Automaat zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald62
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-06-2023
Hoi allemaal,

Ik merk dat de automaat van de zonnepanelen best warm word ,is dit normaal ? draden zitten goed vast en het is een trage 20 amp.

Groet Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als er 5 min 5 amp doorheen gaat niet, als er een paar uur 20 doorheen gaat wel.

en waarom zou je en trage zekering plaatsen? er is geen hoge aanloopstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald62
Foutje van mij het is een B-karakteristiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
Misschien ook handig om erbij te vermelden wat jij als 'best warm' beschouwt. In principe dient een automaat wel de maximale stroom te kunnen verwerken, dus mag je verwachten dat de bijbehorende temperatuur dan ook binnen spec ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald62
Ik kan mijn vinger er niet lang tegenaan houden best warm dus ,hij blijft wel normaal ingeschakeld er zat en 16 amp in deze schakelde op piek uren uit en was best verkleurd aan de zijkant .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 00:52
Zit de bedrading er goed in? Je zou de kap er af kunnen halen en een foto kunnen maken. Als de aders niet diep genoeg ingestoken zijn ontstaat er er wel warmte.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09
Ja, dat is normaal. Het is onmogelijk om stroom te meten zonder spanningsval (ja, ook een stroomspoel), waardoor je altijd wat warmteverlies hebt.
Bij deze dagen zit je bij zonnepanelen met continue hoge stromen, dus continue warmteopwek in de zekering; in een gesloten meterkast kan dat wel wat oplopen.

Voornaamste is zorgen dat de draden goed aangesloten zijn, zodat daar geen extra spanningsval ontstaat (en dat is een taakje wat je uitbesteed als je het zelf niet goed kan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:51
Ik zou de bedrading eens checken. Een ader die los zit en weinig contact heeft met de klem kan daar plaatselijk heet worden.

Ander voorbeeld:
Als mij stofzuiger stekker na gebruik weer eens heet is op een pooltje dan weet ik dat ik hem weer open moet maken en het snoer weer goed moet monteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 11:46
De alamat achter mijn laadpaal wordt na een paar uur laden op ~5kW ook warmer dan de andere automaten en alamats.

Maar niet enorm warm; het is geen enkel probleem om een paar minuten je vinger daar tegenaan te leggen.
Ronald62 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:02:
Ik kan mijn vinger er niet lang tegenaan houden best warm dus
Dat lijkt mij in ieder geval niet best. Inderdaad, draden moeten diep genoeg zitten en strak genoeg aangedraaid zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-06 00:41
Als de automaat ook verkleurd is zoals je aangeeft gaat er inderdaad iets niet helemaal goed. Kijk inderdaad even of de draden goed vast zitten en of er niet te dunne draden zijn gebruikt.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19

AlphaRomeo

FP PowerMod
Volgens mij hebben de meeste elektriciens, in ieder geval degenen die keuringen uitvoeren, een warmtebeeldcamera (FLIR) bij zich. Die zien dan meteen welke automaten warm worden en precies waar op de automaat. Hiermee is het opsporen van een slecht contact relatief eenvoudig denk ik.

Misschien heb je een kennis met zo'n ding?
Pagina: 1