Inleiding
Beste allemaal,Onlangs verhuisd naar een nieuwe woning. Afgelopen maanden de binnenkant verbouwd, inmiddels is er ook ruimte om met de buitenkant aan de slag te gaan. Zonnepanelen! Zelf heb ik al het e.e.a. uitgedokterd en doorgesproken, met jullie wil ik graag een laatste check doen of ik geen gekke dingen heb gedaan.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Dakhelling van het schuine dak is ca. 35º volgens 3d bag. Verder is het goed om te weten dat het dak van de carport van een nieuwe laag bitumen is voorzien.
Beschikbare (dak)ruimte
De woning breedte is ca 6m. De afstand van de dakkapel tot aan de dakgoot is ca. 2m.De carport heeft een oppervlakte van ca 24 m² +/- 4m x 6m.
Schaduw
De twee dakkapellen geven natuurlijk een harde schaduw. Ik ben niet voornemens om op die plaatsen panelen te leggen. Ook de dakkapellen wil ik graag vrijhouden van zonnepanelen.De carport valt na een uur of 17.00-18.00 wel in de schaduw. Dat betekend, dat ik in de namiddag een hoop productie zal wegvallen, maar denk dat de tijd van zonsopgang tot dan voldoende is om de plaatsing te verdedigen.
Jaarverbruik
Precieze jaarverbruik is nog onbekend. Vorige woning was het verbruik ca. 2500 kWh. Dit was i.c.m. met zonnepanelen en L/L WP. Voornemen is om in deze woning een L/W WP te laten installeren, daarnaast wordt er nu op inductie gekookt. Een elektrische auto staat niet op de korte termijnplanning.Huidige elektriciteitsaansluiting
Is inmiddels een 3 fase aansluiting. Voornemen is om over twee fasen terug te gaan leveren.Budget en doel
Verbruik voor nu en in de nabije toekomst afdekken, eigenlijk gewoon volgooien dusWie gaat het project uitvoeren
Uitvoering gaat in eigen beheer. Zeker na een aantal offertes te hebben gekregen.Bijhouden van data
Niet super belangrijk, het appje van de omvormer fabrikant is voldoende.Reeds verkregen offertes
Om meer inzicht te krijgen in verschillende opstelling en mogelijkheden heb ik vier installateur gevraagd. Sommige zijn langs geweest, anderen vanachter de computer. Hielp goed voor de beeldvorming variërend van stringomvormer tot micro en van 16 tot 20 panelen, maar de prijzen vond ik aan de erg hoge kant (variërend van 10K tot 14K)Daarna ben ik zelf aan de slag gegaan om een systeem samen te stellen.
Tools
Zelf dus bezig geweest in sunnydesign, met deze volgende uitkomst.Twee omvormers, 4 strings. Een omvormer voor de panelen op het schuine dak en een voor de panelen op de carport. Op beide omvormers 5 panelen per MPPT.
Zonnepanelen Jinko's 420 Wp. Tool maakt natuurlijk gebruik van SMA omvormers. Ikzelf wil graag GoodWe's daarvoor gebruiken. Volgens de data sheets lijken de verschillen tussen de SMA of GoodWe hardware matig niet heel groot.
Vanuit de simulatie lijkt alles in orde te zijn. Opwekking ca 6800 kWh, lijkt mij een mooi getal.
Klik ik het in een aantal winkels online aan dan kom ik uit op een prijs van ca €5000 to €5500 uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/XDjIborWeXUBk2nCe7temPVZ.png?f=user_large)
/f/image/QT5RQojnUbeJy0IKi9bo5RgU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/RmbxD8bdTtPycEdpLdF9scst.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/w32t9mpGvadDFcfocOsa9ZY6.png?f=fotoalbum_large)
Sluiting
Ik zit nog een beetje met de panelen op de carport in mijn maag. Ik zou er ook 6-8 op zuid kunnen leggen. Echter lijkt mij O-W een mooiere, meer gebalanceerde oplossing.En natuurlijk is er een kans dat ik iets over het hoofd heb gezien, dan hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt!
/f/image/aV32agVyWFlteDixs77J0mc3.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/E4a31KMIdEQifJm33F0T2LqC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zdEtgUGgDbutgPKu4gwnF6SR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FiWojh4FsOblWMg8u7oW56hf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/U8VVZBxvaT9vnBuWQIGunTpO.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/iQpuMr7Y8T6EC4ftJWAgeLCl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uJRq9IdmoXpLgNWj9TqIMAnV.png?f=fotoalbum_large)