frequentie problemen?
Dat suggereert men op basis van de alarmmelding die ik vanuit GoodWe toegestuurd kreeg. Echter, als ik in de reports de frequentie uitlees (zie screenshot hierboven), lijkt de frequentie niet boven de 50 Hz te komen.

Zie bovenstaande update.

[ Voor 3% gewijzigd door RayMotix op 15-06-2023 16:33 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RayMotix Bij mij is de tab "Alarms" in de webinterface ook afwezig. Geen idee waaraan dit ligt.

Ik vind het vreemd dat de GoodWe support een screenshot stuurt met een enkele foutmelding over de "frequentiefout"? ver buiten de productietijden.
Om "06.13.2023 05:15:38" is de omvormer vermoedelijk net gestart (zonsopgang ca. 05:17 hier in het oosten). - Ik had toch een hele reeks aan meldingen overdag verwacht. Vreemd, vreemd van de support.

In de SolarGo app heb ik wel een tab "Alarm", te vinden onder "Parameters".
Eigenlijk zou deze app niet geschikt zijn voor mijn omvormer
omdat deze app specifiek bedoelt is voor omvormers zonder display, maar ze werkt wel.
Misschien kan je de SolarGo app gebruiken
om de "Alarm" geschiedenis direct bij de omvormer uit te lezen?

Deze geschiedenis wordt hopelijk bewaard en de SolarGo app maakt rechtstreeks verbinding met de accesspoint "Solar-WiFi*" van de omvormer en werkt dus zonder Internetverbinding.
Over welke Goodwe omvormer heb je het trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 15-06-2023 17:51 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Eddie_
12 Panelen op een Goodwe omvormer enkel fase. Zal een GW4200 of een GW5000 zijn. Voor zover mij bekend zijn die voorzien van een display. Dan kan je ook in het menu van de omvormer kijken naar de error history.

• RayMotix
Eddie_ schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:46:
12 Panelen op een Goodwe omvormer enkel fase. Zal een GW4200 of een GW5000 zijn. Voor zover mij bekend zijn die voorzien van een display. Dan kan je ook in het menu van de omvormer kijken naar de error history.
Klopt, betreft een GW5000. “Probleem” is dat ik het momenteel van afstand doe omdat ik niet direct om de hoek woon. Ik ga zaterdagochtend op locatie kijken maar wil uiteraard voorbereid naar het probleem kunnen zoeken.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:33
Ik zou zorgen dat je de omvormer data zelf gaat uitlezen. Dat kan, locaal, via de optionele lan of wlan dongels of dmv modbus (modbus uitlezen met een esp bv). Dan heb je zelf realtime data en kan je in meer detail zien wat de omvormer doet.
https://downloads.vodnici...Hybrid-ENV1-3EMseries.pdf
Volgens dit documentje op het grote www wordt de specifieke error code ook via modbus gedeelt dus dan je weet je zelf exact wat er wanneer gebeurt.
Hier op het forum zitten mensen dit zo'n esp setje verkopen voor weinig.

Ik neem aan dat er in huis ook een slimme meter hangt? Ik zou dan ook gelijk een DSMR reader aan de meter hangen zodat je ook kan zien wat de meter aangeeft op dat moment.

• RayMotix
dunklefaser schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:27:
@RayMotix Bij mij is de tab "Alarms" in de webinterface ook afwezig. Geen idee waaraan dit ligt.

Ik vind het vreemd dat de GoodWe support een screenshot stuurt met een enkele foutmelding over de "frequentiefout"? ver buiten de productietijden.
Om "06.13.2023 05:15:38" is de omvormer vermoedelijk net gestart (zonsopgang ca. 05:17 hier in het oosten). - Ik had toch een hele reeks aan meldingen overdag verwacht. Vreemd, vreemd van de support.
Scherp gezien. Ik dacht dat dit wellicht 5 PM zou zijn maar het lijkt inderdaad in de ochtend. Ik wacht overigens nog steeds op een nieuwe reactie vanuit Goodwe, ben benieuwd.
In de SolarGo app heb ik wel een tab "Alarm", te vinden onder "Parameters".
Eigenlijk zou deze app niet geschikt zijn voor mijn omvormer
omdat deze app specifiek bedoelt is voor omvormers zonder display, maar ze werkt wel.
Misschien kan je de SolarGo app gebruiken
om de "Alarm" geschiedenis direct bij de omvormer uit te lezen?
Dit ga ik eens proberen. Helaas vraagt de app om een password en de standaard codes als 0000 of 1234 en 12345678 werken niet. Ik kan mij ook niet herinneren dat we een ander password ingesteld hebben dus hiervoor heb ik nu ook weer Goodwe after-sales gecontacteerd.
Deze geschiedenis wordt hopelijk bewaard en de SolarGo app maakt rechtstreeks verbinding met de accesspoint "Solar-WiFi*" van de omvormer en werkt dus zonder Internetverbinding.
Over welke Goodwe omvormer heb je het trouwens?
GW5000D-NS

