48-50 inch TV voor onder overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seann94
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21-06-2023
Ik zoek een?
48 tot 50 inch TV voor onder overkapping. Er zal nooit direct zonlicht komen op de TV.
Het betreft dus een extra TV voor een aantal maanden per jaar, vandaar ook het beperkte budget. Ik wil wel graag een zo goed mogelijke keuze maken binnen dit budget, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat is je budget?
€500 - €750

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De TV zal met name gebruikt gaan worden voor het kijken van sport (met name voetbal & F1).

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb de laatste dagen zelf wat research gedaan, alleen het overzicht inmiddels volledig kwijt geraakt :). Paar keer op het punt gestaan om de Philips 50PUS8807 Ambilight te bestellen (mede op aanraden van HelloTV), maar lees hier erg wisselende verhalen over. Ik heb tig modellen inmiddels bekeken maar kom maar niet tot een keuze.

De modellen die ik nu een beetje op het oog heb:

Samsung QE50QN90A

LG 50QNED826QB

Sony Bravia KD-50X89J

Philips 50PUS8807 Ambilight

Welke vragen heb je hier nog over?
Nog een aantal zaken die belangrijk meewegen in mijn zoektocht:
Hoge (in ieder geval voldoende voor buiten) helderheid
Redelijk tot goede kijkhoek

Ik hoop dat ik met wat advies eindelijk een keuze kan maken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Seann94 op 13-06-2023 16:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voor buiten is vooral een hoge helderheid van belang. Ik kijk onder de overkapping F1 vaak op een ipad 9th gen. Die heeft een spiegelend oppervlak met max 500nits. Mijn ervaring is dat dit genoeg is, zolang je in de schaduw kijkt met het daglicht in de rug van het apparaat. LCD tv's hebben doorgaans geen spiegelend scherm, dus dat komt de zichtbaarheid ten goede.

Je moet dus een tv hebben die in SDR om en nabij 500nits weet te produceren. Ik zou onder de overkapping niet zo snel een tv met ambilight ophangen, maar kan persoonlijk zijn. Die Philips 50PUS8807 kan op HDR max 370nits op het scherm toveren. SDR kan ik niet vinden, maar dat zal gelijk zijn of minder. Houdt voor buiten denk ik niet echt over. Waarom heeft Hellotv die Philips aangeraden?

De Samsung Q60B komt meer in de buurt van 500nits in zowel SDR als HDR. 50" kost zo'n € 550. Die heeft een VA paneel (goed contrast, mindere kijkhoeken). Als je niet recht onder de tv zit zijn goede kijkhoeken wellicht belangrijker voor je dan een goed contrast. Voor goed beeld is een goed contrast een betere keus, maar onder de overkapping kan dat van ondergeschikt belang zijn. Ik heb die Q60B op mijn slaapkamer staan (kleiner modelletje) en dat bevalt me voor op de slaapkamer prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulleman op 13-06-2023 16:15 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seann94
Bedankt voor je reactie!

Door HelloTV werd er verteld dat deze TV in deze prijsklasse vrij op zichzelf stond. Later werd de 'Philips 50PUS8808 2023' geopperd, ik vermoed dat dit qua marge aantrekkelijker is geweest.

Ik lees erg veel wisselende verhalen over de kijkhoek, deze gaat wel van belang zijn aangezien we vanuit meerdere hoeken op de TV zullen kijken. Ik weet niet of er iets in de buurt komt qua beeld kwaliteit/helderheid, wat wellicht wel een wat betere kijkhoek levert?

Ik ga me in ieder geval vast even verder verdiepen in de Samsung Q60B!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:15
Als je een beetje idee hebt welke TV's je interessant lijken, zou ik altijd aanraden om te kijken of Rtings een review van ze heeft. Aangezien hun reviews vaak erg uitgebreid zijn en ze onder andere dingen als (peak) brightness in zowel SDR als HDR en kijkhoek behandelen.
Van je lijstje lijken ze alleen van de Philips TV geen review te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Pompi schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:36:
Als je een beetje idee hebt welke TV's je interessant lijken, zou ik altijd aanraden om te kijken of Rtings een review van ze heeft.
Van je lijstje lijken ze alleen van de Philips TV geen review te hebben.
Philips is geen internationaal gebruikte merknaam meer voor producten, los van de healthcare. Hier kennen we het merk goed, waardoor TP vision de merknaam philips nog voert. Ik durf niet te zeggen onder welke merknaam TP vision de tv's op de internationale markt verkoopt.

