Elektrisch of Benzine auto lease/kopen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-05 11:37
Wij hebben nog 1 jaar een private lease contract en dan moeten wij onze elektrische Kona 64KWh inleveren, gezien de lange levertijden moet ik nu al op zoek gaan naar iets nieuws.

Alleen de vraag is wat? elektrische auto of Benzine

Electrische auto rijdt top maar het ik moet zeggen dat de laatste 2 jaar het elektrisch rijden flink duurder is geworden en gezien 2026 (wegenbelasting) komt zie ik het voordeel niet meer zitten. Wij betalen nu voor de kona 360 euro minus 40 euro subsidie. voor deze prijs zie ik niets vergelijkbaar meer met deze range.

Thuis heb ik een eigen laadplek plus 1500 kWh per jaar overschot zolang als salderingsregeling is.

Gezien de investeringen wil ik wel 500 euro uitgeven voor private lease als max maar als de wegenbelasting komt in 2026 zal deze auto rond 650 gaan kosten. Dit bedrag is echt te veel!

Zelf heb ik ervaring met invoeren van auto's uit Duitsland. Bijvoorbeeld een gebruikte Golf of Astra (15000 km op de teller) voor 20000 euro met invoer kopen is dit niet verstandiger?

Ik dacht dat het kabinet wil verduurzamen maar in praktijk valt dit tegen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zit met hetzelfde, huidige auto zou eigenlijk een keertje vervangen moeten worden, maar de overstap naar elektrisch is te onzeker op dit moment.

Zelf daarom naar de Dacia Jogger op LPG aan het kijken, het ligt een beetje aan welke uitvoering je wilt, maar dan kost ie tussen de 25.000 en 30.000 euro en heb je 5 jaar garantie.
Momenteel ook nog een deal dat als je de helft aanbetaald dat de tweede helft in 3 jaar kan worden afbetaald tegen 2,9% rente. (met huidige inflatie bijna gratis lenen)

Een hele degelijke auto en het afwerkingsniveau van Dacia is echt niet meer zoals vroeger. Het wordt steeds luxer.

Ik kan geen goedkopere manier van autorijden bedenken, geen idee wat de LPG-prijs doet over 5 jaar maar die zal dan nog steeds lager liggen dan benzine is mijn idee omdat het een restproduct is en minder uitstoot heeft dan benzine.

Benieuwd waar jij inmiddels voor gekozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Chickendorp Doodsteek voor LPG is het vervallen van de G3 regeling. Kost je vanaf 2025 43 euro per maand extra.
LPG wordt daarmee qua maandlasten straks het nieuwe diesel: je moet veel rijden wil het uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@_JGC_ Oef, goed dat je dat noemt, nog nergens anders gelezen maar als ik er op zoek kom ik het inderdaad tegen. Hopelijk zijn er mensen in de Eerste en Tweede Kamer die snappen dat LPG in principe niks toevoegt aan uitstoot. Het wordt óf gebruikt in een auto óf afgefakkeld bij de raffinaderij.
Het is nog een plan, maar idd grote kans dat dat doorgedrukt gaat worden.

Dat wordt dan echt een belachelijk groot verschil per maand...
Kan de auto altijd nog terug laten bouwen naar benzine als dat echt goedkoper is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Chickendorp schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:28:
@_JGC_ Oef, goed dat je dat noemt, nog nergens anders gelezen maar als ik er op zoek kom ik het inderdaad tegen. Hopelijk zijn er mensen in de Eerste en Tweede Kamer die snappen dat LPG in principe niks toevoegt aan uitstoot. Het wordt óf gebruikt in een auto óf afgefakkeld bij de raffinaderij.
Het is nog een plan, maar idd grote kans dat dat doorgedrukt gaat worden.

Dat wordt dan echt een belachelijk groot verschil per maand...
Kan de auto altijd nog terug laten bouwen naar benzine als dat echt goedkoper is. ;)
Mja, met 43 euro per maand hoef je maar een litertje of 50 te tanken elke maand wil het uit kunnen. Bij een nieuwe Dacia is LPG naar mijn weten goedkoper dan benzine in aanschaf. Ga je achteraf inbouwen verdien je de installatie niet eens meer terug als G3 vervalt.

