Downloaden "veel" media Google Photos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:05
Ik zoek een oplossing om een "groot" album te downloaden van Google Photos.

Mijn ouders passen regelmatig op mijn zoon. Zij gebruiken een gedeeld Google Photos album om de foto's en filmpjes met ons te kunnen delen. Mijn vader is de eigenaar van dit album. In dit album staan nu zo'n 750 foto's en filmpjes.

Nu wil ik dit album downloaden om te kunnen archiveren. Daar kan je de "Alles downloaden" knop voor gebruiken. Het probleem is alleen dat ik structureel foutmeldingen krijg. Als ik handmatig ~30-50 foto's/filmpjes selecteer en die download gaat het - meestal - goed.

Ik heb ook gekeken naar Google Takeout, alleen staan de media die met mij gedeeld is niet bij deze bestanden.

De foutmeldingen die ik krijg zijn:
"U moet opnieuw inloggen" <- bij Google Photos

of

De download start, maar na een paar MB of GB stopt de download.

of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seRUGm5k6AI8nTCGQSK_3kBjHJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXp2Om9QVw6pZ5cebhKMYuIH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik gebruik zelf Rclone om mijn Google Photos naar mijn eigen NextCloud te synchroniseren, mbv het 'rclone sync' commando. Deze draait een paar keer per dag, en controleert op nieuwe data voordat deze gedownload wordt. Werkt ook voor gedeelde albums.

Is misschien niet de meest laagdrempelige oplossing, maar tegenwoordig werkt het ook gewoon op Windows. Is een kwestie van rclone downloaden, 'rclone config' uitvoeren om een Google Photos remote te maken, en dan 'rclone sync googlephotos: C:\lokaal'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMatthijsV
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:20:
Ik gebruik zelf Rclone om mijn Google Photos naar mijn eigen NextCloud te synchroniseren, mbv het 'rclone sync' commando. Deze draait een paar keer per dag, en controleert op nieuwe data voordat deze gedownload wordt. Werkt ook voor gedeelde albums.

Is misschien niet de meest laagdrempelige oplossing, maar tegenwoordig werkt het ook gewoon op Windows. Is een kwestie van rclone downloaden, 'rclone config' uitvoeren om een Google Photos remote te maken, en dan 'rclone sync googlephotos: C:\lokaal'
Kijk, dat is nog beter. Bedankt, hier ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MMatthijsV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:25:
[...]

Kijk, dat is nog beter. Bedankt, hier ga ik naar kijken.
Let er wel op dat hier flink wat API requests doorheen gaan. Ik heb zelf nog geen situatie gehad waar ik moest gaan betalen (maar ben wel bereid om een paar euro per maand kwijt te zijn om mijn sync te laten draaien), maar ik had 'm eerst ieder kwartier draaien en toen liep ik na de middag tegen rate limits aan.

Als je het handmatig triggert is het natuurlijk helemaal geen probleem, zeker voor maar 750 foto's, maar wel iets om rekening mee te houden als je dit ook zou automatiseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:27:
[...]

Let er wel op dat hier flink wat API requests doorheen gaan. Ik heb zelf nog geen situatie gehad waar ik moest gaan betalen (maar ben wel bereid om een paar euro per maand kwijt te zijn om mijn sync te laten draaien), maar ik had 'm eerst ieder kwartier draaien en toen liep ik na de middag tegen rate limits aan.

Als je het handmatig triggert is het natuurlijk helemaal geen probleem, zeker voor maar 750 foto's, maar wel iets om rekening mee te houden als je dit ook zou automatiseren :)
Ik ben de config aan het doorlopen op de commandline. Daar probeert Rclone een token op te halen bij Google, maar ik krijg ook hier een foutmelding 8)7. Bij andere Google accounts krijg ik de zelfde fout. Jij nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmqaN4tzCFpAg3RWo0XXplocATs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hDCqjKPfg2uyhaW1vAM7OagR.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MMatthijsV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:03:
[...]

