Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:51
Ik heb een eettafel lamp op het oog die niet dimbaar is (https://www.fonq.nl/produ...curve-goud-92-cm/1121728/). Echter geeft de verkoper aan dat je dit toch voor elkaar kan krijgen door de driver te vervangen. “De lamp die u bedoelt is standaard niet dimbaar ,maar als u de driver in de plafonplaat vervangt met een driver speciaal voor LED is het mogelijk .Maar als u dat doet vervalt de garantie wel van de lamp.”

Op dit moment heb ik geen dimmer gekocht, dus ik sta open voor alle opties alleen was ik benieuwd of dit mogelijk is.

Alvast bedankt voor de input.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38
website weet in ieder geval niet wat ze bedoelen
Dimbaar: Nee
Dimmer: Ja (geschikt voor externe dimmer)
de vraag is of de bestaande dimmer zijn specificaties goed vermeld.
42watt aan led (volgens de site) is best veel dus is dat klopt...
Een LED op zichzelf is prima te dimmen maar de electronica ervoor is meestal de beperking.
Los van de bestaande driver specificaties is afmeting ook belangrijk

Bij onze grote Chinese vriendengroep staat een verdacht hetzelfde uitziende lamp voor minder,
https://a.aliexpress.com/_Eziuodj
deze is zwart maar is vast ook wel een goud te vinden ( voet is rond ipv ovaal (

[ Voor 55% gewijzigd door The-Source op 12-06-2023 22:58 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
Bedankt voor je snelle reactie en excuses voor mijn late reactie :).

Ik ga denk ik de lamp kopen en dan in combinatie met de volgende dimmer en driver aan de praat proberen te krijgen. De lamp zelf heeft nu een DC staat er. Betekent dit dat ik een AC driver moet kopen? Want ik heb er 1 gezien die DC is en ook voldoet aan de eisen van 220-240 V + 45w.

https://www.ecobright.nl/...00w-ecodim-05-zigbee.html

https://www.ecobright.nl/...ar-0-50w.html#description

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:27
Je kan iig niet die trafo gebruiken als het DC is.

De specificaties op Fonq zijn wel heel summier en onduidelijk. Zoals hierboven al werd aangegeven, wel dimbaar maar toch weer niet dimbaar... heb je al navraag gedaan?

Een dimmer plaatsen kan je altijd even proberen.

Let overigens dat de kleurtemperatuur 4000K is. Het is dus geen gezellig warm licht.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
wodkabuikje schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:40:
Je kan iig niet die trafo gebruiken als het DC is.

De specificaties op Fonq zijn wel heel summier en onduidelijk. Zoals hierboven al werd aangegeven, wel dimbaar maar toch weer niet dimbaar... heb je al navraag gedaan?

Een dimmer plaatsen kan je altijd even proberen.

Let overigens dat de kleurtemperatuur 4000K is. Het is dus geen gezellig warm licht.
Ik had contact gehad en zij gaven aan dat ik de driver kon vervangen (garantie vervalt dan wel). Ik ga het niet zelf doen, maar ik wil niet zomaar een electricien roepen.

Ik heb trouwens een foutje gemaakt: lamp is AC, driver is ook AC. De wattages matchen ook. Alleen is de vraag nu of de voltages ook kloppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-06 13:21
@Buttarfly
Hoe weet je wat voor LED-driver en LEDs er in de lamp zitten? Dat lijkt me wel een grote gok.
Als ik moest gokken, dan zou ik haast denken dat er 12VDC of 24VDC LED-strip/tape in de lamp zit. Maar of dat dan ook dimbaar is :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:57
Buttarfly schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 23:32:
Ik ga denk ik de lamp kopen en dan in combinatie met de volgende dimmer en driver aan de praat proberen te krijgen.
Hier kun je echt niets zinnigs over zeggen zonder te weten wat voor driver er standaard in het armatuur zit. Eerst het armatuur bestellen en goed bekijken, dan pas een andere driver zoeken dus.

Goede kans dat er bijvoorbeeld een constant current driver in zit, die kun je niet zomaar vervangen door een constant voltage voeding en al helemaal niet door de transformator die je linkt.