Waar ik banger voor zou zijn is de beschikbaarheid van LPG. Ik heb 5 jaar LPG gereden, was toen wel even puzzelen waar je goedkoop kon tanken soms, maar als ik nu stop bij een aantal pompen voor diesel waar ik vroeger LPG tankte staat er op die plek niks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:33
Voor een check van goedkope lpg in de buurt kan je de directlease app gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:17

Yucon

*broem*

Met ditzelfde punt in het achterhoofd heb ik besloten een japanse benzine-hybride (niet plugin) te kopen. Die auto's zijn over het algemeen behoorlijk probleemloos. Daarnaast schrijven ze weinig af en zijn ze ook in de praktijk erg zuinig. En het rijdt fijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:59
Ja, ook wij twijfelen hierover. Gezinsauto is aan vervanging toe, en ik zoek iets goeds voor de komende 10-15 jaar. Privé aankoop, bij voorkeur nieuw.
Dan kom je met de opties:

- Benzine: zal zeker niet door de overheid gestimuleerd worden / blijven. Bovendien tov elektisch redelijk gevoelige techniek, die veel onderhoud nodig heeft. Oude techniek
- Plugin : beste (of slechtste) van twee werelden. Zowel ICE als Elektrisch. Nog complexere techniek, ICE deel heeft z'n onderhoud structureel nodig.
- Elektrisch: imo de toekomst, MRB groot vraagteken, stroomprijzen ook. Op auto die wij op het oog hebben (xc40) praktisch zelfde investering als benzine. Meer comfort, ontspannener rijbeleving.

Wat ga je doen? Wij neigen toch naar elektrisch. Ondanks dat het ws duurder is dan benzine, heb ik moeite om mijn geld in een benzineauto te steken met de tijdshorizon die wij hebben.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 10:45
Ik weet niet hoe lang je leasecontract loopt, maar misschien kun je nog een jaar verlengen. Goedkoper rijden dan dat lukt voorlopig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 10:01

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Niet om het topic te kapen, maar zie overeenkomsten in het dilemma.
Momenteel rijden wij als 2e auto een Ford Fiesta uit 2013, leuke auto, maar er zitten kosten aan te komen.

Nu viel ons oog op een Cupra Born voor 500,- per maand voor 20.000km. Omdat wij een flink overschot hebben door de zonnepanelen, is de stroom t/m 2025 (?) bijna gratis. Waardoor de KM vergoeding volledig gebruikt kan worden voor het private lease bedrag (zolang salderen bestaat).

Dit is echt een leuke deal, want zo kunnen wij voor 250,- per maand in een cupra rijden. Trek je hier nog de "normale" kosten van een auto af (onderhoud, verzekering, belasting) dan rijden we de Cupra "gratis".

Maar, dit alles valt en staat met 2025/2026. Vervalt salderen per direct, en introductie MRB; dan kost de Cupra ineens: 500 + 100 (MRB) 600,- per maand en het profijt uit eigen stroom vervalt gedeeltelijk. Dan loopt het bedrag toch ineens weer flink op. Opwekken met zonnepanelen zal voordelen blijven geven, maar verdomd lastig om in te schatten hoe vaak je toch van het net stroom af moet halen.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:48
De MRB is voor 2026 is nog geen gegeven toch? Ergens verwacht ik dat er nog wel een correctie komt voor de EV - een aftrek van X00 kg voor de accu oid - maar dat is puur mijn persoonlijke verwachting.

Ik zou het nog even aankijken als ik jou was. Zeker als je tzt toch voor gebruikt gaat is er geen enkele reden om jaar van tevoren al te beslissen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
FitTiv schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:37:
Voor een check van goedkope lpg in de buurt kan je de directlease app gebruiken :)
Klopt, maar het aantal LPG stations krimpt en het aantal betaalbare pompen zonder omrijden neemt daardoor ook af. Het is een kleine afzetmarkt die straks alleen maar kleiner gaat worden als G3 vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
SerealKiller schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:18:
Niet om het topic te kapen, maar zie overeenkomsten in het dilemma.
Momenteel rijden wij als 2e auto een Ford Fiesta uit 2013, leuke auto, maar er zitten kosten aan te komen.

