Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Upgrade & nieuwe case?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zmp
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-08 20:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming. Niet alles hoeft op ultra maar wel op 1440 en niet onder de 60 fps (liever hoger). Ik speel voornamelijk RPG's (Pathfinder, Witcher 3, Cyberpunk, Baldurs Gate 3 en Starfield in de toekomst. Ik speel ook graag met mods voor bijvoorbeeld XCOM2 of Fallout New Vegas. Bij shooters als bijv counter strike (2) wil ik relatief hoge FPS (heb een 166 Hz monitor met Gsync)

Mijn oude systeem is:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MoederbordenMSI B450I Gaming Plus AC€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Node 304 Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,-€ 39,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 217,50

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zoek iig een upgrade van de videokaart, de 1070 heeft ook geen fancy AI upscalling en dat soort fratsen terwijl dat wellicht wel iets voor mij is aangezien ik FPS meestal belangrijker vind dan ultra++. Dat gezegd hebbende game ik niet 5 uren per dag. Dus wel iets in de categorie " bang for buck". Voorheen was de 1070 precies mijn categorie (iets sneller dan gemiddeld maar niet een 80 serie. Met de huidige videokaart-pricings heb ik geen idee waar dat nu zit

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoveel mogelijk dus als de processor, moederbord (mini ITX!), voeding en ram kan blijven dan graag. Ik denk er wel over om een nieuwe case te kopen voor betere airflow en zodat er een aftermarket cooler op de CPU kan.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval videokaart, M2 SSD (graag advies heb ik de ballen verstand van) en eventueel een case. Mij huidige case is een volgepropte Fractal Design Node 304 zonder ruimte voor aftermarket cooler en airflow van toen ik nog op een studentenkamer zat.

Ga je overklokken?
Alleen als het met 2x klikken kan, anders niet.

Wat verwacht je van ons?
Advies over videokaart die goede combi is met wat ik al heb. Ik upgrade meestal stapsgewijs, ik denk dat mijn processor nog wel kan maar mss denken jullie daar anders over. Ook zou ik graag advies hebben over wat er samengaat met mijn moederbord aangezien dit een mini ITX is. De case wil ik best upgraden maar zou fijn zijn als ik mijn moederbord, processor, voeding en ram kan houden.

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Als je fancy features wilt (AI upscaling etc) dan zit gewoon vast aan nvidia. uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2
Je kunt nog een stap omlaag naar de uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4060 Ti 8GB TWIN X2 maar in de launch day review van tweakers kun je lezen dat de 4070 33% sneller is dan de 4060Ti op 1440p ultra in rasterization.
Het prijsverschil is 200 euro, dus je moet zelf weten welke van de twee jij dan interessanter vindt.

Bij beide videokaarten zou je goed doen aan een voeding upgrade denk ik. Met de 4070 zit je aan 320 watt under load tijdens het gamen. Moderne videokaarten kunnen nog wel eens een powerspike krijgen die dan de overcurrent protection van je voeding kan trippen, waardoor hij kan uitvallen.
De uitvoering: NZXT C650 Gold v2 is een budget vriendelijke upgrade.
Je kunt er ook voor kiezen om het aan te kijken.

In deze benchmark test kun je je 3600 vergelijken met de nieuwe 5600 en hier wordt hij vergeleken met, oa, de uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X3D Boxed die voor jou een drop in upgrade zou zijn (+ processorkoeler als je nu de boxed koeler gebruikt) en dan zit je gelijk aan de snelste gaming cpu die nog op jouw moederbord kan, alhoewel bijvoorbeeld counterstrike de 3D vcache van de 5800X3D niet benut, dus voor die game zou ik hem niet kopen.
Opties voor de processorkoeler:
uitvoering: Scythe Mugen 5 Rev.C
uitvoering: DeepCool AK500 Zwart
uitvoering: DeepCool AK620
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE (te bestellen via amazon)

[ Voor 40% gewijzigd door youridv1 op 13-06-2023 13:52 ]