Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMDVL
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-06 20:48
Mede Tweakers,

Ik heb na een tijdje mijn pc aangesloten te hebben op de tv hem weer verplaatst naar het bureau, en mijn JBL 2.1 soundbar hier op aangesloten door middel van HDMI waarbij mijn monitor apart is aangesloten met een DisplayPort kabel en de schermen gedupliceerd worden in Windows 10. Zo heb ik geluid en kan ik mijn 1440p 144Hz behouden.

Het probleem waar ik tegenaan loop met deze combinatie is de soundbar die regelmatig hapert en 'PCM' laat zien. Op meerdere fora zie ik dat dit te maken heeft met bitstreaming etc, en kan ik hier niet helemaal uitkomen.
Ik heb al meerdere settings veranderd waaronder het geluidskwaliteit in W10 te veranderen naar 24 bit, 48000Hz, 'Allow applications to take exclusive control of this device.' en alle enhancements uit te schakelen.

Dit gebeurt niet als de soundbar aangesloten wordt op de TV of een Bluetooth verbinding met o.a een telefoon heeft.

Heeft iemand enige tips om dit te verhelpen, aangezien muziek luisteren of gamen nagenoeg onmogelijk wordt zo. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Met video (series/films) kan je een vaste track hebben a la Dolby Digital. Als je gaat gamen dan zal de track PCM zijn. Stereo zal ook 2.0 PCM zijn. Dat de sound bar op "PCM" staat zou ik het probleem niet in zoeken. Dat is niet per definitie fout.

Wanneer hapert de soundbar? Tijdens afspelen van media of alleen tijdens het starten van een andere applicatie/bron(bestand)? Zie je op de sound bar dan ook dat er geen audio binnen komt? Issue is nu eigenlijk te breed, allereerst moet je weten waar het fout gaat: hapert de output van de PC en gaat de soundbar daarin mee of hapert alleen de sound bar? HDMI kabel al eens gewisseld tussen PC en sound bar? Of is deze HDMI kabel gelijk aan test met TV?

Vergelijk tussen sound bar aangesloten via TV gaat niet op. Aangesloten via TV komt beeld en geluid tegelijkertijd binnen (via HDMI) op de TV en de TV regelt de Audio Out apart. Huidige opzet stuurt beeld en geluid los uit en naar losse weergevers. Vergelijk met bluetooth gaat niet op omdat je dan op een geheel andere manier verstuurt en via een ander protocol.

Voor mijn gevoel ligt dit issue eerder in Windows dan in de JBL, maar puur gevoel.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 13-06-2023 14:05 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMDVL
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 30-06 20:48
Het geluid hapert ongeacht wat ik doe, zij het muziek luisteren of gamer. Dan geeft de soundbar PCM aan.
De kabels zijn reeds gewisseld en zodra de audio hapert zie ik in Volume Mixer dat de audio nog vlekkeloos loopt.

Tevens heb ik geen problemen als ik het uitvoerapparaat wissel naar mijn Corsair koptelefoon.