Nu viel ons oog op een Cupra Born voor 500,- per maand voor 20.000km. Omdat wij een flink overschot hebben door de zonnepanelen, is de stroom t/m 2025 (?) bijna gratis. Waardoor de KM vergoeding volledig gebruikt kan worden voor het private lease bedrag (zolang salderen bestaat).

Dit is echt een leuke deal, want zo kunnen wij voor 250,- per maand in een cupra rijden. Trek je hier nog de "normale" kosten van een auto af (onderhoud, verzekering, belasting) dan rijden we de Cupra "gratis".

Maar, dit alles valt en staat met 2025/2026. Vervalt salderen per direct, en introductie MRB; dan kost de Cupra ineens: 500 + 100 (MRB) 600,- per maand en het profijt uit eigen stroom vervalt gedeeltelijk. Dan loopt het bedrag toch ineens weer flink op. Opwekken met zonnepanelen zal voordelen blijven geven, maar verdomd lastig om in te schatten hoe vaak je toch van het net stroom af moet halen.
Hoeveel kosten zitten eraan te komen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:02
Hier hetzelfde punt. Ook een gezinsauto die vervangen moet worden. En mijn voorkeur gaat ook uit naar elektrisch gezien de toekomst. Maar alle (financiële) nadelen die hier al opgenoemd zijn herken ik ook.
Maar waar het bij mij knaagt is dat dit soort vragen vaak alleen vanuit het economische oogpunt bekeken worden. Zelf doe ik dat ook maar eigenlijk zou ik het onderdeel duurzaamheid ook een stem/prijs willen geven. Uiteindelijk wil ik ook een leefbare omgeving voor mij en mijn kinderen maar ik worstel enorm wat dit mag kosten. Je kan natuurlijk ook een punt maken om een 2e hands benzineauto te kopen en een aanzienlijke bijdrage doen voor het planten van bossen. Misschien is dat nog wel 'duurzamer' dan het kopen van een nieuwe EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

Sethro schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:23:
[...]

Hoeveel kosten zitten eraan te komen dan?
Rond de 1500,- op afzienbare tijd. In verhouding peanuts als we er weer 3 jaar mee kunnen rijden. Wat ik ben vergeten te melden; ik maak ongeveer 400 snelwegkilometers per week, en ik merk dat ik wat meer comfort wil hebben tijdens de rit. De auto heeft wat ouderdomskwaaltjes (usb laadt niet meer op etc) en heeft net te weinig power om mee te komen in het verkeer. Dus comfort keuze is zeker een aanleiding, en de komende kosten waren een momentje om na te denken over behoud of inruil van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
Wat je mee kan nemen bij een elektrische auto, de techniek gaat zo snel, wil je wel 10-15 jaar met een huidige EV rijden ? Wat als de benchmark over 10 jaar 900km op een actieradius is en jij je Kona met 300 km wil verkopen.

Ik zou dat risico goed afwegen en wellicht op dit moment iets kopen / leasen voor 5 jaar daarna zullen de ontwikkelingen wel een beetje stabiliseren (hoop / denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
Chickendorp schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:55:
Ik zit met hetzelfde, huidige auto zou eigenlijk een keertje vervangen moeten worden, maar de overstap naar elektrisch is te onzeker op dit moment.

Zelf daarom naar de Dacia Jogger op LPG aan het kijken, het ligt een beetje aan welke uitvoering je wilt, maar dan kost ie tussen de 25.000 en 30.000 euro en heb je 5 jaar garantie.
Momenteel ook nog een deal dat als je de helft aanbetaald dat de tweede helft in 3 jaar kan worden afbetaald tegen 2,9% rente. (met huidige inflatie bijna gratis lenen)

Een hele degelijke auto en het afwerkingsniveau van Dacia is echt niet meer zoals vroeger. Het wordt steeds luxer.

