Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Op het moment heb ik een Nikon d5100.
Sinds dat we een kleine hebben merk ik dat ik de camera steeds meer links laat liggen, omdat ik klaar ben met het gesjouw van de camera inclusief alle lenzen.

Nu ben ik opzoek na een nieuwe camera die compacter is of een alles in 1 is.

Ik gebruik de camera voor de volgende doeleinden:

Must.
1. Vakantie/reizen
2. Familie foto's
3. Foto's van de bewegelijke kleine.
4. Macro ( of in iedergeval mogelijkheid tot dichtbij halen van kleine objecten )

Extra:
Zoom zou prettig zijn. Ik maak ook graag foto's van vogels. ( heb nu ook een 300mm lens )

Pluspunt zou zijn is het gemak van maken van goede foto's out of the box. ( op auto stand al prima foto's )

Daarnaast maak ik al veel foto's met mijn telefoon, maar daar mis ik vooral de Zoom.

Onderstaande camera's heb ik zelf gevonden:

Panasonic FZ1000 II
Minpunten: Formaat

RX100 VI
Minpunten: Prijs

Budget is rond de 800.

Moet zeggen ben wel erg "verliefd" op de RX100. Maar de prijs is wel een ding.

Hebben jullie andere opties die ik gemist heb en hebben jullie ervaring met 1 van deze 2 camera's?

Mocht er meer info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:49
Olympus MFT systeem? Geen idee wat er daar mogelijk is of wat de kosten zijn maar mijn broer heeft zo'n ding en het is ontzettend compact voor een systeemcamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 12:51
Ik ben ook opzoek naar een camera met ongeveer dezelfde wensen als jij maar met een iets lager budget.

Nu kwam ik deze tegen iemand hier ervaring mee?

https://www.cameranu.nl/n...e=tweakers&utm_medium=cpc

Ook kwam ik de Canon eos r100 tegen maar volgens mij is die wat minder dan de Sony.
De Canon is beschikbaar vanaf 27-6.

[ Voor 18% gewijzigd door remco111 op 16-06-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt een mooie set, hou die lekker en ik snap je maar koop er lekker een pro compact bij, zoek 2e hands bijvoorbeeld de Sony RX100 of een Panasonic LX100 II. Geen superzoom want je wilt mooie scherpe fotos van je kleine (dus wel een toplens) Hou je Nikon er lekker voor die momenten dat je hem wel mee wilt sjouwen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb zelf de Sony RX100 VII en ik kan er alleen maar heel enthousiast over zijn. De lenskwaliteit komt niet in de buurt van mijn L lenzen, maar je loopt met een mini camera rond met de snelheid van een Sony a9.

Door de 1” sensor loop je wat sneller tegen ISO limieten aan. Ik heb ISO 1600 als maximum ingesteld. Sinds kort heb je AI denoise in Lightroom waarmee je alsnog hele zuivere foto’s over houdt.

Anyway, ik snap je zorgen om de prijs… maar het is echt een relaxte camera.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nikon z50 met de 16-50 en 50-200 kitlenzen, zeker met de 16-50 een zee compacte zet, bediening is vergelijkbaar met je huidige setup en je krijgt geavanceerde dingen dingen als oog autofocus en tracking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 18:53

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Sony RX100 VI heb ik ook, prachtig pocketcameraatje voor op reis. Maar als je macro- of vogelfoto's wil maken is het volstrekt ontoereikend dus ik kan me wel vinden in het advies hierboven om je huidige set ernaast te houden. Of kijk naar een Sony-equivalent van die Panasonic FZ 1000 II: Sony heeft de RX10 IV nog, met een veel groter zoombereik. Niet de allernieuwste camera meer maar nog steeds een dijk van een ding.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik denk dat je met de RX100 je bereik voor vogels gaat missen. Als je dat laat vallen, is het een extreem goede en compacte camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quartex
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-12-2024

quartex

Virtual Dreams / Fairlight

remco111 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:52:
Ik ben ook opzoek naar een camera met ongeveer dezelfde wensen als jij maar met een iets lager budget.

Nu kwam ik deze tegen iemand hier ervaring mee?

https://www.cameranu.nl/n...e=tweakers&utm_medium=cpc
Zag ook die aanbieding vorige week en heb hem meteen besteld. Normaal gesproken is die 100 - 200 euro duurder dus in hetzelfde budget als de topicstarter. Ik denk niet dat ik em zo laag in prijs heb gezien, ever.

Voor mij was het een upgrade van de a6000 dus ik ben al vertrouwd met het systeem.

Hij past makkelijk in je jas zak en de autofocus (auto eye focus voor mensen EN dieren) is top of the line.

Er zijn genoeg goedkopen lensen die je erbij kan kopen als je iets meer dan de kit lens wil.

Ik zou em kopen voor die prijs.

Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-09 13:24

superblaag

Mooi spul hoor!

Ik fotografeer erg graag en ik sleep graag wat spullen mee.
Alle mensen in mijn omgeving met bovenstaande vraag raad ik een goede telefoon aan.

Is misschien vloeken in de kerk, maar ik hoor alleen maar positieve ervaringen.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:04
Thx voor alle tips. Ga er nog rustig over nadenken. Heb er geen haast mee.

@superblaag telefoon hebben we al. Daar maken we al een hoop foto's mee. Maar dan heb je geen Zoom.
Pagina: 1