Behalve de elektrische specificaties van de driver is het ook nog zinvol om te weten hoeveel plek je voor het ding hebt in de lampvoet. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buttarfly
Puch-Maxi schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:07:
@Buttarfly
Hoe weet je wat voor LED-driver en LEDs er in de lamp zitten? Dat lijkt me wel een grote gok.
Als ik moest gokken, dan zou ik haast denken dat er 12VDC of 24VDC LED-strip/tape in de lamp zit. Maar of dat dan ook dimbaar is :?
Opgezocht op de website van de fabrikant :)

https://maytoni.de/en/cat...l-l52b4k/?PDF%5BMAKE%5D=Y

Staat 220-240 AC, dus zou kunnen dat bovengenoemde driver voldoende is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Buttarfly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:13:
[...]

Opgezocht op de website van de fabrikant :)

https://maytoni.de/en/cat...l-l52b4k/?PDF%5BMAKE%5D=Y

Staat 220-240 AC, dus zou kunnen dat bovengenoemde driver voldoende is?
Met alleen de ingangsspanning weet je ongeveer precies niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
Xander schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:42:
[...]

Met alleen de ingangsspanning weet je ongeveer precies niets.
Ik heb net de klantenservice van de driver gebeld. Zij gaf aan dat de voltages niet matchen, dat het daarom dus een slecht idee is.

De lamp is 220-240V en de driver is 12V. Dat wordt dus zoeken naar een driver die én matcht op het wattage en voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Je weet welke driver er precies in zit dan? Vertel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buttarfly
Dat weet ik niet, maar om uberhaupt iets te krijgen wat kans op slagen heeft, heb ik een 220v nodig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Misschien is de 4000K (=blauwachtige) ledstrip die er in zit gemakkelijk te verwijderen
en dan kan je er een Hue ledstrip in monteren. Dan gebruik je gewoon de driver die daar bij hoort.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Buttarfly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:07:
Dat weet ik niet, maar om uberhaupt iets te krijgen wat kans op slagen heeft, heb ik een 220v nodig :(
Nee, zoals hier al door meerderen aangegeven weet je alleen de ingangsspanning van de driver, en nog steeds niets van de LEDs die er in zitten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
Buttarfly schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:07:
Misschien kun je maar beter gewoon een dimbare lamp uitzoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susan-ne
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-04 10:25
Hey hallo,
Hier een soortgelijke vraag
Lamp gekocht op lampen24 alleen niet dimbaar maar ze zijn gigantisch fel helaas.
Maar wel ontzettend gaaf.

https://www.lampen24.nl/p...ps-goud-glas-9624368.html

Mijn man is heel handig maar dit is net even een stapje veder.
Ook heb ik een foto toegvoegd van de driver.

Hopelijk kunnen jullie ons helpen bij het dimbaar maken van de lamp. Op de website bij revieuws staat namelijk ook dat mensen dit voor elkaar hebben gekregen.

Super bedankt alvast,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y9-mTtzgdhtocZd03xqyhG1ijQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xJEffVVvyqySP81TF6ZNpK2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
susan-ne schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:32:
Ook heb ik een foto toegvoegd van de driver.

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y9-mTtzgdhtocZd03xqyhG1ijQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xJEffVVvyqySP81TF6ZNpK2.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk @Buttarfly dit soort info heb je dus nodig. ;)

De specs waar jij mee aan kwam gingen alleen over de ingangsspanning van de driver, oftewel de bovenste regel.
Primary:220V-240V~, 50/60Hz,0.1A,λ:0.8
Maar juist de onderste regel die iets zegt over de uitgang heb je nodig om een vervangende driver te vinden:
Sec.:Constant Current: 15-30V/500mA,15W (max 48V DC no load)
Daar heb jij alsnog niets aan, want het zou wel heel toevallig zijn als jouw lamp met dezelfde driver kwam...

@susan-ne Jij bent dus op zoek naar een dimbare driver met een constante uitgangsstroom van 500mA en een (minimaal) vermogen van 15W.

De uitgangsspanning is minder relevant, deze wordt door de driver geregeld en is afhankelijk van het aangesloten vermogen. De specs zeggen 15-30V. Bij 15W zal de uitgangsspanning rond de 30V zijn (15W / 0,5A = 30V). Minder dan 7,5W zul je op deze driver wellicht niet kunnen aansluiten, want daar onder kom je buiten de gespecificeerde minimale spanning (7,5W / 0,5A = 15V).