Ik kan geen goedkopere manier van autorijden bedenken, geen idee wat de LPG-prijs doet over 5 jaar maar die zal dan nog steeds lager liggen dan benzine is mijn idee omdat het een restproduct is en minder uitstoot heeft dan benzine.

Benieuwd waar jij inmiddels voor gekozen hebt.
Echt onzeker zou ik het niet noemen. Eerder een verstandige keuze. Eigenlijk zit het grootste 'probleem' in de aanschaf en afschrijving. Dat geldt overigens voor iedere auto. Doorgaans zijn de nieuwe EV's vrij probleemloos (Tesla Model 3/Y, Kona, Kia etc..). De voordelen zijn wat mij betreft: weinig tot geen onderhoud, prettiger rijgedrag, geen wegenbelasting (daarna met 'korting' zoals bij Hybrides destijds?) en goedkoper dan brandstof (zeker icm variabel laden waarbij je zelfs geld terugkrijgt).

Overigens begrijp ik het vraagstuk hierboven. Ik rijd momenteel een Tesla, maar zit in-between (auto moet terug). Een EV aanschaffen kan, maar zoals ik aangaf is de aanschaf een flinke kostenpost. Mijn verwachting is dat volgend jaar veel Tesla's op de markt komen (dan lopen alle 5 jarige contracten af). Daarmee is mijn aanname dat de prijzen voor een M3 nog verder zakken. Hopelijk kan ik er dan een voor 20k of minder op de kop tikken (een S of 3). Ik vermoed ook dat de rest van de EV's dan een duikvlucht maken qua prijs. Die trend is dit jaar al ingezet en zet alleen maar door. Vorig jaar kocht je een Model S75 voor 40k met een ton op de teller. Dat is nu al 30k.

[ Voor 17% gewijzigd door STIMPPYYY op 09-10-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@STIMPPYYY Die 2dehands EV is ook nog even koffiedik kijken. Tot nu toe ging het gros van de EVs naar het buitenland na het verstrijken van de leaseperiode.
Misschien dat het nu beter is nu er bewijs is dat de accu's na 5 jaar nog lang niet op zijn en de aanschafprijs aan het dalen is, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2e hands EV, reken er niet op. 2e hands prijzen rijzen sowieso de pan uit en dat er een paar jaar terug door corona en chiptekort en weinig tot niks geproduceerd werd helpt ook niet. Daarnaast veel vraag want iedereen wil of heeft ook steeds meer zonnepanelen....en dan gaat de prijs dus omhoog.

Autorijden begint met Au helaas ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
reistier schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:25:
(...).
Maar waar het bij mij knaagt is dat dit soort vragen vaak alleen vanuit het economische oogpunt bekeken worden. Zelf doe ik dat ook maar eigenlijk zou ik het onderdeel duurzaamheid ook een stem/prijs willen geven. Uiteindelijk wil ik ook een leefbare omgeving voor mij en mijn kinderen maar ik worstel enorm wat dit mag kosten.
Jammer dat er op dit punt niet verder gereageerd is. Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd hoe anderen hiernaar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:55
@reistier, wilde net gaan reageren op je eerste post maar ben het 100% met je eens.

Mijn situatie 2 jaar geleden: Reed een Mazda 6 station (hele mooie en fijn rijdende auto) maar wilde graag wat groens doen (heb al PV op dak, nog geen WP). Besloten een Kia eNiro private lease af te sluiten: €538 per maand, 15k km per jaar, 5jaar totaal, 12maanden vast, daarna maandelijks kostenloos opzegbaar. Sinds een half jaar ook een dynamische stroom contract en eigen laadpaal thuis (kon voorheen altijd kostenloos op het werk laden).

Deze is zeker iets duurder (€100 a €150??) dan mijn M6 maar daarvoor rijd ik 1. een nieuwe auto met 2. meer technologische ondersteuning (acc, etc) en 3. zorgeloos want risico is voor de lease maatschappij en voor mij het meest belangrijk en zoals ik begon 4. met een gerust hart want ik weet dat elke km die ik rijd beter is dan rijden in een ICE.

