Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

(Smart) verlengsnoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 09:59

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
Hello,

Voor mijn werkkamer zit ik al even te dubben over de bekabeling. Omdat ik nu meer stopcontacten nodig heb dan voorheen, Laptop, extra scherm en opladers heb ik nu een 'standaard' bouwmarkt blokje liggen die aansluit op een zigbee plug.

Dat wil ik allemaal wat netter doen en het liefts ook wat meer individulee besturing nnaats dat het wel fijn is om een of twee stroom puntjes over te hebben, ben ik aan het kiijken naar een smart verlengsnoer of een grotere 'domme' met meer pluggen.

Uit nieuwesgieringheid vraag ik me af of iemand zoiets al getacelt heeft en wat de voor en nadelen zijn.

Ik twijfel tussen de:

smart snoer Hier heb ik met de USB genoeg aan.

Of de domme

Bij de Belkin en ik bang dat ik te veel verlies heb door de omvang van de smart pluggen en Alles bij elkaar is dat duurder. De Overmax is op wifi en Google en geen Home Assistant.

Welke oplossing gebruiken jullie?

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mx7733 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 09:59:
Uit nieuwesgieringheid vraag ik me af of iemand zoiets al getacelt heeft en wat de voor en nadelen zijn.
(...)
Bij de Belkin en ik bang dat ik te veel verlies heb door de omvang van de smart pluggen en Alles bij elkaar is dat duurder.
Volgens mij benoem je zelf al de nadelen: een stekkerblok volprikken met slimme tussenstekkers kost veel geld én ruimte.

Vraag je ook even af of je écht alles apart wilt kunnen schakelen, of dat het al voldoende is als bepaalde apparaten tegelijk aan gaan. Zo heb ik bijvoorbeeld een 'dom' master-slave stekkerblok waardoor mijn beeldscherm en andere randapparatuur (de slaves) pas voeding krijgen als mijn computer (master) aan staat.

Verder gebruik ik op andere plekken waar ik meerdere apparaten los van elkaar wil kunnen schakelen een zigbee LELLKI.

Pak, als het ook maar even kan, een non-cloud product. Zeker als je toch al bezig bent met HA.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:32:
[...]

Volgens mij benoem je zelf al de nadelen: een stekkerblok volprikken met slimme tussenstekkers kost veel geld én ruimte.

Verder gebruik ik op andere plekken waar ik meerdere apparaten los van elkaar wil kunnen schakelen een zigbee LELLKI.

Pak, als het ook maar even kan, een non-cloud product. Zeker als je toch al bezig bent met HA.
Ja, tijdens het uitschrijven kwam ik ook tot die conclusie :*)

Toch altijd goed om input van anderen te krijgen. Ga een zoeken naar de LeLLki, de link doet het niet, maar een zigbee variant zou idd de voorkeur genieten (y)

Thanks

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-11 11:12
Ik heb zelf deze in gebruik. In combo met een Sonoff zigbee dongle, via HA aangestuurd, werkt perfect.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

En leveren die smartpluggen dan zoveel op dat ze het standby verbruik goedmaken? Ik heb daar wel eens aan gemeten, maar zo'n stekker gebruikt meer dan veel van mijn apparaten er achter in standby.

1 per verdeelblok kan wellicht wel uit. Maar 1 verdeelblok met een master /slave schakeling niet wat? Maar ik hou het zelf heel eenvoudig, gewoon een verdeelblok met schakelaar.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:13
Ik gebruik die smartpluggen alleen als ik licht wil aan/uit schakelen OF bij groepen van apparaten.
Bijvoorbeeld, in de woonkamer heb ik een mediahoek (versterker, tv, mediaplayer en nog wat zut).
Die zitten samen op 1 smartplug.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 16:04
Barrycade schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 12:52:
En leveren die smartpluggen dan zoveel op dat ze het standby verbruik goedmaken? Ik heb daar wel eens aan gemeten, maar zo'n stekker gebruikt meer dan veel van mijn apparaten er achter in standby.
Ik heb veel Wifi schakelaars hier en zolang de standby van een apparaat meer dan 1 watt is en minder als 12 uur per dag aan hoeven te staan loont een WiFi stekker al. Wifi stekkers zijn minder als 1 watt en je kan ze handmatig schakelen of inprogrammeren bij sommige merken (ik heb Nedis).