Ik ben de config aan het doorlopen op de commandline. Daar probeert Rclone een token op te halen bij Google, maar ik krijg ook hier een foutmelding 8)7. Bij andere Google accounts krijg ik de zelfde fout. Jij nog een idee?

[Afbeelding]
Je moet een Google app maken en jezelf daar op de toegangslijst zetten. Maar als dat niet lukt kun je ook proberen om niet je eigen Google app te gebruiken, volgens mij heeft Rclone zelf ook een default optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Je moet een Google app maken en jezelf daar op de toegangslijst zetten. Maar als dat niet lukt kun je ook proberen om niet je eigen Google app te gebruiken, volgens mij heeft Rclone zelf ook een default optie?
Waar precies kan je dat maken of vinden? Dat ben ik nog niet tegen gekomen in de documentatie.

Ik volg nu de instructies van https://rclone.org/googlephotos/
Bij stap "If your browser doesn't open automatically go to the following link:" opent de browser waar ik een Google account kan selecteren, bij het venster daarna geef je met een vinkje toegang en nadat ik op "doorgaan" klik krijg ik de foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MMatthijsV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:15:
[...]

Waar precies kan je dat maken of vinden? Dat ben ik nog niet tegen gekomen in de documentatie.

Ik volg nu de instructies van https://rclone.org/googlephotos/
Bij stap "If your browser doesn't open automatically go to the following link:" opent de browser waar ik een Google account kan selecteren, bij het venster daarna geef je met een vinkje toegang en nadat ik op "doorgaan" klik krijg ik de foutmelding.
Die foutmelding zal waarschijnlijk zijn omdat je app nog niet gepublished is. Dat is ook niet nodig, maar voor een app in testmodus moet je dus wel toegang geven.

Een andere optie is je app publishen, maar nog niet verification starten. Je krijgt dan een app die wel 'in production' is, die je 'external' kan maken, maar nog een limiet heeft op het aantal gebruikers. Onder OAuth Consent Screen ziet dat er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_AITTtJhntYRCg_zWVsxmc6sfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fkkb8UXM65OW9POBZjogbp17.png?f=fotoalbum_large

Let er ook even op dat je de Photos Library API aan hebt staan, anders gaat het ook mis.

Helaas zijn die errors van Google allemaal lekker onduidelijk, dus ik kan je ook niet zo exact vertellen wat er mis gaat, maar bovenstaande is het eerste om te dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMatthijsV
Oon schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:21:
[...]

Die foutmelding zal waarschijnlijk zijn omdat je app nog niet gepublished is. Dat is ook niet nodig, maar voor een app in testmodus moet je dus wel toegang geven.

Een andere optie is je app publishen, maar nog niet verification starten. Je krijgt dan een app die wel 'in production' is, die je 'external' kan maken, maar nog een limiet heeft op het aantal gebruikers. Onder OAuth Consent Screen ziet dat er dan zo uit:

[Afbeelding]

Let er ook even op dat je de Photos Library API aan hebt staan, anders gaat het ook mis.

Helaas zijn die errors van Google allemaal lekker onduidelijk, dus ik kan je ook niet zo exact vertellen wat er mis gaat, maar bovenstaande is het eerste om te dubbelchecken.
Ik denk dat ik een deel van de uitleg mis. Staat het ergens beschreven hoe en waar je een app aanmaakt voor Rclone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

MMatthijsV schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat ik een deel van de uitleg mis. Staat het ergens beschreven hoe en waar je een app aanmaakt voor Rclone?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat de voorwaarden zijn van de default client ID en secret in Rclone, ik heb daar altijd mijn eigen app in de Google Developer Console voor gemaakt.

Een korte handleiding daarvoor staat in de Google Drive remote man page voor rclone, het enige verschil is dat je dus de Google Photos API aan moet zetten ipv Google Drive.
Pagina: 1