We verwachten binnen nu en een week onze 3de en dan wordt de auto wat krap achterin met 3 stoeltjes. Nu dus aan het kijken naar wat groters (voornamelijk Tesla MY en Skoda Enyaq) maar dan gaan de kosten snel richting de €750 pm wat wel forst meer is. Heb echter besloten niet meer terug naar ICE te gaan tenzij het echt niet anders (redelijkerwijze) kan.

Exacte kosten zijn lastig te voorspellen gezien de vele variabelen, wat doet de benzine prijs (wordt waarschijnlijk duurder), wat doen de stroomprijzen (worden waarschijnlijk goedkoper door meer aanbod groene stroom), wat doet MRB (ik verwacht compensatie voor EVs als ze de doelstellingen ooit willen halen), ik verwacht dat afschrijving ICE meer gaat zijn dan EV, maar het blijft allemaal koffiedik kijken. Aan het einde van de dag moet je met jezelf door de deur kunnen en elke keer als ik in mijn auto stap geniet ik van de stilte, soeplesse en de energiezuinigheid van de auto (al helemaal tov een ICE).

[ Voor 24% gewijzigd door Card Nox op 12-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:08
SerealKiller schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:18:
...Nu viel ons oog op een Cupra Born voor 500,- per maand voor 20.000km. Omdat wij een flink overschot hebben door de zonnepanelen, is de stroom t/m 2025 (?) bijna gratis. Waardoor de KM vergoeding volledig gebruikt kan worden voor het private lease bedrag (zolang salderen bestaat). ...
Waar vind jij een Cupra Born voor 500 met 20k km's? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
Card Nox schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:51:

Heb echter besloten niet meer terug naar ICE te gaan tenzij het echt niet anders (redelijkerwijze) kan.
Bedankt voor je reactie! Jammer dat er niet meer los komt want ik ben erg benieuwd hoe anderen hier in staan.

Ik worstel hier trouwens zelf mee omdat ik binnenkort een andere auto moet. En met 4 kinderen wordt de keuze opeens erg beperkt. Een deelauto valt dan eigenlijk al af en een EV in die klasse is (2e hands of nieuw) grofweg 2x zo duur als een ICE. Het verschil is dusdanig groot dat het dan voordeliger is om een gewone ICE auto aan te schaffen en je uitstoot te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:55
@reistier, Ahh 4 wordt lastig ja. Zit zelf nu met drie (derde wordt aankomende week verwacht) en dat is krap achterin een eNiro.

Voor 4 kids is het inderdaad lastig. Model S, 7 zits (rond 35k), Model Y 6p of 7p (rond 40k)? VW ID Buzz (komen nu met dikke kortingen).

Een ICE is wellicht goedkoper, maar uitstoot compenseren is niet gratis plus je rijd niet zo lekker als electrisch 😉. Maar het is een lastige keuze, kan ook niet in je portomonnee kijken.

EDIT: Alle 5+zits + autos:
Linken werkt niet. Kijk even op ev database en daar kun je filteren op 5+zits.

https://ev-database.org/

[ Voor 59% gewijzigd door Card Nox op 14-10-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reistier
@Card Nox De ID Buzz en de Model Y zijn hier in NL (nog) niet als zevenzitter leverbaar. Je zou dan moeten kijken in de range van een Tesla Model X of Kia EV9. Maar nogmaals, dan heb je het wel over serieuze prijzen. En financieel lukt dat misschien wel, maar de vraag is of ik dat er voor over heb. En daar twijfel ik over ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller

SerealKiller

new_born89 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:32:
[...]

Waar vind jij een Cupra Born voor 500 met 20k km's? O-)
Via het consumentenbond autolease collectief. 20km, voor 502,- (incl. all seasonbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_born89
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:08
SerealKiller schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Via het consumentenbond autolease collectief. 20km, voor 502,- (incl. all seasonbanden)
Helaas uitverkocht :'(
Pagina: 1