Huis uitvoeren in elektrobuis of kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 22:42
Voor een groot, oud huis is een volledige herinstallatie van elektra nodig.
De binnenkant van het huis is volledig gebouwd van houtskelet.

Ik speel met het idee om ipv elektrobuis (1/2 of 5/8" standaard installatie) het huis uit te voeren met kabel, ymvk-as dubbel gemanteld.

De kosten zijn vrijwel hetzelfde (rond de €110 per 100 meter), maar de arbeid is uiteraard veel minder.

Ik zie voorzie 2 problemen:
- aanpassingen of reparaties later, zijn uiteraard veel ingewikkelder
- vanwege schakelaars wissel ik dan constant tussen 3 en 4 aderige kabel, dat kan ingewikkeld worden

Uiteraard bekend dat ze dit in het buitenland (Duitsland, Amerika, etc) veelvuldig doen omdat holle wand bouw daar veel gebruikelijker is. Let op dat dit huis geen holle wanden krijgt, alle wanden worden met isolatie gevuld.

In onze huidige zolder heb ik ook alles in ymvk-as gedaan, en tot nu toe geen problemen. Installatie was een breeze.

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen of dingen die ik over het hoofd zie!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-07 23:47
Ik ga nu vloeken in de kerk, maar waarom gebruik je geen gevulde flexbuis?

[ Voor 8% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-06-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bedoel je met dubbel gemanteld de -as (aardscherm) kabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-07 21:25
Inderdaad, wat sammy zegt. Als je prefab wil doen pak gewoon gevulde flexbuis. YMVK kabel is niet nodig, behalve in je tuin ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:14
Ik zou dan ook preflex pakken...

Werkt ook veel sneller dan ymvk, met aanpellen enzo.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:01
Ik heb vorig jaar heen heel huis gedaan met voorbedrade flexbuis.
Was echt top.

Je houd echter een aantal situaties over waarin je niet een hele rol gaat kopen voor die ene leiding.
Daar heb ik het even met de hand nieuwe draden in een lege flexbuis getrokken.

Goed vastzetten bij de centraaldozen, zodat als je later met een trekveer nog wat moet aanpassen je niet de flexbuis uit de doos duwt/trekt.

Goede trekveer van polyester of liever glasvezel is aan te raden.
Die witte nylon trekveren zijn troep, daarmee kun je niet duwen.
Stalen trekveren hebben teveel weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:27

Freakie1NL

Grote Baas

Zou lekker overal 19mm voorbedraade flex plaatsen. Goed beugelen en je kan naderhand nog genoeg aanpassen als je dat wenst.

Meeste inbouwdozen (vooral voor holle wand) accepteren ook 19mm.
Desondanks de isolatie blijft de wand hol.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Koop een grote rol preflex met 3 en 5 aders, toevoerleidingen 3 aders, voorbij schakelaars 5 aders.
Vaak heb je dubbele schakelaars, dan kan je met 5aderige buis naar de 2 geschakelde lampen gaan. Ook op wisselschakeling of dimmer op/neer ben je dan voorzien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Bedankt allemaal! Ik vind die flexbuizen vaak zo'n gestoei, maar ik snap wel dat dat een soort van gulden middenweg is voor mijn scenario.

Iemand nog een idee waarom er in zoveel landen dan gewoon kabel gebruikt wordt? Zijn wij nou zo slim of zijn we nou gewoon aan het overdrijven met die buizen? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:27

Freakie1NL

Grote Baas

Muldert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:23:
Bedankt allemaal! Ik vind die flexbuizen vaak zo'n gestoei, maar ik snap wel dat dat een soort van gulden middenweg is voor mijn scenario.

Iemand nog een idee waarom er in zoveel landen dan gewoon kabel gebruikt wordt? Zijn wij nou zo slim of zijn we nou gewoon aan het overdrijven met die buizen? :-)
Omdat in Nederland ook vaak andere wanden gebruikt worden dan in het buitenland. In de VS is veel hout/profiel en dan gips. In Nederland eerder gasbeton (dus niet hol).

Persoonlijk zou ik in mijn eigen huis nooit een elektra, COAX, UTP aanbrengen die niet vervangen kan worden. Je weet nooit wat de toekomst brengt, voor het zelfde geld een buis is (bijna altijd) kunnen vervangen. Met los in de muur lukt dat nooit.

Zelf bijvoorbeeld alle COAX hier vervangen met UTP. Blij dat in Nederland het gebruikelijk is omdat gewoon in buizen aan te brengen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Muldert schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 10:23:

Nederland had heel lang wettelijk geregeld dat bedrading vervangbaar moest zijn. Die eis is ergens rond 2009 komen te vervallen en nu mag het dus ook met kabel zolang er maar een dubbele isolatie is. Veel andere landen hadden die eis niet en dus kiezen bouwers voor wat gemakkelijk is bij de aanleg.

Kabel is wel een regelrechte ramp trouwens als je wat aan wilt passen in je installatie, plan dus zeer goed want even een schakeldraadje erbij is niet meer mogelijk. Ik vond die regel van vervangbare bedrading altijd geweldig in Nederland, daar heb je bij verbouwingen/aanpassingen/reparaties zo ongelofelijk veel voordeel van. Sla een spijker door een buis dan trek je gewoon een nieuwe draad, met kabel mag je de muur openbreken.

[ Voor 0% gewijzigd door Groningerkoek op 13-06-2023 14:19 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 00:25
Heb je nog geen buizen liggen waar je de oude aan de nieuwe kan verbinden en dan doortrekken, al dan niet met een trekveer?

Lijkt mij niet zoveel werk voor een aantal groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees groot oud huis. Die buizen wil je waarschijnlijk niet eens gebruiken. Ik kwam hier laatst nog een stukje (ongebruikte) elektrabuis tegen in ons huis uit 1937. Was gewoon metaal-achtig en daar hebben vroeger draden met een kanvas mantel in gezeten volgens mij. Bij ons zit, na een eerdere renovatie, alles in vaste PVC-buis in de muren. Maar boven de plafonds is het volgens mij allemaal flex. Op zich geen ramp, want een plafond is 1,1 cm aan gipsplaat en finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Alle binnenwanden gaan eruit dus ook alle elektra.

Bedankt voor de ervaringen, klinkt logisch om wel voor flexbuis te gaan ja. Bedankt allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:41:
Ik lees groot oud huis. Die buizen wil je waarschijnlijk niet eens gebruiken. Ik kwam hier laatst nog een stukje (ongebruikte) elektrabuis tegen in ons huis uit 1937. Was gewoon metaal-achtig en daar hebben vroeger draden met een kanvas mantel in gezeten volgens mij. Bij ons zit, na een eerdere renovatie, alles in vaste PVC-buis in de muren. Maar boven de plafonds is het volgens mij allemaal flex. Op zich geen ramp, want een plafond is 1,1 cm aan gipsplaat en finish.
Ja inderdaad, als er echt een keer iets is, dan zaag je een of een aantal gaten in het plafond, doe je je ding, plaats je het gips terug en plamuur je het weer dicht.

Van het weekend nog spotjes 30cm verplaatst bij mijn schoonvader.
Zie je met het plamuur al niks meer van, na de schilder gaat helemaal niemand de oude gaten meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:27
Ook aan denken ruime bochten te nemen.
Pagina: 1