• RayMotix
sjorsjuhmaniac schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:29:
Ik zou zorgen dat je de omvormer data zelf gaat uitlezen. Dat kan, locaal, via de optionele lan of wlan dongels of dmv modbus (modbus uitlezen met een esp bv). Dan heb je zelf realtime data en kan je in meer detail zien wat de omvormer doet.
https://downloads.vodnici...Hybrid-ENV1-3EMseries.pdf
Volgens dit documentje op het grote www wordt de specifieke error code ook via modbus gedeelt dus dan je weet je zelf exact wat er wanneer gebeurt.
Hier op het forum zitten mensen dit zo'n esp setje verkopen voor weinig.

Ik neem aan dat er in huis ook een slimme meter hangt? Ik zou dan ook gelijk een DSMR reader aan de meter hangen zodat je ook kan zien wat de meter aangeeft op dat moment.
Ik zal zaterdag eens real time verbinding maken met de omvormer (heeft een wlan dongle). Helaas treed het probleem maar sporadisch op in SemsPortal en ik zie het niet echt als een optie om er de hele dag naast te blijven zitten. Ik ga proberen of ik nog wat meer info uit het systeem kan trekken.

Vandaag is hij overigens de hele dag al “offline” volgens SemsPortal maar ik heb even laten controleren en via de slimme meter is gewoon teruglevering te herkennen (actueel vermogen in de min).

Dit is de eerste (en laatste) keer dat ik een Goodwe laat installeren. Met SMA en SolarEdge tot zover nooit problemen gehad.

• Eddie_
Als je de omvormer niet via wifi kan benaderen omdat het standaard wachtwoord is veranderd (wat heel goed is om te doen!) dan kun je die gewoon resetten. Dit kan ook via het ingebouwde menu op de omvormer. Stuk of 8/9 keer op het knopje drukken totdat je Wifi reset ziet staan. Dan het knopje ingedrukt houden. Kan ook zijn dat het W/L reset heet (is afhankelijk welke dongel er geplaatst is).

• sjorsjuhmaniac
RayMotix schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:50:
[...]

Ik zal zaterdag eens real time verbinding maken met de omvormer (heeft een wlan dongle). Helaas treed het probleem maar sporadisch op in SemsPortal en ik zie het niet echt als een optie om er de hele dag naast te blijven zitten. Ik ga proberen of ik nog wat meer info uit het systeem kan trekken.

Vandaag is hij overigens de hele dag al “offline” volgens SemsPortal maar ik heb even laten controleren en via de slimme meter is gewoon teruglevering te herkennen (actueel vermogen in de min).

Dit is de eerste (en laatste) keer dat ik een Goodwe laat installeren. Met SMA en SolarEdge tot zover nooit problemen gehad.
En En EN? Het is al zaterdag geweest ;)

• RayMotix
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 21:19:
[...]

En En EN? Het is al zaterdag geweest ;)
Haha ja goede vraag. Ik heb nu in ieder geval wel toegang met SolarGo en probeer hem zo nog iets beter te monitoren.

De pincode waar SolarGo om vraagt wordt automatisch ingevuld op het moment dat je de streepjescode aan de zijkant van de omvormer scant. De pincode is echter verreweg gelijk aan de codes die ik van GoodWe heb gekregen en/of in het boekje staan; bijzonder!

Ik heb ook op de omvormer zelf nog eens naar de foutcodes gekeken en daar stond ook alleen de bovengenoemde foutcode om 05:xx in de ochtend. Deze komt enkele seconden na een melding dat het opstart vermogen nog te laag is en lijkt mij daarmee ook niet heel relevant. De melding herhaalt zich gedurende de dag namelijk niet.

