Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 15:32
Ik ben aan het bekijken of ik mijn server CPU wil upgraden.

De huidige CPU is de AMD EPYC™ 7402P, wat een hele goede CPU is met 64GB ECC en een supermicro moederbord. En voor het meeste van mijn (bedrijfs)workloads is het zeker ok (K3S server, Gitlab, build servers, development machine, ...)

Maar ik ben sinds een aantal maanden ook de host voor een aantal minecraft (modded minecraft) / andere game servers voor een community. Nu merk ik dat deze CPU volgens mij tekort komt in single threaded performance, mits vooral de minecraft server veel moeite heeft om bij te blijven.

Ik weet dat modded minecraft niet ligt is, dus ben ik aan het bekijken of ik deze CPU kan verkopen en dus een vervanging kan voorzien die zowel multitreaded alsook single threaded een redelijke performance heeft. Zodat ik alle workloads hierop kan draaien.
Ik draai nog een 2de proxmox node op een intel nuc, voor plex omdat transcoding niet echt werkte op deze CPU. En was aan het bekijken mijn oude 1080 hierin te steken om zo ook plex te kunnen draaien.

Dus zijn er enige suggesties van welke CPU dit zou kunnen zijn. (Budget is rond de 2500 euro, maar ik zal waarschijnlijk mijn geheugen en moederbord hier ook mee moeten vervangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
De 7402 is toch 2e generatie Epyc? Dus vergelijkbaar met 2000-series desktop CPUs?

Als je blij bent met je AMD, kan je kijken naar een nieuwere generatie.
De single-thread performance is enorm toegenomen,
Kijkend naar je 7402, zou je dan vermoedelijk bij een 9224 uitkomen?
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-9224

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Ok klinkt als een mogelijkheid

Ik was ook de optie aan het overwegen richting een desktop CPU. (AMD 7900 of een intel i9-13900K)
Omdat ik waarschijnlijk zoiezo bij deze upgrade mijn moederbord en geheugen moeten vervangen.
Dus wat zou het voordeel zijn van voor een server CPU te gaan (buiten dat het 10x duurder is voor onderandere het ECC geheugen)

Ik heb ook een 2de node als failover voor te zorgen dat de kritische services voor mijn bedrijf ten alle tijden online blijven.
Supermicro moederborden zijn wel leuk met de IPMI, maar voor deze functie kijk ik dan naar PI KVM

Dus is dit een goed idee? Of blijf ik beter binnen de server hardware?

[ Voor 89% gewijzigd door ghost616 op 13-06-2023 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 13:08
Ik heb een 3node proxmox server met unregistered ecc. Het zijn desktop mb's met een 5800x en 7600x. Ik heb er ook een plex vm draaien, maar zonder hw transcoding. Dat staat nog op het wensenlijstje.

Achteraf misschien liever voor Intel gegaan, want die heeft een lager idle verbruik.

Het is gewoon consumentenspul. Werkt verder prima. Ook voor mijn bedrijfsvoering. Er wordt bedrijfmatig door ca 7 mensen gebruik gemaakt van de nextcloudomgeving in een container. Maar samba met een openvpn zou ook kunnen. Met high availability en ceph toch redelijk wat bedrijfszekerheid.

Misschien op termijn toch naar serverhardware, maar ik weet niet zo goed waarom.

[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 13-06-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Ja ik heb in de tijd van mijn i9-7900x naar de huidige cpu gewisseld.
Ook omdat ik toen dacht server hardware gaat beter zijn.
Maar nu denk ik daar toch misschien anders over.
Wat het heeft bakken vol geld gekost om ECC enzo te kopen.

En ik maak gebruik van een Synology NAS voor filesharing alsook NFS met de nodes via 10Gbit. (De nodes bevatten geen HDD's buiten de bootdisk)

[ Voor 14% gewijzigd door ghost616 op 13-06-2023 16:28 ]