Key is dus eerst opmeten wat je apparaten gebruiken. Als ze allemaal minder als 1 watt idle zijn heeft het geen zin tenzij je het als een remote hoofd schakelaar wil of de power draw over een periode wil meten.

[ Voor 15% gewijzigd door computerjunky op 14-06-2023 13:24 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 18:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voor een computer boven heb ik een master/slave stekkerblok. Gewoon alle rand apparatuur uit wanneer de computer uit is. Ik weet alleen niet of dat in jouw geval goed gaat werken met een laptop(voeding)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:38
computerjunky schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb veel Wifi schakelaars hier en zolang de standby van een apparaat meer dan 1 watt is en minder als 12 uur per dag aan hoeven te staan loont een WiFi stekker al. Wifi stekkers zijn minder als 1 watt en je kan ze handmatig schakelen of inprogrammeren bij sommige merken (ik heb Nedis).

Key is dus eerst opmeten wat je apparaten gebruiken. Als ze allemaal minder als 1 watt idle zijn heeft het geen zin tenzij je het als een remote hoofd schakelaar wil of de power draw over een periode wil meten.
De vraag is of de kosten van de smart plug de besparing waard is. 1 watt/12 uur per dag is iets meer dan 4 kWh per jaar, hooguit €1,50. Die smart plugs zijn al snel 25 euro per stuk, duurt dus 16 jaar voordat je dat eruit hebt kwa besparing.

Ik heb ze zelf ook maar niet voor de besparing maar omdat het kan. Lekker klooien met HA

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-11 16:04
gielie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 13:14:
[...]

De vraag is of de kosten van de smart plug de besparing waard is. 1 watt/12 uur per dag is iets meer dan 4 kWh per jaar, hooguit €1,50. Die smart plugs zijn al snel 25 euro per stuk, duurt dus 16 jaar voordat je dat eruit hebt kwa besparing.

Ik heb ze zelf ook maar niet voor de besparing maar omdat het kan. Lekker klooien met HA
Je kan ze al voor 15 euro per stuk vinden 3 packs soms zelfs goedkoper. En het zal idd voor ieder apparaat anders zijn.
Mijn Logitech z5500 gaat niet auto op standby en verbruikt 39 watt idle zonder geluid. Die vergat ik regelmatig op standby te zetten en dan telt het hard aan. en zelfs in standby breet het setje nog 9.5 watt en zelfs dat is al 62 kWh per jaar. oftewel met slim schakelen door automatische timers in te stellen was de stekker in 4 maanden terugverdiend. Mijn USB hdd idem. bleef 4.5 watt gebruiken terwijl hij maar voor 23 a 3 uur per dag aan hoefde (media streamen). dat was dus al snel een besparing van 35 kWh oftewel ook in een jaar terugverdiend.
En zo is er de TV box (3.5 watt x14+ uur uit)
media converter 4,5 watt 8 uur uit)
router (11.5 watt x 7.5 uur uit)

Al met al ben ik toch een paar honderd kWh naar beneden gegaan qua verbruik.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zeker met stekkerblokken kan het nog een stuk goedkoper. Een Lellki met 4 schakelbare stopcontacten heb je voor €35, dus €8,75 per punt :)

Zelf gebruik ik ze om hongerige apparaten zonder goede standby-stand te schakelen. Daarbij kun je denken aan een versterker die aan het internet verbonden is, 3D-printer, voeding van Raspberry Pi om de printer aan te sturen, HP-laserprinter die niet goed wil slapen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Zo'n master/slave klint ookwel interessant.

Het is niet enkel voor het besparen, maar ook voor het gemak. Allen dat aan wat je daadwerkelijk gebruikt. En inderdaad het spelen met HA :D

Pagina: 1