Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:35
Het valt me op dat ik op foto's genomen met een wat hoger diaframe, ik enkele vlekjes zie. Helaas heb ik maar 1 lens dus kan niet goed bepalen of er stof zit op de sensor of de lens. Ik heb zowel het glas aan de voor- als achterkant van de lens goed schoongemaakt. Ook de sensor (of ik vermoed het glasplaatje wat boven de sensor ligt) heb ik schoongemaakt met iets reinigingsalcohol. De plekjes blijf ik echter zien. Ik heb een foto gemaakt zonder lens, maar weet niet of dat uberhaupt iets zegt over dat de stof op de sensor/glas zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9HRyB1f/20230613-112339.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/92r7sLk/2023-0613-11210800.jpg

Foto zonder lens
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gTg67j1/2023-0613-11210400.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door bsmpower op 13-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:48

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stofjes op de lens zie je over het algemeen amper, wanneer je met flink afstoppen een foto van een egaal licht onderwerp maakt en daarop vlekken ziet is het meestal de sensor inderdaad.

Het reinigen van de sensor is wel een delicaat iets, gebruik daarvoor de juiste spullen en chemicaliën, of laat het doen in een winkel. Vlekken kunnen ook iets anders zijn dan stof en niet altijd even makkelijk eraf te halen.

Wat voor camera hebben we het eigenlijk over?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat om een Fuji X-A3.
Ik denk dat het dan mogelijk geen stof is maar iets hardnekkigers?

Net nog even wat licht laten schijnen langs de sensor en hij is inderdaad niet erg schoon. Zal eens beginnen met een schoonmaak kit te bestellen. Laten reinigen in de winkel is bijna de moeite niet waard qua waarde van de camera, maar is een idee voor als het me zelf niet lukt.

[ Voor 88% gewijzigd door bsmpower op 13-06-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Foto zonder lens zegt heel weinig omdat alles dan onscherp is. Dan zie je het stof sowieso niet.
Vuiltjes op je sensor kan vanalles zijn, maar zoals aangegeven, wees voorzichtig met het schoonmaken hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Archer_VC10 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:39:
Foto zonder lens zegt heel weinig omdat alles dan onscherp is. Dan zie je het stof sowieso niet.
Vuiltjes op je sensor kan vanalles zijn, maar zoals aangegeven, wees voorzichtig met het schoonmaken hiervan.
Heb het nu geprobeerd met een wattenstaafje en wat alcohol (70%). Gevoelsmatig is de sensor nu echt wel mooi schoon. Beetje in het licht gehouden en zie niks geks. Maar die 3 puntjes blijven zichtbaar in de foto's :z. In veel gevallen waarschijnlijk niet zichtbaar, maar "what you've seen cannot be unseen"...

P.s. ik zit volgens mij niet direct op de sensor maar op een glaasje die daarboven op ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Geen idee hoe jouw camera/sensor in elkaar zit... maar een stukje glas op die plek beschadigen is nog steeds niet handig 😉

Zie hier voor wat uitleg/tips hoe te checken (eigenlijk klopt mijn vorige statement over een foto zonder lens niet zie ik... maar toch): https://photographylife.c...-dust-on-your-dslr-sensor
Hier staan ook links onderaan naar wat schoonmaak tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

bsmpower schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Heb het nu geprobeerd met een wattenstaafje en wat alcohol (70%). Gevoelsmatig is de sensor nu echt wel mooi schoon. Beetje in het licht gehouden en zie niks geks. Maar die 3 puntjes blijven zichtbaar in de foto's :z. In veel gevallen waarschijnlijk niet zichtbaar, maar "what you've seen cannot be unseen"...

P.s. ik zit volgens mij niet direct op de sensor maar op een glaasje die daarboven op ligt?
Als het op het achterelement zit dan is dat ook zichtbaar op je foto. Doordat de meeste lenzen "ademen", komt er ook stof in je lens. Die 3 stofjes zouden dus best op het achter-element kunnen zitten, maar dan aan de binnenkant ipv buitenkant waar jij bij kan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Nomad schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Als het op het achterelement zit dan is dat ook zichtbaar op je foto. Doordat de meeste lenzen "ademen", komt er ook stof in je lens. Die 3 stofjes zouden dus best op het achter-element kunnen zitten, maar dan aan de binnenkant ipv buitenkant waar jij bij kan.
In dat geval heb ik een probleem want daar kom ik nooit meer bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:35
Stof op het achterste lenselement geeft meer doffe vlekjes dan scherpe puntjes zoals hier.
Bij Fuji sensoren zit er ruimte tussen de beschermende glasplaat en de sensor. Hier kan helaas weleens stof tussen belanden en dat is niet te reinigen, zonder hem ter reparatie op te sturen.
Dus ben er eerst heel zeker van dat het niet op je sensorglasplaat zit, voordat je hem laat opsturen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1