@Seann94 De Sony X72K zou een optie kunnen zijn. Die heeft een IPS paneel. Beetje zelfde prijs als de Q60B. De Sony heeft wel een wat lagere helderheid, vergelijkbaar met die Philips. Dat zou best genoeg kunnen zijn, maar dat zul je zelf moeten ondervinden. Is het niet genoeg, stuur je de tv weer terug.

Edit: ik lees wat tegenstellingen. Hier op het sony 2022 line-up forum staat dat de X72K IPS is, maar volgens displayspecifcations is dat ook een tv met VA paneel. Dan hou je denk ik de duurdere X80K over als IPS en LG QNED80. Maar die Sony en LG leveren geen betere helderheid dan die Samsung Q60B.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 13-06-2023 16:58 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:25
Wanneer kijkhoeken van belang zijn moet je naar een andere afmeting kijken, 50'' is nl altijd VA en heeft dus beperkte kijkhoeken.

Dan blijven de Sony X80K/ X81K in 43'' en 55'', of LG QNED82 in 55'' over, de lagere LG modellen hebben een lage max. helderheid en zijn dus niet geschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:49:
Wanneer kijkhoeken van belang zijn moet je naar een andere afmeting kijken, 50'' is nl altijd VA en heeft dus beperkte kijkhoeken.

Dan blijven de Sony X80K/ X81K in 43'' en 55'', of LG QNED82 in 55'' over, de lagere LG modellen hebben een lage max. helderheid en zijn dus niet geschikt.
Ah kijk, nuttige info :)
Onduidelijk altijd met die soorten panelen en ook nog weer verschillen per maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:15
Hulleman schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:47:
[...]

Philips is geen internationaal gebruikte merknaam meer voor producten, los van de healthcare. Hier kennen we het merk goed, waardoor TP vision de merknaam philips nog voert. Ik durf niet te zeggen onder welke merknaam TP vision de tv's op de internationale markt verkoopt.
TPVision verkoopt ook internationl hun tv's gewoon onder de Philips naam via een licentie. Zeker hun Ambilight lijn waarbij de meeste mensen het kennen in combinatie met de naam Philips. De reden dat RTings geen review van dat model heeft, kan ook zomaar komen doordat ze niet alle tv reviewen maar meer de meest gezochte opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Nee, je kunt in Canada (daar zit RTings) daadwerkelijk geen Philips-televisies kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seann94
Freshouttheoven schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:49:

Dit is inderdaad erg nuttige info! Verklaart direct waarom de recensies zo wisselend zijn, als er op verschillende formaten andere panelen worden gebruikt. Qua afmeting ga ik het vanavond eens even bekijken. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seann94
Krijg nu van Hello TV de Sony KD-50X89K aangeboden voor €800. Mocht ik alsnog voor een 50" gaan, zou dit dan de betere keuze zijn? Of zeggen jullie, wees niet zo eigenwijs maar kies voor een 43" of 55" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:25
Seann94 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 11:44:
Krijg nu van Hello TV de Sony KD-50X89K aangeboden voor €800. Mocht ik alsnog voor een 50" gaan, zou dit dan de betere keuze zijn? Of zeggen jullie, wees niet zo eigenwijs maar kies voor een 43" of 55" :)
Hangt van meerdere factoren af.

Onder een kleine hoek kun je prima naar een LCD tv met VA paneel kijken, wanneer de kijkhoeken ruimer zijn zou ik het afraden en is een IPS paneel geschikter. Zo ja, zou ik voor de X80K/ X81K in 43'' of 55'' kiezen, processing/ motion handling is bij Sony beter en biedt imo voor het beoogde gebruik een meerwaarde.

De X85K/ X89K biedt van alle genoemde tv's de beste beeldkwaltieit, de vraag hierbij is of een iets hogere max. helderheid en 120Hz de meerprijs waard is voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
TV buiten kijken is nooit ideaal voor de beeldkwaliteit en geluid.

Voor zulk niet echt kritisch en incidenteel gebruik zou ik alleen kijken voor de allergoedkoopste deals in de pricewatch.
Dat is vaak Medion en dat is een kwalitatief goed merk wat ook onder Lenovo valt. Regelmatig te koop is bij de Aldi.Voor ruim € 300,- heb je dan een prima tv. Desnoods speel je die in winkel demo mode stand voor een nog feller beeld.

En vergeet niet iBood en de Telegraaf en de Lidl webshop voor stunts.
Pagina: 1