Bijvoorbeeld deze driver zou qua elektrische specificaties passen: https://www.verlichtingnl...-500ma-basic-phase-cut-lp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s14Re2j5DNA1TdM8ikXwH1AF8cA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eg3LrLaVpIy6WVYQV2Lp7SE6.jpg?f=user_large
✓ 500mA uitgangsstroom
✓ 15W vermogen
✓ bereik voor de uitgangsspanning is met 13,5-30V iets ruimer dan de originele driver
✓ dimbaar met een conventionele dimmer

Ik heb alleen geen idee of je een driver van 139 x 30 x 36.7mm fysiek in de lamp kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susan-ne
Wow wat een super snelle reactie.
Alvast super bedankt.
Nog wel even een vraag namens mijn man,
De lampen komen op een hotelschakeling waardoor dimmen met een conventionele dimmer lastig word. Is er ook een driver met een constant current uitgangsvermogen. Waarmee de lampen minder fel branden (de helft bv) of eventueel een driver met remote?
We hebben hebben genoeg plek in het armatuur.
Alvast bedankt 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Je zou je huidige dimmer kunnen vervangen door een dimmer die geschikt is om in een hotelschakeling te werken; die bestaan tegenwoordig. Verschillende merken als Ion en Busch-Jaeger maken dimmers die dit kunnen. Je hebt dan aan de ene kant een dimmer en aan de andere kant een normale (wissel-)schakelaar.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
susan-ne schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:30:
Wow wat een super snelle reactie.
Alvast super bedankt.
Nog wel even een vraag namens mijn man,
De lampen komen op een hotelschakeling waardoor dimmen met een conventionele dimmer lastig word. Is er ook een driver met een constant current uitgangsvermogen. Waarmee de lampen minder fel branden (de helft bv) of eventueel een driver met remote?
We hebben hebben genoeg plek in het armatuur.
Alvast bedankt 😊
Misschien was het beter geweest om een eigen topic te starten. De topicstarter zocht namelijk naar een oplossing voor een conventionele dimmer, aangezien jij daar op inhaakte nam ik aan dat je dezelfde wensen had...

Ja, er zijn ook drivers met een lagere uitgangsstroom (alles onder 500mA basically), of een instelbare stroom (bijvoorbeeld met dipswitches). Ook zijn er drivers die op afstand te bedienen zijn, bijvoorbeeld met een eigen protocol RF remote maar er zijn ook oplossingen met bijvoorbeeld Zigbee die je in een smart-home oplossing zou kunnen integreren. En natuurlijk zijn er ook dimmers die in een wisselschakeling werken, of zelfs dimmers met nevenpost zodat je op 2 plekken kunt dimmen.

Misschien handig als je eerst even bedenkt wat je precies zou willen. ;)

Bijvoorbeeld met zoiets kun je echt alle kanten op: https://www.leddirect.nl/...led-driver-250-1400ma-50w

De uitgangsstroom is instelbaar via dipswitches, op 500mA, maar ook op andere waarden zoals 250mA.

De driver heeft Zigbee, dus je kunt hem koppelen aan een Zigbee bridge zoals bijvoorbeeld de Philips Hue bridge. Of je bestelt er een draadloze bediening bij zoals deze wandbediening.

Wel echt een groot ding (210 x 50 x 33mm) maar als je toch genoeg plek hebt...

En het is niet de goedkoopste optie. Als je je wensen duidelijk hebt kun je misschien met iets simpelers / goedkopers slagen. Zoek anders zelf eens naar wat opties en vraag het als je twijfelt, volgens mij zou je ondertussen kunnen weten waar je op moet selecteren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• susan-ne
Beste xander,

Super bedankt voor je hulp. We hebben er een andere driver in gezet. Hij is nog aan de fellere kant maar ik ben al super blij dat ze kunnen hangen.

Echt nogmaals super bedankt

Groetjes susanneAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6Jh7MHUb3QUidbN9MhAx67v9Ns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxOGblE0TrfKNxeTqz6X1p2N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
susan-ne schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:19:
Hij is nog aan de fellere kant
Het is best lastig om ver te dimmen.

Ik heb hier zelf ook wat dimbare led's hangen, maar omdat je ogen logaritmisch reageren zul je merken dat een halvering van het licht (vermogen) minder impact heeft dan je verwacht.
Dus zelfs 10% van het origineel voelt dan nog aan als 30-40%.
Pagina: 1