Hoe zit het met Composiet en CGA/Hercules?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben M
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-11-2023
Beste forumnisten,

Ik heb een Philips BM7523 (Amber monochroom) monitor. Deze monitor zou ik graag willen aansluiten op een homecomputer met een Composiet outputsignaal. Nu is het zo dat de enige input van de monitor, CGA/Hercules bedraagt (zie pinout op de afbeelding). Het idee is om gebruik te maken van een LM1881 om de vsync en hsync te splitsen uit het composiet signaal (zie een voorbeeld van een desbetreffend circuit op de afbeelding). Deze pinnen op de juiste manier doorverbinden met de monitor en vervolgens het composiet signaal op de “intensiteit” pin te zetten. Nu vraag ik mij ten eerste af of dit zou kunnen. En hoe zit het nou eigenlijk met de “video” pin op de monitor aansluiting? Heeft iemand een idee wat de verschillen zijn?

Een identiek model van de BM7523 (uitgegeven door Commodore) is te vinden op deze website: https://oldcrap.org/2020/04/04/commodore-76bm13-00e-monitor/

Het schema van de monitor, maar dan van het “broertje” ( BM7522) die wel composiet heeft: https://archive.org/detai...ILIPS_EN/page/n8/mode/1up

De printplaat is precies hetzelfde bij beide modellen, alleen welke componenten wel of niet gebruikt zijn, verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTxMi_m57267MpEfo9GI1HzViGQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0S4TsOOeX2IlionK0AcrBhVL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KoLp9mk0D81_hkABq81bIgcl1HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ0oilTpyUAQMTLa17NDpMcw.jpg?f=fotoalbum_large

Groet, Ben

[ Voor 3% gewijzigd door Ben M op 13-06-2023 16:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:17
Hoi Ben,

Dit is een lastige.... CGA, EGA en MDA gebruiken allemaal TTL en dat wijkt enorm af van composiet video. TTL is namelijk digitaal en de 6 gebruikte pins komen exact overeen met de pins die benoemd staan in de DIN socket. voor TTL video nl. h sync, v sync, itens, aarde en signal aarde. CVBS of composiet is een analoog signaal wat de CCIR norm aanhoud.

De LM1881 is echter gemaakt om analoge video te syncen, in bijvoorbeeld een videomixer of een decoder.

De intensiteit is een pin die de TTL waarde van of het kleurenpalet (CGA,EGA) of de grijstint waarde bepaald.

Daarnaast is TTL 2.4 tot 4v, CVBS is 1V. Ik zou kijken of het mogelijk is om een tweede input te realiseren op de print. De TTL aansturen met analoge signalen gaat vwb voltage en digitalisering een complex verhaal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-09 22:49
Holy crap, wat leuk om weer eens over CGA/EGA/Hercules te lezen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Josk79 schreef op maandag 19 juni 2023 @ 20:07:
Holy crap, wat leuk om weer eens over CGA/EGA/Hercules te lezen 😎
Is ook leuk spul!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Poeh, composite to TTL is geen sinecure nee... meeste moderne adapters (zoals de onlangs uitgekomen MCE2HDMI) werken de andere kant op om TTL bronnen op een analoge (of anderssoortig digtitale) output te kunnen tonen.

Gelukkig waren er 35 jaar geleden meer mensen in dit soort situatie, dus had je artikelen als dit:
https://www.elektormagazi...zine/elektor-198812/47485

Het artikel zit achter een paywall, maar je kunt low-res de schema zien. Denk je dat je zoiets aan zou kunnen?

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 20-06-2023 22:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wsn1979
Zoals ik het schema een beetje lees, is het best vernuftigd @dion_b !

Van de composiet video gebruik je dus alleen de zwart/wit component (Y) zonder de kleurensubcarrier naar TTL. Met kleur voor een EGA of CGA omvormen is echt hogere wiskunde haha. en dat doen ze hier niet.

Er zal echter door een oscillator wel een harde schaling plaatsvinden je gaat dus van 576*720 (PAL) 50hz interlaced naar 350 * 720 MDA ook 50hz maar dan niet-interlaced de lijnsnelheid zal dus naar 18.43 kHz gaan.

Of 25 * 80 text er dan net zo mooi uitziet als uit een MDA of CGA kaart, is lastig te oordelen.

Het populeren van de ontbrekende posities op de hoofdprint van de monitor kan ook, maar dan zit je wel dat je zal moeten controleren of de lijntrafo, lineariteitsspoel en de beeldbuis de interlacing en freqeunties van CVBS aan kunnen. Zeker in de jaren'80 kwamen er diverse soorten monitors uit met afwijkende deflecties en beeldbuizen die ook verschillende normen ondersteunden. Sommige beeldbuizen die meerdere synchronisatiessnelheden aankonden uit die tijd hebben een S of X in de type naam. En ja, zelfs daar zijn spare van!

Zelfs de 14 inch Philips m34afa leeft nog door als de Chungwa m34afa83x21 en is nog steeds te bestellen hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wsn1979 schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:47:
[...]

Het populeren van de ontbrekende posities op de hoofdprint van de monitor kan ook, maar dan zit je wel dat je zal moeten controleren of de lijntrafo, lineariteitsspoel en de beeldbuis de interlacing en freqeunties van CVBS aan kunnen. Zeker in de jaren'80 kwamen er diverse soorten monitors uit met afwijkende deflecties en beeldbuizen die ook verschillende normen ondersteunden.
Niet alleen verschillende normen, maar ook gewoon ruimere tolerances.

Ik heb hier een stokoude (begin jaren '80) NEC JB-1201M mono monitor met composite ingang.Wat ik ook doe, ik krijg geen goede CGA, MDA of Hercules beeld erop (het lukt ongeveer, maar het blifjt vervormd). Als ik daarentegen een C64 of Grundy NewBrain erop aansluit en m'n Newbrain wil voor de afwisseling daadwerkeljik booten... is het haarscherp en onvervormd te krijgen. En ja, dat is het verschil tussen NTSC 60Hz en PAL 50Hz, maar monitor ondersteunt beide expliciet, je moet alleen handmatig aan de vertical hold en vertical height aanpassen. Of beter gezegd: zou moeten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben M
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-11-2023
Het is al even geleden, maar ik wil jullie bedanken voor alle reacties! Aha, ik moet zeggen, ik heb nooit gewerkt met dit soort signalen, maar het is best ingewikkeld allemaal. Dat had ik niet zo gauw verwacht, maar het is inderdaad ook weer digitaal. Aangezien ik gebruik maak van een Philips BM7523, wil ik eens kijken of ik dat niet kan ombouwen naar composiet compatibel. Aangezien de printplaat exact hetzelfde de is als die in de composiet versie, alleen die ontbreek te componenten voor het “splits” verhaal voor composiet. Maar heel erg bedankt! Ik denk dat ik zeker nog de info nodig ga hebben ;)
Pagina: 1