Ergens heb ik het gevoel dat de data uit SemsPortal gewoon niet klopt. Ik heb namelijk ook al een keer de slimme meter in de gaten gehouden en die laat gewoon teruglevering zien op de momenten waarop de grafiek 0 aangeeft.

Ik probeer het nog een beetje te monitoren met de SolarGo app. Helaas beschik ik (nog niet) over de juiste hardware om hem bijvoorbeeld een paar dagen via Modbus te blijven uitlezen.

Wellicht dat het toch te maken heeft met het voltage of de netfrequentie en dat de omvormer dan opnieuw opstart. Dit kan misschien verklaren dat hij dan eventjes (enkele seconden) niets teruglevert terwijl zich dat in SemsPortal uitdrukt in een veel langere tijdsperiode. Zoals gezegd; ik heb hem tijdens zo’n periode ook al eens gecontroleerd via de slimme meter en dan is er wel productie terwijl de grafiek niets aangeeft (en ook de dag erna niet bijgewerkt is).

Wel zag ik dat bij de landinstellingen / “grid connection parameters” 3x “HOLLAND” staat zonder dat het duidelijk is wat hier nu het verschil is. Wellicht zit daar nog een oplossing. Echter, als ik via SolarGo de parameters probeer te veranderen dan vraagt hij wederom om een pincode en je raadt het al; geen van de bekende pincodes werkt, ook niet de code die automatisch ingevuld wordt na het scannen van de streepjescode.

Wordt vervolgd…

[ Voor 6% gewijzigd door RayMotix op 17-06-2023 21:53 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@RayMotix De SolarGo app heeft voor mijn GW5000D-NS geen streepjescode hoeven te scannen
en de standaard PIN's "1234" klopten ook.
Maar ik heb de complete configuratie dan ook via de SolarGo app uitgevoerd
en niet via de SEMSportal app, deze is het namelijk die de streepjescode wil scannen
en o.a. het standaard Wifi-wachtwoord "12345678" van de AP wil aanpassen.

Je hebt 2 accounts "Owner" en "Installer" - de 4-cijferige PIN's waren in beginsel gelijk als ik met niet vergis.
Het is aan te bevelen deze PIN's te veranderen.

Wat de rechten van "installer" vs. "owner" zijn weet ik niet.
Ik log altijd als "installer" (met meer kennis?) in.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 17-06-2023 22:53 ]

• sjorsjuhmaniac
interessant...

Ik kan trouwens de netfrequentie niet uitlezen met mijn dsmr reader/ P1 meter

@AUijtdehaag heeft modbus esp bordjes liggen ;)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
De netfrequentie is hetzelfde over het gehele europese synchrone grid. Als je omvormer hierop tript is er waarschijnlijk iets mis in de bekabeling of heb je ernstige netvervuiling.

De kans dat je omvormer trip op frequentie doordat er daadwerkelijk iets mis is met de frequentie is nihil. Dan is er wat ernstigs aan de hand.
Of je wijk zit tijdelijk aan een generator, doen ze wel eens bij onderhouden aan trafohuisjes.

ROCOF (eiland-detectie) zou wel kunnen, maar ik zou verwachten dat hij dat dan ook als zodanig aangeeft.
Zo'n event is te snel om te zien met "loggers" van omvormers/p1 daar heb je analyzers voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 17-06-2023 22:53 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij mij gisteren grotere gaten in de grafiek welke waarschijnlijk door grotere (verbindings)problemen
met de Goodwe servers in China veroorzaakt worden. "Geen" data tussen ca.13 uur en ca.15 uur.
WLAN verbinding was stabiel, geen productiegerelateerde Alarms in de SolarGo app of op de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqTudCVCrrmoZ0DM2CpmmvWM8GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZS3W8z2LunYmOuBclRSjglW.jpg?f=fotoalbum_large

Ook vandaag weer tijdens 10 minuten geen updates met initieel gaten in de grafiek tussen 8:20 en 8:30,
inmiddels zijn de gaten weer gevuld.
De SemsPortal loopt actueel weer minimaal 10 minuten achter, gelet op het "vermogen" van 0 W in deze periode, wat natuurlijk niet zo is.

[ Voor 53% gewijzigd door dunklefaser op 15-09-2023 10:20 ]

Pagina: 1